Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-07-2005, 19:20
KMBA
KMBA is offline
Het zal wel weer knudde zijn, maar ik had laatst een theorie bedacht. Ik wil deze graag delen met mijn medemensen

"Boeddhisten geloven niet, maar ontkennen ook niet het bestaan van een God. Zij geloven echter wel.. zoals velen mensen.. in een wereld waarin we nu leven.. resulaten zijn van oorzaken en gevolgen.

Als we het nu vergelijken met een schijf van een pottenbakker. Die schijf is constant in beweging [draaing] en veranderd steeds van vorm, want de ene keer is er meer klei te vinden op de schijf dan de andere keer. [oorzaak & gevolg etc.]

Nu moet die schijf ergens op draaien.. een spil of iets wat het in balans houdt. [God/Karma/Natuurwet dat dingen regelt tussen dit leven en het hiernamaals] Gebeurt dit niet, dan kan zo'n schijf niet bestaan, want het houdt nooit staande."

Nu zullen jullie vast denken:"Mooi verhaal, dus? Ik wil dus hiermee een gedachte aan het licht brengen, waarvan ik niet weet of het eerder bestaat...

Namelijk dat er een soort natuurwet/karma/god [iets] moet zijn dat het "leven" [zoverre wij dat kennen] in balans houdt, omdat het dan anders onmogelijk is. Omdat er dan namelijk geen tijd, plek of mogelijkheid is om te leven -> wat veroorzaakt wordt door de chaos die ontstaat door het gebrek aan een balans..

KMBA

P.S: Het was maar een theorie
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-07-2005, 21:23
Love & Peace
Love & Peace is offline
Say what ?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 21:32
Rohit
Rohit is offline
aha
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 22:26
Vejji
Vejji is offline
leuk bullshit verhaal om te zeggen:
ook al geloof je niet in god, er moet iets zijn dat de aarde in balans houdt, iest godachtigs

is op zich onzin.
balans ontstaat ook tussen factoren. goed en slecht bijvoorbeeld (om maar ff zweverig te doen).
het hoeft niet zo te zijn dat iets pas in balans is als een factor van buitenaf zich er mee bemoeit.

als je die theorie van jou heel letterlijk neemt dan houd het nooit op:
wat houdt het ding dat de pottenbakgeval in stand houd in stand?
en wat houd dat dan weer in stand? en wat houd dat dan weer in stand? en wat houd dat dan weer in stand? en wat houd dat dan weer in stand? etc etc
Oud 21-07-2005, 22:45
Raven
Raven is offline
Citaat:
KMBA schreef op 21-07-2005 @ 20:20 :
Het zal wel weer knudde zijn, maar ik had laatst een theorie bedacht. Ik wil deze graag delen met mijn medemensen

"Boeddhisten geloven niet, maar ontkennen ook niet het bestaan van een God. Zij geloven echter wel.. zoals velen mensen.. in een wereld waarin we nu leven.. resulaten zijn van oorzaken en gevolgen.

Als we het nu vergelijken met een schijf van een pottenbakker. Die schijf is constant in beweging [draaing] en veranderd steeds van vorm, want de ene keer is er meer klei te vinden op de schijf dan de andere keer. [oorzaak & gevolg etc.]

Nu moet die schijf ergens op draaien.. een spil of iets wat het in balans houdt. [God/Karma/Natuurwet dat dingen regelt tussen dit leven en het hiernamaals] Gebeurt dit niet, dan kan zo'n schijf niet bestaan, want het houdt nooit staande."

Nu zullen jullie vast denken:"Mooi verhaal, dus? Ik wil dus hiermee een gedachte aan het licht brengen, waarvan ik niet weet of het eerder bestaat...

Namelijk dat er een soort natuurwet/karma/god [iets] moet zijn dat het "leven" [zoverre wij dat kennen] in balans houdt, omdat het dan anders onmogelijk is. Omdat er dan namelijk geen tijd, plek of mogelijkheid is om te leven -> wat veroorzaakt wordt door de chaos die ontstaat door het gebrek aan een balans..

KMBA

P.S: Het was maar een theorie
lijkt erg op het princiepe van chi/Ki /Magie..enz.
een drijvende kracht achter alles wat leeft.
wij, de natuur, het universum. bestaan omdat een hogere macht ons bedacht heeft. Anders gezegd wij zijn een deel van die (grote) geest.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 22:47
Raven
Raven is offline
Citaat:
Gijsbertus schreef op 21-07-2005 @ 23:26 :
leuk bullshit verhaal om te zeggen:
ook al geloof je niet in god, er moet iets zijn dat de aarde in balans houdt, iest godachtigs

is op zich onzin.
balans ontstaat ook tussen factoren. goed en slecht bijvoorbeeld (om maar ff zweverig te doen).
het hoeft niet zo te zijn dat iets pas in balans is als een factor van buitenaf zich er mee bemoeit.

en wat houd dat dan weer in stand? en wat houd dat dan weer in stand? en wat houd dat dan weer in stand? en wat houd dat dan weer in stand? etc etc
hum als je het met die pottenbakker vergelijkt.. zie dan een pottenbakker van klei de zichzelf aan't boetseren is
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 06:18
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Gijsbertus schreef op 21-07-2005 @ 23:26 :
Net als de homunculus .
Oud 22-07-2005, 10:31
KMBA
KMBA is offline
Trouwens het hoeft niet perse een god te zijn of iets dergelijks.. maar het kan ook een soort wet zijn. Net zoiets als bijv. Karma [wie goed doet reincarneert/wedergeboort beter en wie slecht doet het tegendeel] zoiets bijv.

KMBA
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 10:47
haplo
haplo is offline
Citaat:
KMBA schreef op 22-07-2005 @ 11:31 :
Trouwens het hoeft niet perse een god te zijn of iets dergelijks.. maar het kan ook een soort wet zijn. Net zoiets als bijv. Karma [wie goed doet reincarneert/wedergeboort beter en wie slecht doet het tegendeel] zoiets bijv.

KMBA
Wat is er mis met het idee dat de natuurwetten alles in stand houden?

Je doet eigenlijk een beetje moeilijk om niets. Misschien begrijp ik je verkeerd maar zo komt het op mij over.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 11:11
KMBA
KMBA is offline
Ik slechts aantonen.. dat dit leven niet perse het enigste hoeven te zijn. Er zijn mensen die dat wel geloven.. dat is hun eigen keuze... maar zij geloven wel in allemaal natuurwetten e.d, maar wat houdt al deze natuurwetten in stand? Wat houdt de structuur van alles in stand?

Zelfs als er in de wereld om ons heen dingen sterven en vergaan.. dan is het nooit helemaal verdwenen.. zo worden bijv stenen -> zand, dode dieren/planten/mensen -> voeding voor de aarde enzovoorts.

-Als er een ziel bestaat- waarom zou dat hiervoor niet gelden? Het is niet druk maken om niets.. het is druk maken om "iets "

KMBA
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 11:23
Verwijderd
No offense hoor, maar dit heeft niets te maken met filosofie, religie, wetenschap of ethiek whatsoever. Ik kan in plaats van een kleischaal met een staaf in het midden in het voorbeeldje net zo goed een magnetron plaatsen met een broodje Unox, dat is ongeveer hetzelfde.

Verder ben je natuurlijk vrij om god in de natuurwetten te zien. Er wordt zelfs wel geopperd dat dit heelal en het leven in zijn huidige vorm alleen maar mogelijk is bij dit samenspel van natuurwetten en krachten, dus.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 11:30
haplo
haplo is offline
Citaat:
KMBA schreef op 22-07-2005 @ 12:11 :
Ik slechts aantonen.. dat dit leven niet perse het enigste hoeven te zijn.
Iets hoeft nooit perse zo te zijn, dus wat heb je nu aangetoond? Juist!

Citaat:
Er zijn mensen die dat wel geloven.. dat is hun eigen keuze... maar zij geloven wel in allemaal natuurwetten e.d, maar wat houdt al deze natuurwetten in stand? Wat houdt de structuur van alles in stand?
Geen idee, waarom moet het perse door iets anders in stand gehouden worden?

Maar om verder in jouw redenatie te gaan: laten we zeggen dat dat karma van jou de natuurwetten in stand houden. Wat houdt karma in stand? Laten we zeggen ..god, maar wat houdt god dan weer in stand. Hmm, een blauwe appeltaart, wat houdt die blauwe appeltaart dan weer in stand?

Niet dat bovenstaande onmogelijk is, maar er is geen aanleiding om voor een van deze dingen te kiezen dus ga ik er vanuit dat alles zichzelf min of meer in stand houdt.

Citaat:
Zelfs als er in de wereld om ons heen dingen sterven en vergaan.. dan is het nooit helemaal verdwenen.. zo worden bijv stenen -> zand, dode dieren/planten/mensen -> voeding voor de aarde enzovoorts.
Uiteindelijk verdwijnt alles heus wel.

Citaat:
-Als er een ziel bestaat- waarom zou dat hiervoor niet gelden? Het is niet druk maken om niets.. het is druk maken om "iets "

KMBA
Ja, het is iets om je druk over te maken. Niets mis mee, maar op deze manier is het meer wat raden dan serieus verder komen.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 18:16
Vejji
Vejji is offline
ik denk persoonlijk niet dat er iets is dat alles in stand houd, maar dat dingen elkaar in stand en balans houden.
alles heeft een tegenpool
Oud 22-07-2005, 22:30
Judy2
Judy2 is offline
Citaat:
Gijsbertus schreef op 22-07-2005 @ 19:16 :
ik denk persoonlijk niet dat er iets is dat alles in stand houd, maar dat dingen elkaar in stand en balans houden.
alles heeft een tegenpool
Klinkt niet slecht trouwens.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2005, 07:52
KMBA
KMBA is offline
yin-yan?
Met citaat reageren
Oud 23-07-2005, 18:00
Vejji
Vejji is offline
Citaat: