![]() |
|
Iran firm on nuclear resumption
Iran will resume some controversial nuclear activities regardless of EU proposals in the next round of talks, the outgoing president says. Mohammad Khatami said he hoped European diplomats would allow for a resumption of uranium enrichment activities, but Iran would begin again in any case. Uranium enrichment can be used to fuel nuclear power stations, but can also provide material for nuclear weapons. Iran insists its nuclear programme is purely for non-military aims. LOL EU negotiators from Britain, France and Germany are due to present their latest proposals to their Iranian counterparts by the beginning of August. "I hope that the Europeans proposals will, as agreed, allow for the resumption of [nuclear activities]," Mr Khatami told reporters after a cabinet meeting. "But if they do not agree, the system has already made its decision to resume [uranium conversion] at Isfahan." Mr Khatami said the decision had been taken at an earlier meeting of top leaders of the regime. Suspension The Isfahan plant turns uranium ore into gas as a precursor to enrichment. Iran suspended all uranium conversion and enrichment activities in November, but has always insisted that the suspension was temporary. The US accuses Tehran of seeking to build a nuclear arsenal and opposes its nuclear enrichment activities. EU diplomats want Tehran to end nuclear fuel development in return for economic incentives. Mahmoud Ahmadinejad, the conservative former Tehran mayor who was elected Iran's president last month, has said he wants to continue the nuclear programme. http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/mid...st/4720649.stm ----------------- Dus wat de EU-onderhandelaars ook op tafel leggen, het kan Iran niet bommen en het gaat gewoon lekker door met het verrijken van uranium. Is dit bluf of heeft onderhandelen verder geen zin?
|
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 28-07-2005 om 23:35. |
![]() |
||
Citaat:
De VS hoopt medio 2006 te beginnen met de terugtrekking uit Irak. Dat zei een hoge Amerikaanse commandant in Irak na het bezoek van minister Rumsfeld van Defensie. De Amerikaanse president Bush heeft vorige maand gezegd dat de VS zich pas terugtrekt als Irak de veiligheid in het land zelf in de hand kan houden. Zolang er geen stabiel Irak is, zal Iran met rust worden gelaten. De Iranezen zijn vast niet zo dom om met hun nucleaire project verder te gaan. Ze weten dondersgoed wat de consequenties zijn en spelen bluf-poker. Al zou Iran een nuke ontwikkelen, denk ik niet dat ze het ook echt gaan gebruiken. Het heeft alleen maar een doel, en dat is het huidige regime zolang mogelijk aan de macht houden en beschermen tegen een evt. preventieve aanval. Ik denk eerder dat de V.S zo bang is omdat ze al plannen hadden om Iran aan te vallen ergens tussen nu en tien jaar. Als Iran de beschikking krijgt over een nuke gaat hun plan niet door.
||
Citaat:
Misschien dat de vervroegde terugtrekking uit Irak te maken heeft met een evt. aanval op Iran?
||
Citaat:
2. Is dat niet gewoon gelul om het thuisfront te sussen?
||
Citaat:
![]() Het maakt niet uit of het schade zal toebrengen aan Israel of niet. Een ding is wel zeker en dat is dat er grote paniek zal ontstaan in Israel net als in de jaren 90. 2) Ik denk het niet. Ze gaan niet met al hun troepen vertrekken uit Irak maar ik verwacht wel dat ze 75% zullen terugtrekken uit Irak en de meeste taken zullen doorgeven aan de Iraakse veiligheidstroepen. Het is nog maar de vraag of de sjiitische & Koerdische milities worden ontwapend en zich aansluiten bij de Iraakse veiligheidstroepen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bij Iran echter is het anders. Wanneer vast komt te staan dat men inderdaad in weerwil van internationale verdragen en in weerwil van besluiten van internationale organisaties kernwapens ontwikkelt of probeert te ontwikkelen, dan is er zeker wel sprake van dreiging. Kernwapens in handen van behoorlijk fanatieke moslims is gewoon geen goed idee. Daarom zou ik in een dergelijk geval een inval in Iran wel steunen. Maar dat gaat dan inderdaad veel slachtoffers kosten. Het is dus maar te hopen dat Iran inderdaad blufpoker speelt. Het idee van islamitische baarden met kernwapens beangstigt me een stuk meer dan het idee van christelijke Bush-fans met kernwapens. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar om mijn mening enigszins te onderbouwen: Het was bij Irak al duidelijk dat er geen massavernietigingswapens waren. V.S. en V.N. documenten wezen uit dat bij de Golfoorlog het grootste deel was vernietigd en dat er bij de controles die volgden een zeer groot deel van de resterende wapens onschadelijk was gemaakt. Combineer dat gegeven met het embargo en de sancties die men jaren heeft gevoerd en de kans op 'WMD's' was behoorlijk klein. Daarnaast was er geen enkele aanwijzing dat Saddam bezig was met het ontwikkelen van kernpwapens of het opnieuw bouwen van chemische en/of biologische wapens. De V.S. zocht een reden. Iran is gewoon duidelijk bezig met het ontwikkelen van kernenergie en/of - wapens. Er is bewijs voor en de regering geef het toe. Nu ben ik er nog niet over uit of de ontwikkeling van kernwapens (door zogenaamde 'schurkenstaten') wel een goede reden is voor interventie, het is i.i.g. een betere reden dan 'Saddam is an evil man' of andere bullshit. Het terreur t.o.v. andere mensen is kut voor ze maar geen reden om een oorlog te voeren. Dan blijf je gvd bezig. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar goed, ik probeerde je niet te bashen ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ironisch overigens dat je tegen een oorlog bent vanwege de burgerslachtoffers, maar voor het bombarderen van experimentele kerncentrales vol met verrijkt uranium ![]() Laatst gewijzigd op 29-07-2005 om 11:12. |
![]() |
||
Citaat:
![]() En ja de kerncentrales zullen vast niet midden een stad zijn gebouwd maar ergens midden in de woestijn. Het bombarderen van de kerncentrales in Irak heeft er ook niet toegeleid dat er een miljoen doden zijn gevallen maar heeft er wel voor gezorgd dat er miljoenen levens zijn gespaard. Je moet tussen het minst van de twee kwaden kiezen en dat is in dit geval het bombarderen van de kerncentrale ipv een full scale invasion + regime change ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hoe meer kernwapens, hoe slechter. Het liefst zou ik geen enkel land met kernwapens zien. Als er dan al landen zijn met kernwapens, dan het liefst democratische, westerse landen (en dat alleen omdat ik aan die kant van de lijn sta). Ik denk dat het voor de stabiliteit binnen de internationale gemeenschap beter is dat Iran geen atoomwapens heeft. |
![]() |
||
Citaat:
2. Omdat Iran terrorisme sponsort en steunt. 3. Omdat Iran vijandig staat tegenover de VS.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Uiteraard geen geldig argument
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
De atoombommen van Pakistan worden ook door de vingers gezien omdat Musharraf zo'n waardevolle bondgenoot is in de oorlog tegen het terrorisme. En Iran tja, als de President van een land direct betrokken is geweest bij de gijzeling van je ambassadepersoneel 25 jaar geleden, is het vrij logisch dat je hem geen warm hart toedraagt. En zoals ik al zei steunt Iran terreurorganisaties. En andere landen, vrienden (Brazilie) of niet van de VS wordt ook gesommeerd geen nucleaire programma's te beginnen of indien al begonnen niet voort te zetten. Israel vormt hierin een uitzonderingspositie maar dat hoef ik je niet te vertellen.
Laatst gewijzigd op 30-07-2005 om 13:55. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
hmm,
Iraanse mensenrechtenadvocaat gearresteerd Uitgegeven op 31 juli 2005 om 18:19 uur (Novum/AP) - De vooraanstaande Iraanse mensenrechtenadvocaat Abdolfattah Soltani is zaterdag gearresteerd, volgens de Iraanse justitie omdat hij geheime informatie over Iraniërs die zijn veroordeeld wegens het onthullen van nucleaire geheimen naar buiten heeft gebracht. Volgens zijn advocaat, Mohammad Dadkhah, is Soltani in werkelijkheid waarschijnlijk gearresteerd omdat hij onderzoek doet naar de dood van de Iraans-Canadese persfotografe Zahra Kazemi, wier moeder hij vertegenwoordigt. Kazemi overleed in juli 2003 in een Iraanse gevangenis na, zoals een door de president ingestelde onderzoekscommissie heeft vastgesteld, op haar hoofd te zijn geslagen. Drie weken eerder was ze gearresteerd toen ze in de hoofdstad Teheran foto's nam van een demonstratie tegen de regering. Vorige week eiste Soltani voor een hof van beroep dat officier van justitie Saeed Mortazavi, een conservatieve hardliner, wordt gehoord in de zaak. Vorig jaar maakte Iran bekend dat een aantal personen was gearresteerd wegens het doorspelen van nucleaire geheimen aan buitenlanders. De verdachten zijn inmiddels berecht, maar hun straffen zijn niet bekendgemaakt. http://nieuws.nl/bericht/5/60216 wat voor een info zou dat dan zijn?
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Ben ik nou de enige die zo boos wordt om deze schijnheiligheid van 'onze' kant. Israel heeft zelf kernwapens en zou dan even Iran bombarderen omdat die ze niet mag hebben. En begrijp me goed, Israel is oneindig meer een democratie dan Iran. Maar toch vind ook Israel geen kernwapens zou moeten hebben. De VS kunnen toch garant staan voor Israel. Uiteindelijk werkt deze schijnheiligheid zo tegen het Westen! De islamitsche/arabische wereld bestaat voor heel groot deel uit jongeren. Deze worden ook steeds meer ontwikkeld, kijken meer nieuws, zullen meer discussieren (via internet bijv.). Zij zullen ooit zeggen: ehh, waarom Israel wel en wij niet! Laat het Westen wat aan deze frustastratie in de Arabische wereld doen en nu eens echt werk maken van een oplossing voor het Israel-Palestijnse conflict. En ja, daar hoort garantie van de veiligheid van een Israel met gegarandeerde grenzen bij! Maar op dit moment is Israel een bezettende macht. Een bezettende macht, gewapend met kernwapens. Willen we dat echt? ON IRAN: Ik zou zeggen: blijf met ze praten en grijp in het uiterste geval in. Maar doe dan tegelijk wat aan de Israelische kernwapens... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |