Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2005, 11:57
robuez
robuez is offline
Hallo allemaal!
Ik ben een paar dagen geleden gevraagd om auditie te doen voor een grote musical, dit heb ik gedaan en had verwacht noooit door te komen du deed het een beetje voor de leuk. Nu kreeg ik echte de hoofdrol maar heb dr eigenlijk helemaal geen trek in, het is namelijk een hele grote productie.
Ik krijg er wel veel geld voor en het duurt maar een jaartje en omdat ik volgend jaar moet studer en mijn ouders het niet zo breed hebben zitten ze mij dr op te hamerendat ik het moet doen anders ben ik egoistsch enz...
Maar het lijkt me niks Ik ben nog maar 17 en wil gewoon een rusitg normaal leventje, maar als ik dit zegt praten mijn ouders me een schuldgevoel aan en zeggen dat later alle deuren voor me open gaan in deze onzekere tijden..
Hoe kan ik hun ovetrtuigen, heb een hele goede band en mijn moeder moet telkens huilen als ik het er over heb dat ik het niet wil...Weten jullie goede en overtuigende argumenten of tips?
AUB help me

groetjes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2005, 12:06
Verwijderd
robuez, tijd niet gezien hier ;o

Waarom wil je het eigenlijk precies niet doen? Geen zin om in de schijnwerpers te staan?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 12:06
Mandarijntje
Mandarijntje is offline
Well, voor je eigen ontwikkeling als persoon zou ik dit gewoon wél doen.
Geef jij eens échte goede argumenten waarom je het niet wilt doen?
Argumenten waarom je het niet zou moeten doen die je tegen je ouders zou kunnen zeggen zou ik niet weten.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 12:10
robuez
robuez is offline
nou ik heb dr gewoon echt geen zin in, het trekt me niet, en ik zit op school doe mijn laatste jaar vwo en wil gewoon lekker normaal en rusitg mijn leventje...
Ik hou gewoon niet echt van dat wereldje, maar dan zeggen hun weer van jaaa maar het is geen vervelend wereldje blabla,
maar heb dr gewoon een negatief gevoel bij
Ik wil het echt niet, maar wil me ouders ook geen pijn doen! en als ik wijger hebben ze dat wel..grrr...
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 12:21
Roos
Roos is offline
Je moet natuurlijk doen wat je zelf wilt.

Maar misschien heb jij wel verkeerde ideeen bij "dat wereldje". Het is misschien een goed plan om je iets beter te orienteren, de cast te leren kennen, etc.

Dan kan je een afgewogen keuze maken
Oud 01-08-2005, 12:27
Verwijderd
Je laatste jaar van school is óók belangrijk.. misschien nog wel belangrijker want daar kun je uiteindelijk nog alle kanten mee op. Als je nu stopt met school, heb je na dat jaar helemaal niets.

Je ouders mogen je niet zo pushen en het geld wat je zou gaan verdienen is toch voor jou, dus er is niets egoïstisch aan. Het is eerder egoïstisch van hen dat ze van je willen profiteren.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 12:46
robuez
robuez is offline
Citaat:
Cytherea schreef op 01-08-2005 @ 13:27 :
Je laatste jaar van school is óók belangrijk.. misschien nog wel belangrijker want daar kun je uiteindelijk nog alle kanten mee op. Als je nu stopt met school, heb je na dat jaar helemaal niets.

Je ouders mogen je niet zo pushen en het geld wat je zou gaan verdienen is toch voor jou, dus er is niets egoïstisch aan. Het is eerder egoïstisch van hen dat ze van je willen profiteren.
JA precies vind ik dus ook! vind het ook egoistisch van hun, maar ze zeggen ja je kunt je school dit jaa rop een laag pitje zetten en na dat jaar dr verder mee gaan. En ze zeggen ja tegenwoordig vind je hast geen baan en wanneer je dat op je cv hebt staan heb je veel grotere kans om een baan te krijgen. Tevens zou ik geld hebben voor mijn studie enz..maar het lijkt me niks heb ook een lief vriendje en ben dr 6 dagen per week mee bezig als ik het zou doen, 5 dagen pw na schooltijd en dan zaterdags, ik heb dr gewoon geen trek in, maarja mijn ouders zijn net weer boos geworden
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 12:59
Verwijderd
waarom werden ze nu boos dan?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 13:01
robuez
robuez is offline
Citaat:
Cytherea schreef op 01-08-2005 @ 13:59 :
waarom werden ze nu boos dan?
Omdat ik mijn toekomst vergooi voor een jaartje musical spelen, ze snappen het niet en zien het niet als baan maar plezier maken en omdat zij zich helemaal uit de naad werken (hun woorden) om mij te laten studeren en ik zo al mijn zekerheid zomaar weggooi.
Ze hebben wel gelijk maar ik heb dr gewoon echt GEEN zin in...
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 13:13
Verwijderd
Ik zou me niet teveel zorgen maken over dat studeren hoor. Er zijn overal vergoedingen voor te krijgen. Als je gaat studeren helemaal. Je kunt op de site van de ib groep uitrekenen hoeveel aan aanvullende beurs je krijgt. Dat is afhankelijk van het inkomen van je ouders. Daarnaast is lenen voor je studie helemaal niet zo gek, want als je het goed doet, kun je dat later terugbetalen als je goed verdient. (wat geen probleem zal zijn met een diploma van hbo of universiteit)

Als jij het van hun moet doen is het voo rjou toch geen plezier meer? Zij maken er juist een verplichting van. Ik merk dat je theater wel leuk vind, maar meer voor erbij. Blijkbaar past het niet echt in jouw toekomstbeeld. Waarom zou je er dan een jaar aan verspillen? Als het zou zijn als je je diploma al had, was het geen probleem geweest neem ik aan. Maar nu ligt je toekomst toch meer bij een opleiding, dan bij een productie. Eén keer de hoofdrol betekent natuurlijk ook niet gegarandeerd succes in de toekomst.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 13:41
poepdrol
poepdrol is offline
robuez: Ik zou het wel doen. Het is goed voor je ontwikkeling en een goede ervaring. Je kan altijd nog je VWO afmaken!

En dat argument dat je op je kont wil zitten vind ik erg zwak. Je kan dat volgend jaar ook doen dan!

Nu heb je de kans, grijp hem!

Mensen die zeggen dat je je VWO moet afmaken geven je ECHT het verkeerde advies. VWO kan je ALTIJD nog! Daar is geen toelating voor enzo. En een beetje geld is NOOIT mis voor universiteit en de discipline plus ervaringen die je daar opdoet zijn ook goed voor je toekomst / opleiding.

Veel succes, make the right decsion!
Oud 01-08-2005, 14:13
Qimm
Qimm is offline
Het is natuurlijk wel een gave kans, maar als jij echt zeker weet dat je het niet wil dan moet je het niet doen
En je ouders hebben idd geen recht om jou zo te pushen.
Oud 01-08-2005, 14:33
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Waarom heb je auditie gedaan ? Het lijkt mij echt supergaaf (maar ik kan niet zingen, dansen en toneelspelen), maar als je er geen zin in hebt moet je het niet doen. Maar het niet doen omdat je het eng vindt zou dat zonde zijn, daar krijg je spijt van denk ik.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 14:59
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
robuez schreef op 01-08-2005 @ 13:46 :
En ze zeggen ja tegenwoordig vind je hast geen baan en wanneer je dat op je cv hebt staan heb je veel grotere kans om een baan te krijgen.
Dit is gewoon ronduit gelul. Jouw ouders weten niet hoe de economie ervoor staat als jij afgestudeerd bent (i.e op zijn vroegst over 5 jaar, 2010). Het kan zijn dat tegen die tijd de economie al weer zoveel is aangetrokken dat werkgevers staan te springen om werknemers. Het kan ook zijn dat dan een nog groter deel van de beroepsbevolking werkloos is. Het punt is: dat weet niemand.

Verder weet ik niet wat voor vervolgopleiding jij wilt gaan doen, maar als dat iets is wat niets te maken heeft met theater en dergelijke dan krijg jij echt niet sneller een baan omdat jij nu een jaartje theater doet. Een advocatenbureau (om maar even een voorbeeld te noemen) heeft echt niets aan ervaring in het theater. Het enige wat ik me zou kunnen voorstellen is dat degene met wie jij je sollicitatiegesprek voert jou beter zou kunnen herinneren dan anderen (namelijk als 'dat meisje/die vrouw die in een musical gespeeld heeft), maar als jij verder totaal ongeschikt bent, krijg je die functie alsnog niet.

Laatst gewijzigd op 01-08-2005 om 15:01.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 15:05
Sherco
Sherco is offline
Citaat:
robuez schreef op 01-08-2005 @ 13:46 :
En ze zeggen ja tegenwoordig vind je hast geen baan en wanneer je dat op je cv hebt staan heb je veel grotere kans om een baan te krijgen.
Grotere kans om een baan te krijgen als je verder wilt in dit wereldje. Met een VWO en universitaire opleiding kun je ook heel goed aan een baan komen hoor. Ik zou het alleen doen als je denkt dat je verder wilt komen in de musical wereld, het kan een hele goeie ervaring zijn, maar als je droom is om later advocaat te worden, dan heb je niet zo veel aan die ervaring. Dus; wat wil je eigenlijk gaan doen later?
Oud 01-08-2005, 15:23
Billy_bob
Billy_bob is offline
Als jij het niet wilt, dan moet je het gewoon NIET doen. Heel simpel. Je kan niet iets gaan doen wat je niet wilt, en zeker niet een grote musical met tegenzin. Bedenk wel goed, zoals ik het zo lees; het een grote stap kan zijn voor een mooie toekomst! En misschien willen je ouders daarom graag dat je het doet.

Denk er goed overna. Doe het in iedergeval niet met tegenzin. En misschien is het juist wel heeeel leuk om te gaan doen!

succes!
Oud 01-08-2005, 15:35
robuez
robuez is offline
Citaat:
Sherco schreef op 01-08-2005 @ 16:05 :
Grotere kans om een baan te krijgen als je verder wilt in dit wereldje. Met een VWO en universitaire opleiding kun je ook heel goed aan een baan komen hoor. Ik zou het alleen doen als je denkt dat je verder wilt komen in de musical wereld, het kan een hele goeie ervaring zijn, maar als je droom is om later advocaat te worden, dan heb je niet zo veel aan die ervaring. Dus; wat wil je eigenlijk gaan doen later?
Ik wil dus totaal niet verder in dat wereldje! ik wil psychologie gaan studeren en daar dus mee verder. Ze zeggen dat je zowieso een gortere kans op een baan zou hebben omdat je door een jaar musical ervaring karakter toont o.i.d.
Je hebt dan en school en theater enz..gedanm, hierdoor zouden ze mij eerder aannemen, ik moet het eerst nog maar eens zien.
Ik zal vanavond nog wel met ze gaan praten ne hopelijk kunnnen ze mijn belsissing accepteren!
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 15:57
martijn1985
martijn1985 is offline
Ik ben zelf tweedejaars psychologie aan de RuG, maar ik denk niet datervaring in de musicalwereld je echt heel hard verder gaat helpen in de psychologie. Musical toont dat je kunt dansen, zingen en acteren. Het toont misschien dat je stressbestendig bent, hoewel dat niet per sé hoeft. Het zal vast nog wel wat andere dingen tonen, maar dat zijn iig geen dingen die je niet op een andere manier op je CV kunt laten verschijnen als je dat wilt.
Oud 01-08-2005, 16:56
Verwijderd
Dan moet je het al helemaal niet doen en gewoon lekker vwo afmaken.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 18:43
Optima
Optima is offline
Je ouders moeten je niet dwingen iets te doen wat je niet wilt. Ze zullen dat later ook wel inzien. Liever een vrolijke tevreen dochter, dan een ongelukkige...toch?
Oud 01-08-2005, 20:00
Skilly
Skilly is offline
Ik zou het doen, wie weet is dit je doorbraak. Je verdient beeld geld zeg je en je zeg dat je ouders het niet breed hebben. Met dat geld kun toch een deel aan je ouders geven?

Welke film btw?
Oud 01-08-2005, 20:32
Poeperd
Poeperd is offline
Als je zo'n goede band met je moeder hebt, moet je hierin ook wel eerlijk tegen dr kunnen zijn. Het is jouw leven, jij hebt geen zin. Punt.
Oud 01-08-2005, 20:47
Mingster
Mingster is offline
Bedenk wel dat je een kans als deze, en al op zo'n jonge leeftijd niet vaak tegen komt. Praat eens goed met je ouders, misschien kun je na je jaar ertussenuit weer verder met je studie? Als je carriereplannen hebt in deze sector, kan het zelfs mooi staan op je CV!
Bedenkt voor jezelf wat je wil, weeg af, maar wees vooral niet te streng voor jezelf.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 20:58
Verwijderd
Citaat:
robuez schreef op 01-08-2005 @ 12:57 :
Ik ben nog maar 17 en wil gewoon een rusitg normaal leventje

Citaat:
robuez schreef op 01-08-2005 @ 16:35 :
ik wil psychologie gaan studeren en daar dus mee verder. Ze zeggen dat je zowieso een gortere kans op een baan zou hebben omdat je door een jaar musical ervaring karakter toont o.i.d.
psychologie en een grote kans op een baan zou ik sowieso vergeten

als ik jou was zou ik je toneel/musical ervaring/talent combineren met de studie die je wil gaan doen (psychologie), mits je op het toneel staan uberhaupt wel leuk vindt . Die zekerheid die je volgensmij bang bent kwijt te raken moet je loslaten, krijg je later spijt van.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 21:36
annetjuh
annetjuh is offline
ik snap niet waarom je uberhaubt auditie doet dan, maar goed. Je had het wel eerder kunnen bedenken, dat je het niet wou.
Maar goed als je het niet wil moet je het niet doen, zo simpel als wat.
Oud 01-08-2005, 23:01
Verwijderd
Citaat:
annetjuh schreef op 01-08-2005 @ 22:36 :
ik snap niet waarom je uberhaubt auditie doet dan, maar goed. Je had het wel eerder kunnen bedenken, dat je het niet wou.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 23:03
JJ13
JJ13 is offline
Citaat:
annetjuh schreef op 01-08-2005 @ 22:36 :
ben ik t mee eens
Oud 02-08-2005, 00:53
Verwijderd
Mijn post is een combinatie van een paar adviezen:
- oriënteer je nog even wat meer op 'het wereldje', dan kun je een betere beslissing nemen, misschien lijkt het je toch wel leuk.
- misschien vind je het toch wel erg leuk om later helemaal in de richting van toneel en musical te gaan, want je bent nog erg jong en je kunt je nog op allerlei manieren ontwikkelen, tegen de tijd dat je afgestudeerd zult zijn, zul je járen verder zijn.
- een hoofdrol in een grote musical staat geweldig op je cv, dat sowieso, daarnaast is het, lijkt mij, handig bij elke studie, zulke ervaring, want zoiets lijkt mij ervaring voor het leven. Het is uniek dat je de kans krijgt op jonge leeftijd zoveel te leren in korte tijd en er nog voor betaald te krijgen ook.
- veel geld hebben als je begint met studeren maakt studeren een stuk makkelijker.

Veel succes.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 11:25
first eror
first eror is offline
Realiseer je wel dat als je deze kans laat liggen je waarschijnlijk de rest van je leven gewoon uitleeft. En geloof me, het gemiddelde leven van een psycholoog is niet zó enerverend dat je dit zo opzij moet schuiven.

Je wil psychologie gaan doen? Ga eens na wat nou echt legitieme redenen zijn om het niet te doen. Dat je wel auditie hebt gedaan en die rol hebt gekregen geeft aan dat je talent, maar ook motivatie hebt getoond.

Het is moeilijk om je vriendje minder te zien, je ouder hun zin te geven (?), het laatste jaar niet met je klas te volbrengen, etc. etc.
Kijk, veranderingen zijn làstig, maar niet altijd ten nadele van jou. Als je volgend jaar gaat studeren verandert er even goed veel natuurlijk.

Uiteindelijk besluit jij, maar dit is een buitenkans.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 11:39
Verwijderd
De kans is denk ik best groot dat je als je het wel gaat doen, je daarin verder gaat en je diploma niet gaat halen.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 12:09
Verwijderd
Niet zeiken, gewoon die kans pakken. Je hebt niet voor niets de hoofdrol gekregen, hier ligt je talent.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 12:41
Billy_bob
Billy_bob is offline
Citaat:
mingster schreef op 01-08-2005 @ 21:47 :
Bedenk wel dat je een kans als deze, en al op zo'n jonge leeftijd niet vaak tegen komt. Praat eens goed met je ouders, misschien kun je na je jaar ertussenuit weer verder met je studie? Als je carriereplannen hebt in deze sector, kan het zelfs mooi staan op je CV!
Bedenkt voor jezelf wat je wil, weeg af, maar wees vooral niet te streng voor jezelf.
Mooi gezegd
Oud 02-08-2005, 13:02
juno
juno is offline
Toen ik voor mijn eindexamen VWO zat mocht ik van mijn ouders echt niet voor de lol er nog een dagelijkse portie musical aanplakken. Dt kost je namelijk je examen, je gaat nu geheid zakken. Je bent het namelijk niet gewend om iets tijd en energievretends naast je school te doen, zoals zoveel jjinge topsporters, die overigens zelden VWO doen endan ook nog een aangepast rooster hebben.School is erg duur, en je VWO diploma is de toegangspoort voor alles. Je wilt niet verder in de musical zeg je zelf, dan lijkt me de prioriteit duidelijk.

Psychologie studeren lijkt me niet zo'n geweldige carriere move, dat wel...

Als jij echt goed bent en talent hebt, kun je na je examen heus wel een rol krijgen in de musicalproduktie van dat jaar. Dit is geen once in a life time chance.

Als je er echt vanaf wilt, dan zorg je dat je een enkel breekt ofzo, dan kun je niet meer al zou je willen.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 14:14
Coléoptère
Coléoptère is offline
Eigenlijk geef je het antwoord zelf al. Je hebt er geen zin en het voelt niet goed.. Ik zeg altijd dat je moet doen wat goed voelt, en dat voelt dit duidelijk niet...
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 15:21
Al Murphy
Al Murphy is offline
Het zou maar stom zijn om je diploma aan een musical en een te druk rooster van naschoolse activiteiten te vergooien. Prima als je beide zaken kan combineren, maar dan ga je een zwaar jaar tegemoed.

Met het commentaar van een aantal mensen hier ben ik het helemaal niet eens. Engament buiten je studiewereld om wordt altijd geapprecieerd als je op zoek bent naar een baan. Zonder diploma word je vaak niet uitgenodigd om op een solicitatiegesprek te gaan, maar eenmaal je uitgenodigd bent, maar je er prat op gaan dan je voldoende kwalificaties hebt. Op zo'n moment kan een rol op een podium of eender welke speciale move in je vrije tijd een heel belangrijke rol spelen in je zoektocht naar een baan, ook al gaat het om twee totaal verschillende domeinen. Met een hoofdrol in een musical imponeer je, met een baatje als vakkenvuller in de supermarkt doe je dat zelden.

Je bent trouwens auditie gaan doen, dus misschien vind je dat musicalgedoe toch nog een beetje leuk. Maar zou je dan niet eerder voor de tussenoplossing gaan. Als je goed genoeg bent voor een hoofdrol, ben je misschien ook wel goed genoeg voor een kleinere en minder belastende rol. Kan je nog even van beide walletjes proeven, en volgend jaar ga je lekker doen waar je zin in hebt. En binnen een jaar of zes zie je wel of je met dat diploma makkelijk werk vind of niet. Maar doe godverdomme ook nu al iets waar je ook zelf achter kan staan, niets is zo belastend dan je keihard moeten inspannen voor iets waar je niet achter staat.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 20:35
Aapiee
Aapiee is offline
gewoon doen joh! uiteindelijk zal je blij zijn dat je het gedaan hebt en je vwo kan je altijd afmaken.
en je hebt er natuurlijk een geweldige ervaring bij
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 16:27
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Citaat:
robuez schreef op 01-08-2005 @ 13:10 :
nou ik heb dr gewoon echt geen zin in, het trekt me niet, en ik zit op school doe mijn laatste jaar vwo en wil gewoon lekker normaal en rusitg mijn leventje...
Ik hou gewoon niet echt van dat wereldje, maar dan zeggen hun weer van jaaa maar het is geen vervelend wereldje blabla,
maar heb dr gewoon een negatief gevoel bij
Ik wil het echt niet, maar wil me ouders ook geen pijn doen! en als ik wijger hebben ze dat wel..grrr...
Waarom deed je de audite dan zo goed? Als je toch voor de lol meedeed!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 18:27
mara18
mara18 is offline
Citaat:
juno schreef op 02-08-2005 @ 14:02 :

Als je er echt vanaf wilt, dan zorg je dat je een enkel breekt ofzo, dan kun je niet meer al zou je willen.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 12:29
rainfairy
rainfairy is offline
als je het talent er voor hebt zou ik het doen, het verdient geld (heb je gelijk een bijbaantje) je zal er vast wel plz in krijgen en het is maar voor een jaartje...je wilt het waarschijnlijk niet doen omdat je een beetje onzeker erover was en je ouders nu beginnen te dwingen, dat zet je je af..ik snap dat gevoel...toch zou ik het doen, als je het niet leuk vind kap je er gewoon mee...je kunt het natuurlijk ook een beetje voor je ouders doen, die hebben het al niet zo breed, maar ik vind wel dat je je ouders duidelijk moet maken, nu of over een paar jaartjes, dat je er niet van gediend bent om gedwongen te worden en dat je je eigen keuzes kan maken.

ik zou het toch doen, want zo'n kans krijg je misc nooit meer....
Reageren

Regels voor berichten