Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik vind het ook nog te veel weghebben van proza. De vraag is natuurlijk, of ik dat ook zou zeggen als ik niet wist dat je eigenlijk alleen proza schrijft... Ik denk dat het een kwestie van oefenen is.
Dit blijft voor mij hoe dan ook te verhalend, maar ik denk dat je jezelf hierin best kunt verbeteren. ![]() Halo: dat is nog best wel een interessante discussie...
|
Het valt er wel aan af te lezen dat je nog niet zo lang dicht. Allereerst is je woordgebruik totaal niet spannend, het leest inderdaad nogal verhaalachtig en omdat je maar een heel kort stukje tekst aanbiedt (zodat het een gedicht lijkt?) wordt het al snel heel saai en vaag. Uitdrukkingen als 'doe ik alsof ik niets te verbergen heb' mogen in een verhaal dan wél kunnen (alhoewel ik het daar ook lelijk vind), in een gedicht staat het totaal niet. En hoewel je zelf zegt 'niet voor makkelijk te gaan', komt het wel zo over, vergelijk:
'Suisend vallen de sterren in de horizon. Van achter dit stuk ingeraamd buiten ben ik hier alleen nog maar, alleen. Een siddering, de zorgen sissen achter mijn oren. Maar gevleugeld vervlieg ik van alles, wat heb ik mij verborgen.' Vijf minuten werk, ik heb jouw gedicht als raamwerk gebruikt en elke regel 'vertaald' in andere woorden die dezelfde betekenis zouden kunnen hebben. Máár alles kan ook wat anders betekenen, en meerdere interpretaties zorgen meestal voor een spannender gedicht. Welk gedicht vind je zelf beter? |
![]() |
|
Ik lees je wel eens op Letteren en moet zeggen dat je stukken beter verhaalt dan dicht (vind ik).
Het is een gedachtengang die je hier opschrijft, en dat doe je eigenlijk in redelijk simpele woorden, dat vind ik zonde, want de kunst van zo'n soort gedicht is vaak juist het woordgebruik. Oh, wacht, ik heb even de commentaren boven me gelezen en Reynaart zegt precies dat wat ik bedoel. Ik wil toevoegen dat ik de volgende zin: 'Toch verberg ik iets, heb wat buitengesloten' het minste vind aan je gedicht. Dat komt door verschillende dingen. 'Wat' vind ik hier niet mooi, het klinkt me te plat. De zin bestaat een beetje uit drie stukjes: 1.Toch | 2.verberg ik iets | 3.heb wat buitengesloten. Hierin kun je 'toch' voor beide zinnetjes erna gebruiken (vergeef me mijn gepraat alsof ik het tegen een klein kind heb, maar ik weet het anders niet goed uit te leggen). Ik vind dit zoiezo niet mooi, en als je het toch doet vind ik dat de zinnetjes 2 en 3 gelijk aan elkaar moeten zijn, maar dan in andere woorden; zo komt het bij mij over. Wat een verhaal, gewijd aan zoiets kleins ![]() Ik vind het overigens wel leuk om letteraars te zien dichten. |
![]() |
||||||
Verwijderd
|
Hey, tof, twee vrij lange posts.
Ik begin bij Porcelain: Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]() En nu van Reynaert, waar bijna het hele verhaal leidt naar de laatste zin: Citaat:
Waarom doe je dat zelf dan niet? Omdat ik erg rechtlijnig denk en omdat mijn 'dichtwoordenschat' nog lang niet zo groot is als ik hem wil hebben. De oplossing is natuurlijk erg veel gedichten lezen ![]() Bedankt voor het commentaar beiden! |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Poezie analyse LuMiNeX | 13 | 26-09-2011 16:58 | |
Verhalen & Gedichten |
jean pierre rawie- Bezit remy476 | 24 | 17-03-2006 17:49 | |
Verhalen & Gedichten |
Jubileum Wedstrijd-Poll: thema Alfred's Mare Halogeen | 180 | 15-10-2005 18:31 | |
Verhalen & Gedichten |
schoonheid lovetear | 13 | 04-01-2004 10:35 | |
Verhalen & Gedichten |
Boze man Dreamerfly | 12 | 30-12-2003 22:59 | |
Verhalen & Gedichten |
rijmschema shao-kahn | 1 | 19-05-2003 20:11 |