Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
God praat over goden van egypte tegenover Mozes ![]() Waarom zou ie dat doen? Terwijl er toch maar 1 god is? en Mozes weet dan ook wel.
|
![]() |
hier hier
Ik schijf hier de betekenis van die tekst: Wij gaan jou dode lichaam van de zee op een hoge plek zetten, zodat de na komelingen van jou een lesje leren.. (zo iets in ieder geval, weet dat ik het niet al te goed heb vertaald...) In de koran staat vaak de wij vorm... zo zie je dat zelfs God! vaak de Ik vorm vermijd, In de islam is het niet goed ik vorm te gebruiken, Bv: ik heb het gedaan, ik heb betaald.. bla bla.. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() gespecificeerder: Genesis 12:12 Ik zal die nacht rondgaan door Egypte, en ik zal daar alle eerstgeborenen doden, zowel van de mensen als van het vee, en ik zal alle Egyptische goden van hun voetstuk stoten, want ik ben de HEER. http://www.biblija.net/biblija.cgi?m...set=10&lang=nl
||
Citaat:
![]() (reminder: ze (archeologen) ontdekken steeds nieuwe dingen)
||
Citaat:
||
Citaat:
Het enige dat we echter weten uit de geschiedenis is dat de Babyloniers in ongeveer die tijd de Kanaanieten overwonnen en hen weg voerden. Daarna ontstaan ´opeens´ allemaal mythen in de Kanaanitische (bijbelse) mythologie die exact lijken op Babylonische mythen. Tja, 1+1=2, Exodus is simpelweg nooit gebeurd zoals het beschreven is in de bijbel, mischien dat ze toestemming kregen te vertrekken en daarna teruggingen, maar van al die enorme gebeurtenissen klopt gewoonweg niets.
|||
Citaat:
Je wilt me toch niet verwijten dat ik niet alles wat ik hoor zomaar voor zoete koek aanneem? Totdat een van alle heilige boeken met een goede reden komt waarom ik het serieus zou moeten nemen is het me weinig meer waard dan pleepapier, jammer dan. Citaat:
Dan je nogmaals herhalen dat het zo zou zijn, maar zolang dat niet aan te tonen is blijft het een losse bewering. Ach, allah, jahweh, god, vishnoe, boedha, odin, zeus, de hele mikmak, ik trotseer ze als atheist in feite al jaren, en ik merk er niks van. Alle goden zijn simpelweg tandeloze verzinsels.
||
Citaat:
![]() of nouja, het staat er vaak in het meervoud. enneh,.. poly niet,.. waarom anders staat er duidelijk vermeldt dat het om 1 gaat? affijn, die discussie is nu even off-topic ![]()
|||
Citaat:
misschien was er niemand om t na te vertellen ![]() maareh,.. ik zoek es of ik wat vind in het boek dat ik hier op de plank heb staan dat de (omgeving) Israel ttv het oude testament of tenach beschrijft. Ik kom er nog op terug ![]() Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
zo bedoelde ik het niet natuurlijk ![]()
||
Citaat:
het verhaal an sich is trouwens ook leuk, de Egyptenaren gebruikten strijdwagens getrokken door paarden. Als de Kanaannieten werkelijk wegvluchtten dan waren ze op een oversteek van zo'n grootte makkelijk ingehaald en platgereden, dus hoe het verhaal uberhaupt mogelijk zou zijn... tja.
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Btw, "Of the exodus itself we have no extra-Biblical evidence. (...)It appears that Hebrews, attempting to escape, were penned between the sea and the Egyptian army and were saved when a wind drove the waters back, allowing them to pass: the pursuing Egyptians, caught by the returning flood, were drowned. (...) That Egyptian records do not mention it is not surprising. Not only were Pharaohs not accustomed to celebrate reverses, but an affair involving only a party of runaway slaves would have been to them of altogether minor significance. (...) Since many of the places mentioned are difficult to indentify, the exact location of the exodus is uncertain. (...) it is probable that the Reed Sea [niet rode zee] was a body of water to the east of Avaris - possibly an arm of Lake Menzaleh - and that the corssing took place not far from the presentday El-Qantara on the Suez Canal. (...) date (...) has been much debated. (...) we maybe fairly certain that the exodus took place no earlier than the thirteenth century. The Bible (...) states that it was four hundred and eighty years from the exodus to the fourth year of Solomon. This would seem to fix the exodus in the fifteenth century and thus support the view that the conquest took place in the Amarna period. But this view has now been rather generally abandoned. (geblaat over interpretatie getallen) In any event, a thirtheenth century date is widely accepted. If Hebrews labored at Avaris, then they must have been in Egypt at least in the reign of Sethos and probably of Ramses II under whom the rebuilding of that city was accomplished. On the other hand, if the destruction of various Palestinian cities late in the 13th century is to be connected with the Israelite conquest, as many have believed, the exodus from Egypt must have taken place perhaps a generation before that. If it were certain that the Israel defeated by Marniptah in his 5th year (1220) was a part of the group that had come from Egypt, we would have something like a fixed date from which to work, but unfortunately it is not certain." Uit: A history of Israel (John Bright), 2000
||
Verwijderd
|
Mijn antwoord op TS:
God zegt: "Egyptische goden". Met andere woorden, valse goden. Ook al bestaan de goden niet, ze bestaan wel volgens het Egyptische volk. Dus Egyptische goden. "Die valse Egyptische goden", zou dubbelop zijn. ![]() Citaat:
De grooste blunder ooit, zou jij zo in de geschiedenis boekjes willen komen? Zou jij je vijanden willen laten weten dat je je hebt later verslaan door herders? Nee! Natuurlijk niet. Grote kans dat het verzwegen werd. Het is in ieder geval een optie. Laatst gewijzigd op 01-07-2005 om 12:58. |
![]() |
|||
Citaat:
Trouwens, het is in de bijbel vermeld... ![]() Citaat:
Laatst gewijzigd op 01-07-2005 om 14:49. |
![]() |
||
Citaat:
En 'het staat geschreven in (insert holy book)' Is geen goed argument. (Note: De drie bekendste heilige boeken (Torah,Bijbel,Koran) zijn heel makkelijk naar elkaar terug te volgen. Joden maken boek. 'Christenen' nemen er een mee, maken wijzigingen, en maken hun eigen geloof. Mohammed vind een Bijbel, en denkt 'wat die christenen kunnen, kan ik ook.' Dus verzint Mohammed een verhaaltje, en bouwt zijn eigen geloof.)
||
Citaat:
|
De uittocht uit egypte staat toch symbool voor bevrijding? Egypte staat voor het egoïsme. Als de egoïstische goden verworpen worden betekent dat toch niets anders dan dat zij geen invloed meer hebben op het volk? De ziel ontketent zich van de zonde? Zoiets zou ik denken.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
![]() |
[QUOTE]Releric schreef op 01-07-2005 @ 13:51 :
[B]Volgens mijn hoogleraar Christendom was het jodendom oorspronkelijk inderdaad polytheïstisch en heeft het redelijk lang geduurd voordat alle resten van het polytheïsme uit het geloof verdwenen zijn. Dit vers kan een poging daartoe zijn. Ik sluit me hierbij helemaal aan bij Joostje. @Naamloozzz Misschien dat je de feiten er eerst op wil naslaan voordat je uit je nek begint te lullen. Dit zijn mijn feiten jongen man! of je er in gelooft of niet is jou probleem, dat intreseert mij geen ene f.ck! |
![]() |
||
Citaat:
2. niet alle bronnen zijn bewaard gebleven of ontdekt geworden
||
Citaat:
en heeft nooit beweert dat ie een god was ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik weet niet wat zij voor goden hielden, maar als zij bijv. de farao's als goden zagen hen dus denk ik.
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Het kleine vragen over geloven topic Verwijderd | 500 | 20-07-2008 21:50 | |
Jehova's getuigen indie-gurl | 348 | 10-04-2007 14:28 | |
Stelling: Religie is de oorzaak veel problemen en zou daarom verboden moeten worden.. Buskruitje | 204 | 22-01-2005 01:32 | |
Wie is de grootste massamoordenaar ooit? Bart Klink | 195 | 21-08-2004 23:06 | |
Waar Stammen wij van af? :deel2: Energie | 179 | 14-07-2004 23:56 | |
Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille Mirage2000 | 137 | 18-02-2002 08:16 |