![]() |
|
Verwijderd
|
Ik zit nu al bijna een jaar met een low-end Radeon 9200 SE, en dat raak ik een beetje beu. Dus tijd voor een nieuwe.
![]() Ik ben op zoek naar een grafische kaart die games zoals San Andreas en Doom III met gemak aankan, in de prijsklasse tot € 250. Mijn PC: Asrock K7S8XE+ moederbord AMD Athlon 2600+ (@ 1916 mHz) 512 mb intern geheugen AGP 8X Hier nog een Everest-log. Op alternate.nl is (volgens mij) de Asus AX800Pro/TD in de aanbieding, wat mij wel een mooie kaart lijkt. Maar is dat ook zo, is hij niet "te zwaar" voor mijn pc? Ik las, dat het niet veel zin heeft om een zware grafische kaart op een langzame computer te zetten. Maar dit zal wel meevallen denk ik. Is het een goede keus, of zijn er voor hetzelfde geld of eventueel iets duurder nog (veel) betere kaarten te krijgen? Ik heb er niet al te veel verstand van, dus houdt het simpel aub. ![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Zoals de Asus N6600GT Top Limited Edition (volgens mij de beste in de 6600GT-serie).
Tja, als de specs even op een rijtje zet: AX800Pro/TD: * Graphics Engine ATI Radeon X800 PRO * Video Memory 256 MB DDR * Engine Clock 475MHz * Memory Clock 900MHz(450MHz DDR) * RAMDAC 400MHz * Bus Standard AGP8X/4X/2X * Memory Interface 256-bit DDR * Max Resolution 2048×1536 * VGA Output: Standard 15-pin D-sub * TV-output: S-Video and Composite * DVI Output: DVI-I * 2nd VGA Output N6600GT Top Limited Edition: # Graphics Engine: GeForce 6600GT # Video Memory: 128MB DDR3 # Engine Clock: 520MHz # Memory Clock: 1.1G Hz(550MHz DDR3) # RAMDAC: 400MHz # Bus Standard: AGP 8x/4X # Memory Interface: 128-bit # Max Resolution: 2048x1536 # VGA Output: Standard 15-pin D-sub # TV Output: S-Video and Composite # DVI Output: DVI-I # 2nd VGA Output # ASUS GameFace™ Live # ASUS Video Security™ Online # ASUS OnScreenDisplay # Top edition equipped the Fastest -1.6DDR3 # Top edition is over 10% faster than Geforce 6600GT Als je goed leest, lees je dat de AX800Pro/TD 128 mb intern geheugen meer heeft, en een Memory Interface van 256-bit ipv. 128-bit. Dus lijkt de eerste mij toch wat beter dan die 6600GT. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Hij is ook in de aanbieding of iets dergelijks, de eerstvolgende goedkoopste prijs bij andere winkels is ongeveer € 350,-. Dan denk ik toch maar dat ik voor de AX800Pro ga, bovendien krijg je er nog een gratis webcam bij ook. ![]() Laatst gewijzigd op 31-07-2005 om 17:02. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar goed, de X800 Pro is gewoon beter en sneller dan de 6600GT ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En zou dat ook gebeuren met mijn processor in combinatie met de X800 Pro? |
![]() |
||
Citaat:
Kijk, deze videokaart ga je niet kopen met het oog op de toekomst, want het is een AGP versie. En als jij een nieuwe config gaat kopen, wordt PCI-E steeds interessanter, binnenkort zal AGP dan ook uit de markt verdwijnen. Kortom, als je nog 3 jaar door wilt met deze PC is een 6600 GT waarschijnlijk je beste keuze (hij is stukken goedkoper dan de X800 Pro en prima geschikt voor jouw config, waarschijnlijk geen bottleneck), maar als je gaat denken aan een upgrade binnen nu en een jaar, zou ik er maar eens goed over nadenken. Natuurlijk gaat het je flink wat performancewinst opleveren, maar de vraag is of je nu 120 - 200 euro wilt uitgeven als je dat over een tijdje weer moet.
||
Citaat:
Als hij binnen nu en een jaar gaat upgraden dan moet ie sowieso maar eens nadenken of ie nu wel 200 euro aan een videokaart uit wil geven, dat vind ik nou ook ![]()
||
Citaat:
|
Mja, maar nieuwe Socket A processoren worden niet meer gemaakt, dat wordt wel erg lastig upgraden. Het snelste wat je erin zou kunnen zetten is een 3200+, en of dat het nou nog waard is...
Die X800 Pro is gewoon een goeie koop voor dat geld, en zo hopeloos langzaam is die processor ook weer niet. Kun je best nog wel eventjes mee doen, denk ik ![]() Ik zit hier zelf met een nog mindere processor (P4 2.4GHz) en GTA San Andreas draait heel aardig zolang ik anti aliasing uit heb staan (en dat heeft meer met mijn 9800 Pro te maken dan met mijn CPU). Ik heb wel 1GB intern, dat helpt ook nogal. Misschien ook iets om te overwegen, voor ~50 euro heb je er nog eens 512MB bij ![]() Bijvoorbeeld 6600GT voor 165 euro: http://www.alternate.nl/html/shop/pr...?artno=J9XL80& En dan 512MB DDR400 voor 55 euro: http://www.alternate.nl/html/shop/pr...?artno=I9ID25& Misschien zelfs wel een nuttigere aankoop. Als je een Radeon 9200SE gewend bent, dan is ook een 6600GT een enorme stap vooruit ![]()
Laatst gewijzigd op 31-07-2005 om 18:55. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Een de XFX 6600GT/TD en 512 mb geheugen erbij zou mogelijk nog meer snelheidswinst opleveren neem ik aan?
Wat denken anderen hierover? Of er een verschil is in snelheid tussen een X800 Pro of een iets goedkopere 6600GT (zoals deze) + 512 mb extra? |
![]() |
|
In theorie wel ja, sneller geheugen
![]() Mocht je daarvoor gaan, zou ik overigens niet voor een XFX gaan, die schijnen erg slechte (lawaaierige) koelers op hun kaarten te zetten en de kwaliteit in het algemeen is gewoon niet denderend. Bij Azerty heb je eenzelfde kaart, maar dan van Club3D, voor €172: http://www.azerty.nl/default.jsp?pid=2064
Laatst gewijzigd op 31-07-2005 om 19:40. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
Gewoon mooi een 2e handsje op de kop tikken, ala 6800GT, X800XL, X800Pro Vivo (kan je modden naar XT, mits de juiste core) X800Pro daarin presteert stukken beter dan een 6600 GT, ook op hogere kloksnelheden, misschien zijn ze gelijk op 1024 x 768, maar zet eens eye candy mode aan, zelfs al 4x FSAA dan merk je dat de 128 bits bus van 6600 GT zich erg nekt. Ow trouwens, ik geloof dat de X800GT ook nog eens uitkomt in Augustus, een killer voor de 6600 GT, 256 mb en 256bit voor 150 dollar ![]() En Nvidia's 7800GT komt er ook nog aan, dan zakken de prijzen van de 6800 GT en 6800 Ultra ook nog eens ![]() Wat je kan doen wachten, 2e hands, en dan kijken speel je op hogere resoluties met FSAA en AF, dan een betere kaart dan een 6600 GT. Zie op: www.anandtech.com www.xbitlabs.com www.tomshardware.com Voor een paar reviews, en kijk dan niet alleen naar de 1024x768 resolutie.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar wat raad je me nu eigenlijk aan? De X800 Pro of 6800GT kopen, of wachten tot de X800GT of 7800GT uitgekomen zijn en dan kijken? De 6800GT is wel weer duur, de goedkoopste op de pricewatch is volgens mij 250,-. |
![]() |
|
Verwijderd
|
De X800Pro presteert vooral op de resoluties 1280*1024 en 1600*1200 met FSAA op 4x + AF op 8x/16x toch net iets beter dan de 6800GT, het verschilt zelfs niet eens zo heel veel met de 6800 Ultra:
![]() ![]() ![]() ![]() Bron Hoe of hij presteert in vergelijking met de 6600GT weet ik (nog) niet, ben een paar revieuws aan het lezen. Laatst gewijzigd op 01-08-2005 om 10:27. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dan ga ik toch maar voor de X800 Pro, het is een hele mooie aanbieding bij Alternate (bij bijna alle andere winkels is hij minimaal 150 euro duurder). Laatst gewijzigd op 01-08-2005 om 10:41. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Maar wacht, klopt het eigenlijk wel dat de X800 Pro gDDR3 heeft? Dat staat niet op asus.nl, en ook niet op andere webshops. Raar dat het dan wel op alternate.nl staat.
![]() Zou dat nog veel verschil uitmaken? Citaat:
![]() De agp versie staat op de pricewatch voor 220 euro. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Je zet toch ook geen V12 in een Opel Kadett?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
http://www.alternate.nl/html/shop/pr...AGV66&#tecData
Dat is dus de 12 Pixel Piplines, 6 vertex shaders versie met 256 mb en 256 bit. En je krijgt er een gratis webcam bij. Een gewone X800Pro dus.
||
Citaat:
Ik zou wel eens een artikeltje zoeken van een 6800GT en diverse cpu's ook van een X800Pro en eventueel andere. Maar ik ga nu eerst van het mooie weer genieten, c.q een terras pikken ![]()
|
![]() |
|
|