Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2005, 10:06
Nijntjethebest!
Nijntjethebest! is offline
Ik krijg volgend jaar maatschappijleer, maar ik heb geen idee wat het is. Het klinkt verschrikkelijk saai. Weet iemand wat dat ongeveer inhoudt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-06-2005, 10:24
Joyceb
Joyceb is offline
Denk dat je maatschappijleer 1 bedoeld?

Er komen verschillende thema's aan bod, politieke besluitvorming, mens&werk, massamedia en criminaliteit (geloof ik?).

Het gaat dus eigenlijk over de maatschappij, en verschillende aspecten daarvan. Hoe besluitvorming tot stand komt/hoe de politiek 'werkt', hoe de media 'werkt' en wat voor soorten media er zijn, etc. etc.

Er is vast wel een site die meer info geeft over de inhoud van maatschappijleer.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 10:35
lola18
lola18 is offline
ga naar www.scholieren.pagina.nl en naar het vak maatschappijleer. die staat er wel tussen. daar vind je van alles over het vak.
succes volgend jaar!
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 10:37
Balance
Balance is offline
Citaat:
Joyceb schreef op 21-06-2005 @ 11:24 :
criminaliteit (geloof ik?).
dat kreeg ik met maatschappijleer 2 en niet bij 1.

Wat betreft of het saai is: wat mij betreft valt of staat het vak met de docent. Ikzelf vond maatschappijleer het leukste vak dat ik gehad heb, maar dat kwam omdat de docent het ook heel leuk wist te brengen. Op dezelfde school hadden we ook een hele saaie docent. Alle leerlingen bij hem vonden het vak maar doodsaai.
Oud 21-06-2005, 11:40
Verwijderd
Citaat:

Er komen verschillende thema's aan bod, politieke besluitvorming, mens&werk, massamedia en criminaliteit (geloof ik?).

.
+multiculturele samenleving
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 12:46
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Balance schreef op 21-06-2005 @ 11:37 :
dat kreeg ik met maatschappijleer 2 en niet bij 1.
Wij hadden maar 1 maatschappijleer vak. En daar kregen we dus ook criminaliteit.

Ik vond het niet zo boeiend, nogal voor de hand liggend allemaal. Maar op zich niet vervelend: we kregen leuke opdrachten en de toetsen werden door onze leraar ook expres vrij makkelijk gemaakt omdat hij t ook een beetje onzin vond. Je bleef er ook niet op zitten, want iedereen kreeg wel een voldoende. Dan gaf ie je voor je laatste werkstuk een 9 ofzo zodat je dan net een 5,5 stond
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 14:04
Verwijderd
Ik zit in 4VWO en ik heb maatschappijleer1. We hebben de volgende onderwerpen gehad :

Massamedia en communicatie , Politieke besluitsvorming, Mens en Werk.

Criminaliteit en rechtstaat krijgen wij niet omdat er geen tijd voor is..
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 15:08
Verwijderd
Ik vond maatschappijleer altijd heel leuk. Maar we hadden wel een gave lerares. Ik vond het niet vreselijk moeilijk, heb het met een 9 afgesloten.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 15:09
Verwijderd
Wij hebben massamedia, politieke besluitvorming en criminaliteit gehad, in het 4e leerjaar en het eerste semester van het 5e.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 15:14
xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
Sylph schreef op 21-06-2005 @ 16:09 :
Wij hebben massamedia, politieke besluitvorming en criminaliteit gehad,
wij ook.
donderdag afsluitproefwerk (criminaliteit + pol besl.vorming)...

bij ons zijn er 2 leraren voor 5vwo, waarvan je bij de een heel gemakkelijk een 9 komt te staan en bij de ander met evenveel moeite maar een 6....
ik heb die laatste
Oud 21-06-2005, 15:16
Verwijderd
Ik had een 10 voor het tentamen criminaliteit en een 9,5 voor politieke besluitvorming.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 15:20
xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
Sylph schreef op 21-06-2005 @ 16:16 :
Ik had een 10 voor het tentamen criminaliteit en een 9,5 voor politieke besluitvorming.
grom...
ruilen?
Oud 21-06-2005, 15:32
Keith
Keith is offline
Ik had pas in de 5e Maatschappijleer1, de school kon het niet in ons rooster krijgen in de 4e, dus dan maar in de 5e. Ik vond het erg leuk vak, voor het grootste gedeelte, wij hebben redelijk veel tijd besteed aan de politiek, en daarbij als PO een eigen politieke partij moeten 'oprichten' heel manifest geschreven, was echt een van de leukste opdrachten van heel het VWO. Het is ook leuk dat je sommige dingen anders leert bekijken, bijvoorbeeld de media. Verder hebben we het bij ciriminaliteit ook nog over drugsverslaving gehad en is daarbij een ex-junk ons komen vertellen over zijn levensverhaal. Wij ahdden wel geluk met onze leraar denk ik, was een voormalig legersergeant en vuilnisman en nu nogal links van aard. Hij deed ook altijd wel leuke uitspraken over George Dubya en het kabinet enzo.
Oud 23-06-2005, 18:47
Nijntjethebest!
Nijntjethebest! is offline
ik krijg het pas in de 6e, dat scheelt, als het dan saai is, benik er na één jaar vanaf
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 19:03
ecrivaine
ecrivaine is offline
Krijg je het pas in de 6e? Pff, alsof je dan niet iets beters te doen hebt . Tja, het is gewoon ontzettend soft, dat maatschappijleer. Persoonlijk vond ik dat politieke besluitvorming nog wel aardig, omdat je helemaal het politieke systeem uitgelegd krijgt. En ik vond het leuk om betogen/beschouwingen te schrijven over bepaalde onderwerpen (kreeg ik hoge cijfers voor ).
Verder: beetje nutteloos gezwam
Oud 23-06-2005, 19:08
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik vond het echt een heel leuk vak. We hielden regelmatig een debat en dat is echt wel leuk om te horen hoe je klasgenoten ergens over denken (en erachter komen dat je vrienden eigenlijk heel anders politiek denken dan jij) en om je eigen mening te verwoorden en te beargumenteren. Verder heb ik een ontzettend leuk PO gemaakt. We moesten een PO schrijven over een bestaande politieke partij en daar dan ook iemand van interviewen enzo. Ik heb toen gekozen voor de SP en heb toen heel veel campagnemateriaal gehad enzo, echt heel leuk. Verder ook een heel gaaf PO gemaakt over dierproeven. Ik vond het een heel leuk vak en jammer dat het na een jaar afgelopen was maar ik had dan ook echt wel een hele leuke docent.
Oud 23-06-2005, 21:16
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Ik vond criminaliteit echt zo moeilijk. Wist geen enkele vraag zeker en heb overal een groot lulverhaal neergezet. Had ik toch nog een 5,9, wat samen met m'n werkboek een 7 werd. Maar ik snapte er de logica niet van...

Trouwens, het is best een leuk vak als het onderwerpen zijn die je liggen en waarin je je wil verdiepen. Maar goed, ik vond het dus saai.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 22:10
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 21-06-2005 @ 13:46 :
Wij hadden maar 1 maatschappijleer vak. En daar kregen we dus ook criminaliteit.

Ik vond het niet zo boeiend, nogal voor de hand liggend allemaal. Maar op zich niet vervelend: we kregen leuke opdrachten en de toetsen werden door onze leraar ook expres vrij makkelijk gemaakt omdat hij t ook een beetje onzin vond. Je bleef er ook niet op zitten, want iedereen kreeg wel een voldoende. Dan gaf ie je voor je laatste werkstuk een 9 ofzo zodat je dan net een 5,5 stond
Ik vraag me af wat mensen die een 9 nodig hebben om maatschappijleer met een voldoende af te sluiten staan voor andere vakken.

Maatschappijleer is namelijk een vak dat met een redelijke algemene ontwikkeling en/of een klein beetje moeite betrekkelijk erg eenvoudig af te sluiten is met een voldoende.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 14:39
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
perseus schreef op 23-06-2005 @ 23:10 :
Ik vraag me af wat mensen die een 9 nodig hebben om maatschappijleer met een voldoende af te sluiten staan voor andere vakken.

Maatschappijleer is namelijk een vak dat met een redelijke algemene ontwikkeling en/of een klein beetje moeite betrekkelijk erg eenvoudig af te sluiten is met een voldoende.
Mensen die niet leren Die waren er zat. Het was meerkeuze, dus veel deden dat gewoon op de gok. En als het 100 vragen zijn, zijn er een heel aantal ja die de vragen gewoon niet lezen. En nee, niet alles kun je weten. Daarbij had hij ook een heel stel valkuilen.

Mja, het gebeurde ook niet zo vaak hoor... Het waren echt de debielen die t niet haalden.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 15:01
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 23-06-2005 @ 22:16 :
Ik vond criminaliteit echt zo moeilijk. Wist geen enkele vraag zeker en heb overal een groot lulverhaal neergezet.
Help, heb maandag proefwerk over criminaliteit .

stiekem ben ik er toch niet erg bang voor ik sta nu een 9. Hopelijk hou ik dat zo; staat wel leuk op mn eindlijst
Oud 24-06-2005, 15:25
Iduna
Iduna is offline
Leer over de maatschappij. Als de samenleving, politiek, maatschappelijke vraagstukken jou boeien, dan is het geen saai vak (tenzij de docent en het lesmateriaal heel saai zijn).

Ik wist niet dat er ML1 en 2 werd gegeven, toen ik het kreeg was het één vak.

Citaat:
Ik vind dat je op de middelbare school proefwerken krijgt, geen tentamens.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2005, 12:54
Breg
Breg is offline
wij hebben maar 2 onderwerpen gedaan: politieke besluitvorming en criminaliteit. Politieke besluitvorming is echt heel makkelijk als je het nieuws een beetje volgt, maar voor mensen die niks met politiek hebben is het gewoon werk om alles in je hoofd te stampen. Criminaliteit vond ik zelf saaier omdat het (bij ons in ieder geval) om veel termen ging die je moest kennen, maar volgens mij heeft bij mij in de klas niemand er een onvoldoende voor gehaald.
Oud 26-06-2005, 12:36
Donald Duck
Donald Duck is offline
Citaat:
Nijntjethebest! schreef op 21-06-2005 @ 11:06 :
Ik krijg volgend jaar maatschappijleer, maar ik heb geen idee wat het is. Het klinkt verschrikkelijk saai. Weet iemand wat dat ongeveer inhoudt?
in een woord een kutvak!
Oud 26-06-2005, 13:17
Balance
Balance is offline
Ik vond Criminaliteit juist de leukste van allemaal.
En moeilijk vond ik hem ook helemaal niet.

Het is juist geen stampwerk, maar meer het leren begrijpen van het systeem. Je leert wie er betrokken zijn in het rechtsysteem, wie welke mogelijkheden heeft, wat er nog kan gebeuren na een uitspraak, enzovoorts.
Oud 26-06-2005, 13:45
ecrivaine
ecrivaine is offline
Ach, als je een beetje een leuke leraar hebt, kan maatschappijleer best aardig zijn; Zoiets als politieke besluitvorming is wel leuk om te weten.
Het punt is dat maatschappijleer gewoon geen examenvak zou moeten zijn; het zou helemaal niet gegeven moeten worden, iig niet in de bovenbouw. Dat is gewoon belachelijk. Het is allemaal wel leuk en aardig, maar je hebt wel wat beters te leren. Het is net zoiets als ANW; het is te nutteloos. De nadruk moet meer liggen op de 'echte' vakken zodat daarvan het niveau omhoog kan.
Maargoed, mevrouw Verhoeven schijnt het niet met me eens te zijn. Die wel zelfs nóg zo'n nutteloos Tweede Fase-vak invoeren.
Oud 03-07-2005, 20:40
-RoB-
-RoB- is offline
Maatschappij is het chillste vak
Wij deden 3 dingen

Pta's over het boekje
( erg saaie stof maar met je basis kennis kom je der wel denk bijvoorbeeld aan dat Groenlinks links is en VVD rechts is kom je al een heel eind )

Nieuwstoetsen
Toetsen over het nieuws aangezien ik elke dag het nieuws kijkt en de krant leest haalde ik daarvoor altijd 8'en

PC-toetsen
( domm toetsen maken op de pc die soms gehackt waren )

iedergeval als je vaak het nieuws kijkt kom je er wel ( ik sta een 7.3 met niks uitvreten )

btw er zijn ook mensen met een 4 bij ons in de klas maar dat hangt af van hoeveel basis kennis je hebt
Oud 03-07-2005, 20:41
Hakuna
Hakuna is offline
Gaap, gaap, gaap, .
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 12:14
Verwijderd
Citaat:
Denk dat je maatschappijleer 1 bedoeld?

Het gaat dus eigenlijk over de maatschappij, en verschillende aspecten daarvan. Hoe besluitvorming tot stand komt/hoe de politiek 'werkt', hoe de media 'werkt' en wat voor soorten media er zijn, etc. etc.

Er is vast wel een site die meer info geeft over de inhoud van maatschappijleer.
Dat ja.

Wij discussieerden vooral veel onderling, zo kwamen wij, bijna nooit, toe aan de uitleg die de leraar 'voorbereid' had.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 12:29
Verwijderd
Citaat:
Cornel schreef op 03-07-2005 @ 21:41 :
Gaap, [afbeelding] gaap, [afbeelding] gaap, [afbeelding].

En dan nog van FOK ook. Dat verdient een extra roloog:

Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 12:40
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 04-07-2005 @ 13:29 :
En dan nog van FOK ook. Dat verdient een extra roloog:

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten