Advertentie | |
|
![]() |
|
Geloof in het lot = geloof in determinisme
Determinisme = Ontologische visie die ervan uit gaat dat elke gebeurtenis (alsmede menselijk handelen) een oorzaak heeft, waarbij de volgorde en aard van gebeurtenissen volledig bepaald wordt door oorzakelijke wetten (causaliteit). Ontologie = Leer over hoe de wereld ten diepste in elkaar steekt. Het determinisme geeft daarop een van de antwoorden. Zie hier de bron. Maar mijn probleem is dat ik geen indeterminisme kan voorstellen, dat zou dus betekenen dat sommige dingen alleen toeval als rede hebben, maar volgens mij werkt het zo niet. Indeterminisme lijkt me op een fysisch niveau onmogelijk, maar als je in metafysica gelooft als even redevaardig als fysische verschijnselen, dan kan ik mij indeterminisme wel weer voorstellen Wie gelooft hier in indeterminisme en legt het mij uit?
||
![]() |
Citaat:
nou, ik weet niet zeker of ik wel geloof dat jij gelooft dat hij dat gelooft... ![]() anyway..ik heb echt zoiets van alles is zoals het zou moeten zijn, als dat niet zo is, waarom is het er dan?? of het is er omdat je het later misschien nodig heb of het is een restant van wat je vroeger nodig had..lekker logisch...o wacht dat heb niet veel met het lot te maken he? nee dat heb meer te maken met wat je heb in het leven dat dat voorbestemd is..je staartbeentje bijvoorbeeld...heb je dat ergens voor nodig?? nee, ja wel als je geniet van de intense pijn als je erop valt maar verder? het is gewoon een restant van je staart die je vroeger nodig had...het hoort op dit moment niet te zijn nee...maar toen wel..maar wat lul ik nou in godsnaam? dit is echt way off the subject...
Laatst gewijzigd op 21-06-2002 om 12:40. |
![]() |
||
Citaat:
Ooit van Laplace gehoord? "Als een intelligentie álle feiten van het heelal kent van dít moment, dan kan het daaruit de toekomst en het verleden berekenen." Ik zie het lot niet als een allesregelende intelligentie. Je kunt het niet voorspellen. Het is ook geen factor die alles op aarde in balans houdt. REIE |
![]() |
||
Citaat:
Alleen achteraf kan je ergens van zeggen dat je er toe voorbestemd was (door causualiteit), anders had je het nooit bereikt! Je weet het niet, en daar gaat het nu om! Je kan niet met zekerheid zeggen of je voorbestemd wordt om later vet rijk te worden. Je kunt er hoogstens een al dan niet grote kans voor hebben. REIE (tot determinist gevormd) |
![]() |
|
Haha ik had het helemaal mis met die termen.
Determinisme en indeterminisme kan je alleen gebruiken in verband met gedrag, je moet ze niet verbinden met iets allesomvattends als lot. Determinisme betekent eigenlijk dat je gedrag door je eerdere ervaringen en de huidige situatie helemaal bepaald wordt, dus dat je geen vrijheid hebt. Indeterminisme zegt dat ieder persoon vanuit een diepere orde een vrije wil heeft meegekregen en vrij isen verantwoordelijk voor al zijn daden. Beide stromingen nemen iets op geloofsgronden aan, deterministen geloven dat de causaliteit ook voor gedrag moet gelden terwijl dat nog niet bewezen is en indeterministen nemen aan dat er een diepere orde is waar onze vrijheid uit ontstaat terwijl daar ook geen bewijs voor is. Eigenlijk heeft determinisme en indeterminisme dus niks met dit topic te maken en kwam mijn onbegrip voort uit het feit dat ik de termen verkeerd gebruikte.
|
![]() |
Ik geloof niet in het lot, of dat alles voorbestemd is. Ik zie de toekomst als iets wat nog openstaat.
Als er geen leven was, zou het inderdaad mogelijk moeten zijn de toekomst te bepalen (hoewel niet nauwkeurig, vanwege het onzekerheidsprincipe) Maar ik denk dat het niet mogelijk is via natuurwetten en dergelijke, te voorspellen wat dieren, en sterker nog mensen, in de toekomst gaan doen. Wij maken onze eigen keuzes in het leven, en als alles al vast zou staan, zouden we geen vrije wil hebben, of hooguit de illusie van een vrije wil. |
![]() |
|
![]() |
ik weet dus absoluut niet wat de waarheid nou is , maar ik wil gewoon in het Lot geloven gewoon omdat het makkelijk is, dan hoef ik me niet zo druk te maken over of ik wel de goede beslissing neem ofzo..missschien is het Lot wel door de mens verzonnen, voor het gemak...net als God, volgens mij is dat ook gewoon verzonnen door de mens gewoon omdat het makkelijk is om iemand anders de schuld te geven of ergens hoop vandaan te halen...
||
Citaat:
![]() REIE |
![]() |
|
eigenlijk is het allemaal wel grappig
iets gebeurd.. was het voorbestemd? iets wat zal gebeuren, is dat al voorbestemd? wie weet, is het voorbestemd dat wij niet weten of iets voorbestemd is wat doet het er eigenlijk toe, het gebeurt zo het gebeurt... dus in a way IS het voorbestemd, zou je kunnen zeggen, omdat het maar op 1 manier gebeurd, maar eigenlijk is het helemaal neit relevant, toch? laat maar gebeuren... je volgt een bepaalde weg in je leven, en of die kronkels erin nou van tevoren vastliggen of niet, je komt ze tegen ( of niet) hm, volgens mij is deze reply helemaal niet van belang voor de rest ofso, maar blijkbaar heb ik em gepost... (was het voorbestemd?) ![]()
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
In feite is daar in 3 regels de leer van het mechanisme uitgelegd, zij het niet 100% correct. Dat is ook het idee dat ik aanhang. Omdat alles gebeurt volgens de natuurwetten en die min of meer vast liggen (ze kunnen veranderen, maar dat gebeurt ook volgens regels) is alles in feite toch voorbestemd, alleen niet op metafysisch niveau. Als je immers ieder atoom vanaf het begin zou volgen, zou je wederom op deze situatie uitkomen. In zekere zin is alles dus wel voorbestemd. Tenzij je stelt dat radioactiviteir wél willekeurig is... (Dat zou heel jammer zijn!)
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
verklaring voor het lot? f_ckedup | 219 | 03-02-2005 14:04 | |
De Kantine |
Geloof jij in het lot?? Joshua | 53 | 25-05-2003 17:29 | |
In hoeverre geloof jij in het lot? angela123 | 7 | 20-04-2003 16:29 | |
het lot? CoolJessy | 15 | 24-09-2002 22:09 | |
Het lot.....Lees ffies plies... Vi$TiKjûHtjûH | 14 | 14-01-2002 14:38 | |
Verhalen & Gedichten |
overgeleverd aan het lot waar ik niet meer aan ontkom Mef | 4 | 06-12-2001 10:41 |