Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-07-2005, 21:33
LeiGif
LeiGif is offline
Ik ga komende week een nieuw systeem bestellen, maar ben nog niet zeker van de processor die ik erin wil hebben.
Ik zit ernstig te twijfelen tussen een ouder prescott-familielid of de nieuwere met 64 bits ondersteuning, die tevens wat koeler schijnt te blijven en minder stroom verbruikt.

Kan iemand mij hierbij helpen?
Oud 03-07-2005, 21:48
Jolt
Jolt is offline
Dat is niet zo moeilijk 630 natuurlijk EM64 en natuurlijk Speed Step, en unlockable multiplier.

Waarvoor ga je pc gebruiken?Video/Audio encoding?
Oud 03-07-2005, 22:05
M@rco
M@rco is offline
Nou, koel hoor...
Wij hebben hier zo'n 630, heb er een Arctic Freezer 7 opgezet en dat kreng zit regelmatig idle rond de 50 graden. Dan is ie overigens wel stil (fan doet ~800rpm), kan die koeler wel harder laten draaien maar het blijft een warme processor. Boxed cooler maakt een teringherrie.

Ik zou het gewoon vergeten en voor een mooie Athlon 64 gaan Die 630 kost meer dan 200 euro, voor onder de 200 euro heb je een mooie Athlon 64 3200+ die op alle fronten beter is dan die P4.
Maar als je dan toch een Prescott wil, neem dan gewoon de nieuwste (630), kost geloof ik 10 euro meer ofzo.
Oud 03-07-2005, 22:10
Jolt
Jolt is offline
Je bent een AMD fanboy

Als hij video/audio gaat encoden, of dingen die geoptimaliseerd zijn voor hypertreading heb je niks aan een Athlon 64.

scholieren.com stikt van de fan boys .

Ik zeg ook niet dat een Athlon 64 slecht is, ik heb zelf de 3200+, maar het ligt helemaal waarvoor je hem gaat gebruiken.

En of je budget een nieuw moederbord nodig heeft, etc.
Oud 03-07-2005, 22:16
M@rco
M@rco is offline
Mwah daar ben ik het niet mee eens, ik denk dat de grootste nadelen van een P4 (stroomverbruik, warmteontwikkeling) niet opwegen tegen die paar seconden dat ie sneller is met encoden.

En ik fanboy? Ik heb zelf al 2 jaar een Pentium 4.
Toentertijd was dat een hele goeie processor maar nu heeft AMD gewoon de betere technologie in huis.

Trouwens, Athlon 64 X2 wint het van de Pentium D met encoding

Laatst gewijzigd op 03-07-2005 om 22:19.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 22:33
Jolt
Jolt is offline
Pentium D kost al 250 euro de goedkoopste, Athlon 64 X2 4400+ begint pas bij het dubbele.
Oud 04-07-2005, 16:30
LeiGif
LeiGif is offline
Ik hoop met het nieuwe systeem vooral een boost te krijgen met gamen en meerdere programma's tegelijkertijd draaien want daarin wordt mijn computer soms wat traag. Voor gamen zal een athlon 64 wel het beste/goedkoopste alternatief zijn. Ik heb alleen het idee dat je met de huidige amd mainboards het probleem zal hebben dat ze snel achterhaald zullen zijn, omdat ze zover ik heb gezien, niet sneller dan DDR 400 geheugen aankunnen en dus geen DDR 2 533 enz. Ik weet niet of ik hier heel fout in denk..
Oud 04-07-2005, 16:36
Jolt
Jolt is offline
DDR2 533 doet het helemaal niet onder voor DDR400 met een onboard geheugen controller. Allemaal marketings praatjes.

Als je meerdere dingen tegelijk wilt doen, of een Athlon X2, Xeon, Opteron, Pentium D, Dual Athlon XP setupje.
Oud 04-07-2005, 16:48
T_ID
T_ID is offline
Hmm, zelf zit ik nu al een weekje of wat op een amd 64'er te werken, en ik moet zeggen, die directe communicatie met het geheugen lijkt me nogal een dwarsstraat te schelen. Ik gebruik een processor met dezelfde kloksnelheid als de amd k6 die ik ervoor had, maar het ding loopt stukken harder.

Pentium ontwikkelt inderdaad fors meer warmte, een vriend van me de een gelijksoortig systeem met een pentium 4 gebruikt loopt toch wel een graad of 7-10 warmer dan ik normaal gesproken.

En ja, Pentium bashen is in.
Oud 04-07-2005, 17:19
LeiGif
LeiGif is offline
Een Athlon X2, Xeon, Opteron, Pentium D of Dual Athlon XP zit er denk ik niet in met mijn budget want zoals al gezegd begint een pentium D pas rond €250. Of het verschil in prestaties tussen een singelcore of dualcore processor moet op het moment (of misschien in de nabije toekomst) heel groot zijn/worden
Oud 04-07-2005, 17:23
Jolt
Jolt is offline
Zodra alles multithreaded word, zeker.

Ik heb zelf een Athlon 64 3200+ met 1 gb geheugen, maar ik merk toch dat hij het vaak moeilijk heef als ik meerdere dingen tegelijk ga doen, branden, downlaoden, gamen, muziek, dingen tikken, etc.

Dan loopt ie toch echt op zijn teentjes.
Oud 04-07-2005, 18:22
LeiGif
LeiGif is offline
Ok ik zit nu zelf alleen nog te denken aan de prescotts, alleen nu nog welke? Van de 5x0 serie zijn er ook een 5x1 versies, en die hebben ook EM64 en EDB, maar zijn nog steeds goedkoper dan de 6xx. Is dat misschien een soort van tijdelijk idee en dan later(over 9 - 12 maaden) overstappen naar de dualcores?
Oud 04-07-2005, 18:37
Jolt
Jolt is offline
Welke cpu heb je nu al?
Oud 04-07-2005, 21:59
LeiGif
LeiGif is offline
Ik heb nu een systeem met een Pentium 4 1,5 ghz Willamette
Oud 05-07-2005, 10:43
T_ID
T_ID is offline
Nu ja, met een krap budget kan je proberen een AMD van de K6 generatie te kopen, die zijn redelijk goedkoop geworden sinds de 64-bitters uit zijn. Vaak rond de honderd euro voor iets dat rond de 2 ghz loopt.

ow ja, even voor afdeling kwijlen. :

AMD Athlon 64 FX-57 (2,8 GHz)

Prijs: EUR 1.129,00

Bouwvorm: Socket 939
Packaging: OPGA
Kloksnelheid: 2800 MHz
Bussnelheid: 400 MHz
HyperTransport-
bussnelheid: 1000 MHz
Koeler: Meegeleverd
Geheugen: Minimaal 200 MHz
Voeding: Minimaal 350 Watt
Level 1 Cache: 128 KB
Level 2 Cache: 1024 KB
Stroomsterkte: 55 Amp.
Stroomverbruik: 82.5 Watt
Core-spanning: 1,5 Volt
I/O spanning: 3,3 Volt
Instructieset(s): MMX, SSE, SSE2, SSE3, AMD64, Cool'n'Quiet, NX-Bit
Opmerkingen: San Diego
Garantieperiode: 24 maanden
Artikelnummer: HHDA66
Oud 05-07-2005, 11:45
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
jackassbreda schreef op 04-07-2005 @ 22:59 :
Ik heb nu een systeem met een Pentium 4 1,5 ghz Willamette
Als je nog gewoon pc/3200 geheugen hebt, kan je overwegen om een overstap naar bijvoorbeeld een Athlon 64 3200+ te doen, en daarna eventueel naar een X2.

Zo leuk is die FX-57 nou ook weer niet, aangezien hij 5% sneller is maar wel mooi 300 dollar duurder dan zijn kleinere broer de FX-55, kan je beter een 4800+ kopen, 2,4 Gigahertz, 2x1MB L2, dual core dus
Oud 05-07-2005, 13:38
Da DvD
Da DvD is offline
@ T_ID: Je bedoelt K7 ;-)

Ontopic:
De 630 lijkt mij een uitstekende keuze. In dit prijssegment vind ik Intel sowieso geen slechte keuze. Langzamere Prescotts worden dan ook niet zo warm als die modellen op 3.8GHz ofzo.
Overigens zou ik zelf toch een Athlon nemen, maar dat is omdat ik uit principe geen Intel koop.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 13:39
Jolt
Jolt is offline
Roept: 'Sterf Fanboys!'
Oud 05-07-2005, 13:41
Da DvD
Da DvD is offline
Roept: 'Sterf, stelletje monopolisten-gebruikmakend-van-illegale-praktijken'!

Ofzo..

Anyway, laten we dit topic nou niet verpesten met dit soort talk.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 13:47
Jolt
Jolt is offline
Ik heb gewoon een ongelofelijke hekel aan die AMD minded mensen, zo slecht is Intel nu echt weer niet, een vriend van mij heeft een mooie Pentium 4 3,06 met nog een FSB van 533. En die trok mijn Athlon Xp 2400/2600 eruit, van een Athlon 64 3200+ wint hij het ook, mits het niet in 3dmark of games is.

Ik zou mijn mond maar houden over de Pentium M, die trokt zowel mijn Athlon 64 als die Intel eruit. En dat op maar de helft van het stroom gebruik.

Zo 'geweldig' is een Athlon 64 nu ook weer niet. Leuke overstap van een Athlon XP, of van bijvoorbeeld het systeem wat de TS heeft, maar als hij alleen een nieuwe processor kan kopen, inplaats van nieuw moederbord, nieuw geheugen, etc, dan weet ik wel wat ik zou doen.
Oud 05-07-2005, 13:50
M@rco
M@rco is offline
Northwood was ook een prima processor, deed het beter dan vergelijkbare Athlon XP processoren, vooral met de komst van de 800MHz FSB en dual channel geheugen. Alleen met die Prescott zijn ze een beetje de mist in gegaan
Oud 05-07-2005, 14:03
Jolt
Jolt is offline
Tja, AMD heeft het toen goed gegaan, met hun 90nm proces, Winchester, Venice, San Diego doen het allemaal goed...

Bij Intel ging het een beetje fout, wel zit Intel al op 65 nm.
Oud 05-07-2005, 14:04
LeiGif
LeiGif is offline
Voor de duidelijkheid: ik koop een heel nieuw systeem met nieuw moederbord, processor, geheugen, grafische kaart, harddisk, kast, en dvd brander. Alleen ik wil op dit moment waarschijnlijk nog geen dual cores vanwege hun hogere prijs en die athlon FX zit er al helemaal niet in, want de prijs van een FX 55/57 processor is wat ik ongeveer wil uitgeven aan het complete systeem.

Laatst gewijzigd op 05-07-2005 om 14:10.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 14:05
Da DvD
Da DvD is offline
Citaat:
Jolt schreef op 05-07-2005 @ 14:47 :
Ik heb gewoon een ongelofelijke hekel aan die AMD minded mensen
Daar ben je vrij in, jammer dat het je mening beinvloedt (alsof het cool is om niet-AMD-fanboy te zijn)

Citaat:
zo slecht is Intel nu echt weer niet,
Heb ik dat gezegd? Ervan uitgaande dat je het over hun producten hebt?

Citaat:
een vriend van mij heeft een mooie Pentium 4 3,06 met nog een FSB van 533. En die trok mijn Athlon Xp 2400/2600 eruit,
No kidding
Citaat:
van een Athlon 64 3200+ wint hij het ook, mits het niet in 3dmark of games is.
Onzin.

Citaat:
Ik zou mijn mond maar houden over de Pentium M
Hou inderdaad je mond maar, Pentium-M fanboy ;-)

Citaat:
die trokt zowel mijn Athlon 64 als die Intel eruit. En dat op maar de helft van het stroom gebruik.
Generalisatie.

Dat ik geen Intel koop omdat ik het niet eens ben met hun praktijken, wil niet zeggen dat ik geen gebalanceerd oordeel kan vellen over de kwaliteiten van hun processoren (en die van AMD) Als ik een eerlijk advies geef aan iemand, dan ben ik op zijn zachtst gezegd 'not amused' als iemand me voor AMD fanboy uitmaakt :/
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 14:09
Jolt
Jolt is offline
Ik heb zowel Intel als AMD gehad het verschil is minimaal hoor.
En jah zo goed is een Athlon 64 3200+ nu ook weer niet, het valt allemaal wel mee.

Als je toch alles kan doen wat je ermee wilt doen, is het toch goed?
Onee je doet met een Athlon 64 3200+ er 5 seconden korter op op een Pentium 4, weet je wel fuck it.

Ik heb gewoon een hekel aan fanboys, zowel van AMD, als Intel, als Sony, als Mircosoft, als Linux, als Opensource hommie's als ATI als Nvidia, je gekoopt gewoon het beste, c.q prijs/kwaliteit.

En als je al een S478 mobo hebt, waardan niet gewoon voor 200 euro een nieuwe processor, in plaats van voor 400 euro een heel nieuw moederbord, processor en eventueel geheugen.

En dan zit je nog met je 3d kaart, over een jaar trekt je systeem het gewoon weg niet meer.

Maja, computers zijn gewoon kut.
Oud 05-07-2005, 20:37
Da DvD
Da DvD is offline
Je spreekt jezelf wel erg vaak tegen. Zeg je dat 5% niets uitmaakt, maar daarvoor had je het al over dat die processor deze eruit trekt etc. Maarja. Boeiend.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 20:40
Jolt
Jolt is offline
Als hij een Athlon 64 wilt moet hij overstappen op een ander moederbord, weer 100 euro extra, leuk.

Daarom maakt het wel wat verschil uit.
Oud 06-07-2005, 10:03
LeiGif
LeiGif is offline
Citaat:
Jolt schreef op 05-07-2005 @ 21:40 :
Als hij een Athlon 64 wilt moet hij overstappen op een ander moederbord, weer 100 euro extra, leuk.

Daarom maakt het wel wat verschil uit.
Ik moet wel een ander moederbord, want ik heb nu een Intel D845HV met dus socket 478, en daar zou nadat ik de bios heb geflasht wel een 2,8 ghz op kunnen, maar ik heb gewoon het idee dat de 845 chipset zijn beste tijd wel heeft gehad. Natuurlijk zou ik kunnen wachten zodat ik minder risico loop dat het systeem wat ik binnenkort aanschaf snel verouderd,maarja computers zijn inderdaad kut en in principe kun je wel blijven wachten
Oud 06-07-2005, 10:18
Jolt
Jolt is offline
Tja je hebt nu een pc nodig, als je dan toch een nieuw moederbord wilt aanschaffen, is misschien de overstap naar een Athlon 64 toch wel intressant, wat voor geheugen heb je?
Gewoon PC/3200 DDR?

Dan hoef je alleen mobo + cpu.
Oud 06-07-2005, 10:35
LeiGif
LeiGif is offline
Citaat:
Jolt schreef op 06-07-2005 @ 11:18 :
Tja je hebt nu een pc nodig, als je dan toch een nieuw moederbord wilt aanschaffen, is misschien de overstap naar een Athlon 64 toch wel intressant, wat voor geheugen heb je?
Gewoon PC/3200 DDR?

Dan hoef je alleen mobo + cpu.
Ik heb nu 512 mb sdr PC133
Oud 06-07-2005, 10:43
Jolt
Jolt is offline
Tja, dat word dus en nieuw geheugen en een nieuw moederbord en een nieuwe processor.

Minimaal ben je toch rond de €300 kwijt, als je een beetje een redelijke upgrade wilt hebben. (ervan uit gaan dat je HDD, DVD/CD, kast, voeding, nog degelijk is)

Anders ben je meer kwijt, maar dan zou ik het gaan overwegen of een upgrade wel zin heeft.

Wat is je budget eigenlijk?
En wat is je systeem nu 3d kaart, voeding, e.d?
Oud 06-07-2005, 11:54
LeiGif
LeiGif is offline
Ik heb nu:
P4 1500 Willamette
Intel D845HV
512 mb sdr
Creative geforce 3
Seagate 120 gb
Maxtor 20 gb
Aopen cdbrandertje
Pioneer slot-in DVD
geen idee wat voor behuizing, maar met 350 W

Ik verkoop dit geheel(misschien zonder mijn dvdspeler en brander) waarschijnlijk aan een vriend en mijn budget voor een compleet nieuw systeem ligt dan rond de € 850
Oud 06-07-2005, 12:06
Jolt
Jolt is offline
Dus dan moet je:
- Processor
- Moederbord
- Geheugen
- Kast en voeding
- HDD
- DVD brander
- Scherm??
- Toetsenbord/muis?
- 3d kaart

Wordt krap maar moet lukken
Ik zal eens zoeken.
Oud 06-07-2005, 12:39
Jolt
Jolt is offline
Geheugen: 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos) € 87,89 Processor: AMD Athlon 64 3200+ Venice (S939, 2.0GHz, 512KB, Boxed) € 192,90
Kast + voeding: Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart) € 112,99
Moederbord:Gigabyte GA-K8NF9, nForce4 (PCI-e, Sound, LAN, SATA-RAID, 1394) € 92,49
3d kaart: Leadtek GeForce PCX6600 GT 128MB DDR3 (PCI-E, DVI), WinFast PX6600 GT TDH € 139,-
Muis:Logitech MX510 Optical Mouse Blauw (USB) € 32,49 Toetsenbord: Logitech UltraX Flat keyboard (USB) € 22,40
HDD: Maxtor DiamondMax 10, 200GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ) € 91,45
Dvd brander: NEC ND-3540 16x (Dual-layer, Zwart) € 44,45
Totaal € 816,06 zonder verzendkosten, via price watch, je kan het beste bij www.pczaak.nl bestellen, die zijn het goedkoopst.

Heb je alleen geen monitor. Als je nog een monitor wilt kan je doen:
- Langzamere processor (Amd Ahtlon 64 3000+ 'Venice')
- Minder geheugen (512 mb, inplaats van 1024)
- Kleinere HDD (160 of 120 gb inplaats van 200)
- Andere kast, maar ik weet niet welke jij mooi vind ik maar ik heb deze ook: alleen dan de Sonata I en niet versie II, ik heb een 380 watt voeding.

a.u.b

Laatst gewijzigd op 06-07-2005 om 12:43.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 12:48
LeiGif
LeiGif is offline
Dus dan moet ik:
- Processor
- Moederbord
- Geheugen
- Kast en voeding
- HDD
(- DVD brander)
- 3d kaart

ik had dit in gedachten
P4 630/540J - 232/218
Asus P5LD2 - 139
MDT 1gb ddr2 - 99
Asus EN6600 GT - 185
Maxtor Diamondmax 10 (200 gb) - 102
NEC ND3540 - 51
behuizing incl voeding - ongeveer 75 euro

of in ieder geval iets wat daarop lijkt

totaal: € 883/869

Dit is alleen absoluut niet goedkoop, maar dit is even het goedkoopste wat ik kon vinden in breda
Oud 06-07-2005, 12:52
Jolt
Jolt is offline
Je deed veel tegelijk he?
Koop je dan een Pentium D ala € 245,-, dual core, heb je meer aan dan single core + hypertreading.

Je wilt het dus niet via internet bestellen?
Is vaker handiger + goedkoper, zet je het zelf in elkaar?
Oud 06-07-2005, 12:52
LeiGif
LeiGif is offline
Citaat:
Jolt schreef op 06-07-2005 @ 13:39 :
Geheugen: 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos) € 87,89 Processor: AMD Athlon 64 3200+ Venice (S939, 2.0GHz, 512KB, Boxed) € 192,90
Kast + voeding: Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart) € 112,99
Moederbord:Gigabyte GA-K8NF9, nForce4 (PCI-e, Sound, LAN, SATA-RAID, 1394) € 92,49
3d kaart: Leadtek GeForce PCX6600 GT 128MB DDR3 (PCI-E, DVI), WinFast PX6600 GT TDH € 139,-
Muis:Logitech MX510 Optical Mouse Blauw (USB) € 32,49 Toetsenbord: Logitech UltraX Flat keyboard (USB) € 22,40
HDD: Maxtor DiamondMax 10, 200GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ) € 91,45
Dvd brander: NEC ND-3540 16x (Dual-layer, Zwart) € 44,45
Totaal € 816,06 zonder verzendkosten, via price watch, je kan het beste bij www.pczaak.nl bestellen, die zijn het goedkoopst.

Heb je alleen geen monitor. Als je nog een monitor wilt kan je doen:
- Langzamere processor (Amd Ahtlon 64 3000+ 'Venice')
- Minder geheugen (512 mb, inplaats van 1024)
- Kleinere HDD (160 of 120 gb inplaats van 200)
- Andere kast, maar ik weet niet welke jij mooi vind ik maar ik heb deze ook: alleen dan de Sonata I en niet versie II, ik heb een 380 watt voeding.

[afbeelding]

a.u.b
d.u.w. Is trouwens een >350 watt voeding echt nodig?
Oud 06-07-2005, 12:55
Jolt
Jolt is offline
Nee, je zou ook voor de Antec Sonata I gaan met 380 watt bijvoorbeeld, maar die was ongeveer evenduur als de 450 watt versie, Antec maakt kwaliteit's voedingen en de kast is wel mooi, dat is mooi meegenomen.

Jij hebt wel genoeg aan 350 watt van een degelijk merk, Antec, OCZ, Tagan, Enermax, etc.

Maar als je weer gaat upgraden heb je waarschijnlijk wel een 350+ voeding nodig.
Reageren

Regels voor berichten