Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-07-2005, 21:59
Rodion
Rodion is offline
De vraag lijkt me duidelijk. Natuurlijk kan een foetus zelf erg weinig misdadigs doen, maar als iemand een zwangere vrouw vermoord, vermoord diegene dan één of twee mensen? (Ik ben in een nieuwschierige bui )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-07-2005, 22:12
Verwijderd
volgens mij 1, volgens mij ben je pas een persoon als je bent ingeschreven voor de wet? dacht ik hoor...
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 22:19
MB
MB is offline
Citaat:
mloezjuh schreef op 24-07-2005 @ 23:12 :
volgens mij 1, volgens mij ben je pas een persoon als je bent ingeschreven voor de wet? dacht ik hoor...
Volgens mij niet, dat zou betekenen dat als je een kind geboren laat worden, maar niet inschrijft bij de gemeente. Dat dat kind dan geen rechten zou hebben en je er dus alles mee zou mogen doen wat je wilt.

Ik denk wel dat je maar 1 persoon vermoord in dat geval (aangezien een foetus ook gewoon nog geen persoon is)
Oud 24-07-2005, 22:23
Go
Go is offline
De overgang van embryo naar foetus vindt rond de 8ste week van de zwangerschap plaats. Vanaf dan begint het op een mens te lijken en ik neem aan dat het vanaf dat moment van een "persoon" kunt spreken.

Hoe dat juridisch in elkaar zit zou ik zo niet kunnen zeggen, daar weet nare vast meer over.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 22:28
Go
Go is offline
Ik zal eens een gokje wagen: Ik denk dat de dader, indien hij met voorbedachte rade handelt, schuldig kan worden bevonden aan dubbelvoudige moord, als hij in alle redelijkheid had kunnen vermoeden dat de moeder zwanger was. Natuurlijk een beetje vaag, maar als de moeder niet een al te dikke buik had, en hij bovendien niet van de zwangerschap afwist, hij niet voor dubbelvouidge moord kan worden veroordeeld.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 22:50
Verwijderd
Een foetus wordt wellicht nog niet als een persoon beschouwd, maar wel als een 'levend iets'.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 23:06
Verwijderd
Als je het over strafrechtelijke aansprakelijkheid hebt dan is dat niet een dubbele moord. Misschien zal een rechter een hogere straf opleggen als het om een zwangere vrouw gaat, maar het blijft een enkele moord.

In het civiele recht is dat anders. Een ongeboren vrucht wordt als persoon gezien wanneer dat voor de wet nodig is, bijvoorbeeld wanneer iemand overlijdt en de erfenis moet worden verdeeld. Een ongeboren kind telt dan al gewoon als erfgenaam.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 23:14
MB
MB is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 24-07-2005 @ 23:50 :
Een foetus wordt wellicht nog niet als een persoon beschouwd, maar wel als een 'levend iets'.
Een plant is ook een levend iets, dus daar heb je niks aan
Oud 25-07-2005, 09:44
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
mloezjuh schreef op 24-07-2005 @ 23:12 :
dat zou betekenen dat iedereen die niet ingeschreven staat geen persoon is. Je zou dus zomaar een illegaal mogen vermoorden
Oud 25-07-2005, 11:41
Go
Go is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-07-2005 @ 00:06 :
Als je het over strafrechtelijke aansprakelijkheid hebt dan is dat niet een dubbele moord. Misschien zal een rechter een hogere straf opleggen als het om een zwangere vrouw gaat, maar het blijft een enkele moord.
Ook wanneer de moeder zich in de laatste fase van de zwangerschap bevindt, en de dader wist de de moeder zwanger was?
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 11:43
Verwijderd
Citaat:
gerwin schreef op 25-07-2005 @ 12:41 :
Ook wanneer de moeder zich in de laatste fase van de zwangerschap bevindt, en de dader wist de de moeder zwanger was?
Ja. Maar zoals ik al zei, in dat geval zal de rechter gewoon heel dichtbij of zelfs op de maximumstraf voor moord gaan zitten, en die is ook voor enkelvoudige moord al levenslang.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 16:11
Verwijderd
Citaat:
MB schreef op 25-07-2005 @ 00:14 :
Een plant is ook een levend iets, dus daar heb je niks aan
Voor de wet wordt er wel degelijk onderscheid gemaakt tussen een mens en een foetus, maar ook tussen bijvoorbeeld een foetus en een embryo: kijk maar naar stamcellenonderzoek o.i.d
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 16:34
Verwijderd
Citaat:
**SoMeOne schreef op 25-07-2005 @ 17:11 :
Voor de wet wordt er wel degelijk onderscheid gemaakt tussen een mens en een foetus, maar ook tussen bijvoorbeeld een foetus en een embryo: kijk maar naar stamcellenonderzoek o.i.d
Ja, maar onze Embryowet is ook een rommeltje hoor. Daar wordt in de literatuur ook van verschillende kanten kritiek op geuit. Bovendien is dat (het gezondheidsrecht) heel andere materie, waarbij het meer gaat om de vraag wat er wel en niet mag met een embryo in het kader van onderzoek. Het gaat om de status van een embryo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten