Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-08-2005, 20:49
Verwijderd
Ik ben heel erg perfechtionistisch. Dit zegt ook mij psycholoog. ik stel veel te hogen eisen aan mezelf een wil absoluut niet falen. Door mijn perfectionisme en faalangst ben ik erg ziek geworden. Ik heb gedurende een periode te veel te goed willen doen. Na een poosje ben ik letterlijk ingestort. Ik kon niet meer lopen, eten doucen en lag in het ziekenhuis voor een lange periode. Nu kan ik al weer een hele hoop.
Ik vraag me af of jullie tips hebben op mijn faalangst en perfectionisme te verkleinen. Want ik ben bang opnieuw ernstig ziek te worden. En zijn er mensen die zich in mij verhaal herkennen? ik wil erg graag met iemand over praten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-08-2005, 21:01
Judy2
Judy2 is offline
Weet je ook waarom je zo perfectionistisch of faalangstig bent? Niet altijd, maar soms heeft het wel een rede. Of het is een beetje hoe je gewoon in elkaar zit. Weet je een beetje hoe je denkt? Kan je wat meer over jezelf vertellen?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 21:25
Freestyler*
Freestyler* is offline
herkennen wel
maar het lijkt me dat juist je psycholoog je hiermee kan helpen
Oud 02-08-2005, 22:51
devilcat
devilcat is offline
vroeger was ik zo erg dat ik SMEEKTE of ik het rekenboekje mee kreeg van de juf , dan kreeg ik dat mee en dan ging ik thuis ALLES van te voren maken. Want ik raakte altijd in paniek en ging huilen als ik een som niet snapte, en dat wou ik voor zijn , dus ging ik die schoolboekjes van te voren bestuderen.

Of dit nou perfectionisme is of zorgelijk..weet neit.

OOk , als ik als kind op een sport wou bijv tennis dan zei ik tegen mijn moeder : Ik ga eerst leren tennissen en dan ga ik op tennis.

Sterkte in ieder geval!
en praat erover,
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 00:21
Vice
Vice is offline
Ik heb zelf ook last van perfectionistisch en faalangst. Het is de laatste tijd gelukkig wat minder. Ik ben vorig jaar een bij psycholoog geweest en het heeft wel wat geholpen, maar volgens mijn moeder had ik al op mijn vijfde symptomen voor faalangst en heb pas op mijn achttiende hulp gezocht. Vrij laat dus.
Iedergeval hulp van een psycholoog en achterkomen wat de oorzaak van is lijken me toch wel goede manieren om het te minderen.
Oud 03-08-2005, 12:13
Verwijderd
Ik ben denk ik faalangstig en perfectionistisch omdat ik niemand wil teleurstellen. Ik heb zoiets als je iets doe dan moet je het wel goed doen. Faalangstig ben ik voornamelijk op school en op andere plekken waar dingen van me worden verwacht. ik slaap slecht de dag dat ik bijv. moet betogen, kan bijna niet eten, voel me dood ziek en maak (ook al wil ik dit niet) de ergste rampensenario's. Ook gaan vaak negatieve gedachten door me hoofd.

Ik stel hoge eisen aan me zelf ik wil er leuk uit zien, aan sport doen, een goed sociaal leven, zorgen voor anderen. Ik wil zoveel allemaal helemaal goed doen. Dit hou je een poosje vol (in mij geval een 3,5 jaar) maar dan stort je in. Je reserve zijn op. Ik zag heel mijn leven in duigen vallen en het lange tijd in het ziekenhuis liggen voelde bij mij aan als fallen. Ik deed niet wat er in het dagelijks leven van mij verwacht werd.

Ook heb ik vroeger van babysitters heel vaak te horen gekregen dat ik wat fout deed. Ook al had ik het niet gedaan. Ik was de oudste en me broetje het enige 'zielige' jongetje en me zusje het kleine 'schatige' meisje. Ik krijg dit ook met regelmaat van me ouders te horen. ze Zeggen het niet letterlijk maar ze bedoelen jij bent de oudste dus je moet de wijste zijn!

Als je nog iets wil weten moet je het maar even vragen.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 12:45
Freestyler*
Freestyler* is offline
overigens vind ik wat je op noemt heel normaal
maar dat heeft allicht met mijn vergelijkingsmateriaal te maken

en dingen als de wijste moeten zijn en onterecht beschuldigd worden zijn eigenlijk ook heel normaal. Niet iedereen wordt daar faalangstig en perfectionistisch van. Alleen samen met je persoonlijkheid kan het zegmaar een verkeerde combinatie zijn.
Oud 03-08-2005, 20:45
Morri
Morri is offline
Ik herken het wel, maar heb het niet zo extreem als jij. Ik probeer er ook vanaf te komen, maar hoe? Geen idee. Dan kan ik je dus alleen maar sterkte wensen.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 23:13
Akilina
Akilina is offline
Heel herkenbaar, maar het komt doordat je te hoge eisen stelt aan jezelf en hetgene wat je doet en doordat je te veel waarde hecht eraan. Dus gewoon proberen je eigen lat lager te leggen, want dit bepaal jij uiteindelijk, en ook inzien dat veel dingen waar je angst voor hebt om te falen, eigenlijk helemaal niet zo belangrijk zijn. Gewoon je best doen en het los laten en dan komt het goed, of je faalt zo nu en dan, dat hoort bij het leven, maar als je extreem perfectionistisch door het leven gaat, dan bereik je op den duur niets meer, omdat je door angst helemaal verlamt raakt (het is mij bekend).
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 23:10
Poor Leno
Poor Leno is offline
Helaas herkenbaar.

Perfectionistisch zijn opzich is geen ramp. Het is juist goed om kritisch te zijn. Er zijn een hoop mensen die het niet zijn. Je moet natuurlijk wel je eigen grens trekken. Wanneer je ergens mee bezig bent, waar een prestatie vanaf hangt, moet je voor jezelf de maatstaf bepalen. Wanneer is het goed? Voor een perfectionist is het nooit 'goed'. Goed bestaat niet. Fout wel. Je moet daarom leren om allereerst te bepalen wat goed is. Indien je dat weet te bereiken, valt er een hoop last van je schouders.

Faalangst is vaak de oorzaak van perfectionisme. Doordat je bang bent te falen, grijp je naar zekerheid. Je wilt controle kunnen uitoefenen. Gevolg; je gaat ontzettend hard je best doen. Je werkt je uit je naad. De perfectionist is geboren!
Faalangst kan je verhelpen door middel van trainingen. Heb er zelf een paar gehad. Geen van allen met succes. Mijn inziens vermindert faalangst in de loop der jaren. Al zal dit proces bij ieder anders gaan.

Faalangst en perfectionisme gaan trouwens ook vaak gepaard met Sociale Stoornis/ Sociale Fobie. (http://www.lumc.nl/patfolders/patien...ialefobie.html)

Wellicht herken je de symptonen bij jezelf. (zie site).

Indien je nog wat wilt weten, vraag het me gerust. Heb zelf ook faalangst en ben eveneens een perfectionist. Dus ik herken dit alles wel. Echter, ik heb mijn grenzen gevonden.

Groeten

Timo
Oud 04-08-2005, 23:46
Al Murphy
Al Murphy is offline
Naar mijn mening is perfectionisme en faalangst iets wat je niet per se moet overwinnen, maar waarmee je moet leren omgaan.

Het is heel moeilijk als je problemen, situaties en zo onder controle te krijgen. Maar het kan helpen om voor jezelf situaties en problemen onder te verdelen in deelproblemen, deelsituaties; kleinere dingen die je wel gemakkelijker kan controleren.
Een stoem voorbeeld: je wil de auto poetsen. In één klap die hele auto poetsen is een groot probleem, moeilijk onder controle te krijgen. Maar als je het ziet als een opeenvolging van de matten uitkloppen, de spiegels zuiver maken, de motorkap boenen, slijk onder de auto wegspuiten heb je deelprobleempjes die je wel aankan. Alles wordt dan wat overzichtelijker.

Als het je lukt om 'je leven' iets meer op die manier aan te pakken, zal je faalangst niet onmiddellijk wegglijden, maar zal je aan de dingen die je wel onder controle hebt energie puren, ipv eraan te verspillen.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 21:23
Spacemonkey
Spacemonkey is offline
Ik herken best veel in je verhaal, heb trainingen gehad vanwege mijn faalangst, maar om nou te zeggen dat deze echt geholpen hebben. Mijn faalangst is wel verminderd maar ik denk niet dat die trainingen de reden zijn geweest, heeft bij mij denk ik te maken met bepaalde ervaringen.
Ben ook erg perfectionistisch ingesteld, en dit geeft soms nogal wat problemen.

En ik ben het eens met Al Murphy, je moet niet proberen er vanaf te komen, maar er mee om leren gaan.
Oud 05-08-2005, 22:54
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Citaat:
devilcat schreef op 02-08-2005 @ 23:51 :
vroeger was ik zo erg dat ik SMEEKTE of ik het rekenboekje mee kreeg van de juf , dan kreeg ik dat mee en dan ging ik thuis ALLES van te voren maken. Want ik raakte altijd in paniek en ging huilen als ik een som niet snapte, en dat wou ik voor zijn , dus ging ik die schoolboekjes van te voren bestuderen.

Of dit nou perfectionisme is of zorgelijk..weet neit.

OOk , als ik als kind op een sport wou bijv tennis dan zei ik tegen mijn moeder : Ik ga eerst leren tennissen en dan ga ik op tennis.
Dat had ik dus ook. Nu nog steeds een beetje, maar niet zo heel erg meer.
Reageren

Regels voor berichten