Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-02-2003, 12:20
moenbase
moenbase is offline
In Harry Potter is er een figuur genaamd Dobby die zichzelf 'straft' wanneer hij iets verkeed(s) doet. [zelfbeschadiging]

Hierin wordt 't (negatieve) beeld van automutilatie omgevormd naar een voor-de-kijkers 'komische' kijk. Moet dit kunnen, wat vinden jullie?
Ik vind het afschuwelijk.
Oud 22-02-2003, 12:39
Verwijderd
Ik vond em wel grappig.
Oud 22-02-2003, 12:39
Verwijderd
Citaat:
moenbase schreef:
In Harry Potter is er een figuur genaamd Dobby die zichzelf 'straft' wanneer hij iets verkeed(s) doet. [zelfbeschadiging]

Hierin wordt 't (negatieve) beeld van automutilatie omgevormd naar een voor-de-kijkers 'komische' kijk. Moet dit kunnen, wat vinden jullie?
dit noem ik geen mierenneuken meer.
dit noem ik het sexueel misbruiken van microben.
Oud 22-02-2003, 15:20
Quiana
Quiana is offline
Offtopic: Hij leeft nog..!
Citaat:
moenbase schreef:

Denk dat het ervan af hangt in welke mate..
Heb het niet gezien, kan d'r niet echt iets over zeggen..
Mja, kweenie, als ik het zou zien,
zou het toch wel pijnlijk, of iig erg vervelend zijn..
Te confronterend, voor mij wel iig. (denk ik)
Vind het een beetje belachelijk om er iets
leuks van te maken, zo leuk is het niet.
En het zou misn mensen op ideeën kunnen brengen ofzo..
(misn ook niet, maar de kans lijkt me groter)
Vind het tè.
Oud 22-02-2003, 15:50
Verwijderd
Ik vond het wel grappig... ik denk ook niet dat de kleine kindjes daar op zullen letten hoor, Harry is the man!!!
Oud 22-02-2003, 16:34
Verwijderd
Dude, dat was me nog niet eens opgevallen...

Je kunt ook teveel ergens achter zoeken.
Oud 22-02-2003, 17:12
Traitor
Traitor is offline
Tikkeltje overdreven lijkt me...
Oud 22-02-2003, 17:29
sublime
sublime is offline
Citaat:
Havock schreef:
dit noem ik geen mierenneuken meer.
dit noem ik het sexueel misbruiken van microben.

vind het ook een beetje overdreven... zo kun je alles wel afkeuren...
Oud 22-02-2003, 18:01
light fighter
light fighter is offline
dit is zo overdreven

het is toch grappig en dan nog. hij moet zich zelf wel straffen omdat hij zijn "baas" verraad maar goed.

wie er zo over gaat denken kan echt alles wel afkeuren
Oud 22-02-2003, 18:01
Kazanka
Kazanka is offline
toen ik 't zag tijdens de film dacht ik wel even kort: "hmm hij doet aan automutulatie, net zoals ik heb gedaan"

en na die 1/10 seconde vond ik het grappig
Oud 22-02-2003, 18:20
moenbase
moenbase is offline
Waarom álles afkeuren? 'k ken niet veel films waarin dit nog meer voorkomt, jullie wel?

'k vind het al helemaal niet grappig om te zien hoe hij zichzelf straft.

En overdreven is het al helemaal niet, kinderen kunnen dit gedrag opvatten als "Wanneer ik iets niet goed doe, dan moet ik mij daarvoor straffen, Dobby 'moest' dat namelijk ook."
Oud 22-02-2003, 18:22
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
nare man schreef:
1) Dude,
2) dat was me nog niet eens opgevallen...

3) Je kunt ook teveel ergens achter zoeken.
1) ...Dude?

2) Dat kan.

3) Het is iets dat mij meteen opviel. Ben ik de enige?
Oud 22-02-2003, 18:26
Orsino*
Orsino* is offline
Lijkt me juist gezonder om het grappig te vinden dat Dobby zichzelf slaat met een lamp.

Het is een fantasiewereld, Dobby bestaat niet. Heeft er wel mee te maken denk ik, het is niet realistisch.

Sja zo blijf je bezig toch? Ik bedoel, het wordt bijvoorbeeld ook grappig gevonden dat Ron als de dood is voor spinnen. Is dit dan weer onterecht lachwekkend doen over iemands angst/vrees..?
Oud 22-02-2003, 18:31
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Orsino* schreef:

Sja zo blijf je bezig toch? Ik bedoel, het wordt bijvoorbeeld ook grappig gevonden dat Ron als de dood is voor spinnen. Is dit dan weer onterecht lachwekkend doen over iemands angst/vrees..?
Nee, want:

Met die fobie beschadig je jezelf niet. Tevens is het niet aanstootgevend.
Oud 22-02-2003, 18:38
Orsino*
Orsino* is offline
Citaat:
moenbase schreef:
Nee, want:

Met die fobie beschadig je jezelf niet. Tevens is het niet aanstootgevend.
Nee met die fobie beschadig je jezelf niet nee, maar het ging me om het principe, een serieuze zaak komisch maken, toch?
Maar goed, het merendeel van de mensen hier vindt die acties van Dobby ook niet aanstootgevend, maar dat zal voor iedereen anders liggen..
Oud 22-02-2003, 18:39
Gothic
Gothic is offline
Het was me idd helemaal niet opgevallen...
Oud 22-02-2003, 19:03
*~vlokje~*
*~vlokje~* is offline
Mij is het direct opgevallen, en t heeft me best geraakt.
T trok me bijna naar het beeldscherm toe, zo zielig vond k hem..
En zo lief vond ik het toen hij die sok kreeg van Harry...
Oud 22-02-2003, 19:04
*~vlokje~*
*~vlokje~* is offline
Wat je vraag in je topic betreft,

Ik denk niet dat hierdoor mensen een verkeerd beeld zullen krijgen.
Mensen zijn immers nog steeds niet achterlijk
Oud 22-02-2003, 19:12
TheOneWhoLeft
TheOneWhoLeft is offline
Citaat:
*~vlokje~* schreef:

Mensen zijn immers nog steeds niet achterlijk
Sorry, wat bedoel je hier precies mee?
Oud 22-02-2003, 19:16
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Orsino* schreef:
Nee met die fobie beschadig je jezelf niet nee, maar het ging me om het principe, een serieuze zaak komisch maken, toch?
Maar goed, het merendeel van de mensen hier vindt die acties van Dobby ook niet aanstootgevend, maar dat zal voor iedereen anders liggen..
Mij ging het niet zo zeer om élke "serieuze zaak" [vandaar ook dít topic met het 'hoofdonderwerp' in de titel in verband met Dobbys gedrag.]

Overigens vind ik automutilatie niet te vergelijken met een fobie. 'k zal niet zeggen dat het één erger is dan het ander. Alleen is AM een soort van 'verplichting' terwille van jezelf. Een fobie is dat niet. Het is niet 'verplicht' om met spinnen in aanmerking te komen.
Dobby is wel 'verplicht' om zichzelf pijn te doen wanneer hij iets verkeerds doet. 'k vind dat een slecht voorbeeld voor kids.

[Misschien ben ik wel de enige idioot die zo denkt, maar goed, 'k ben ook maar een Moenbase/Moenbeest ]

Citaat:
TheOneWhoLeft schreef:
Sorry, wat bedoel je hier precies mee?
Juist.
Oud 22-02-2003, 19:24
sublime
sublime is offline
vind trouwens wel dat je ook moet kijken naar de 'situatie' > dobby is geen mens, maar een huiself waarbij slaafsheid en gehoorzaamheid etc ingebakken zit... ik denk niet dat een mens gaat denken van heej die huiself doet dat ook dus moet ik dat ook doen... > denk echt niet dat t zoveel invloed heeft
Oud 22-02-2003, 19:33
FireCracker
FireCracker is offline
Citaat:
moenbase schreef:

als je over zulke dingen na gaat denken moet je een leven zoeken
Oud 22-02-2003, 21:57
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
moenbase schreef:
Hierin wordt 't (negatieve) beeld van automutilatie omgevormd naar een voor-de-kijkers 'komische' kijk.

Ik vond het helemaal niet komisch. En je was niet de enige die het opviel hoor.

Citaat:
Moet dit kunnen, wat vinden jullie?
Ik vind wel dat he moet kunnen. Het is een verfilming van het boek, en het zou vreemd zijn zoiets opeens te gaan veranderen. Zó erg is het nou ook weer niet. Harry maakt Dobby immers ook wel duidelijk dat het niet goed is wat hij doet, en Harry is degene die de meeste kinderen die door de automutilatie van Dobby beïnvloed zouden kunnen worden bewonderen.
Oud 22-02-2003, 21:59
Lizard
Lizard is offline
Ik kan er inkomen als mensen die zoiets meegemaakt hebben, met zichzelf of iemand anders, dit niet leuk vinden. Persoonlijk heb ik er geen problemen mee.
Oud 22-02-2003, 22:32
Menahem
Menahem is offline
Citaat:

Ik vind het afschuwelijk
Jézus man, wat kun jij zeiken zeg.
Je vindt zeker ook dat de teletubbies werktuigen van Satan zijn, of niet?

Het is een film, bedoeld om mensen te AMUSEREN!!

A M U S E R E N
Oud 22-02-2003, 22:55
Dashja
Dashja is offline
Citaat:
moenbase schreef:
'k vind het al helemaal niet grappig om te zien hoe hij zichzelf straft.

En overdreven is het al helemaal niet, kinderen kunnen dit gedrag opvatten als "Wanneer ik iets niet goed doe, dan moet ik mij daarvoor straffen, Dobby 'moest' dat namelijk ook."
Ben het helemaal met je eens!!!
Kinderen kunnen vaak fantasie en werkelijkheid ook niet
gescheiden houden, dus fantasie of niet, ze pikken die dingen
(on)bewust wel op en kunnen daarmee aan de haal gaan...

Oud 22-02-2003, 23:00
Orsino*
Orsino* is offline
Citaat:
Dashja schreef:
Ben het helemaal met je eens!!!
Kinderen kunnen vaak fantasie en werkelijkheid ook niet
gescheiden houden, dus fantasie of niet, ze pikken die dingen
(on)bewust wel op en kunnen daarmee aan de haal gaan...

Ja, maar dan kunnen ze net zo goed proberen op een bezemsteel te gaan vliegen, hoe gevaarlijk dat ook mag zijn.
Oud 22-02-2003, 23:14
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Semyaz schreef:
Jézus man, wat kun jij zeiken zeg.
Je vindt zeker ook dat de teletubbies werktuigen van Satan zijn, of niet?

Het is een film, bedoeld om mensen te AMUSEREN!!

A M U S E R E N
'k vind Painful Secrets, Love Story, Message In A Bottle, A Walk To Remember nou niet echt amusant. Jij wel? Ik vind het om te huilen.

En, ik ben niet/geen 'Jézus man'. Bovendien stel ik iets over Dobby, en niet over de Teletubbies. Je reactie beshouw ik dan ook als een zinloos. Als je niet iets nuttigs te melden hebt, doe dat dan gewoon niet. Dank u vriendelijk.
Oud 22-02-2003, 23:18
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Orsino* schreef:
Ja, maar dan kunnen ze net zo goed proberen op een bezemsteel te gaan vliegen, hoe gevaarlijk dat ook mag zijn.
Jij leest geen kranten?
Een paar jaar geleden stond er een artikel in de krant van een jongen die z'n ouders vermoorden met een zwaard want, "dat gebeurde ook in een computerspelletje."
Ik denk dat de stap om iets over te nemen van een film niet ver weg is van iets nadoen van een computerspel.
Oud 22-02-2003, 23:19
Orsino*
Orsino* is offline
Eigenlijk is het net zoiets als jezelf voor je hoofd 'slaan', als je iets stoms gedaan hebt. Maar dan misschien een tikkeltje erger. Maar daar komt het wel op neer, en dat eerste zouden kinderen net zo goed zo kunnen opvatten als jij denkt.
Oud 22-02-2003, 23:23
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Orsino* schreef:
Eigenlijk is het net zoiets als jezelf voor je hoofd 'slaan', als je iets stoms gedaan hebt. Maar dan misschien een tikkeltje erger. Maar daar komt het wel op neer, en dat eerste zouden kinderen net zo goed zo kunnen opvatten als jij denkt.
Misschien wel, maar ik vind dit meer een soort van uitlokking tot...
Waarom iets ergers maken omdat het dan begrijpbaarder is voor kinderen?
Er zijn ook kinderen die zichzelf een klap geven wanneer ze iets verkeerd doen. Je kop tussen de deur stoppen en de deur dichtdoen is wel wat extremer. Het zou aanstootgevend kunnen werken.
Oud 22-02-2003, 23:27
Orsino*
Orsino* is offline
Ja, goed.. Maar het zijn eigenlijk de kinderen die er om lachen he, dus wat is het probleem? Dat één kind denkt van, o, ik heb iets fouts gedaan, laat ik m'n hoofd tussen de deur steken? Als alleen mannen als jij hier zo over nadenken, is er geen ramp gaande denk ik
Oud 23-02-2003, 00:46
Witch Lover
Witch Lover is offline
Citaat:
moenbase schreef:

deed pijn aan mijn ogen en oren...emotioneel mee verbonden met automutilisten....
Oud 23-02-2003, 03:26
Crimson Death
Crimson Death is offline
Yeah. straks komen de eerste Dobby scheermesjes merchendice op de markt, en krijg je het "psychologisch opvangcentrum zeinstein" dit is proberen een spermatozoide van een minihamster op een atoom te laten landen. tsk
Oud 23-02-2003, 09:47
Verwijderd
Harry Potter zegt steeds tegen Dobby dat hij zichzelf niet hoeft te straffen, probeert hem op te laten houden. Dobby's 'automutilatie' wordt gebracht als iets overbodigs en zieligs

Harry is 'de held', dus ik denk dat de film kinderen eerder leert dat je jezelf níét hoeft te straffen
Oud 23-02-2003, 12:15
Menahem
Menahem is offline
Ik geloof niet dat je mijn post snapt. Ik zal het nog eens voor je uitleggen.

Citaat:
'k vind Painful Secrets, Love Story, Message In A Bottle, A Walk To Remember nou niet echt amusant. Jij wel? Ik vind het om te huilen.
Ten eerste we hadden het toch over Harry potter, of niets soms. Niet afdwalen.
Ten tweede, die films die je noemt (zijn het films?) zijn ook bedoeld om je te amuseren. Amuseren betekent niet automatisch
dat je erom moet lachen.

Citaat:
En, ik ben niet/geen 'Jézus man'. Bovendien stel ik iets over Dobby, en niet over de Teletubbies.
Goh, jij had het toch ook over Painful secrets, Love Story, Message In A Bottle en A Walk To remember ?

Het gedoe destijds over de teletubbies is wel degelijk hetzelfde.
Mensen hebben de neiging om onschuldige dingen vreselijk dramatisch te zien.
Harry Potter is voornamelik bedoeld voor kinderen, daarom zullen ze Dobby als "grappig" character neerzetten. En hoef je daar niks achter te zoeken.

Jij denkt teveel over dit soort onschuldige dingen na, als je het zo gaat bekijken bestaan er dus geen "grappige" characters zonder dat ze een of ander diepzinnig psychologische 'hidden agenda" hebben.

Laatst gewijzigd op 23-02-2003 om 12:17.
Oud 23-02-2003, 12:30
Dashja
Dashja is offline
Citaat:
Orsino* schreef:

Het dochtertje van een vriendin die "vliegt" (loopt) ook
de hele dag met een bezem door het huis..
Ze wil ook kunnen vliegen, net als Harry Potter.
Zolang ze het dak maar niet op klimt...
Oud 23-02-2003, 12:40
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Semyaz schreef:
1) Ik geloof niet dat je mijn post snapt. Ik zal het nog eens voor je uitleggen.

2) Ten eerste we hadden het toch over Harry potter, of niets soms. Niet afdwalen.

3) Ten tweede, die films die je noemt (zijn het films?) zijn ook bedoeld om je te amuseren. Amuseren betekent niet automatisch
dat je erom moet lachen.

4) Goh, jij had het toch ook over Painful secrets, Love Story, Message In A Bottle en A Walk To remember ?

Het gedoe destijds over de teletubbies is wel degelijk hetzelfde.
Mensen hebben de neiging om onschuldige dingen vreselijk dramatisch te zien.

5) Harry Potter is voornamelik bedoeld voor kinderen, daarom zullen ze Dobby als "grappig" character neerzetten. En hoef je daar niks achter te zoeken.

6) Jij denkt teveel over dit soort onschuldige dingen na, als je het zo gaat bekijken bestaan er dus geen "grappige" characters zonder dat ze een of ander diepzinnig psychologische 'hidden agenda" hebben.
1) Doe dat eens ja.

2) Jij dwaalde af met je Teletubbies. Tevens had je het over 'een film'. Dat elke film amuserend is. 'k noemde er een aantal die dat niet zijn. Zij zijn eerder tragedisch.

3) Zie boven & een begravenis vind je ook 'amuserend'? Het is ook tijdverdrijf.

4) Zie 2

5) Ofwel, je ogen sluiten voor de (harde) waarheid?

6) Misschien is dat ook wel zo. Tevens vind ik het wel een verschil wanneer je een figuurtje zichzelf de hersens ziet inslaan omdat hij iets verkeerds doet/zei, dan wanneer ze wat 'oenig' bezig zijn.
Oud 23-02-2003, 12:43
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
sarahbressers schreef:

Harry is 'de held', dus ik denk dat de film kinderen eerder leert dat je jezelf níét hoeft te straffen
Alleen blijven vaak de verkeerde/foute dingen eerder hangen dan de goede dingen.
Oud 23-02-2003, 12:47
Dashja
Dashja is offline
Citaat:
moenbase schreef:
Alleen blijven vaak de verkeerde/foute dingen eerder hangen dan de goede dingen.
Idd ...
Het is wel eng eigenlijk dat kinderen uit kinder-films, al zulk
destructief gedrag kunnen halen en zich zelf kunnen aanleren...
Maar dan zouden ze alles moeten verbieden en das ook wat
onwerkelijk..
Maar is het btw goed dat kinderen zo afhankelijk zijn van
televisie, programma's, serie's, computerspelletjes etc?
Ik denk van niet..
Oud 23-02-2003, 12:53
Sithan
Sithan is offline
Pffffffff

Anders gaan we ook meteen ff alle disney films bespreken

Tarzan, waagt zijn leven om binnen een groep te horen.

Aladdin, jat brood om dat ie geen werk heeft

Pocahontas, praat met bomen...schizofrenie kan ook iets pijnlijks zijn om te zien.

Kortom zo kan je in de hele samenleving in elke mediavorm wel problemen zoeken en je gekwetst voelen door zaken die je ook luchtiger kan bekijken. Beetje teleurstellend hoe mensen uit een kinderfilm een excuus halen om zichzelf kut te voelen.
Van pijnlijke zaken de humor inzien kan nl ook heel bevrijdend werken. Dus ik zou zeggen laten we het eens bekijken van een andere kant en niet vanuit dat steeds terugkomende negatieve perspectief.
Oud 23-02-2003, 13:25
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Sithan schreef:
Pffffffff

Anders gaan we ook meteen ff alle disney films bespreken

Tarzan, waagt zijn leven om binnen een groep te horen.

Aladdin, jat brood om dat ie geen werk heeft

Pocahontas, praat met bomen...schizofrenie kan ook iets pijnlijks zijn om te zien.

Dus ik zou zeggen laten we het eens bekijken van een andere kant en niet vanuit dat steeds terugkomende negatieve perspectief.
Tarzan laat zien dat je er voor moet vechten om iets te berijken
In Aladdin wordt gesteld dat het niet nodig is om uit een zelfde milieu te komen om verliefd te worden. (Ok dat brood stelen mag niet, foei! (Dat is trouwens maar 1 maal in de film, niet?))
Pocahontas praat maar met 1 boom, tevens is die boom een 'geest'. En, wij horen die boom ook praten, dus wie is de schizofreen?

Ehm, iedereen kijkt het juist van de goede kant "Het is juist leuk om te zien hoe Dobby zichzelf pijn doet"
Oud 23-02-2003, 13:28
Miracle
Miracle is offline
ohw jeej, k heb nooit echt de behoefte gehad om dat boek te lezen of de film te zien... maar jullie maken me zowaar nog nieuwsgierig
Oud 23-02-2003, 13:49
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
moenbase schreef:
Jij leest geen kranten?
Een paar jaar geleden stond er een artikel in de krant van een jongen die z'n ouders vermoorden met een zwaard want, "dat gebeurde ook in een computerspelletje."
Ik denk dat de stap om iets over te nemen van een film niet ver weg is van iets nadoen van een computerspel.
Ik denk dat dat eerder aan die jongen lag, dan aan het computerspelletje. Kinderen een beetje beschermen tegen geweld en bijvoorbeeld automutilatie kan geen kwaad, maar ik denk dat we niet moeten gaan overdrijven. Je kunt kinderen niet overal buiten houden, en dat lijkt me ook niet nuttig. Komen ze er op oudere leeftijd opeens achter dat de wereld toch niet zo lief is als ze altijd dachten. Dat lijkt me een veel grotere schok en niet beter voor de kinderen.
Oud 23-02-2003, 13:52
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
moenbase schreef:
Ehm, iedereen kijkt het juist van de goede kant "Het is juist leuk om te zien hoe Dobby zichzelf pijn doet"
Wat ik ermee aan wou geven is dat je het jezelf niet moeilijker moet maken dan het is en zo kan je uit elke situatie wel een pijnlijk moment halen als je maar diep genoeg graaft...
Oud 23-02-2003, 16:13
Verwijderd
Citaat:
moenbase schreef:

aan de 1e kant was t wel grappig,
aan de andere kant voelde ik me een beetje raar/onzeker...

liefs
Oud 23-02-2003, 16:40
FireCracker
FireCracker is offline
Citaat:
dreen schreef:
ohw jeej, k heb nooit echt de behoefte gehad om dat boek te lezen of de film te zien... maar jullie maken me zowaar nog nieuwsgierig
je mist wat in je leven
Oud 23-02-2003, 16:45
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
moenbase schreef:

niet gezien
Oud 23-02-2003, 17:01
fil
fil is offline
Citaat:
Hierin wordt 't (negatieve) beeld van automutilatie omgevormd naar een voor-de-kijkers 'komische' kijk.
ach......Ergens is het eigenlijk ook komisch........en tragisch tegelijk.........Je eigen leven nog verder kapot maken......en niet in 1 klap......maar beetje bij beetje...........heel schrijnend om aan te moeten zien..........En we kunnen daarom wel met z'n allen in de put gaan zitten......of van elkaar eisen in de put te gaan zitten........maar we kunnen er toch veel beter is leuks van proberen te maken........toch?..............

En de invloed die gewelddadige tv op kinderen heeft.........is veels te klein om enige betekenis te vormen..........Het overgrote deel zit hem in de opvoeding/omgeving...........en dat geldt trouwens ook voor bijna alle mensen die automutileren........die hebben in bijna alle gevallen een kut jeugd gekregen...........Triest.....maar het hoort allemaal bij de keerzijde van de maatschappij die wij met z'n allen in stand houden............Heej doei!........fil.....
Oud 23-02-2003, 17:07
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
het is een kinderfilm, die moet je niet te serieus nemen.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten