Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-06-2005, 17:23
droomkoningin
droomkoningin is offline
Hee!

Naar aanleiding van een feestje twee weken geleden (en wel meerdere situaties) vraag ik me iets af:
Het lijkt net of mensen tegenwoordig niet meer echt de tijd nemen om iemand te leren kennen.
Bijvoorbeeld op een feestje waar iemand direct een eerste indruk van je heeft en vanuit die indruk geen zin meer heeft om je 'beter te leren kennen'. Dan doel ik niet op diepgaande gesprekken, maar gewoon lol hebben om dezelfde dingen.

Ik was twee weken geleden op een feestje en een jongen die ik daar leerde kennen zei na een tijdje: 'Jij bent echt een leuke meid! Dat had ik eigenlijk niet verwacht.' Omdat ik volgens hem 'zijn type' niet was.. Dan denk ik: hoe kun je nou oordelen over iemand die je niet kent?
Ik weet niet of dit relevante informatie is, maar om even een beeld te schetsen.

Om even 'kortom' een stelling neer te zetten:
Mensen nemen tegenwoordig niet meer de tijd om elkaar te leren kennen.
Oud 30-06-2005, 17:28
Verwijderd
Ik denk dat dat iets is dat heel erg per persoon verschilt. Ook weet ik niet of het tegenwoordig anders is dan vroeger, ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

Een eerste indruk heeft iedereen van iedereen, dat zal vroeger niet anders zijn geweest, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 17:36
NIRV
NIRV is offline
Ik denk dat het ligt aan de persoon hoor. Ik leer er namelijk over in mijn studies op het school en men zegt dat sommige mensen gewoon zo zijn, om niet verder te kijken dan die eerste indruk. En ze gaan je zo vaak ook stereotyperen(in een bepaalde groep zetten bv sukkels fz).
Maar meestal ligt het gewoon aan de persoon, daar komt het op neer.
Oud 30-06-2005, 17:45
Multilot
Multilot is offline
de eerste indruk moet absoluut goed zijn en vaak klopt die eerste indruk ook wel bij mij...
Ik vind het altijd jammer dat mensen vooroordelen hebben.. Als ik iemand mijn hobby's vertel rent diegene vaak hard weg, soms is dat zonde
Oud 30-06-2005, 17:45
yapo
yapo is offline
De eerste indruk bepaald aan wie we onze tijd besteden, zo doet iedereen dat toch? Iedereen beoordeeld de ander daarop, dat is gewoon een inschatting die je maakt, maar die dus ook wel es verkeerd kan zijn.
Oud 30-06-2005, 17:46
NIRV
NIRV is offline
Citaat:
yapo schreef op 30-06-2005 @ 18:45 :
De eerste indruk bepaald aan wie we onze tijd besteden, zo doet iedereen dat toch? Iedereen beoordeeld de ander daarop, dat is gewoon een inschatting die je maakt, maar die dus ook wel es verkeerd kan zijn.
Dat heb je goed gezegd
Oud 30-06-2005, 17:50
Verwijderd
Citaat:
yapo schreef op 30-06-2005 @ 18:45 :
Ja vind ik ook wel.

Al snap ik wel wat de ts bedoelt met dat mensen niet meer de tijd nemen om elkaar te leren kennen. Ook al is dat niet altijd "nodig", soms is die 'klik' er gewoon en soms juist helemaal niet.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 20:25
Mandarijntje
Mandarijntje is offline
Ik vind het eigenlijk niets anders dan logisch. Je trekt eerder naar iemand toe waarmee je op het eerste gezicht al meer mee gemeen hebt dan met iemand anders. Heel kort door de bocht misschien, maar stel jij bent hardcore-nazi-gabber en er komt een gothic binnen die misschien wel dezelfde ideeën en humor heeft. Dan ga je ook niet als eerste met diegene praten en heb je als eerst zoiets van, bah, vieze gothic.
Nu is dat gewoon precies hetzelfde met de kleinere verschillen.

Laatst gewijzigd op 30-06-2005 om 23:06.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 20:28
Verwijderd
Elk normaal mens heeft automatisch een beeld bij de persoon die hij de kamer ziet binnenkomen. Dat wordt bepaald aan de hand van kleding, lichaamshouding, stemgeluid, taalgebruik, et cetera. Daar is niets kortzichtigs of raars aan.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 21:25
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Kan wel kloppen... Ik was een tijd terug nog 'ns op m'n oude middelbare school (wat zaken regelen), kwam wat vrienden tegen en een meisje dat ik nog niet kende, maar wat schijnbaar met m'n vrienden ook bevriend was geworden. Dus ik zeg vriendelijk, doch enthousiast en lachend: 'hoi!'... Ze kijkt me aan alsof ik 'hey, neuken?' heb gezegd, kijkt me niet meer aan en zwijgt me de rest van de middag dood.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 21:26
mara18
mara18 is offline
Een eerste indruk hangt volgens mij vooral af van je uitstraling. En dat heb je toch gedeeltelijk zelf in de hand. Hoe je je voelt, dat straal je uit. Als ik over iemand denk: 'dat is toch mijn type niet', dan heeft dat over het algemeen te maken met bv hoe spontaan is hij/zij, manier van lachen, manier van zichzelf 'verkopen' naar anderen toe,...en ja, dat zijn toch eerder karaktertrekken die gewoon af te lezen zijn

Onbewust bestudeer je toch iemand in zijn omgang met anderen.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 21:58
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
droomkoningin schreef op 30-06-2005 @ 18:23 :
Hee!

Correct. Mensen zeggen al heel snel "die is leuk of niet", terwijl ze nauwelijks de tijd hebben genomen om degene te leren kennen. Maar ach, later komen ze er toch wel weer achter dat degene het tegenovergestelde blijkt te zijn
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 22:02
Verwijderd
Ik ben het met je stelling eens.

Ik weet van mezelf ondertussen: 90% van de eerste ideeën die ik van mensen heb komt na een tijdje als het tegenovergestelde terug. Mensen die in het begin heel leuk lijken vallen na een tijdje tegen en mensen die stom lijken vind ik soms veel leuker.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 22:02
Poffertje
Poffertje is offline
Ik probeer nooit een oordeel te trekken over mensen die ik niet ken, of minstens niet gesproken mee heb... Maar idd, veel mensen nemen daar domweg de tijd niet meer voor... weetnie waarom. Je wordt zo makkelijk tegenwoordig in hokjes geplaatst.

Eén van de eerste posts in me fotoboek was "jeej weer een alto" (of zoiets) terwijl ik dat nooit van mezelf zou zeggen. Vind 't niet erg om te horen eigelijk, maar toch. Iemand kan zo makkelijk een oordeel trekken zonder maar ooit één woord met je gewisseld te hebben
Oud 30-06-2005, 22:28
poepdrol
poepdrol is offline
Ik zie het maar altijd zo, mensen die doen aan samplen.

Eerste indruk geeft een groffe schets van hoe iemand is en dan wordt dat beeld steeds verfijnder. Mocht het eerste beeld gewoon te afschrikwekkend zijn, dan sample je gewoon iemand anders

Logisch toch?

Zie het als een manier om tijd te besparen aan mensen die je uiteindelijk toch niet liggen. Its quick and dirty but it works most of the time!
Oud 30-06-2005, 23:16
yapo
yapo is offline
idd, met een wereldbevolking van over de 6 miljard mensen lijkt me een schiftingsysteem toch best handig. En de snelste manier om iemands karakter te peilen is op 't oog een selectie maken.
Oud 30-06-2005, 23:27
Vejji
Vejji is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 30-06-2005 @ 22:25 :
Kan wel kloppen... Ik was een tijd terug nog 'ns op m'n oude middelbare school (wat zaken regelen), kwam wat vrienden tegen en een meisje dat ik nog niet kende, maar wat schijnbaar met m'n vrienden ook bevriend was geworden. Dus ik zeg vriendelijk, doch enthousiast en lachend: 'hoi!'... Ze kijkt me aan alsof ik 'hey, neuken?' heb gezegd, kijkt me niet meer aan en zwijgt me de rest van de middag dood.
auw....

maaruh ik denk dat dit volledig afhangt van de personen, je eerste indruk is je visitekaartje, vind je dat kaartje fout nouja dan peer je em.
dan hoef je ook geen neppe gesprekken te houden.
Oud 30-06-2005, 23:30
bamiPoep
bamiPoep is offline
tegenwoordig is er cu2 en sugababes, daar staan van die alleszeggende vragen. na deze vragen ken je elkaar door en door
Oud 01-07-2005, 00:05
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gijsbertus schreef op 01-07-2005 @ 00:27 :
auw....

maaruh ik denk dat dit volledig afhangt van de personen, je eerste indruk is je visitekaartje, vind je dat kaartje fout nouja dan peer je em.
dan hoef je ook geen neppe gesprekken te houden.
Ja, ik kreeg naderhand ook te horen dat ze dit bij iedereen doet die ze voor het eerst onmoet. 'Na een paar maanden begint ze wel tegen je te praten' zei iemand. Dan schort er toch iets aan je communicatieve vaardigheden, niet?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 01:09
MTpower
MTpower is offline
Ik begin geen relatie met iemand alleen na een eerste indruk als je dat bedoeld
Maar na een avondje stappen kan iemand bij mij gewoon heel leuk overkomen, dan vind ik diegene op dat moment dus een leuke meid of gewoon een goeie gozer... zonder verdere bedoelingen
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 07:37
De Zwartkijker
De Zwartkijker is offline
Mensen kennen tegenwoordig de tijd niet om elkaar te nemen...
Oud 01-07-2005, 10:37
Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Citaat:
mara18 schreef op 30-06-2005 @ 22:26 :
Een eerste indruk hangt volgens mij vooral af van je uitstraling. En dat heb je toch gedeeltelijk zelf in de hand. Hoe je je voelt, dat straal je uit. Als ik over iemand denk: 'dat is toch mijn type niet', dan heeft dat over het algemeen te maken met bv hoe spontaan is hij/zij, manier van lachen, manier van zichzelf 'verkopen' naar anderen toe,...en ja, dat zijn toch eerder karaktertrekken die gewoon af te lezen zijn

Onbewust bestudeer je toch iemand in zijn omgang met anderen.
Mee eens!
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 19:11
Verwijderd
Mijn huidige vriend (jimmy) leerde ik kennen via mijn vorige vriend(robin). Ik vond hem toen altijd heel grappig, maar we hebben nooit echt gepraat met elkaar, dus we kenden elkaar. Toen het uit was met robin, bekende jimmy dat hij al superlang verliefd op me was. We hebben toen twee keer afgesproken en ik was eigenlijk meteen verkocht

En nu, bijna een half jaar later ben ik nog steeds verkocht

Ik denk dat dit per persoon verschilt, maar als je op je eerste indruk afgaat, en dan snel een relatie aangaat, merk je het vanzelf ook wel als je indruk verkeerd was...
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 20:32
xearo
xearo is offline
leuke vrienden zijn dat.

ik zal nooit iets met een ex van een vriend doen..... of er moet een paar jaar tussen zitten...
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 20:56
Verwijderd
Een eerste indruk is erg belangrijk.. Daar is gewoon niet aan te ontkomen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-07-2005, 21:50
Kaa
Kaa is offline
Ik weet niet hoe het met anderen zit. Maar ik beoordeel mensen doorgaans op hun uitstraling. Als iemand spontaan overkomt maak je er sneller n praatje mee dan iemand die nors kijkt en zwijgt, toch? Dan heb ik daarmee nog niet bepaald of ik degene nou wel of niet mag, want er zijn zat spontane mensen die ik niet uit kan staan. En ook genoeg norse mensen die ik heel aardig vind.
Maar toch, ook beoordelen op uitstraling is n slechte eigenschap denk ik, want uitstraling zegt niet alles, ik schijn heel chagerijnig te kijken (ik ontspan mn gezichtsspieren liever, geen zin om continu mn gezicht in n kreuk te leggen voor het plezier van anderen ) of te klinken soms, terwijl ik het niet zo bedoel, en me al helemaal niet zo voel (ik ben de eeuwige optimist eerder). Dus de mate van uitstraling die iemand kan hebben wordt ook wel enigzins beperkt door uiterlijk.
Maar als iemand zich voor moet stellen, is de eerste uitdaging natuurlijk goed over te komen, als dat mislukt...zegt dat meestal wel een beetje iets over de persoon, wat je er wel of niet aan mag oid

Hoe dan ook, kom ik tot de conclusie; mensen zijn maar ingewikkeld...
Oud 11-07-2005, 09:12
Verwijderd
Citaat:
xearo schreef op 09-07-2005 @ 21:32 :
leuke vrienden zijn dat.

ik zal nooit iets met een ex van een vriend doen..... of er moet een paar jaar tussen zitten...
Ik had maar een maand iets met robin gehad..en dat was nogal een vage relatie...we hadden amper gezoend of zo.. Bovendien wilde robin zijn ex terug en wist hij dat jimmy verliefd op me was. Hij heeft er nooit problemen mee gehad en we zijn nu heel goed bevriend met zijn drieën...geen probleem dan toch?

(Als ik nou al meer dan een half jaar bij robin was en het was om een andere reden uitgegaan, dan had ik ook niet zo snel naar jimmy gekund)
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 14:53
JJ13
JJ13 is offline
mensen hebben gewoon snel hun mening klaar. ik geef toe dat ik dat zelf ook wel eens heb, je hebt vooroordelen en denkt meteen te weten hoe die persoon in werkelijkheid is.
Oud 11-07-2005, 15:21
Verwijderd
Tja, je kunt toch moeilijk iederéén die je tegenkomt, goed leren kennen. Je zult moeten kiezen wie je beter wil leren kennen en wie niet, en de enige indruk die je hebt voor die keuze, is je eerste indruk.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 15:38
Phenobarbidoll
Phenobarbidoll is offline
Citaat:
droomkoningin schreef op 30-06-2005 @ 18:23 :

Om even 'kortom' een stelling neer te zetten:
(rare stelling)
oh jawel hoor, als een eerste indruk mij bevalt wil ik iemand best leren kennen
Oud 11-07-2005, 17:48
Verwijderd
Citaat:
Phenobarbidoll schreef op 11-07-2005 @ 16:38 :
(rare stelling)
oh jawel hoor, als een eerste indruk mij bevalt wil ik iemand best leren kennen
en daar is dan ook alles mee gezegd.

Dit geldt voor innerlijk (uitstraling, die eerste paar minuten contact) maar ook voor uiterlijk (goed gekleed, verzorgd, bepaald bouw/haarstijlen etc). Je kunt beter stellen dat de 'smaak' van iedereen tegenwoordig steeds beknopter wordt... het haar móet kort, de schoenen móeten merk zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 09:56
Phenobarbidoll
Citaat:
Sovreze schreef op 11-07-2005 @ 18:48 :
en daar is dan ook alles mee gezegd.

Dit geldt voor innerlijk (uitstraling, die eerste paar minuten contact) maar ook voor uiterlijk (goed gekleed, verzorgd, bepaald bouw/haarstijlen etc). Je kunt beter stellen dat de 'smaak' van iedereen tegenwoordig steeds beknopter wordt... het haar móet kort, de schoenen móeten merk zijn.
uhuh die stelling past er beter bij
helaas is dit een stelling waar waarschijnlijk bijna iedereen het mee eens is
Oud 12-07-2005, 10:20
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Sovreze schreef op 11-07-2005 @ 18:48 :
Je kunt beter stellen dat de 'smaak' van iedereen tegenwoordig steeds beknopter wordt... het haar móet kort, de schoenen móeten merk zijn.
... dat zou betekenen dat mensen steeds kritischer worden tegenover met wie ze daten en volgens mij hebben mensen juist vaker en met meer verschillende personen sex dan vroeger, dus dat klopt niet
Oud 12-07-2005, 10:22
Phenobarbidoll
Citaat:
little nemo schreef op 12-07-2005 @ 11:20 :
... dat zou betekenen dat mensen steeds kritischer worden tegenover met wie ze daten en volgens mij hebben mensen juist vaker en met meer verschillende personen sex dan vroeger, dus dat klopt niet
dat mensen vaker en met meer verschillende personen seks hebben en het feit dat ze kritischer kiezen heeft weinig met elkaar te maken, dat kan zeg maar samengaan
Oud 12-07-2005, 10:22
Verwijderd
Eerder een hartekreet van iemand die niet met de mode mee wil gaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten