Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-06-2002, 19:20
Verwijderd
Hey, 'k heb net m'n pc geformatteerd (niet deze een andere) en nu wil 'k Windows installeren (win95) dmv de opstartdiskette van win98 erin te doen, hiervan dan "opstarten met cd-rom ondersteuning te kiezen" en dan als er a:\ komt te staan de letter van de cd-romdrive in te toetsen, (zodat er bijvoorbeeld e:/ komt te staan) en dan Windows te installeren.
Ik heb dan al via fdisk primaire opstartpartities en uitgebreide en logische opstartdingen gemaakt.

'k hoop dat jullie me nog een beetje volgen

Maar als ik opstart vanaf de win98 opstartfloppy worden er zoals gewoonlijk een aantal stuurprogramma's ingeladen, toetsenbord, cd-rom enz. Dit gaat allemaal goed maar zodra hij de cd-rom stuurprogramma's wil installeren komt er een foutmelding dat het het apparaat niet kan vinden en dat de installatie van de cd-rom drivers word afgebroken. 'k heb het al eens vaker gedaan en toen werd de cd-romspeler wel gewoon gevonden. (dit was wel bij een andere comp) Ook in de bios is de cd-rom speler niet aanwezig, bijvoorbeeld bij boot sequence staat alleen a (flop) en c (harde schijf) en niet, zoals normaal, de letter van de cd-romspeler. Nu is mijn vraag: Hoe kan ik nu zorgen dat de cd-rom speler wel gewoon herkent wordt? Het lampje van de cd-romspeler brand wel gewoon, dus hij is aangesloten.

(Je kan win95 ook installeren vanaf een tig tal floppy's, maar ik heb win95 alleen op cd-rom, dus dat is geen optie) Dus weet iemand hier hoe 'k dit gedaan kan krijgen?

P.S ik heb trouwens geen installatie drivers van de cd-rom. type? geen idee. Het is nml. nogal oud en boekjes enzo heb ik allang niet meer. Ik denk iig toch niet dat het aan de drivers ligt, hij herkent het apparaat (device) gewoon niet. Ik zit btw nog in DOS van wat ik hier beschrijf.

alvast bedankt,

Lau
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-06-2002, 11:04
iamcj
iamcj is offline
Weet niet of het het probleem is hoor. Maar je cd rom en je harde schrijf zitten met kabels aan je moederbord.
Al zitten de CD-rom en harde schrijf aan een kabel, moet handmatig worden aangegeven wie eerst op de kabel zit en wie als 2e, master en slave. Anders doet 1 van de 2 het niet.
Master en slave moet ergens in je info-boekjes staan. Gaat op pinnetjes achter op de harde schijf en de CD-rom.
Maar als dit het is moet je wel aan de kabels hebben zitten kloten.

Anders kan je op een andere computer misschien wat drivers downloaden.

www.driverguide.com -> in loggen als temp
password 512.
Oud 21-06-2002, 11:20
Orion84
Orion84 is offline
lampje duidt alleen op stroom, dat wil dus nog nie zeggen dat de IDE kabel (die brede platte) er op de juiste manier inzit.

als ie in het bios niet herkent wordt betekent dat dat ie of kapot is, of de kabel los zit, of dat idd de master/slave instellingen verkeerd staan.

in het bios moet je niet kijken bij waar jij keek, want het kan ook gewoon zijn dat ie geen boot cd ondersteunt.

je moet in de standard cmos kijken. daar staat per IDE aansluiting aangegeven wat er op zit en wat amster en slave is.
Oud 22-06-2002, 01:01
Verwijderd
"komt er een foutmelding dat het het apparaat niet kan vinden en dat de installatie van de cd-rom drivers word afgebroken" -- En dat vind ik erg raar, aangezien 't standaard ATAPI-drivers en standaard MSCDEX zijn die geladen worden. Heb nog nooit meegemaakt dat ze echt een expliciete foutmelding gaven dat 't ook echt 'afgebroken' werd.

Dus zou ik eens dat gemagnetiseerde schijfje proberen op een ander systeem. Wanneer je daar dezelfde foutmelding krijgt; ligt 't domweg aan 't schijfje. Wanneer 't ding 't wél goed doet op een ander systeem, dan zou ik eens een blik werpen op 't BIOS. Staan alle IDE-aansluitingen wel netjes op "Auto"? (Voor schijven is het ook gebruikelijk om die handmatig in te voeren, overigens). Zo ja, dan zal er wel bekabeling niet helemaal jofel zitten. Druk die platte grijze kabel even goed aan, en zorg dat de spanning goed zit (gele draad van 't moederbord af --maar kan maar op één manier, tenzij je er een voorhamer bij pakt). Volg de platte grijze kabel naar 't moederbord, en daar waar-ie zijn gootje vind druk je 'm even aan.

Wanneer-ie 't dan nóg niet doet, zou 't wel eens zo kunnen zijn dat je CD-ROM-spelertje de geest heeft gegeven, me dunkt.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2002, 12:48
Verwijderd
ok bedankt, 'k zal kijken of het probleem is opgelost i.o.v jullie oplossingen.

Lau
Met citaat reageren
Oud 26-06-2002, 13:08
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef:
een blik werpen op 't BIOS. Staan alle IDE-aansluitingen wel netjes op "Auto"? (Voor schijven is het ook gebruikelijk om die handmatig in te voeren, overigens).
Met het opstartschijfje is iig niets mis, dat vooropgesteld.

'k zit net in de bios te kijken en daar kan ik de volgende dingen
vinden die met IDE te maken hebben, ik citeer:

Primairy IDE 32 bit transfer
Primairy IDE Block mode
Primairy IDE LBA Mode
Secondairy IDE Present

Bij al deze dingen heb ik de keuze: disabled ( waar ze nu allemaal op staan) Master, Slave en Mas/Sla
Kun je o.g.v deze info zeggen welke ik moet hebben en/of dit de goede instellingen zijn??
Met citaat reageren
Oud 26-06-2002, 13:13
Verwijderd
k loop nu ineens tegen allemaal problemen aan die ik nooit eerder gezien heb: nu staat er bij de opties "primairy master" en "primairy slave" niets ingesteld, als ik op "autodetect druk" zoekt hij een tijdje en dankan hij niets vinden.

p.s de comp waar ik het over heb is al jaren oud denk zo rond de tien jaar.

Lau
Met citaat reageren
Oud 28-06-2002, 14:31
Verwijderd
Niemand?
Met citaat reageren
Oud 28-06-2002, 20:21
Verwijderd
Citaat:
Duckje schreef:
k loop nu ineens tegen allemaal problemen aan die ik nooit eerder gezien heb: nu staat er bij de opties "primairy master" en "primairy slave" niets ingesteld, als ik op "autodetect druk" zoekt hij een tijdje en dankan hij niets vinden.

p.s de comp waar ik het over heb is al jaren oud denk zo rond de tien jaar.

Lau
Hm.

Dat-ie geen primary slave kan vinden kan kloppen: dat ligt aan de situatie. Heb je één fysieke HD, en één CD-ROM station? Zitten ze op dezelfde IDE-kabel (die platte grijze)?

10 jaar oud zeg je. Weinig kans dat je dan vanaf CD-ROM kunt booten, me dunkt.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2002, 22:09
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef:
Heb je één fysieke HD, en één CD-ROM station?
Ja en de hd is een uitneembare, zo'n draagbare.

Citaat:
Zitten ze op dezelfde IDE-kabel (die platte grijze)?
Ik dacht het wel; ik zal morgen vroeg gelijk even kijken.

P.S ik wil booten vanaf een opstartfloppy van win98 met cdrom ondersteuning. Dan horen de drivers geinstalleerd te worden (voor de cdrom wat dus niet gaat) en daarna verander ik de schijfletter in DOS in die van de cdrom en typ ik setup.exe. Maar ik krijg sterk de indruk dat er vanalles mis is met dat ding,
ik kreeg net een FDC error. Dat er dus iets is met de floppy drive, zomaar spontaan! Nou ja daar kom ik denk ik nog wel uit..nou de cdrom nog..
Met citaat reageren
Oud 29-06-2002, 00:27
Verwijderd
Citaat:
Duckje schreef:

P.S ik wil booten vanaf een opstartfloppy van win98 met cdrom ondersteuning. Dan horen de drivers geinstalleerd te worden (voor de cdrom wat dus niet gaat) en daarna verander ik de schijfletter in DOS in die van de cdrom en typ ik setup.exe. Maar ik krijg sterk de indruk dat er vanalles mis is met dat ding,
ik kreeg net een FDC error. Dat er dus iets is met de floppy drive, zomaar spontaan! Nou ja daar kom ik denk ik nog wel uit..nou de cdrom nog..
Euh, je zegt dat-ie de drivers voor je CD-ROM onder DOS niet goed kan laden, maar je kunt wel 't station benaderen? -- Dat klopt niet. Wanneer die drivers niet geladen zouden zijn, zou die stationsaanwijzing domweg niet bestaan.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2002, 12:12
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef:

Euh, je zegt dat-ie de drivers voor je CD-ROM onder DOS niet goed kan laden, maar je kunt wel 't station benaderen? -- Dat klopt niet. Wanneer die drivers niet geladen zouden zijn, zou die stationsaanwijzing domweg niet bestaan.
Nee wat ik net zei wil ik gaan doen zodra die drivers geinstalleerd kunnen worden. Nu bestaat die stationsaanduiding idd niet, dus kan dat nog niet.

Maar ik heb net even gekeken of de hd en het cdrom station op dezelfde ide kabel zitten, dit is dus niet zo. Ze hebben allebei een aparte ide kabel die elk naar een andere kaart lopen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten