Advertentie | |
|
![]() |
|
Helaas herkenbaar.
Perfectionistisch zijn opzich is geen ramp. Het is juist goed om kritisch te zijn. Er zijn een hoop mensen die het niet zijn. Je moet natuurlijk wel je eigen grens trekken. Wanneer je ergens mee bezig bent, waar een prestatie vanaf hangt, moet je voor jezelf de maatstaf bepalen. Wanneer is het goed? Voor een perfectionist is het nooit 'goed'. Goed bestaat niet. Fout wel. Je moet daarom leren om allereerst te bepalen wat goed is. Indien je dat weet te bereiken, valt er een hoop last van je schouders. Faalangst is vaak de oorzaak van perfectionisme. Doordat je bang bent te falen, grijp je naar zekerheid. Je wilt controle kunnen uitoefenen. Gevolg; je gaat ontzettend hard je best doen. Je werkt je uit je naad. De perfectionist is geboren! Faalangst kan je verhelpen door middel van trainingen. Heb er zelf een paar gehad. Geen van allen met succes. Mijn inziens vermindert faalangst in de loop der jaren. Al zal dit proces bij ieder anders gaan. Faalangst en perfectionisme gaan trouwens ook vaak gepaard met Sociale Stoornis/ Sociale Fobie. (http://www.lumc.nl/patfolders/patien...ialefobie.html) Wellicht herken je de symptonen bij jezelf. (zie site). Indien je nog wat wilt weten, vraag het me gerust. Heb zelf ook faalangst en ben eveneens een perfectionist. Dus ik herken dit alles wel. Echter, ik heb mijn grenzen gevonden. Groeten Timo
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Faalangst bij volwassenen Balance | 20 | 21-11-2011 00:29 | |
Psychologie |
Syndroom van Asperger Sienna M | 26 | 10-04-2010 20:32 | |
Psychologie |
Eenzaam, alleen en somber dsnx | 55 | 23-08-2009 16:34 | |
Psychologie |
Snap jij de wereld niet? Of snapt de wereld jou niet? Sentingua | 35 | 19-03-2004 16:06 | |
Psychologie |
Faalangst ofzo? Chelle | 49 | 07-12-2002 10:07 |