Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2005, 19:00
Hot*Fudge
Hot*Fudge is offline
Al sinds jongs af aan ging ik (met m'n ouders) regelmatig naar het theater, vooral musicals Heb paar jaar ballet gedaan en 2 jaar jeugdtheater. Helaas botsten mijn docent en ik nogal, waardoor ik de lol in de lessen verloor en uiteindelijk ben gestopt.
Door school was ik al vrij lang niet naar een musical geweest Een paar week geleden ben ik weer eens heen gegaan en is het opeens weer heel erg gaan kriebelen. Ik wil weer spelen! Ik zie op tegen de theoretische vervolgstudie over 2/3 jaar (gevolgd door kantoorbaan etc.)
Ik vraag me af of het theater iets voor me zou zijn. Ik wil het echt heel graag, maar ik weet niet of er voor mij van te leven valt en nog belangrijker of ik het wel volhoud of er plezier in zal hebben.

Heel verhaal..
Maar ik heb dus wat kleine vraagjes en misschien kunnen jullie me wat advies/antwoorden geven?

- Wat voor studie kun je doen om iets in de musical wereld te gaan doen? Wat doe/leer je daar precies?
- Is er een kans, dat -als je je studie hebt afgerond- je er ook daadwerkelijk van kan leven?

Pfwiew, wat een getyp Hopelijk kan iemand mij wat info geven. Alvast bedankt!
Advertentie
Oud 20-05-2005, 16:00
vlinder17
vlinder17 is offline
Beste,

Als jij mij kan vertellen wat voor opleiding je op dit moment volgt en hoe oud je bent, kan ik je vast helpen!!

Ik heb veel ervaring op het gebied van toneel en musicals!

duss schroom niet om mij te mailen!
Oud 20-05-2005, 17:14
Hot*Fudge
Hot*Fudge is offline
Heel erg bedankt voor je reactie!

Ik mail niet met leden van fora, uit principe. (Heb ik niet de beste ervaringen mee.)
Dus, als je het op deze manier misschien de info wilt geven: ik ben 16 en doe vwo.

Oud 20-05-2005, 18:27
vlinder17
vlinder17 is offline
Tuurlijk wil ik op deze manier info geven!

Je hebt verschillende vervolgstudies op het gebied van theater!
en zeker als jj het vwo haalt! Je kan je dan in principe voor elke opleiding aanmelden.

Waar in de buurt zoek je een opleiding

Wil je echt de kant op van de musicals? of meer een toneelschool
wil je het allebei...een theaterschool?

Wil je het echt als een dagopleiding volgen, of wil het voor erbij? in de avonduren, of in de weekenden?

groetjes!
Oud 20-05-2005, 19:03
Hot*Fudge
Hot*Fudge is offline
'Waar' maakt me op zich niets uit (wat ben ik af en toe toch makkelijk )
Theaterschool lijkt me het beste. Maar ik twijfel nog over dag- of erbij. Ik heb net weer aanmeldingsformulier voor jeugdtheaterschool aangevraagd (ik ga de aanvaring met mijn docent, maar gewoon weer es proberen ) Als ik er weer plezier in krijg en m'n docent positief is, besluit ik waarschijnlijk dagopleiding. Dus, voor nu, dag.
Oud 03-07-2005, 23:20
p0m
p0m is offline
Je kunt veel hbo opleidingen doen met theater en musical lessen:
-Kleinkunstacademie/toneelschool
-musicalopleiding
-conservatorium
via google kun je veel informatie vinden over de verschillende opleidingen.
Als je echt de praktijk in wilt moet je wel opletten op het soort onderwijs dat je kiest. Ik raad je aan om een HBO opleiding te zoeken die bij je interesses past en niet voor de universiteit te gaan. Ik studeer bijvoorbeeld theater, film en televisiewetenschappen aan de universiteit van Utrecht en mij bevalt het wel heel erg, maar heel veel mensen van m'n studie zijn gestopt omdat ze het te theoretisch vonden. En dat is het ook, universiteit is vaak erg theoretisch, ik heb het geluk dat ik met mensen van m'n studie de praktijk verken met een eigen theatergroep, maar dan moet je op eigen kracht alles leren.
Oud 04-07-2005, 13:43
Hot*Fudge
Hot*Fudge is offline
Dankje voor de info!
Ik ben afgelopen week met m'n klas naar de Universiteit van Utrecht geweest en een meisje, dat ook 'Theater Film en Televisiewetenschappen' deed, leidde ons rond.
Zij vond een 'echte' theateropleiding juist té praktisch (had ze één jaar gedaan).
Ik zal er dus nog even rustig over nadenken. Maar bedankt voor de informatie in ieder geval!
Oud 04-07-2005, 20:59
Jones
Naast de Kleinkunstacademie/toneelschool (is dit hetzelfde? Nee toch?), musicalopleiding en het conservatorium kan je inderdaad ook nog kiezen voor een universitaire opleiding die inderdaad over het algemeen veel theoretischer zijn. (Volgens mij is dit niet echt wat je zoekt, je hebt het zelf over "op de planken staan") Waar ik persoonlijk (via mijn zus) ervaring mee heb is de docent drama opleiding. Dat kan je zien als een mix van toneelschool/musical en conservatorium met daarbij nog vakken als psychologie. Je snapt dat dit een stuk minder diep gaat dan het conservatorium of de toneelschool maar is wel veel breder. Als je hier wat meer informatie over wil moet je het even zeggen
Oud 04-07-2005, 21:36
Verwijderd
Citaat:
Jones schreef op 04-07-2005 @ 21:59 :
*verhaal*
Nou ben ik niet de TS, maar ik zou graag toch wel wat meer van dit willen weten. Waar is dat? Is het hbo of wo? Hoe lang duurt het? Dat soort vragen.
Oud 04-07-2005, 22:12
Jones
Voor zover ik weet alleen in Zwolle. (Er is/zijn er nog 1 of 2 in Nederland maar zou niet weten waar, even googlen) Het is HBO, duurt 4 jaar. Erg praktijk gericht en volgens m'n zus zijn de theorievakken die ze heeft vrij simpel. Vakken die je kan verwachten zijn dus onder andere psychologie en toneelwetenschappen (niet op zo'n hoog niveau) en dingen als beweging, stem, drama et cetera. Je wordt eigenlijk getraind om ieder aspect van het toneelspelen te leren. Zo moet je in je derde jaar een eigen voorstelling maken waarin je dus ook je eigen spelers zoekt, promo regelt, licht en geluid verzorgd en regisseerd. Voor de opleiding moet je wel auditie doen, dus aanleg voor drama is wel een vereiste .. Overigens ben je als je klaar bent eerstegraads docent drama (Denk aan CKV les op middelbare school)
Oud 04-07-2005, 23:17
Verwijderd
Docent drama is in:
* Zwolle inderdaad (heeft alleen niet zo'n goede naam - heb ik van horen zeggen, van mensen die daar op school gezeten hebben)
* Arnhem (was ik vorig jaar ook aangenomen, lijkt me zeker geen slechte opleiding)
* Leeuwarden (weet ik verder niks van)
* Eindhoven, nouja Tilburg vanaf komend schooljaar. (daar zit ik op school, maar ik moet er wel even bij zeggen dat de nadruk er echt niet meer zo op het docentschap ligt, de opleiding heet 'docent drama' omdat ze er dan meer subsidie voor krijgen of zoiets het gaat er meer om acteren en theatermaken... nouja, heel allround eigenlijk. link naar de site )

edit: Oh ja, en je moet audities doen, maar dat lijkt me wel vrij logisch

Laatst gewijzigd op 04-07-2005 om 23:20.
Oud 04-07-2005, 23:21
Jones
Van het niveau van de opleiding kan ik echt niks zinnigs zeggen. Wat me daar wel opvalt is dat het er nogal een zooitje is op organisatorisch gebied. (Nogal een verschil met mijn TU ) Maar of dat nou typisch zwolle is of gewoon iets is wat een beetje bij theateropleidingen hoort weet ik niet.

Btw, de nadruk ligt volgens mij bij geen van de scholen op het docent gedeelte, mijn zus heeft ook vrij weinig voor de klas gestaan volgens mij
Oud 04-07-2005, 23:24
Verwijderd
Citaat:
Jones schreef op 05-07-2005 @ 00:21 :
Van het niveau van de opleiding kan ik echt niks zinnigs zeggen. Wat me daar wel opvalt is dat het er nogal een zooitje is op organisatorisch gebied. (Nogal een verschil met mijn TU ) Maar of dat nou typisch zwolle is of gewoon iets is wat een beetje bij theateropleidingen hoort weet ik niet.

Btw, de nadruk ligt volgens mij bij geen van de scholen op het docent gedeelte, mijn zus heeft ook vrij weinig voor de klas gestaan volgens mij
Nee, slechte organisatie is volgens mij wel een beetje kunstenaar eigen Bij ons op de opleiding ook wel, maar heb er nog niet zo heel veel last van gehad ofzo.

Ja, dat denk ik inderdaad ook. Uiteindelijk ga je toch je eigen weg wel. En als ik kijk naar wat mensen doen als ze zijn afgestudeerd, is echt een beetje van alles. Een groot deel van de afgestudeerden gaat wel acteren, geloof ik. Maar dus ook regisseren en lessen geven bij theaters (in Tilburg bijvoorbeeld).
Oud 04-07-2005, 23:27
Jones
Citaat:
MadameMinke schreef op 05-07-2005 @ 00:24 :
Nee, slechte organisatie is volgens mij wel een beetje kunstenaar eigen Bij ons op de opleiding ook wel, maar heb er nog niet zo heel veel last van gehad ofzo.

Ja, dat denk ik inderdaad ook. Uiteindelijk ga je toch je eigen weg wel. En als ik kijk naar wat mensen doen als ze zijn afgestudeerd, is echt een beetje van alles. Een groot deel van de afgestudeerden gaat wel acteren, geloof ik. Maar dus ook regisseren en lessen geven bij theaters (in Tilburg bijvoorbeeld).
En een groot gedeelte probeert te overleven van de schnabbeltjes als een drama-weekend voor de jeugd Sorry, ik moest even denken aan een (semi-)horrorweekend..
Oud 04-07-2005, 23:30
Verwijderd
Citaat:
Jones schreef op 05-07-2005 @ 00:27 :
En een groot gedeelte probeert te overleven van de schnabbeltjes als een drama-weekend voor de jeugd Sorry, ik moest even denken aan een (semi-)horrorweekend..
Haha, dat soort mafketels ken ik gelukkig niet Was geen succes dus?

Ja, en reclame enzo.
Oud 04-07-2005, 23:34
Jones
Ach, een vriend van mij moest een weekend organiseren voor de jeugd van een cultureel centrum (vooral theater en dans) Hij vroeg aan mij of ik mee wilde gaan om een film te maken van het weekend en ondertussen te koken/afwassen et cetera.. Erg leuk, alleen jammer dat de helft van de cultureel "leiders" daar alleen maar zat zodat ze weer wat extra eurocenten hadden om de dagen door te komen
Advertentie

Regels voor berichten