Ik weet niet of de mods het hiermee eens zijn, maar na aanleiding van de thread over communisme en vooral het oh zo mooie eindwoord van onze forumbaas, dacht ik, misschien stelt men het hier op prijs als ik een leeslijst neer zet om wat te leren over communisme en Marx. Zodat er eventueel nog eens een echte discussie over communisme kan komen of niet.
Zijn jullie het er niet mee eens, gooi dan maar dicht, delete het, whatever, I dun care (ik heb het toch al gelezen

).
Geen disucssie over communisme gaan voeren dus, hooguit toevoegingen maken aan de leeslijst!!!! Wanneer dit niet lukt, gooi hem dan aub meteen dicht forumbazen, voordat ik dan echt depressief wordt

.
Nu zullen velen denken, joh tjappie, ik heb het communistisch manifest toch gelezen en het is mijn bijbel, maar neen, ik weet zeker dat vele van jullie die dit hebben gedaan er geen drol van hebben begrepen ondanks dat jullie denken van wel (ik was er 3 jaar geleden ook zo 1).
(En commies voel je neit aangesproken, ook de mensen die kritiek leveren op het communisme kunnen hier nog heel veel van leren)
Nu weten jullie commies natuurlijk dat Marx een echte Hegeliaan was, maar ondanks dat leverde hij toch Kritiek op Hegel. Dus misschien is het wel handig eerst eens wat over Hegel te lezen en dan pas over Marx.
1. Georg Wilhelm Friedrich Hegel - Das System Der Bedurfnisse uit Philosophie des Rechts
Pagina's 152 - 169 als ik mij niet vergis
Een mooie passage van Hegel. Spit die maar is door, lees hem meer dan 1 keer en probeer het te begrijpen. Wanneer je dat gedaan hebt:
2. Karl Marx, Bijdrage tot de kritiek op Hegels rechtsfilosofie, Inleiding uit Deutsch-Franzosische Jahrbucher
Pagina's 87-105
Dan weet je wat Marx denkt over Hegel. Erg belangrijk als communist!!
3. Karl Marx, Die Entfremdete Arbeit, Okonomisch-philosophische Manuskripte uit de Pariser Manuskripte
Pagina's 50 - 63
Dan weet je wat Marx denkt over arbeid.
4. Karl Marx, Hoofdstuk 1 uit Das Kapital, vooral over het warenfetisjisme
Dan weet je wat Marx denkt over waar.
En ik denk dat deze 4 teksten een hele goede basis kan zijn voor iedereen die wat wil leren over Marx' denken. Hieruit is namelijk het communisme voortgevloeit zoals jullie allemaal wel weten.
Misschien kan je hierbij nog wat meer uit Hegels Rechtphilosophie (abosuluut niet zijn Phanomenologie des Geistes, te moeilijk) proberen te lezen en uit Marx Texte Zu Methode und Praxis II over Feuerbach en Kritik Der Hegelschen Dialektik und Philosophie.
Dan misschien nog een keer door Das Kapital en het Communistisch Manifest heenspitten en je bent al stukken wijzer. Doe je het helemaal goed, dan zullen deze teksten je vanzelf naar andere werken van Marx en Hegel leiden en je nog meer inzicht in hun denken tonen en je een nog beter beeld over het communisme geven.
En wanneer je deze teksten + anderen goed kan interpreteren en lezen, dan en slechts dan denk ik dat je écht wat zinnigs kan zeggen over Marx. En misschien dat mensen dan ook inzien dat Marx zoveel meer deed dan alleen eht communisme bedenken.