Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-08-2005, 13:23
Bianca16*
Bianca16* is offline
Hey, ik heb een vraag voor mensen die de lerarenopleiding Engels of een andere taal doen.
Alle boeken die je hebt, zijn die in de taal die je doet? Dus ik bedoel ook de boeken over lesgeven en didactiek enzo?

Misschien is het wel heel erg voor de hand liggend dat dat zo is, maar goed...
Weet iemand dit?
Alvast bedankt!
Oud 08-08-2005, 21:21
Liss
Liss is offline
Dat verschilt heel erg. Ik ga dit jaar economie studeren en mijn boeken zijn ook grotendeels in het Engels terwijl ik een Nederlandse studie volg.
Heb een beetje op Marktplaats rondgekeken en daar zijn idd de meeste boeken in het Engels alhoewel je best wel wat Nederlandse boeken ertussen hebt zitten.
Moet je maar eens zoeken op lerarenopleiding Engels, krijg je zat resultaten van mensen die dus hun boeken aanbieden waar je kunt kijken of er ook Nederlands talige tussen zitten
Oud 09-08-2005, 10:37
Verwijderd
Niet alle boeken zijn in het Engels, maar een groot deel wel. Vakken die doorgaans in het Engels worden gegeven (bv. basic grammar, phonetics, literature) hebben Engelstalige boeken. Vakken in het Nederlands (bv. didactiek, drama) hebben Nederlandstalige boeken.

Als vuistregel kun je aanhouden dat boeken voor vakken die algemeen (alle lerarenopleidingen) worden gegeven in het Nederlands zijn. De rest is in het Engels.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 11:07
The0
The0 is offline
Lol, ik had vorig jaar bij eerstejaars psychologie welgeteld 2 Nederlandse boeken (2 van de 10). En bij een studie ENGELS heb je nog MEER Nederlandse boeken
Oud 09-08-2005, 11:09
Verwijderd
Citaat:
The0 schreef op 09-08-2005 @ 12:07 :
Lol, ik had vorig jaar bij eerstejaars psychologie welgeteld 2 Nederlandse boeken (2 van de 10). En bij een studie ENGELS heb je nog MEER Nederlandse boeken
WO heeft over het algemeen altijd meer engelse boeken dan het HBO.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 17:15
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 09-08-2005 @ 12:09 :
WO heeft over het algemeen altijd meer engelse boeken dan het HBO.
Inderdaad. Tijdens die 4 jaar dat ik HBO heb gedaan, heb ik amper Engelse boeken gehad. In het eerste jaar Uni heb ik al zeker al 3 Engelse boeken erbij zitten. Maar goed, ik doe dan wel geen lerarenopleiding, maar het is over het algemeen inderdaad wel zo ja.
Oud 09-08-2005, 17:37
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik heb alleen maar Engelstalige boeken.
O, vorig jaar 2.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 17:44
sdekivit
sdekivit is offline
al mijn boeken zijn in het engels behalve de blokboeken.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 21:58
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Mr.Oizo schreef op 09-08-2005 @ 18:15 :
Inderdaad. Tijdens die 4 jaar dat ik HBO heb gedaan, heb ik amper Engelse boeken gehad. In het eerste jaar Uni heb ik al zeker al 3 Engelse boeken erbij zitten. Maar goed, ik doe dan wel geen lerarenopleiding, maar het is over het algemeen inderdaad wel zo ja.
Al drie

Ik heb er hoogstens drie in het Nederlands
Oud 11-08-2005, 06:26
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 10-08-2005 @ 22:58 :
Al drie

Ik heb er helemaal geen in het Engels.
Oud 11-08-2005, 11:03
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik heb eerlijk gezegd liever Engels dan Nederlands.
Het is praktischer en je doet meer kennis op van de taal. Verder kunnen Nederlanders vaak niet schrijven
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 11:53
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 11-08-2005 @ 12:03 :
Ik heb eerlijk gezegd liever Engels dan Nederlands.
Het is praktischer en je doet meer kennis op van de taal. Verder kunnen Nederlanders vaak niet schrijven
Precies, Nederlands komt soms heel houterig over in studieboeken, of betuttelend.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 21:26
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 10-08-2005 @ 22:58 :
Al drie

Ligt aan de opleiding he. Van alle masteropleidingen voor HBO-Bachelors is mijn opleiding de enige Nederlandstalige opleiding. Maar goed, je weet hoe dat gaat met universiteiten, dat wijkt nog wel eens af (is ook niet erg al ligt Engels me persoonlijk niet zo...). Dus ja, dan krijg je toch nog een aantal Engelse boeken.

Ik zei in mijn vorige reply trouwens "zeker 3" maar als ik nu ff zorgvuldig in mijn hoofd tel waren het aantal Engelse boeken van afgelopen jaar 5. Ietsje meer dus... maar de Nederlandse boeken hebben toch de overhand bij mij.
Oud 11-08-2005, 21:32
Verwijderd
Mijn boeken zijn allemaal in het Engels

of is dat logisch bij American Studies?
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 21:51
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
stefano schreef op 11-08-2005 @ 22:32 :
Mijn boeken zijn allemaal in het Engels

of is dat logisch bij American Studies?
cool, dat wil ik ook graag doen
kan je me daar meer over vertellen per pm?
Oud 12-08-2005, 07:56
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
In de studie natuurkunde zijn ook al mijn boeken in het engels, maar ook niet verwonderlijk, aangezien de markt niet zo heel groot is en dus niet lucratief om het te vertalen.

Groetjes
Ben(die er ook geen problemen mee heeft en ook fantasy boeken altijd in het engels leest
Oud 12-08-2005, 10:01
Verwijderd
Citaat:
Mindfields schreef op 11-08-2005 @ 22:51 :
cool, dat wil ik ook graag doen
kan je me daar meer over vertellen per pm?
Zal ik er eerst mee beginnen?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 10:49
marrel
marrel is offline
Ik ga HLO doen en ook daar is de helft engels.
Oud 12-08-2005, 10:55
Verwijderd
Citaat:
Demon of Fire schreef op 12-08-2005 @ 08:56 :
In de studie natuurkunde zijn ook al mijn boeken in het engels, maar ook niet verwonderlijk, aangezien de markt niet zo heel groot is en dus niet lucratief om het te vertalen.
De markt voor natuurkundeboeken is juist enorm, want natuurkunde is overal hetzelfde en natuurkundestudenten lezen overal Engels, ook buiten Nederland. Bovendien, en dat is eigenlijk het belangrijkste, worden ze gewoon niet vertaald omdat er dan een hoop informatie verloren zou gaan. Vertalen brengt altijd een zeker risico met zich mee en op een terrein waar de wetenschappelijke gezaghebbende onderzoeken uitsluitend in het Engels worden verricht zou het totaal zinloos zijn om de boeken in een andere taal te vertalen.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 12:09
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-08-2005 @ 11:55 :
De markt voor natuurkundeboeken is juist enorm, want natuurkunde is overal hetzelfde en natuurkundestudenten lezen overal Engels, ook buiten Nederland. Bovendien, en dat is eigenlijk het belangrijkste, worden ze gewoon niet vertaald omdat er dan een hoop informatie verloren zou gaan. Vertalen brengt altijd een zeker risico met zich mee en op een terrein waar de wetenschappelijke gezaghebbende onderzoeken uitsluitend in het Engels worden verricht zou het totaal zinloos zijn om de boeken in een andere taal te vertalen.
De markt is groot op de WERELDmarkt.

Maar als ik het jaar begin met 26 studenten (waarvan er 17 het uiteindelijk uithouden/kunnen afmaken), dan is het natuurlijk NIET lucratief om de boeken te gaan vertalen in nederlands.

En dat is het beeld over alle Universiteiten.

Op het HBO, waar ik 1 jaar technische natuurkunde heb gedaan waren de natuurkundeboeken wel degelijk vertaald. Omdat ze ook bruikbaar waren in andere studierichtingen. Werktuigbouwkunde, electrotechniek etc. en dus de koopmarkt groter is.

Daar is geen sprake van op de Universiteit, een scheikundige kan weinig met een natuurkundeboek van mij.
Hoewel ze dat wel hadden gedaan afgelopen jaar op de VU. Het vak electriciteit en magnetisme vak werd gevolgd door zowel natuurkundigen als scheikundigen. Op 1 of 2 scheikundigen na zijn ze allemaal gezakt voor het vak.

Dus het heeft wel degelijk met de hoeveelheid gegadigden voor een bepaald boek te maken of het al of niet vertaald wordt.

Groetjes
Ben(die ook wel gelooft dat het wat te maken heeft met verlies van informatie, maar dat zeker niet als primaire reden ziet
Oud 12-08-2005, 12:20
Verwijderd
Ik weet niet of de grootte van de markt er wel zoveel toe doet. Er zijn in nederland ongeveer 2000 eerstejaars geneeskunde, plus in vlaanderen een stuk of 1000, maar toch zijn vrijwel alle biologisch-medische boeken in het engels, inderdaad omdat er dan informatie verloren zou kunnen gaan, maar ook omdat dat nergens voor nodig is, WO'ers worden gewoon geacht engels te kunnen lezen. De maatschappelijk-medische boeken zijn wel grotendeels in het Nederlands, maar dat komt doordat de Nederlandse maatschappij anders is dan de Amerikaanse; er moeten dus gewoon aparte boeken voor worden geschreven.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 12:28
Verwijderd
Idd, je hebt er niet zoveel aan sommige informatie in het Nederlands te leren, omdat je het internationaal nodig hebt/gaat hebben. Als je onderzoek gaat doen, of naar congressen in het buitenland gaat, heb je níets aan die Nederlandse kennis, dan moet je gewoon Engels kunnen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten