Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-08-2005, 00:26
Chronocide
Chronocide is offline
Mijn vraag aan jullie:

Denk je dat het mogelijk is om via internet een hechte (vriendschappelijke) relatie te krijgen met iemand die je nog nooit i.r.l. ontmoet hebt?
Oud 07-08-2005, 00:32
TiM
TiM is offline
Ik heb een hechte vriendschappelijke relatie met iemand, heel goede vriend van me, nog nooit ontmoet
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 00:50
Al Murphy
Al Murphy is offline
Ik ga niet zeggen dat het niet kan, of dat het niet mogelijk is, maar ik kan me onmogelijk inbeelden hoe dat in de praktijk zou kunnen werken. Geen enkel ding dat in mijn leven vrienden van kennissen onderscheidt, kan via het internet. Fysiek contact, oogcontact, non-verbale communicatie... niet meer mogelijk. En de communicatie die je wel kan hebben, staat nog heel ver van levensechte communicatie.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 01:42
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Je kan wel de eerste stappen maken om iemand te leren kennen. Maar uiteindelijk moet je elkaar toch een keer zien, pas dan kun je vertrouwen in elkaar krijgen.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 07:48
Talon
Talon is offline
ja, dat is mogelijk.
ik ben er zelfs mee getrouwd..
en nu wonen we in las vegas, alleen is het hier verrekte heet
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 08:23
Verwijderd
Citaat:
Talon schreef op 07-08-2005 @ 08:48 :
ja, dat is mogelijk.

OT: Het lijkt me heel erg lastig. Vriendschappelijk is nog wel te doen, maar meer dan vriendschappelijk.... In het echt is het vaak zo anders...
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 08:26
Verwijderd
Een vriendschappelijke relatie wel, denk ik, een liefdesrelatie niet. Bij liefde komt voor mij toch ook het lichamelijk aspect kijken en dat is via internet toch erg lastig. Als je iemand irl ziet weet je pas of je je lichamelijk ook tot iemand aangetrokken voelt en ik vind dat iets dat nodig is bij een liefdesrelatie.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 08:26
Verwijderd
Ik bedoelde dus eigenlijk wat Leonoor zegt
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 09:07
Verwijderd
Er worden wel veel topics hierover geplaatst de laatste tijd?
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 09:55
WolterB
WolterB is offline
Vriendschappelijke relaties kunnen zeker, heb daar ook ervaring mee en al is het hele anders dan een 'gewone' vriendschap, het heeft toch wel iets heel bijzonders in sommige gevallen.

Voor leifdesrelaties moet je elkaar wel ontmoet hebben, want echt verliefd worden kan imo niet alleen via internet.
Oud 07-08-2005, 10:15
pizza-amigo
pizza-amigo is offline
Er zijn wel wat mensen waarmee ik online goed kan praten maar IRL nog nooit gezien heb. Of dat vriendschappelijk is, denk t wel. maar m'n RL vrienden zie ik toch anders
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 10:27
Verwijderd
Vriendschap is zeker goed mogelijk. Qimm en ik zijn bevriend met een meisje uit Texas, die we hebben leren kennen over het internet. Na jaren van emailen en msn valt het ondertussen toch wel een keer vriendschap te noemen. Bovendien is ze al drie keer hier in Nederland geweest, bij ons op bezoek en ook bij haar vriend en met hem vervolgens bij ons.
IRL klikt het net zo goed als over het internet, trouwens, en het was ook eigenlijk meteen heel vertrouwd.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 10:31
Lugosi
Lugosi is offline
ik vind het vreemd om totally verliefd te worden op iemand die je nog nooit hebt gezien, zo iemand kan zoooo anders zijn in het echt. als je daarna verliefd op zo iemand omdat het in het echt ook klikt, is er nix aan de hand natuurlijk he.
ik zeg dus eigenlijk precies hetzelfde als leonoor
Oud 07-08-2005, 10:40
Manuzhai
Manuzhai is offline
In mijn ervaring is de IRL ontmoeting soms al heel anders dan de ervaring on-line of per telefoon; een echte relatie heb je mijns inziens pas als je elkaar ontmoet hebt, en dan is het niet echt een internet-relatie meer, maar een relatie die ontstaan is uit internet-contact.
Oud 07-08-2005, 11:21
snoopy
snoopy is offline
Ik denk wel dat je iemand op internet kunt ontmoeten waar je later een relatie mee krijgt. Ik zou zelf iig geen relatie met iemand kunnen hebben die ik nog nooit heb gezien.
Wel kun je iemand heel goed leren kennen dmv chatten, mailen, smsen en bellen, waardoor je misschien een beetje verliefd wordt.
Oud 07-08-2005, 12:42
Pluis
Pluis is offline
ik kan niet verliefd worden op iemand die ik nog nooit irl heb gezien, maar ik kan er zeker goede vrienden mee worden.

heb mijn beste vriend ook via internet leren kennen.
we hebben elkaar nu al vaak genoeg irl gezien, maar voor die tijd konden we al heel goed met elkaar.

ik vind het zelf heel vreemd als zo'n jongen waar je dan een tijdje leuk mee praat op msn heel stellig kan beweren dat hij verliefd op je aan het worden is... mag ik weer gaan zeggen dat dat bij mij níet het geval is.
Oud 07-08-2005, 12:44
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Uit ervaring weet ik dat dat mogelijk is. Ik kende mijn vriend drie kwart jaar voor we elkaar voor het eerst gezien hadden en we hadden toen echt wel een vrienschappelijke relatie. Ech houden van kwam pas nadat we elkaar gezien hadden en meer ook lichamelijk met elkaar om gingen.
Oud 07-08-2005, 13:20
Kaa
Kaa is offline
Vriendschappelijk internetcontact is zeker wle mogelijk. Ik heb twee hele goede vrienden die ik alleen over internet (en telefoon) ken. De ene iets van 3 jaar en de tweede ongeveer 4 jaar. Zij kennen mij beter dan menig "real life" vriend/vriendin die ik heb. Natuurlijk is het anders dan vrienden irl. Maar in het echte leven kan je iemand ook nooit honderd procent vertrouwen. Dus wat dat aangaat komt het praten, kennen, humor aspect met internetvriendschappen gewoon overeen met rl vriendschap.
Het is dus gewoon allemaal wat beperkter.

Liefdesrelatie is een compleet ander verhaal. Je moet alle factoren van iemands persoonlijkheid zo door en door kennen en aanstaan,w il je een zuivere relatie hebben, dat enkel internet contact nooit genoeg is om iemand zo goed te leren kennen.
Je kan een begin maken ermee...maar uiteindeijk is er meer nodig.
Oud 07-08-2005, 17:37
Talon
Talon is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 07-08-2005 @ 09:23 :

OT: Het lijkt me heel erg lastig. Vriendschappelijk is nog wel te doen, maar meer dan vriendschappelijk.... In het echt is het vaak zo anders...
wat?

in het echt is het inderdaad vaak anders, maar niet altijd
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 17:48
Verwijderd
Nee, dat is geen echte relatie. Je moet elkaar ontmoeten en dan moet het ook klikken. Anders blijft het gewoon chatten. Misschien heel regelmatig en diepgaand, maar het blijft chatten.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 18:05
juno
juno is offline
Het internet is een van de manieren om kennis te maken, en ook een van de manieren om contact te houden, maar meer ook niet. Voordat je het als echte vriendschap kunt betitelen, en zeker voor het een liefdesrelatie mag heten, zul je elkaar ook in levende lijve moeten kennen.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 18:28
Morri
Morri is offline
Tja, of ik dat echt 'vriendschap' wil noemen weet ik niet. Maar ik vind het bijvoorbeeld makkelijker persoonlijke dingen te delen met iemand die ik IRL niet ken, omdat ik die op msn altijd kan blokkeren. Ze kunnen me niets maken zeg maar. Maar dat kan ook aan mijn verschrikkelijke onzekerheid liggen, ik durf zelfs niet eens goed over mijn gevoelens te praten met mijn beste vriendin.

Verder sluit ik me bij Leonoor aan.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 18:29
Verwijderd
Citaat:
Talon schreef op 07-08-2005 @ 18:37 :
Bij een liefdesrelatie lijken bepaalde dingen me via internet toch knap lastig, waardoor het via internet altijd anders zal zijn dan irl.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 18:38
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik heb wel een goede contact via internet/sms. Soms is het wat "heftiger" dan anders, maar we praten zo al zo'n 4 jaar met elkaar. Heb hem wel 1 keer in het echt gezien (en nog een keer zag hij me op het station lopen en herkende me van foto's. Maar ik had nogal haast en liep hem ontzettend snel voorbij en zag hem ook niet).
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 19:58
Verwijderd
Citaat:
Talon schreef op 07-08-2005 @ 18:37 :
wat?

Er zullen inderdaad altijd uitzonderingen zijn.

Maar even nog op je eerdere post. Dat is serieus of niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-08-2005, 21:05
Talon
Talon is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 07-08-2005 @ 20:58 :
Er zullen inderdaad altijd uitzonderingen zijn.

Maar even nog op je eerdere post. Dat is serieus of niet?
yep, dat is serieus.
sinds april ben ik niet meer in Nederland geweest.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 21:15
snoopy
snoopy is offline
ik lees steeds 'interne relaties'
Oud 07-08-2005, 22:43
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik heb mijn dude leren kennen via het internet.
En hoe stom het ook klinkt, ik was al verliefd op hem voordat ik 'm had ontmoet. Ik was verliefd geworden door zijn woorden en ook door zijn stem (want we hadden ook al gebeld.). We hadden zoveel met elkaar gemeen en hij zei lieve dingen tegen me...
Natuurlijk besefte ik me wel dat hij in het echt erg tegen kon vallen, en daarom was ik ook dood zenuwachtig voordat ik 'm ontmoette.
Maar gelukkig klikte het meteen geweldig en ik voelde me bij hem beter dan dat ik me ooit gevoeld had. Echt zo'n gevoel alsof we elkaar al jaren kenden.

Dus je kunt zeker verliefd worden via het internet. Maar je kunt niet van een relatie spreken als je elkaar niet hebt ontmoet.
Het is eigenlijk net zoals je wel een beetje verliefd kunt worden op een acteur of rockster. Op het internet maak je ook een beeld van iemand en zal je hem/haar sneller romantiseren, hoop je dat die persoon zo geweldig is als je denkt dat hij/zij is.
En als je mazzel hebt is het ook echt zo.
Oud 07-08-2005, 23:24
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Ik denk wel dat het kan, maar zelf zou ik niet verliefd kunnen worden op iemand via de chat ofzo. Vriendschappelijk zou nog wel gaan, maar als je elkaar niet kunt zien, lijkt me dat nou ook niet altijd even leuk.
Oud 08-08-2005, 00:14
Verwijderd
Citaat:
Talon schreef op 07-08-2005 @ 22:05 :
yep, dat is serieus.
sinds april ben ik niet meer in Nederland geweest.
Damn.. Ik geef het verkeerde voorbeeld mbt ontopic posten, maar.. damn.. Ik sta perplex. Volgens mij wordt het eens tijd om weer bij te kletsen!
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 00:15
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
ja, dat is mogelijk.
Had ik nooit van je verwacht.
Oud 08-08-2005, 00:22
Verwijderd
getrouwd? wtf
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 00:28
Talon
Talon is offline
hehe,
zo raar is het toch niet?

enneh zo zie je nog eens iets van de wereld
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 08:11
Verwijderd
Citaat:
Manuzhai schreef op 07-08-2005 @ 11:40 :
en dan is het niet echt een internet-relatie meer, maar een relatie die ontstaan is uit internet-contact.
Zo zie ik het ook...en met degene met wie ik een relatie heb die ontstaan is uit internet-contact ben ik wel getrouwd. Ben voor de verandering maar wel gewoon in Nederland blijven wonen.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 08:31
Middlefinger1
Middlefinger1 is offline
ik zit al maanden achter loontjuh aan, maar het lukt nog niet echt...
Oud 08-08-2005, 09:45
mcflem
mcflem is offline
Een vriendschappelijke relatie vind ik heel goed kunnen. Heb ik ook gehad met een meisje, alleen is het nu een beetje verwaterd.. Heb haar wel ontmoet.

Een liefdesrelatie vind ik voor mezelf niet kunnen via internet.
Je kan wel iemand leuk vinden, de persoon op internet maar als dat zo is dan wil ik hem toch eerst in het echt zien en kijken of het dan net zo goed klikt voor ik iets met die persoon krijg.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 12:04
*~Angel~*
*~Angel~* is offline
Citaat:
ja, dat is mogelijk.

Talon van cc??

en het kan zeker wel
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 14:14
Iduna
Iduna is offline
Ik denk dat je een irl vriendschap sterker kunt maken via internet (chatten, mailen). Maar ook dat je bevriend kunt raken met iemand die je alleen via het internet kent. Het zijn wel twee verschillende soorten vriendschap, maar de een is niet meer dan de ander, vind ik.

Liefdesrelaties kunnen ontstaan via het internet, maar zonder rl contact is het geen echte relatie.

Citaat:
Methuselah schreef op 08-08-2005 @ 01:15 :
Had ik nooit van je verwacht.
ik ook niet
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 14:52
Shitonya
Shitonya is offline
nee, dat is onmogelijk
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 14:58
Verwijderd
Iemand die je nog nooit hebt ontmoet IRL, kun je moeilijk als 'echte' vriend beschouwen. Wel kun je via enkel internetcontact een bepaalde band opbouwen die heel vertrouwelijk en sterk is.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 15:56
Verwijderd
Citaat:
Talon schreef op 08-08-2005 @ 01:28 :
hehe,
zo raar is het toch niet?

enneh zo zie je nog eens iets van de wereld
Maar Las Vegas? Waarom? Da's een stelletje fantasieloze en van veel te veel lichtjes voorziene betonblokken in een dood stuk woestijn.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 16:51
Talon
Talon is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-08-2005 @ 16:56 :
Maar Las Vegas? Waarom? Da's een stelletje fantasieloze en van veel te veel lichtjes voorziene betonblokken in een dood stuk woestijn.
Klopt, het is hier ook geen reet aan, ik had het meer naar mijn zin in florida, hoewel ze een heel erge luchtvochtigheid hebben.
Mijn schoonmoeder heeft een huis in vegas gekocht die we mochten hebben. Alleen niemand vertelde me dat mijn schoonmoeder een wezen is dat bestaat uit puur kwaad.
En als het aan mij ligt verhuizen we weer lekker naar NL, waar we frikadellen, kipcorns, kaassouflés, enz enz hebben (Vooral shoarma!! )
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 17:36
mara18
mara18 is offline
Citaat:
mcflem schreef op 08-08-2005 @ 10:45 :
Een vriendschappelijke relatie vind ik heel goed kunnen. Heb ik ook gehad met een jongen, alleen is het nu een beetje verwaterd.. Heb hem wel ontmoet.

Een liefdesrelatie vind ik voor mezelf niet kunnen via internet.
Je kan wel iemand leuk vinden, de persoon op internet maar als dat zo is dan wil ik hem toch eerst in het echt zien en kijken of het dan net zo goed klikt voor ik iets met die persoon krijg.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 19:37
Ingetjuhh
Ingetjuhh is offline
Als je veel onderling mailt ofzo.. over dingen die je erg geraakt hebben of erg persoonlijk zijn kan je een band krijgen op een of andere manier.. maar het hele hechte pas als je elkaar echt hebt gezien en kent lijkt me..
Oud 08-08-2005, 19:48
Toet0r
Toet0r is offline
Citaat:
WolterB schreef op 07-08-2005 @ 10:55 :
Vriendschappelijke relaties kunnen zeker, heb daar ook ervaring mee en al is het hele anders dan een 'gewone' vriendschap, het heeft toch wel iets heel bijzonders in sommige gevallen.

Voor leifdesrelaties moet je elkaar wel ontmoet hebben, want echt verliefd worden kan imo niet alleen via internet.
hier ben ik het mee eens.

Had ik het vanmiddag ook nog even over. Toen ik 3 jaar geleden op forum kwam raakte ik best snel bevriend met een jongen en ondertussen komt hij hier (haast) nooit meer en ons contact is prima! We bellen heel af en toe (wel kort, want ik hou niet zo van bellen ) en msnen heel veel. Vandaag nog tegen elkaar gezegd dat we elkaar wel als goede vrienden beschouwen, want dat is ook gewoon zo!
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 19:50
Verwijderd
Citaat:
Manuzhai schreef op 07-08-2005 @ 11:40 :
In mijn ervaring is de IRL ontmoeting soms al heel anders dan de ervaring on-line of per telefoon; een echte relatie heb je mijns inziens pas als je elkaar ontmoet hebt, en dan is het niet echt een internet-relatie meer, maar een relatie die ontstaan is uit internet-contact.
Wat hij zegt.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 20:48
Konijn
Konijn is offline
Vriendschappelijk kan het zeker, je kunt heel veel met iemand delen via msn en mail, meer soms dan met iemand die je echt kent omdat het makkelijker 'praten' is op internet, met iemand die je toch nooit onder ogen komt.
Een liefdesrelatie kan denk ik niet. Mijn vorige relatie is wel begonnen na een jaar msnen, maar was toen absoluut alleen nog maar vriendschappelijk, en niet eens zo intens dat ik dacht, misschien wordt dit wel wat.
Mn huidige relatie is ook begonnen met twee weken intens msnen, maar voor mij was er geen vonkje tot ik hem zag en in het echt leerde kennen.
Oud 08-08-2005, 21:50
masterdj
masterdj is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 07-08-2005 @ 09:26 :
Een vriendschappelijke relatie wel, een liefdesrelatie niet. Bij liefde komt voor mij toch ook het lichamelijk aspect kijken en dat is via internet toch erg lastig. Als je iemand irl ziet weet je pas of je je lichamelijk ook tot iemand aangetrokken voelt en ik vind dat iets dat nodig is bij een liefdesrelatie.
Oud 08-08-2005, 21:55
Broeder
Broeder is offline
Ja
Oud 08-08-2005, 22:26
Mariekje*
Mariekje* is offline
Ja, puur vriendschappelijk gezien wel. Heb zelf met 2 jongens een heel hechte vriendschap opgebouwt, en met 1 meisje.. Uiteindelijk (na 2 jaar) heb ik ze allen eens in het echt ontmoet en ook daarna zette die vriendschap zich gewoon nog voort, op msn. En zoals Leonoor als zei; bij liefde komt toch ook zeker nog een lichamelijk aspect kijken.
Reageren

Regels voor berichten