Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2001, 22:11
Pukeboy
Pukeboy is offline
Misschien een domme vraag maar wat zijn de voordelen van VBR?? Tegenwoordig vindt ik meer en meer mp3's in VBR.. Maar welke voordelen biedt dit nu tov mp3's met een constante bitrate?? Thx!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-12-2001, 22:27
DEChengst
DEChengst is offline
Het voordeel is dat je dezelfde geluidskwaliteit kan bereiken bij een kleinere omvang, of een hogere geluidskwaliteit bij de zelfde omvang.

Een VBR encoder bekijkt namelijk hoe complex een signaal is. Is het signaal minder complex dan zal de encoder een lagere bitrate gaan gebruiken. Is het signaal erg complex, dan wordt de maximaal ingestelde bitrate gebruikt. Het komt er dus op neer dat er geen ruimte wordt verspilt, als dit toch niet tot een verbetering van de geluidskwaliteit leidt.

-Desecrator
Oud 15-12-2001, 02:09
Verwijderd
maar; aan de andere kant; codeer eens een MP3 (met LAME of course) met VBR 96~160kbps quality 2 en eentje standaard op 160kbps bitrate en vergelijk de grootte eens..

vrij zinloos i.m.o.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2001, 03:30
Doc
Doc is offline
Citaat:
Dobermann schreef:

vrij zinloos i.m.o.
Ik vind 't tot dus ver ook nog steeds nogal zinloos, 't is misschien een leuke techniek, maar het resultaat is te klein...je praat in een verschil van enkele kb's...terwijl we het tegenwoordig over schijven van vele GigaBytes hebben...een beetje nutteloos...
Oud 15-12-2001, 06:41
Digger3
Digger3 is offline
http://www.vorbis.com/
Oud 16-12-2001, 15:20
Chimera
Chimera is offline
Ik gebruik 't voornamelijk om zeker te zijn dat de bitrate hoog genoeg is. Ik encode op 128k+ VBR, en hij gebruikt dan meestal 192k, met soms flinke uitschieters. Hij schiet regelmatig naar 256k, maar vind alles encoderen op 256k onzin, omdat het meeste daar toch onder blijft. Logisch dus -> VBR.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2001, 15:51
Verwijderd
graag wil ik wel even een kleine kanttekening maken: 256kbps constant bitrate is de enige juiste waarde voor een goede, niet-van-echt te onderscheiden rip.. als je dus als o.a. backups maakt van originele CD's, is het dus aan te raden dat op 256kbps te doen.. en géén VBR of een lagere CBR
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten