Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-08-2005, 21:27
Konijn
Konijn is offline
Ik kreeg vandaag een brief van de belastingdienst dat ze mijn aangifte van 2003 hadden beoordeeld en een afwijking ervan willen maken. In de brief staat dat ik een loon van €408 had vermeld, terwijl uit de gegevens van Randstad blijkt dat ik een loon van €2500 heb gehad.
Ik weet niet precies hoe dit nou kan, €408 is de ingehouden loonheffing geweest dat jaar. op de voorlopige aanslag van dat jaar staat dat bedrag ook bij ingehouden loonheffing.
Ik heb toen uiteindelijk €414 ontvangen.
Wat betekent deze brief nou precies?
En moet ik bezwaar maken of heeft dat toch geen zin?
Oud 04-08-2005, 22:03
Verwijderd
Ingehouden loonheffing is niet hetzelfde als loon he . Heb je nou een loon van 408 of 2500 opgegeven?
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 07:42
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ja inderdaad. Moest je je loon of loonheffing opgeven? Want je zegt loon bij die 2500, en dan moet je dus die 2500 opgeven. Maar verder heb je het over loonheffing. Beetje onduidelijk dus.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 11:44
Konijn
Konijn is offline
Dat is dus ook het probleem .
In die brief die ik heb gekregen staat dat ik €408 heb opgegeven als loon (terwijl dit de ingehouden loonheffing was, niet het loon).
Ik heb geen kopie meer van die aangifte, dus kan niet zien of ik het nou verkeerd heb gedaan of niet.
Maar in de voorlopige aanslag van dat jaar wordt loon verder niet genoemd, en staat bij ingehouden loonheffing €408, en heb ik dus €414 teruggekregen.
Als ik €408 als loon had opgegeven, ipv de €2500 (zoals nu dus in die brief staat) had ik toch nooit dat hele bedrag teruggekregen?
Hoop dat het zo duidelijker is.
Oud 05-08-2005, 16:24
juno
juno is offline
Je hebt het verkeerde bedrag in de hokjes vermeld. Veel mensen maken die fout, omdat op de jaaropgaaf eerst het loon en dan de loonheffing genoemd staan, en in het aangiftebiljet deze volgorde omgekeerd is.

Je moet het ontvangen geld nu weer terugbetalen. dat ze dat bedrag teruggeven komt omdat in hun eigen administratie staat wat er aan loonheffing is afgedragen, dat geeft de werkgever namelijk door.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 16:28
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
juno schreef op 05-08-2005 @ 17:24 :
Je hebt het verkeerde bedrag in de hokjes vermeld. Veel mensen maken die fout, omdat op de jaaropgaaf eerst het loon en dan de loonheffing genoemd staan, en in het aangiftebiljet deze volgorde omgekeerd is.

Je moet het ontvangen geld nu weer terugbetalen. dat ze dat bedrag teruggeven komt omdat in hun eigen administratie staat wat er aan loonheffing is afgedragen, dat geeft de werkgever namelijk door.
Kan ik me niet voorstellen, het was niet de eerste keer dat ik zo'n ding invulde ofzo . Bovendien is het iets dat ik 3x controleer voor ik het opstuur. Maar goed, zal dan wel?
Dus ik moet het complete bedrag terugbetalen en heb dan over dat jaar dus uiteindelijk niks gekregen? Dat klinkt raar.
Oud 05-08-2005, 17:02
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Als ze aangeven dat je iets moet terugbetalen, moet je zelf even berekenen of dat klopt en het dan uiteindelijk gewoon doen, tenzij dit het volledige bedrag is. Als dat wel het geval is, moet je een herbeoordeling van jouw originele formulier vragen, liefst met een kopie. Het lijkt me sterk dat zij een fout hebben gemaakt, maar misschien is er inderdaad ergens een misverstand opgetreden. Die formulieren zijn voorzover ik weet de laatste jaren vaker veranderd.

Overigens moet je altijd je aangiften kopiëren, dat is sowieso handig als je de beoordeling wilt controleren of archiveren.
Oud 05-08-2005, 17:14
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 05-08-2005 @ 18:02 :
Als ze aangeven dat je iets moet terugbetalen, moet je zelf even berekenen of dat klopt en het dan uiteindelijk gewoon doen, tenzij dit het volledige bedrag is. Als dat wel het geval is, moet je een herbeoordeling van jouw originele formulier vragen, liefst met een kopie. Het lijkt me sterk dat zij een fout hebben gemaakt, maar misschien is er inderdaad ergens een misverstand opgetreden. Die formulieren zijn voorzover ik weet de laatste jaren vaker veranderd.

Overigens moet je altijd je aangiften kopiëren, dat is sowieso handig als je de beoordeling wilt controleren of archiveren.
Ja, alleen ik heb nu de tijd om bezwaar te maken, en daarna krijg ik pas de brief met hoeveel ik dan terug zou moeten betalen ofzo.
Dus ik weet niet waar ik bezwaar tegen zou maken, en ik weet dus ook niet of het klopt. Kan ik ook een kopie van mijn formulier aanvragen? (Want ik heb de mijne ooit wel bewaard, maar die is nu natuurlijk nergens te vinden).
Oud 05-08-2005, 17:46
juno
juno is offline
Je moet het bedrag dat je teveel hebt ontvangen terugbetalen. Maar of je ook teveel ontvangen hebt? Als je maar een gedeelte van het jaar gewerkt hebt, zul je waarschijnlijk een nieuwe aanslag van 0,0 krijgen vanwege de niet geheel benutte arbeidskorting.

Maar je hebt het fout ingevuld, en dus klopt het niet, dus dat moet dan rechtgezet worden, ongeacht of het resultaat in guldens nihil is.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 18:01
Gimme more beer
Citaat:
Konijn schreef op 05-08-2005 @ 18:14 :
Ja, alleen ik heb nu de tijd om bezwaar te maken, en daarna krijg ik pas de brief met hoeveel ik dan terug zou moeten betalen ofzo.
Dus ik weet niet waar ik bezwaar tegen zou maken, en ik weet dus ook niet of het klopt. Kan ik ook een kopie van mijn formulier aanvragen? (Want ik heb de mijne ooit wel bewaard, maar die is nu natuurlijk nergens te vinden).
Je kunt op hun uiteindelijke beoordeling ook nog een bezwaarschrift indienen. Nu vragen ze alleen om bezwaar als jij (gegrond) van mening bent dat jouw formulier juist was ingevuld. Zonder kopie zou dat een beetje onzin zijn
Oud 05-08-2005, 18:19
jeroen2
jeroen2 is offline
Als de 2500 die je verdiend hebt het enige is heeft de correctie van de Belastingdienst verder geen gevolgen voor je. Tot ongeveer 7500 betaal je in beginsel namelijk geen belasting i.v.m heffingskortingen
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 18:43
Konijn
Konijn is offline
Ok, bedankt. Waarschijnlijk komt het dus neer op een correctie die verder niks geen gevolgen heeft qua geld dan, als ik het nu allemaal goed begrijp.
Ik wacht wel af.
Oud 05-08-2005, 20:50
Gimme more beer
Citaat:
Konijn schreef op 05-08-2005 @ 19:43 :
Ok, bedankt. Waarschijnlijk komt het dus neer op een correctie die verder niks geen gevolgen heeft qua geld dan, als ik het nu allemaal goed begrijp.
Ik wacht wel af.
Je krijgt gewoon alles terug inderdaad.
Oud 05-08-2005, 23:08
Verwijderd
Je hebt loonheffing ingevuld in plaats van je loon. De belastingdienst heeft dat gecheckt en heeft opgemerkt dat je het foute bedrag hebt ingevuld. Je hebt wel het goede bedrag teruggekregen dus er is niks aan de hand verder lijkt me.

Waarom heeft iedereen het dan over 'terugbetalen'??
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 23:25
Gimme more beer
Citaat:
**SoMeOne schreef op 06-08-2005 @ 00:08 :
Je hebt loonheffing ingevuld in plaats van je loon. De belastingdienst heeft dat gecheckt en heeft opgemerkt dat je het foute bedrag hebt ingevuld. Je hebt wel het goede bedrag teruggekregen dus er is niks aan de hand verder lijkt me.

Waarom heeft iedereen het dan over 'terugbetalen'??
In bijzondere gevallen moet je eerst het volledige bedrag terugbetalen om een herbeoordeling te krijgen. Maar dat is hier niet het geval. Het wordt gewoon verrekend.
Reageren

Regels voor berichten