Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-07-2005, 22:45
Not for Sale
Not for Sale is offline
Het zachte kabbelen van de tevreden tijd

Een lage oranje cirkel
streelt haar stralen over de pannen.
En een korte zwaaiende zomerjurk
lacht naar op-slag-verliefde mannen.

De bedeesd luidende campanile;
haast loze wijzers doen dingen verdannen.

Ze belooft zorgeloos lichte uren,
die haar heel de straat naturen,
Van mij mag vandaag eeuwen duren,
een dag tevreden tijd.

Ook ik ben voorlopig weinig aanwezig. Zie dit gedicht maar als een fijne-vakantiewens. Dat de zon op jullie bollen maar veel vreemde ideeën moge voortbrengen!

edit: campanile verbeterd

Laatst gewijzigd op 08-07-2005 om 16:43.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-07-2005, 07:43
Reem
Reem is offline
haast loze wijzers doen dingen verdannen.
Wat is 'verdannen'? Of bedoel je misschien, per ongeluk, verbannen?
Hm hm. Ik heb het gevoel dat je iets teveel probeert te rijmen, en dit komt niet altijd met het ritme uit.

die haar heel de straat naturen
vind ik wel heel mooi.
De zin daarna echter is net iets te lang. Vandaag zou eeuwen mogen duren zou ik denk ik beter vinden, maar dan blijft de rijm op -uren in mijn ogen iets teveel van het goede.
Wel een heel mooi idee trouwens: soms zou je inderdaad willen dat een bepaald moment eeuwen duurde, terwijl je andere dagen het liefst zou willen overslaan. Helaas gaan juist de fijne momenten het snelst voorbij.

Fijne vakantie!
Oud 08-07-2005, 09:14
Verwijderd
Leuk om te lezen zo vroeg in de ochtend als je eigenlijk nog niet echt wakker bent, het kabbelt zo lekker voort. Ik waan mij even in Carcassonne, Frankrijk.

Het is leuk verwoord, het maakt de zomer nog zomerder zonder dat het nou aan alle kanten van het gedichten afstraalt dat het daarover gaat. Maar stiekem is het tóch een Not for Sale-gedicht hoor (en dat ging je ontwijken ), met het fijne ritme, behoorlijk wat rijm, en het gaat over tijd... Niets mis mee trouwens, ik vind hem harstikke fijn.

Die rijm vind ik niet echt storend, dat maakt juist dat het een beetje voortkabbelt.
En ik hoop en denk dat verdannen expres was, zo vind ik die zin juist leuk.

Vréémde ideeen? En ook een fijne vakantie, natuurlijk
Zouden we nu allemaal een afscheidstopic met een vakantieboodschap moeten maken
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 15:49
Not for Sale
Not for Sale is offline
Dank Ik ben stiekem nog niet weg hoor, maar ik nam wat marge zodat ik nog reacties kon lezen en zodat ik het niet op het nippertje zou vergeten

@Re3m : 'Verdannen' is het tegenovergestelde van 'vertoennen'. Eerst stonden de -uren-regels niet achter elkaar, maar na de -annen-regels. Qua betekenis horen ze nog steeds daar, maar ik vond het leuk de boel door de war te schoppen

@Thoughtful : Ik had een dorpje in Italië in gedachten, maar Carcassonne vind ik ook goed . O ja, dat ontwijken, nu nog even niet. Vakantie is om uit je routines te komen Ik ga eens piekeren welke thema's zo ver mogelijk van tijd en neuronen verwijderd liggen
Oud 10-07-2005, 11:16
Reem
Reem is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 08-07-2005 @ 16:49 :

@Re3m : 'Verdannen' is het tegenovergestelde van 'vertoennen'. Eerst stonden de -uren-regels niet achter elkaar, maar na de -annen-regels. Qua betekenis horen ze nog steeds daar, maar ik vond het leuk de boel door de war te schoppen
In dat geval vind ik verdannen leuk gevonden. Ik haalde het er alleen niet meteen uit.
Reageren

Regels voor berichten