Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2005, 16:28
Tieneke
Tieneke is offline
Heyhey,

Hebben jullie ook wel eens last van nachtmerries ??
Nou ik in iedergeval wel en het doet hendig veel met mij.
Wat doen nachtmerries met je ? Waarom komt een nachtmerrie eingelijk vandaan ??
Ik zou het niet weten jullie ?? Hoe vaak hebben jullie nachtmerries en wat doen jij er mee ?Praten,uitschreeuwen of stil een hoekje stoepen.
Gooi jullie ervaring met nachtmerries in de groep en discuseer
er op los.

Groeten Tieneke
Oud 15-06-2005, 16:43
Shitonya
Shitonya is offline
Nachtmerries komen net zoals normale dromen meestal uit je onderbewustzijn. Alledaagse dingen worden in dromen "verwerkt/uitvergroot" op een iets andere manier dan wat in de realiteit als normaal wordt beschouwd, waardoor je vaak nachtmerries niet begrijpt en daarom al snel weer vergeet. Vergeten: meestal doordat de droom je angst aanjaagt.

Ik heb zo goed als altijd ( elke dag ) nachtmerries. Wat het met me doet? Hetzelfde als bij iedereen. Ik schrik er soms even van wakker, lig een tijdje voor me uit te staren en probeer er zo min mogelijk over na te denken en snel weer te vergeten zodat ik ( als het me lukt, wat vaak niet het geval is ) daarna weer rustig in slaap kan vallen zonder dat die nachtmerrie verder gaat.

Hangt er ook vanaf hoe beangstigend de nachtmerrie was. De ene is erger dan de ander. Maar meestal vergeet ik ze al snel ( gelukkig ) en ben er in zekere zin nu wel aan gewend.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2005, 20:02
Suusjuhh
Suusjuhh is offline
Vroeger had ik enorm veel nachtmerries. Het was altijd dezelfde die ik nu heel af en toe nog is heb. Ik werd er zelfs overdag wel is angstig van, terwijl ik me de nachtmerrie alleen in vage lijnen kon herinneren. Ik zou mn god nie weten wat het betekent maar dát het een betekenis heeft of door een gebeurtenis komt ben ik vrij zeker van. Vooral omdat het hele mn leven al precies dezelfde droom is en het sinds mn 12e veel minder werd.
Oud 15-06-2005, 20:47
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ja, heb ze ook vaak. Meestal krop ik ze allemaal op en praat ik er weinig over. Maar heb wel al gemerkt dat het echt kan helpen om erover te praten.
Oud 16-06-2005, 01:01
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 15-06-2005 @ 17:43 :
Nachtmerries komen net zoals normale dromen meestal uit je onderbewustzijn. Alledaagse dingen worden in dromen "verwerkt/uitvergroot" op een iets andere manier dan wat in de realiteit als normaal wordt beschouwd, waardoor je vaak nachtmerries niet begrijpt en daarom al snel weer vergeet. Vergeten: meestal doordat de droom je angst aanjaagt.
Dat is helemaal niet zeker. Onderzoekers zijn er nog steeds niet uit hoe het nou zit met dromen. Er zijn wel verschillende theorieen (waarvan dit er een is) uiteraard.

Citaat:
Ik heb zo goed als altijd ( elke dag ) nachtmerries.
Whaaa! Wat kut! Ik heb al heel lang geen nachtmerrie meer gehad, maar ik weet nog heel goed hoe ranzig naar die dingen zijn.
Oud 16-06-2005, 05:48
Verwijderd
Vanwege de nachtmerries ben ik begonnen met oefenen in lucide dromen.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 10:15
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 16-06-2005 @ 02:01 :
Dat is helemaal niet zeker. Onderzoekers zijn er nog steeds niet uit hoe het nou zit met dromen. Er zijn wel verschillende theorieen (waarvan dit er een is) uiteraard.

Whaaa! Wat kut! Ik heb al heel lang geen nachtmerrie meer gehad, maar ik weet nog heel goed hoe ranzig naar die dingen zijn.
Ja, maar eigenlijk kun je nergens zeker van zijn. Het enige waar je zeker van kunt zijn is dat je dood gaat.

En het is niet echt kut. Ze zijn ooit eens begonnen, dus komt er ooit vast wel eens een einde aan. En ik vergeet ze meestal weer heel snel, dus weinig last van
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 10:16
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Grimm schreef op 16-06-2005 @ 06:48 :
Sorry voor de domme vraag misschien, maar wat zijn "lucide" dromen?
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 11:22
Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 16-06-2005 @ 11:16 :
Sorry voor de domme vraag misschien, maar wat zijn "lucide" dromen?
Dan droom je maar ben je er bewust van dat je droomt. Je kunt dan bijvoorbeeld ook je eigen aanvulling aan je dromen geven, een eigen wending. Je kunt zeg maar alles doen wat je wilt, ook bijvoorbeeld nagaan waarom je zo bang bent voor de figuren in je nachtmerries. Meer informatie..

OT: Ik had vroeger echt heel erg veel nachtmerries, daarna vrijwel nooit meer. Tot het een jaar geleden weer terugkeerde, best wel klote. Soms word ik huilend wakker bijvoorbeeld, of helemaal zwetend. Ik ben soms wel eens bang van mijn nachtmerries, niet zozeer omdat ze heel eng zijn maar meer omdat er bij mij vaak een klote betekenis achter zit en ik die snel genoeg ontdek.

Als ik echt heel bang ben praat ik er wel eens over met vriendinnen of mijn moeder. Of ik schrijf het van me af. Vaak zijn het zoals Shitonya al zegt, uitvergrote dingen van dingen die die dag zijn gebeurt. Bij mij zijn het ook vaak terugkerende nachtmerries, die zijn ook meestal het engste bij mij. Ach, ik ben eraan gewent dat ik dat eens in de zoveel tijd heb.
Oud 16-06-2005, 12:43
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 16-06-2005 @ 11:15 :
Ja, maar eigenlijk kun je nergens zeker van zijn. Het enige waar je zeker van kunt zijn is dat je dood gaat.
Wat een dooddoener, zeg dan niks.

Verschillende (beknopte) visies over droomverklaring:

Sceptisch
Sceptici doen dromen af als willekeurige signalen van je onderbewuste, die niets te betekenen hebben. Je hersenen zijn, terwijl je slaapt, druk doende de afgelopen dag te categoriseren en te verwerken. Alle informatie die door je hersenen stroomt tijdens dat verwerken wordt tot dromen verweven.

Psychologisch
Je dromen zijn een uitlaatklep van je onderbewuste. Alle dingen die je overdag niet mag uiten, kun je wel veilig in je dromen uiten. Je dromen zijn dus een soort ingebouwde veiligheid, die ervoor zorgt dat je onderbewuste niet teveel onder druk komt te staan van al die verboden verlangens. Aldus Freud, een van de beroemste psychologen.

Wetenschappelijk
Dromen zijn gemaakt van willekeurig afgevuurde neuronen. Dit is de conclusie van Drs. Allen Hobson en Robert McCarley. In je hersenstam bevindt zich een soort droomgenerator, die wanneer je in REM slaap bent actief wordt. Je voorhersenen worden gebombardeerd met min of meer willekeurige impulsen. Je hersenen proberen zin uit deze onzin te maken, en het resultaat is een droom.

Spiritueel
In dromen kun je boodschappen van je onderbewuste ontvangen waar je overdag niet voor open staat. Je kunt dromen zien als 'ongeopende brieven van God'.
Door je dromen te analyseren kun je erachter komen wat de betekenis is, en zo meer inzicht krijgen in jezelf.
Oud 16-06-2005, 12:51
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Als het niet goed met me gaat, krijg ik wel nachtmerries, maar vroeger had ik er meer dan tegenwoordig (maar kinderen hebben sowieso meer nachtmerries meestal). Ze gaan bijna altijd over hetzelfde, honden of andere beesten die me gaan bijten
Oud 16-06-2005, 13:00
Mrs Mojo Risin
Mrs Mojo Risin is offline
Ik heb ongeveer een maand lang last gehad van nachtmerries. Allen stonden in het thema van doodgaan. Waar het precies door kwam weet ik nog steeds niet, misschien een tijd extreme verlatingsangst ofzo.. no one knows.
In elk geval, was het suddenly weer weg. En dat was een groot voordeel, want het was echt heel irritant!
Oud 16-06-2005, 13:04
Freestyler*
Freestyler* is offline
Zelden. Er gebeuren wel vervelend of enge dingen in mijn dromen, maar ik word er nooit bang van ofzo
Oud 16-06-2005, 13:24
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Ik heb nooit echte nachtmerries, maar ik droom elke nacht wel belachelijke dingen en weet de volgende dag nooit zo goed of ik het nou gedroomd heb, of dat het echt gebeurd is.
Oud 16-06-2005, 14:12
ChateauDenise
ChateauDenise is offline
Citaat:
Grimm schreef op 16-06-2005 @ 06:48 :
Ik had vanaf mijn kinderjaren al lucide dromen. Ondanks dat heb ik anderhalf jaar lang elke nacht 3-5 verschillende nachtmerries gehad . Nou ik weer sinds een jaar ben gaan trainen in lucide dromen, zijn de nachtmerries bijna helemaal verdwenen.
Oud 16-06-2005, 14:50
Verwijderd
Zodra iets gaat dat niet echt leuk is, pak ik controle over en dan word ik óf direct wakker óf ik stuur de droom bewust een andere richting in.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 15:48
Verwijderd
Hmm ik heb soms wel nachtmerries ja, zeker als ik ontzettend met iets bezig ben. Maar meestal als ik dan wakker word neem ik na een beetje bibberen zelfde controle over en is er niets meer aan de hand.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 17:03
Verwijderd
Offtopic: Waar kom jij vandaan? 'hendig veel'

Ik heb ook best vaak nachtmerries. Slaap zowiezo al slecht, overdag gaat t slecht, soms herinner ik me dromen overdag en dan gaat t kut.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 19:05
leucomelas
leucomelas is offline
ik heb weleens nachtmerries ja, van die hele echte als ik dan wakker wordt moet ik altijd een uurtje bekomen en soms kan het zelfs langer in mijn hoofd zitten. het zijn weggestopte angsten, situaties en gevoelens die dan ineens naar boven komen. je hebt ze schijnbaar niet helemaal verwerkt en die komen dan op een of andere manier terug.
Oud 16-06-2005, 19:10
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 16-06-2005 @ 11:15 :
Ja zo kun je bezig blijven natuurlijk he

Citaat:
En het is niet echt kut. Ze zijn ooit eens begonnen, dus komt er ooit vast wel eens een einde aan. En ik vergeet ze meestal weer heel snel, dus weinig last van
Zijn het dan nog wel nachtmerries?
Oud 16-06-2005, 20:19
McDuck
McDuck is offline
Ik heb niet zo vaak nachtmerries..
Maar meestal zijn nachtmerries later toch wel leuk. Misschien zijn het dan ook niet hele serieuze nachtmerries bij mij.

Het lijkt dan net alsof ik naar een film kijk of zoiets, en waar ik dan tegelijkertijd zelf in speel. En dat is best wel leuk af en toe. Een beetje spanning. En als ik dan wakker wordt, ben ik misschien wel bang geweest in mijn droom, maar dan weet ik dat er niks aan de hand is. En dan kom ik tot de conclusie dat nachtmerries wel interessant zijn.
Tijdens de nachtmerries kun je wel heel bang zijn, maar uiteindelijk weet je dat je wakker wordt een keer, en dan weet je dat er niks aan de hand is.
Het is een soort van opwinding. Een soort spanning die toch wel gezond is volgens mij, of in ieder geval vanuit mijn perspectief.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 23:46
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 16-06-2005 @ 13:43 :
Wat een dooddoener, zeg dan niks.
Maar toch is het zo meisje.

Blood: ja, het zijn wel nachtmerries, want ik wordt er vaak wakker van en herinner ze dan nog enkele minuten, dus herinner me ook tijdelijk waar ze over gaan en weet daarom ook dat het wel degelijk nachtmerries zijn.
Van de weinige dromen die ik me nog wel kan herinneren, vertonen duidelijke kenmerken van nachtmerries.

Maar ik denk dat ik ook maar is ga oefenen in lucide dromen, altijd al eens willen praten met iemand die op het punt staat mijn vlees te doorboren
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 00:47
Skilly
Skilly is offline
Ik heb alleen nachtmerries als ik ziek ben. Altijd hetzelfde. Dan zit ik in een ruimte. Meestal zwart, oneindig en dan komen er opeens hele grote ballen op me af. Meestal wordt ik dan bang wakker ben helemaal overstuur

5 manden geleden was ik zo door de war door me nachtmerrie dat ik echt dacht dat ik me bed zou verplaatsen naar de hal dat de ballen op me af zouden komen...Maar als ik weer erachter slaapt droom ik weer hetzelfde.

Vraag me af waar die grote ballen vandaan komen
Oud 17-06-2005, 08:07
Tieneke
Tieneke is offline
Ik heb ook altijd enge dromen oftewel nachtmerries.
Vresselijk is dat .....
Het gaat over mijn problemen..wat ik in het verleden heb meegemaakt.
Als ik zo'n nachtmerrie heb gehad dan pak ik meestal me knuffel vast en schreeuw ik het uit in me kussen en dan even wat water drinken en proberen om nog wat te slapen maar
vaak lukt dat niet

gr,tieneke
Oud 17-06-2005, 12:16
Nonaj
Nonaj is offline
Ik heb nog nooit een nachtmerrie gehad. Ik droom alleen wel altijd dingen waarvan ik zeker weet dat ze in het echt nooit zullen of kunnen gebeuren, dus ik weet wel dat ik droom. Beetje vreemd Ik heb alleen geen invloed op wat ik droom en ik onthou dromen ook alleen als ik 's ochtends de wekker vroeg zet, het ding een mep geef als ie af gaat, dan weer verder slaap en een paar uur daarna wakker word
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-06-2005, 14:12
Tieneke
Tieneke is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 17-06-2005 @ 13:16 :
Ik heb nog nooit een nachtmerrie gehad. Ik droom alleen wel altijd dingen waarvan ik zeker weet dat ze in het echt nooit zullen of kunnen gebeuren, dus ik weet wel dat ik droom. Beetje vreemd Ik heb alleen geen invloed op wat ik droom en ik onthou dromen ook alleen als ik 's ochtends de wekker vroeg zet, het ding een mep geef als ie af gaat, dan weer verder slaap en een paar uur daarna wakker word

fijn hoor om geen nachtmerries te hebben en krijgen

gr,tieneke
Oud 17-06-2005, 17:50
hola
hola is offline
ik heb gelukkig niet vaak nachtmerries. maar als ik er een heb, ga ik meestal even wakker liggen.. bedenk me goed dat het niet echt was en ga weer slapen.. meestal ben ik dan wel wat bang als ik weer naar beneden moet als het nog donker is.. ( in de winter naar school sochtends bijvoorbeeld)
Oud 18-06-2005, 00:28
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Tieneke schreef op 15-06-2005 @ 17:28 :
Heyhey,

Hebben jullie ook wel eens last van nachtmerries ??
Nou ik in iedergeval wel en het doet hendig veel met mij.
Wat doen nachtmerries met je ? Waarom komt een nachtmerrie eingelijk vandaan ??
Ik zou het niet weten jullie ?? Hoe vaak hebben jullie nachtmerries en wat doen jij er mee ?Praten,uitschreeuwen of stil een hoekje stoepen.
Gooi jullie ervaring met nachtmerries in de groep en discuseer
er op los.

Groeten Tieneke
Uhm, na elke droom word ik badend in het zweet wakker.. Dromen houden me de hele dag vaak nog bezig doordat ze zoveel indurk op me maken (ingrijpende gebeurtenissen van 'eerder' die ik 's nachts opnieuw beleef). Indien ik slaapmedicatie neem, kan ik vaak dromen niet of nauwelijks meer herinneren.. Verder schrijf ik dromen op, komen ze wekelijks aanbod bij m'n shrink ( ) en val ik m'n moeder er sporadisch mee lastig..
for the record; ik droom enkel 'nare' dromen..
Offtopic: wat betekent 'hendig'?
Oud 18-06-2005, 08:23
nijmegenaar
nijmegenaar is offline
ik droom ontzettend vaak en volgens mijn vriend praat ik erbij en maak ik soms bewegingen. Zo stond ik eens in de slaapkamer te schreeuwen en te zwaaien met mijn armen. Mijn vriend schrok zich kapot. Volgens hem ben ik daarna weer in bed gekropen en sliep ik verder. Ik heb medelijden met mijn vriend!

Wat me opgevallen is dat mannen minder vaak heftig dromen dan vrouwen, zou dat kloppen denk je? Misschien omdat mannen zich minder snel druk maken om dingen?
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 16:27
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 18-06-2005 @ 01:28 :
Offtopic: wat betekent 'hendig'?
Hendig betekent handig of gemakkelijk.
Oud 18-06-2005, 18:34
Tieneke
Tieneke is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 18-06-2005 @ 17:27 :
Hendig betekent handig of gemakkelijk.
Bij mij betekend het veel,super veel

gr,tieneke

ps. het is maar hoe je het bekijkt of niet dan ??
Oud 18-06-2005, 18:38
Dinalfos
Dinalfos is offline
Ik heb wel eens "nachtmerries", maar die zijn (meestal) dusdanig abstract dat ik ze als entertainment beschouw.
Oud 18-06-2005, 19:14
Verwijderd
Ik heb bijna nooit nachtmerries. Misschien één of twee keer per jaar. Of kan het zijn dat je je nachtmerries niet herrinerd? Ik word namelijk wel vaker helemaal bezweet wakker 'sochtends. Verder droom ik vaak 'sochtends, als de wekker al afgegaan is maar ik stiekem nog even door slaap. Als ik wakker word herrinner ik mijn droom even, totdat ik erover begin na te denken, dan klopt het allemaal niet meer en vergeet ik het. Maar vaak door de dag heen komen er flitsen van dromen (soms van al heel lang geleden) die ik al weer vergeten was en dan herrinner ik het me opeens weer.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 20:21
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Skilly schreef op 17-06-2005 @ 01:47 :
Ik heb alleen nachtmerries als ik ziek ben. Altijd hetzelfde. Dan zit ik in een ruimte. Meestal zwart, oneindig en dan komen er opeens hele grote ballen op me af. Meestal wordt ik dan bang wakker ben helemaal overstuur

Vraag me af waar die grote ballen vandaan komen
Als ik ziek ben heb ik ook altijd nachtmerries met grote ballen die op me afkomen. Toevallig.

Vroeger had ik vaak nachtmerries, maar ik heb er mezelf dus een beetje op getraind (lucide dromen, las ik hier net) om daar m'n eigen wending aan te geven of om te zorgen dat ik wakker word. Ik heb ze nu nog steeds af en toe, maar dan 'vervorm' ik ze zo dat ze soms echt vreemd worden. Ook zijn het vaak herkenbare dingen, maar ik snap nooit waarom ik erover droom. Sommigen blijven me bij, anderen vergeet ik bijna meteen weer, maar ik kan er dan wel een paar weken later weer over dromen. Alleen wordt het dan heftiger en gecompliceerder. Maar ik kan er dus wel, gelukkig, een beetje controle over hebben.

Niet dat ik elke nacht nachtmerries heb, het verschilt wel erg. Tijdens drukke periodes of spanning komen ze vaak boven. Maar soms heb ik dan in die periodes lichtjes hoofdpijn en dan neem ik een asprientje. Het gevolg is dat ik dan heel rustig slaap en echt fijn en leuk droom.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 20:21
Woudschim
Woudschim is offline
apart is dat, dromen worden hoe langer je erover nadenkt hoe onwerkelijker.

dan wil ik altijd juist weten hoe onwerkelijk dat dan wel niet was. dan probeer ik ze juist te begrijpen, maar je gaat er alleen maar minder van begrijpen.

erg raar.

nachtmerries heb ik overigens nooit. alleen als er iets iets waar ik heel erg mee zit. en de laatste tijd is dat niet het geval
Oud 26-06-2005, 23:57
Verwijderd
Nachtmerries schijnen over het algemeen heel goed te zijn voor de gezondheid; het is een manier om dingen te verwerken.

Ik heb niet vaak nachtmerries, maar als ik ze heb, zetten ze mij serieus aan het denken! Meestal gaat het bij mij zo... Ik heb een nachtmerrie, door de angst kan ik 9 van de 10 keer niet lucide worden en daardoor dus ook niet wakker worden wanneer ik wil. Gevolg is, dat ik de droom helemaal af kijk. Ik word wakker, doe het licht aan, ik ga zitten...

Ik begin de complete nachtmerrie opnieuw af te spelen in mijn hoofd, maar dit keer zonder in slaap te vallen. Net zo lang totdat ik beeldje voor beeldje 100% helder voor de geest kan halen. Ik bekijk het zo zakelijk mogelijk en ik laat mijn angsten niet mijn verstand verdoezelen.

Als ik eenmaal de droom helemaal compleet heb, ga ik proberen om te ontleden. Wat betekent dit voor mij? Wat betekent bijvoorbeeld een specifiek onderwerp, en wat voor rol speelt mijn gevoel daarbij?

Mijn meest recente nachtmerrie, heeft mij intensiever aan het denken gezet dan ALLE andere nachtmerries uit mijn hele leven bij elkaar!

Ik zal hem even kort hier neerzetten... Ja, dit is ECHT een sterk verkorte versie.

In de droom speelde ik, mijn beste vriendin Diana, en een jongen (in de droom een vriend van Diana maar ik weet niet of hij in het echt bestaat). Op een dag werd de jongen ziek. Hij was continu aan het overgeven en aan het ijlen. Ik dacht eerst dat hij iets verkeerds gegeten had (hij had gehaktbrood gegeten).

Maar het ging slechter en slechter met de jongen. Hij werd steeds bleker en magerder. Hij begon er bijna als een lijk uit te zien. Na drie dagen was hij zo ernstig verslechterd dat hij de hele dag door voortdurend hallucineerde.

Hij kreeg bezoek van de "familieclown". Een clown die alleen hij zag in zijn hallucinaties, maar om een of andere akelige reden kon ik hem ook zien. De jongen verslechterde nog steeds. Hij werd krankzinnig en kreeg uiteindelijk zelfmoordneigingen. Toen ik achteraf aan Diana vroeg waar dit vreselijke gebeuren vandaan kon komen, zei ze: "Hij heeft vorige week een oogoperatie gehad."

Er hangen me nog flarden bij van dat de jongen uiteindelijk zelfmoord had gepleegd, dat hij begraven werd, en flarden van een huilende Diana, en de clown die zelfs in zijn grafkist nog steeds bij hem was. De jongen zou nooit meer rust kunnen vinden, ook niet in de dood.

Toen ik wakker werd stonden de tranen in mijn ogen van de schrik. Het leek even alsof het echt was gebeurd. Ik heb meteen het licht aangezet en de radio ook. Bij het zien van mijn kamer en luisteren naar de radio kan ik een beetje terugkeren naar de realiteit. Ik heb nog maandenlang heel erg intensief nagedacht over deze droom, en vandaag de dag nog steeds. Ik voel dat ieder individueel element een zware betekenis heeft, maar tot op de dag van vandaag, ben ik er nog niet uit. Het laat me maar niet los...
Met citaat reageren
Oud 27-06-2005, 08:24
Tieneke
Tieneke is offline
Citaat:
Dragonda schreef op 27-06-2005 @ 00:57 :
Nachtmerries schijnen over het algemeen heel goed te zijn voor de gezondheid; het is een manier om dingen te verwerken.

Ik heb niet vaak nachtmerries, maar als ik ze heb, zetten ze mij serieus aan het denken! Meestal gaat het bij mij zo... Ik heb een nachtmerrie, door de angst kan ik 9 van de 10 keer niet lucide worden en daardoor dus ook niet wakker worden wanneer ik wil. Gevolg is, dat ik de droom helemaal af kijk. Ik word wakker, doe het licht aan, ik ga zitten...

Ik begin de complete nachtmerrie opnieuw af te spelen in mijn hoofd, maar dit keer zonder in slaap te vallen. Net zo lang totdat ik beeldje voor beeldje 100% helder voor de geest kan halen. Ik bekijk het zo zakelijk mogelijk en ik laat mijn angsten niet mijn verstand verdoezelen.

Als ik eenmaal de droom helemaal compleet heb, ga ik proberen om te ontleden. Wat betekent dit voor mij? Wat betekent bijvoorbeeld een specifiek onderwerp, en wat voor rol speelt mijn gevoel daarbij?

Mijn meest recente nachtmerrie, heeft mij intensiever aan het denken gezet dan ALLE andere nachtmerries uit mijn hele leven bij elkaar!

Ik zal hem even kort hier neerzetten... Ja, dit is ECHT een sterk verkorte versie.

In de droom speelde ik, mijn beste vriendin Diana, en een jongen (in de droom een vriend van Diana maar ik weet niet of hij in het echt bestaat). Op een dag werd de jongen ziek. Hij was continu aan het overgeven en aan het ijlen. Ik dacht eerst dat hij iets verkeerds gegeten had (hij had gehaktbrood gegeten).

Maar het ging slechter en slechter met de jongen. Hij werd steeds bleker en magerder. Hij begon er bijna als een lijk uit te zien. Na drie dagen was hij zo ernstig verslechterd dat hij de hele dag door voortdurend hallucineerde.

Hij kreeg bezoek van de "familieclown". Een clown die alleen hij zag in zijn hallucinaties, maar om een of andere akelige reden kon ik hem ook zien. De jongen verslechterde nog steeds. Hij werd krankzinnig en kreeg uiteindelijk zelfmoordneigingen. Toen ik achteraf aan Diana vroeg waar dit vreselijke gebeuren vandaan kon komen, zei ze: "Hij heeft vorige week een oogoperatie gehad."

Er hangen me nog flarden bij van dat de jongen uiteindelijk zelfmoord had gepleegd, dat hij begraven werd, en flarden van een huilende Diana, en de clown die zelfs in zijn grafkist nog steeds bij hem was. De jongen zou nooit meer rust kunnen vinden, ook niet in de dood.

Toen ik wakker werd stonden de tranen in mijn ogen van de schrik. Het leek even alsof het echt was gebeurd. Ik heb meteen het licht aangezet en de radio ook. Bij het zien van mijn kamer en luisteren naar de radio kan ik een beetje terugkeren naar de realiteit. Ik heb nog maandenlang heel erg intensief nagedacht over deze droom, en vandaag de dag nog steeds. Ik voel dat ieder individueel element een zware betekenis heeft, maar tot op de dag van vandaag, ben ik er nog niet uit. Het laat me maar niet los...

WOW hier sta ik toch van te kijken hoor dat jij dat kan knap hoor !!!!
Wat het betekend zou ik ook niet weten.
Heb je misschien pas geleden (toen je die droom had gehad) een vriend of vriendin verloren --> maakt niet uit op welke manier ??
Misschien ligt het daar aan maar verder zou ik het ook niet weten
sorry

gr,tieneke
Oud 27-06-2005, 11:36
Verwijderd
Citaat:
me blackrose schreef op 18-06-2005 @ 20:14 :
Ik heb bijna nooit nachtmerries. Misschien één of twee keer per jaar. Of kan het zijn dat je je nachtmerries niet herrinerd?
Dat hangt erg af van het moment waarop je wakker wordt. Als je midden in een droom wakker wordt, herrinner je je veel meer dan wanneer je een droom hebt afgesloten (en dus pas wakker wordt als het voorbij is). Je kan midden in een droom wakker worden door de wekker (of een ander "onverwacht" geluid), of doordat iemand je wakker maakt, je kan plotseling wakker worden door een val-ervaring. Maar ook: door de schrik!

Een mens droomt gemiddeld ongeveer 5 x per nacht. Meestal onthoud je echter alleen de laatste droom.

Verder hangt het ervan af of je medicijnen gebruikt. Mensen die onder narcose zijn of slaappillen hebben genomen, dromen niet. Dus dan is er geen sprake van het wel of niet herinneren...

Tieneke bedankt voor je reactie!

Nee ik heb helemaal geen vriend of vriendin verloren; ook geen nare ervaringen gehad binnen een vriendschap.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 18:59
Poffertje
Poffertje is offline
Wist niet dat een mens 5x per nacht kon dromen

Ik zelf heb best wel veel rare nachtmerries.
En heb ook wel 's dat ik zomaar wakker schrik met het gevoel of er iets enorm ernstigs is gebeurt terwijl ik zelfs geen droom heb gehad en er eigelijk niks aan de hand is. En me hart bonkt dan echt net me lijf uit.

Waar me nachtmerries weg komen weet ik niet...
Heb eens gehad dat ik jankend wakker werdt omdat ik droomde dat iemand me broer neer schoot.

En ooit dat ik een hele dag verbitterd was omdat ik droomde dat er iemand in een steegje werdt neer gestoken, en ik letterlijk haar pijn kon voelen, en later genoot van haar pijn

Of dat me vriend is neergestoken door me ex (oke, ik weet wel waar dat kan weg komen, die twee hebben altijd vette ruzie, terwijl ik nog altijd gewoon met me ex wil omgaan... )

Dus ik droom best freaky...
Oud 28-06-2005, 19:03
bidule
bidule is offline
Als je dingen waar je niet over na wil denken wegstopt, ga je er later over dromen. In je dromen komt alles alleen heel aangedikt terug waardoor alles 10 maal zo erg lijkt.
Oud 28-06-2005, 19:12
Mr. Bungle
Mr. Bungle is offline
Lucide dromen is the bomb!

Vroeger lukte me dat nog wel eens, maar nu niet meer . Heb het een tijdje geprobeerd met allerlei trucjes, maar na twee weken erg weinig slaap ben ik er mee gestopt.
Oud 28-06-2005, 19:14
bidule
bidule is offline
Citaat:
Mr. Bungle schreef op 28-06-2005 @ 20:12 :
Lucide dromen is the bomb!

Vroeger lukte me dat nog wel eens, maar nu niet meer . Heb het een tijdje geprobeerd met allerlei trucjes, maar na twee weken erg weinig slaap ben ik er mee gestopt.
Tja, zoiets moet je ook niet proberen volgens mij. Dat overkomt je gewoon
Oud 28-06-2005, 19:23
Mr. Bungle
Mr. Bungle is offline
Citaat:
bidule schreef op 28-06-2005 @ 20:14 :
Tja, zoiets moet je ook niet proberen volgens mij. Dat overkomt je gewoon
Nee hoor heb ergens op internet gelezen dat je er dus trucjes voor hebt. Bijvoorbeeld als je wakker bent opmerken dat alles normaal verloopt en dan naar je handen kijken, en dan weer op kijken of er iets verandert is. Als je dat een tijdje doet (niet te vaak, ziet er een beetje vreemd uit ) kan je het in je slaap herinneren om te doen. Meestal is een droom een onsamenhangend verhaal, dus je merk snel genoeg op dat je droomt. Meteen naar je handen kijken (in je droom) en proberen niet wakker te worden.

Dat laatste lukte mij dus nooit.

Oud 28-06-2005, 19:25
bidule
bidule is offline
Ik zal het eens proberen.
Wektje je het vroeger op dezelfde mannier op?
Oud 28-06-2005, 19:27
Mr. Bungle
Mr. Bungle is offline
Dit gaat best wel off-topic trouwens.

Bij de zoekfunctie staat ook een hoop over lucide.

Veel plezier!
Oud 29-06-2005, 09:54
Tieneke
Tieneke is offline
Citaat:
Mr. Bungle schreef op 28-06-2005 @ 20:27 :
Dit gaat best wel off-topic trouwens.

Bij de zoekfunctie staat ook een hoop over lucide.

Veel plezier!
Inderdaad heb je gelijk in

gr.tieneke
Oud 02-07-2005, 10:42
Nienna*
Nienna* is offline
Ik heb al driekwart jaar bijna nachtelijks last van nachtmerries.
Ik praat erover met mijn ouders en vriend, soms met de psycholoog.
Soms schrijf ik ze op of ik prent ik ze in zodat ik ze onthoud.
Het gaat er vaak over dat de mensen waar ik van houd, doodgaan, of erg ziek zijn en dood zullen gaan. Vaak ook voel ik me erg eenzaam en heb ik zo'n verdriet dat het me verscheurt vanbinnen. Ik word regelmatig bijna huilend wakker.
Wat ik ertegen heb gedaan?
De nachtmerries waren mede een teken dat ik erachter kwam dat het echt niet goed met me ging. Ik heb dus hulp gezocht.
Opschrijven kan helpen. Praten ook. In principe helpen die twee dingen voor mij overal wel een beetje tegen.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 22:16
Daboman
Daboman is offline
ik heb maar heel af en toe een nachtmerrie. dat wil zeggen, hooguit een paar keer in het jaar. Als ik er een heb, wordt ik vaak wel wakker maar niet in het zweet. Vervolgens gun ik mezelf de tijd om tot rust te komen, door simpelweg naar het plafond te staren. Meestal ben ik dan na een kwartiertje ofzo wel tot rust gekomen en val ik weer in slaap. Zonder nachtmerries.

Ik heb meestal ook maar milde nachtmerries. Echt heftige nachtmerries heb ik nooit gehad. Nouja nooit, een keer had ik zoiets engs, dat ik t nooit vergeten ben. Ik was half wakker en zag m'n kamer, maar er zaten nog wel droomdingen in, om t zo maar te zeggen. Echt heel eng. Heb wel eens gelezen dat het een soort tussenstadium is tussen wakker zijn en dromen. Normaal gaat het zo in elkaar over maar het schijnt dat je er in klem kunt zitten ofzo.

Laatst gewijzigd op 02-07-2005 om 22:21.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 14:06
roeleeh
roeleeh is offline
Vroeger toen ik zo ongeveer 6 jaar was had ik vaak nachtmerries en durfde ik niet alleen naar boven, niet s'nachts naar de wc enz. Mijn moeder zij toen altijd; Zet voor je gaat slapen je tv uit En waarempel het helpte ook nog
Reageren

Regels voor berichten