Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-07-2005, 18:51
Verwijderd
Sommige mensen zeggen dat een lage versnelling beter is terwijl anderen het omgekeerde beweren.

Weet iemand toevallig welke versnelling het beste is? hoog laag?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-07-2005, 19:35
0oFZo0
0oFZo0 is offline
Dat is voor iedereen verschillend. De een rijdt liever licht terwijl de ander de voorkeur geeft aan zwaar rijden.
Kijk bijvoorbeeld naar Armstrong en Ullrich in de tour tijdens de bergritten. Armstrong trapt zeer licht en Ullrich trapt zwaar. De techniek kunnen ze elkaar niet nadoen, het is net wat je gewent bent.
Oud 09-07-2005, 19:48
Verwijderd
Citaat:
0oFZo0 schreef op 09-07-2005 @ 20:35 :
Dat is voor iedereen verschillend. De een rijdt liever licht terwijl de ander de voorkeur geeft aan zwaar rijden.
Kijk bijvoorbeeld naar Armstrong en Ullrich in de tour tijdens de bergritten. Armstrong trapt zeer licht en Ullrich trapt zwaar. De techniek kunnen ze elkaar niet nadoen, het is net wat je gewent bent.
Maar ze zeggen dat lichte versnelling voor conditie is en hoge juist voor kracht, weet iemand hoe dat precies in elkaar steekt?
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 20:05
Stom Konijn
Stom Konijn is offline
Citaat:
DarkSavior schreef op 09-07-2005 @ 20:48 :
Maar ze zeggen dat lichte versnelling voor conditie is en hoge juist voor kracht, weet iemand hoe dat precies in elkaar steekt?
andersom
Oud 09-07-2005, 21:29
Hakuna
Hakuna is offline
Ik fiets train regelmatig met de racefiets, en ik vind de hogere versnelling beter om te trainen, dan een lage, omdat je hiermee toch meer conditie opbouwd in de spieren. Moest ik in het begin de 1 versnelling gebruiken om een steile berg op te komen, nu doe ik die zelfde klim in de tweede of derde versnelling, hieruit kan ik afleiden dat mijn conditie erop vooruit is gegaan.

Als trainingstocht hou ik 40 tot 50 km aan, maar als ik er zin in heb, en het weer zit mee (niet te warm/koud/nat) dan ga ik gerust voor de 100 of 120 km tocht.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 08:23
Verwijderd
Citaat:
Cornel schreef op 09-07-2005 @ 22:29 :
Ik fiets train regelmatig met de racefiets, en ik vind de hogere versnelling beter om te trainen, dan een lage, omdat je hiermee toch meer conditie opbouwd in de spieren. Moest ik in het begin de 1 versnelling gebruiken om een steile berg op te komen, nu doe ik die zelfde klim in de tweede of derde versnelling, hieruit kan ik afleiden dat mijn conditie erop vooruit is gegaan.

Als trainingstocht hou ik 40 tot 50 km aan, maar als ik er zin in heb, en het weer zit mee (niet te warm/koud/nat) dan ga ik gerust voor de 100 of 120 km tocht.
Ik houd het nu op 20 km, dat moet ik langzamerhand omhoog schroeven?
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 16:37
Verwijderd
Ja, zeker. Het zal ook steeds beter gaan. Als je een goede basisconditie wil krijgen en vet wilt verbranden is het goed om rustig te rijden in een licht verzet. Dan maakt de snelheid op zich niet veel uit.
Maar trap vooral in het verzet dat je lekker vind rijden.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 22:02
McDuck
McDuck is offline
Ik fiets weleens op z'n trainfiets thuis.
Vorig jaar in de zomer ging dat voor mijn doen heel goed, toen haalde ik +/- 85 km in 2 uur. En toen reed ik op een kleine versnelling. Er zitten volgens mij 15 op die fiets, en ik reed in 4 of 5.
Ik vind een kleine versnelling veel lekkerder fietsen.
Maar in het echt.. das wel wat anders.. Ik heb een gewone fiets met maar 3 versnellingen, en als ik een stukje bergop moet, fiets ik wel veel liever in de hoogste versnelling..
Dus het is maar net wat je lekker vindt.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 22:30
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
McDuck schreef op 10-07-2005 @ 23:02 :
Ik fiets weleens op z'n trainfiets thuis.
Meen je dat nou echt??

Sorry dat ik zo reageer, maar trainen en fietsen doe je op een echte fiets, toch niet op zo'n ding.

Ik ga nu ( 23:30 uur) nog een klein fiets tochtje maken van ongeveer 40 km.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 22:54
Verwijderd
Door het langdurig trappen van een licht verzet zul je na het fietsen van een grote afstand sneller herstellen dan als je diezelfde afstand op een zwaar verzet rijdt.

Zoals iemand eerder zei: om een goede conditie te krijgen en vet te verbranden kun je over het algemeen dus het beste langdurig licht trappen. In het begin zal zo licht trappen enorm vermoeiend aanvoelen, omdat je niet rustig op de fiets zit. Blijven trainen, het is ook een stukje balans... Op een gegeven moment zul je met gemak licht trappen en toch stil op de fiets zitten.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 02:00
Hakuna
Hakuna is offline
Ik rij meestal in licht verzet, omdat ik dat inderdaad het rustigste en comfortabelste vind fietsen. Maarja ik rij ook al jaren, dus geforceerd fietsen zoals veel (beginnende) wielrenners heb ik dan ook geen last van. Gek mij zie je weinig tot niet schakelen tijdens een fiets tocht, zelfs bij lichte hellingen rijdt ik nog steeds in de zelfde versnelling als op de vlakke gedeeltes.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 07:24
Verwijderd
Maar met een lichte versnelling maak je meer rotaties om een bepaalde snelheid te maken, terwijl dat met een hogere versnelling juist niet is.

Is het dan niet beter om het te mixen?
Ene dag zwaar andere dag licht.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 13:26
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
DarkSavior schreef op 11-07-2005 @ 08:24 :

Is het dan niet beter om het te mixen?
Ene dag zwaar andere dag licht.
Dat zg...'mixen' (verwisselen van versnelling) doe ik het liefst tijdens een toch waarin veel heuvels ed aanwezig zijn, gelukkig is er in het zuiden waar ik woon geen gebrek aan variatie tijdens een fietstocht.

Dit is pas een echte klim.

De Keutenberg. Oudere schrijfwijze: Keuteberg

Zie het percentage, schrik en huiver. Zijn er heuvels waar de mannen van de jongens gescheiden worden. Hier worden de kerels van de mannen gescheiden. In mijn optiek de zwaarste klim van Nederland.
Statistieken: Lengte 1200m. Gemiddeld % 8, max 20% in de binnenbocht beneden.. Uit het zadel over een stuk van 450 meter met 16.5% .
Deze puist in het landschap kent maar één pluspunt. Hij is met uitzondering van bewoners afgesloten voor autoverkeer. Het begin van de klim met een haarspeldbocht is het zwaarst. Wil je hem tot het einde omhoog, zorg dat je hier nog niet alle krachten verspeeld hebt. Wordt het halverwege donker voor je ogen, stop dan even op de picknickplaats om het droogdal-landschap te overzien.
Ik heb een paar afstandsfoto's om de klim duidelijk te maken maar die zijn te onduidelijk vanwege de bomen maar neem van mij aan dat je voor deze klim een longinhoud van minimaal 5,5 liter moet hebben, veel klimervaring en EPO in je bloedbeeld. Voor de gemiddelde sado-masochistische tourfietser een must.

En ik kan 'm aan.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 13:33
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Stom Konijn schreef op 09-07-2005 @ 21:05 :
andersom
Oud 11-07-2005, 17:11
De Skaaf
De Skaaf is offline
Dit is een discussie die al zo ongelofelijk lang woedt in de wielrennerij...
Het hangt helemaal van je eigen doelstellingen af, als sprinter en tijdrijder zul je vaak een zwaar verzet draaien terwijl de klimmers licht rijden. Aangezien je het klimmen in het vlakke Nederland niet kunt trainen raad ik aan om eerder met een zwaarder verzet te rijden dan met een licht verzet.Een licht verzet voelt comfortabeler aan maar met een zwaarder verzet investeer je meer in je krachtvezels. Als je een beginnend fietser bent raad ik dat aan omdat je op basis van je kracht pas op je duurvermogen kan trainen.
Wissel duurttrainingen af met intervaltrainingen. De ene dag doe je 80 km in een gelijkmatig tempo terwijl je de andere dag 40 km traint waarbij je 5 km vol doortrappen afwisselt met 5 km rustig peddelen.

oja, de heuveltjes(zeker geen "echte klim" zoals Cornel het mooi beschrijft) in Limburg fiets je puur op explosiviteit en kracht.Zo is de Keuteberg heel goed te doen als je een klein minuutje vol door kan trekken. Het echte klimmen doe je op de Galibier en alle andere grote cols in het buitenland.
Oud 11-07-2005, 17:25
Stom Konijn
Stom Konijn is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 11-07-2005 @ 14:33 :
ik las verkeerd
Oud 11-07-2005, 19:29
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
De Skaaf schreef op 11-07-2005 @ 18:11 :

oja, de heuveltjes(zeker geen "echte klim" zoals Cornel het mooi beschrijft) in Limburg fiets je puur op explosiviteit en kracht.Zo is de Keuteberg heel goed te doen als je een klein minuutje vol door kan trekken. Het echte klimmen doe je op de Galibier en alle andere grote cols in het buitenland.
Die buitenlandse cols die jij hier aan haalt zijn meestal lange stukken met een percentage van 3 tot 6 %, zijn inderdaad voor de 'gewone' hobby fietser moeilijk vol te houden, maar voor de meer ervaren fietsers zeker goed te doen. Die korte en steile hellingen zijn vaak venijnig, je denkt zo'n stuk binnen een minutje of wat te doen, maar valt toch wel tegen.

Deze klims doe ik regelmatig, liggen bij mij in de provincie ( 5 t/ 10 % ) De Keutenberg is zwaarder en steiler! (klik maar eens op ...Cauberg) Deze ga ik deze week nog eens doen.

Kunderberg
Fromberg
Cauberg
Geulhemmerberg
Bemelerberg
Wolfsberg
Loorberg
Gulpenerberg
Schweiberg
Camerig
Gemmenicherberg Vaalserberg
Kruisberg
Eyserbosweg
Huls
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 19:33
De Skaaf
De Skaaf is offline
Ik heb de AGR-toerversie 3x gefietst evenals Limburgs Mooiste dus ik ken al die heuveltjes ook wel. En inderdaad het zijn lastige krengen, maar echt klimmen kun je het niet noemen. Klimmen doe je tegen bergen op.
Oud 11-07-2005, 19:41
Hakuna
Hakuna is offline
Tja dan moet je al op zijn minst naar Frankrijk of Belgie gaan, maar om te trainen voldoet dit heel goed. Ik heb die tochten allemaal al gereden, en vind ze nog steeds intensief, zeker omdat je als gewone hobby fietser op de meeste stukken niet op de rijbaan mag fietsen, maar op het doorgaans slechte fietspad. Daardoor is de AGR voor een hobby fietser zwaarder dan voor een prof.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 23:11
De Skaaf
De Skaaf is offline
Vanuit het vlakke Friesland ben ik ook zeker jaloers op je....Limburg is heerlijk fietsen.
Oud 12-07-2005, 08:17
Verwijderd
Almere heeft niet eens heuvels.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 14:21
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
DarkSavior schreef op 12-07-2005 @ 09:17 :
Almere heeft niet eens heuvels.
Dan kun je er ook niet op kracht trainen!
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 20:26
crazy me
crazy me is offline
Citaat:
Cornel schreef op 12-07-2005 @ 15:21 :
Dan kun je er ook niet op kracht trainen!
en sinds wanneer kan je niet op een brug trainen dan
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 20:51
Gimme more beer
Citaat:
crazy me schreef op 12-07-2005 @ 21:26 :
en sinds wanneer kan je niet op een brug trainen dan
Hahaha, ga jij elke keer heen en weer rijden? Kun je beter hierheen komen, hier heb je nog een paar écht steile bergen. Veel wielrenners komen daar speciaal voor hierheen.
Oud 13-07-2005, 08:50
Verwijderd
Maare, nadat ik een paar weken heb getraind.

Is het dan beter om me snelheid omhoog te krikken of de afstand?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-07-2005, 11:53
Gimme more beer
Citaat:
DarkSavior schreef op 13-07-2005 @ 09:50 :
Maare, nadat ik een paar weken heb getraind.

Is het dan beter om me snelheid omhoog te krikken of de afstand?
Eerst de afstand, trainen (vooral als het gaat om conditie en afvallen) gaat meestal niet om intensiviteit, maar juist om duur. Je snelheid gaat vanzelf omhoog naarmate je meer fietst.

Als je trouwens ook fitnesst, is de ergometer misschien ook wel een goede voor je, je traint je beenspieren en buikspieren flink en gaat er absoluut harder van fietsen. Het is goed om je benen op verschillende manieren te trainen.

Maar dan nog, spierkracht komt bij het fietsen langzaam wel, conditie is veel belangrijker.
Oud 16-07-2005, 22:45
FMB King
FMB King is offline
Citaat:
Cornel schreef op 11-07-2005 @ 20:29 :
Die buitenlandse cols die jij hier aan haalt zijn meestal lange stukken met een percentage van 3 tot 6 %, zijn inderdaad voor de 'gewone' hobby fietser moeilijk vol te houden, maar voor de meer ervaren fietsers zeker goed te doen. Die korte en steile hellingen zijn vaak venijnig, je denkt zo'n stuk binnen een minutje of wat te doen, maar valt toch wel tegen.

Deze klims doe ik regelmatig, liggen bij mij in de provincie ( 5 t/ 10 % ) De Keutenberg is zwaarder en steiler! (klik maar eens op ...Cauberg) Deze ga ik deze week nog eens doen.

Kunderberg
Fromberg
Cauberg
Geulhemmerberg
Bemelerberg
Wolfsberg
Loorberg
Gulpenerberg
Schweiberg
Camerig
Gemmenicherberg Vaalserberg
Kruisberg
Eyserbosweg
Huls
Hehe ik ga ze allemaal doen over een paar weken, als echte wielerliefhebber

Ik had vorig jaar in de vakantie de Col des Limouches beklommen (maar dan ook echt alleen de berg he, dus niet een hele etappe van 50 tot 100 km ) die was 12 km met iets van 7% gemiddeld en die was ik ook op gekomen....al kostte het wel een licht verzetje

Maja ik ga maar eens zien hoe ik het daar in Limburg ga doen
Oud 17-07-2005, 15:49
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
FMB King schreef op 16-07-2005 @ 23:45 :
Hehe ik ga ze allemaal doen over een paar weken, als echte wielerliefhebber

Ik had vorig jaar in de vakantie de Col des Limouches beklommen (maar dan ook echt alleen de berg he, dus niet een hele etappe van 50 tot 100 km ) die was 12 km met iets van 7% gemiddeld en die was ik ook op gekomen....al kostte het wel een licht verzetje

Maja ik ga maar eens zien hoe ik het daar in Limburg ga doen
Ondekt gisteren dat ik geruime tijd deze klimmetjes in een zwaarder verzet heb gereden dan ik aanvankelijk dacht, want ik kan niet meer schakelen naar het binnenblad van mijn fiets, en bij de cassette achter pakt hij grote tandwiel niet meer.

Maarja het is ook al een oudje, die race fiets.

Dit is pas een echte bike.

Trek 1500 het liefst afgemonteerd met Compagnola Record Triple of Shimano Dura Ace Triple

Met citaat reageren
Oud 17-07-2005, 16:44
crazy me
crazy me is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 12-07-2005 @ 21:51 :
Hahaha, ga jij elke keer heen en weer rijden? Kun je beter hierheen komen, hier heb je nog een paar écht steile bergen. Veel wielrenners komen daar speciaal voor hierheen.
ja ik rijd de brienenoordbrug heen en weer
is 1 km omhoog 1km naar beneden en dat een keertje of 10.

en waar is ''hierheen'' dan?
ik zoek wel eens bergen op ja gister de holterberg beklommen stukken 10% wel leuk
Met citaat reageren
Oud 17-07-2005, 18:27
Sandersss
Sandersss is offline
Citaat:
Cornel schreef op 17-07-2005 @ 16:49 :
Ondekt gisteren dat ik geruime tijd deze klimmetjes in een zwaarder verzet heb gereden dan ik aanvankelijk dacht, want ik kan niet meer schakelen naar het binnenblad van mijn fiets, en bij de cassette achter pakt hij grote tandwiel niet meer.

Maarja het is ook al een oudje, die race fiets.

Dit is pas een echte bike.

Trek 1500 het liefst afgemonteerd met Compagnola Record Triple of Shimano Dura Ace Triple

[afbeelding]
Gewoon een kwestie van even afstellen

Alleen de afmontage van die Trek 1500 is goed. Het frame is van veel mindere kwaliteit dan de Dura ace afmontage
Met citaat reageren
Oud 17-07-2005, 18:55
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 13-07-2005 @ 12:53 :
Eerst de afstand, trainen (vooral als het gaat om conditie en afvallen) gaat meestal niet om intensiviteit, maar juist om duur. Je snelheid gaat vanzelf omhoog naarmate je meer fietst.

Als je trouwens ook fitnesst, is de ergometer misschien ook wel een goede voor je, je traint je beenspieren en buikspieren flink en gaat er absoluut harder van fietsen. Het is goed om je benen op verschillende manieren te trainen.

Maar dan nog, spierkracht komt bij het fietsen langzaam wel, conditie is veel belangrijker.
Ik ga liever voor kracht, voor taekwondo.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2005, 19:38
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Sandersss schreef op 17-07-2005 @ 19:27 :
Gewoon een kwestie van even afstellen

Alleen de afmontage van die Trek 1500 is goed. Het frame is van veel mindere kwaliteit dan de Dura ace afmontage
Bij mijn huidige fiets valt niet veel af te stellen, er ontbreken gewoon onderdelen bij het versnellings mechanisme, maarja het is ook een zg 'studenten' racefiets. Heb er wel veel kilometers mee gemaakt, en nog nooit lek gereden, en niet onbelangrijk, mijn conditie is met sprongen vooruit gegaan, omdat ik zwaarder moet trappen dan op een 'goede' race fiets. Nu nog een betere fiets.

Over die Trek, heb inderdaad vernomen dat het frame wat minder is, maar de afmontage (vind ik althans) belangrijker dan de kwaliteit van het frame, de kwaliteit van het frame gaat pas tellen als je vrij zwaar gebouwd bent, maar met mijn 60 kg zal dit weinig tot geen rol spelen.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2005, 19:42
naatje287
naatje287 is offline
Ga eens kijken bij de site van de KNWU, misschien staan daar de versnellingen voor de verschillende categorien.
Oud 17-07-2005, 20:13
Sandersss
Sandersss is offline
Citaat:
Cornel schreef op 17-07-2005 @ 20:38 :
Bij mijn huidige fiets valt niet veel af te stellen, er ontbreken gewoon onderdelen bij het versnellings mechanisme, maarja het is ook een zg 'studenten' racefiets. Heb er wel veel kilometers mee gemaakt, en nog nooit lek gereden, en niet onbelangrijk, mijn conditie is met sprongen vooruit gegaan, omdat ik zwaarder moet trappen dan op een 'goede' race fiets. Nu nog een betere fiets.

Over die Trek, heb inderdaad vernomen dat het frame wat minder is, maar de afmontage (vind ik althans) belangrijker dan de kwaliteit van het frame, de kwaliteit van het frame gaat pas tellen als je vrij zwaar gebouwd bent, maar met mijn 60 kg zal dit weinig tot geen rol spelen.
Als gewone "recreant" (tenminste, aan je reacties te lezen denk ik dat je dat bent) heb je helemaal geen Dura ace nodig. Hooguit 105 (uit de Shimano serie dan, van Compagnola heb ik niet zoveel verstand)
En qua frame betreft heb je ook niet iets heel duurs nodig. Je moet alleen letten op de sterkte van de wielen en je gewicht.

Je moet vooral niet te zwaar gaan rijden. Ik rij wedstrijden enzo, bij de nieuwelingen. Daar mogen we maximaal 53 - 16 rijden.
Volgend jaar ga ik naar de junioren, daar mogen we 52 - 14 rijden. Zo wordt het steeds wat opgebouwd tot de 53 - 10 meen ik. Dit is vooral omdat anders je knieën e.d. anders te zwaar belast worden enzo.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2005, 20:43
Hakuna
Hakuna is offline
Tot de recreanten behoren we allemaal, tenzij je in staat bent om het op nivo van lance Armstrong te fietsen.

Ik ben van mening dan niet de fiets, maar de rijder de prestaties neerzet, ik train in de zomermaanden minstens 3 tot 4 keer per week (gemiddeld 2 uur per tocht), en last van mijn knieen heb ik beslist niet! Maar het beste is om duur tochten af te wisselen met interval tochten, waarbij je bij het laatste rustige traptempo's afwisseld met stevige sprintjes (zodat herstel mogelijk is).

Soms zie ik (oudere) wielrenners voorbij fietsen met hun hightech fietsen, maar ik rij ze vaak voorbij met een sprint, terwijl ik al zo'n 2 uur op de fiets zit! Daar kan ik uit afleiden dat ik nog steeds niet helemaal uitgeput bent.

Naast fietsen doe ik ook veel (lange) wandeltochten maken, deze doe ik dan buiten de zomermaanden om, zo blijf ik toch enigsinds in conditie als ik niet fiets.

Ten slotte als ik voor een andere fiets ga, dan wil ik naast een (duurdere) race fiets, ook een eenvoudige tweede hands racefiets hebben die ik alleen gebruikt voor trainingsfiets tussendoor.

Laatst gewijzigd op 17-07-2005 om 20:51.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten