Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-12-2009, 07:40
Lorelei
Lorelei is offline
Hai,

Mag een arts in z'n eerste recept en evt een herhalingsrecept een medicijn voorschrijven, en dan ergens in een later herhalingsrecept ervoor zorgen dat een deel van de pillen placebo's zijn zonder dat de patiënt hier iets wat weet? Of moet de patiënt altijd op de hoogte worden gesteld dat er een mogelijkheid is dat (een deel van) de pillen nep zijn(/is)?
Met citaat reageren
Oud 19-12-2009, 09:50
Pluis
Pluis is offline
Nee, als arts mag je niet zomaar placebo's voorschrijven. Er zijn wetten die patiënten beschermen (o.a. de WGBO, wet geneeskundige behandelovereenkomst) tegen dat soort acties. Placebo's worden sowieso amper voorgeschreven (buiten onderzoeken om).
Alleen in heel uitzonderlijke gevallen worden in de normale geneeskunde placebo's gebruikt. Ik heb het toevallig meegemaakt met mijn oma die geen morfine meer mocht voor haar chronische pijn (die morfine zou ook niet meer werken overigens, ze had daarvoor jarenlang veel te vele gebruikt) en kreeg omdat ze zo bleef zeuren placebo's, waarbij mijn opa en moeder erbij vertelden dat dit "hele goeie" pillen waren. Ze hielpen net zo goed, of misschien zelfs beter, dan morfine. Maar dit was dus wel in het geval van een ontoerekeningsvatbare patiënt en een soort van "noodsituatie" voor mijn opa.
Oud 19-12-2009, 09:56
Lorelei
Lorelei is offline
Ja, precies. Maar dan zit je inderdaad in een heel ander soort situatie (en wisten je moeder en opa ervan). Ik vind het overigens wel goed dat er op zulke momenten placebo's gebruikt worden.

Maar goed, ik heb m'n antwoord dan. Bedankt
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten