Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-12-2001, 11:21
Nieuwe Nationale Partij
Avatar van Nieuwe Nationale Partij
Nieuwe Nationale Partij is offline
Fikse straf voor te lage voordeur

AMSTERDAM - Een inwoner van Heerenveen moet op last van de rechtbank en de gemeente de deuren in zijn nieuw gebouwde Noorse huis in Heerenveen vergroten tot de wettelijke maten. De gemeente heeft de man een dwangsom opgelegd van 2500 gulden per week, tot een maximum van 62.500 gulden, als hij de deuren niet groter maakt.

De huiseigenaar maakte hiertegen bezwaar bij de bestuursrechter in Leeuwarden, maar die oordeelt dat de gemeente alle recht heeft de man te houden aan de wettelijke bouwnormen.

De huiseigenaar voerde vergeefs aan dat de gemeente bij soortgelijke deurmaten in andere huizen niet is opgetreden. Drie deuren op de begane grond, twee deuren op de eerste verdieping en één deur op de tweede verdieping zijn elk 4 centimeter te smal en 6 centimeter te laag. De voordeur is 10,5 centimeter te laag.

De huiseigenaar zegt zijn nieuwbouwhuis mogelijk te moeten verkopen, omdat hij geen geld heeft voor de verbouwing. De rechtbank wil echter geen rekening houden met zijn ,,precaire financiële situatie".

De deuren zijn standaard geleverd door de fabrikant van Noorse woningen. De beslissing is volgens de bewoner ,,belachelijk" omdat zijn andere deuren niet vergroot hoeven te worden. Tegen de uitspraak kan geen hoger beroep worden aangetekend.

Bron: de Telegraaf
----------------------------------------------------

Wat vinden jullie hiervan? Vinden jullie het terecht dat hij een dwangsom krijgt opgelegd of niet?

Ik vind dit wel erg overdreven, om hem per week een boete te geven van 2,5 duizend. Het scheelt maar een paar centimeter. Aan de andere kant vind ik dat die gast zich aan de bouwnormen moet houden (regels zijn regels). Dit voor zijn eigen veiligheid.
Ze kunnen beter zeggen, dat hij binnen een half jaar zijn deuren moet hebben veranderd. En als hij dit niet doet, hem een boete geven van 25.000 gulden.
Mijn conclusie is dan ook: Geef die gast een paar maand de tijd, zodat hij de kans krijgt en het geld heeft om zijn huis te veranderen. Heeft hij dan nog niks veranderd, geef hem dan een boete.

Advertentie
Oud 20-12-2001, 11:29
Regalk
Regalk is offline
Alweer een autochtoon die zich niet aan de bouwnormen wil houden

- Maar even serieus;

Ik vind dit veel te streng, hij moet meer tijd kunnen krijgen om de verbouwing te voldoen en al helemaal wanneer zijn financiele situatie er nu niet op gericht is

[Dit bericht is aangepast door Regalk (20-12-2001).]
Oud 20-12-2001, 12:06
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Hm, ik ben het wel met NNP eens.

( )

Hehe, VIU zou me persoonlijk komen liquideren als hij zou weten dat ik het zo vaak met NNP eens ben.
Oud 20-12-2001, 14:19
Isa
Isa is offline
Citaat:
Nieuwe Nationale Partij schreef:
De huiseigenaar zegt zijn nieuwbouwhuis mogelijk te moeten verkopen, omdat hij geen geld heeft voor de verbouwing. De rechtbank wil echter geen rekening houden met zijn ,,precaire financiële situatie".

natuurlijk niet, de rechtbank is namelijk een onverschillig asociaal sadistisch
instituut.

De deuren zijn standaard geleverd door de fabrikant van Noorse woningen. De beslissing is volgens de bewoner ,,belachelijk" omdat zijn andere deuren niet vergroot hoeven te worden. Tegen de uitspraak kan geen hoger beroep worden aangetekend.

waarom mag die man niet in hoger beroep? wasda nou voor onzin?

Wat vinden jullie hiervan? Vinden jullie het terecht dat hij een dwangsom krijgt opgelegd of niet?

NEE niet terecht. wat een zeikluizen daar in die gemeente. wtf gaat het hen aan dat de deuren een paar centimeter te groot of te klein zijn.

Ik vind dit wel erg overdreven, om hem per week een boete te geven van 2,5 duizend. Het scheelt maar een paar centimeter. Aan de andere kant vind ik dat die gast zich aan de bouwnormen moet houden (regels zijn regels).

waar je je al niet druk om kan maken.

Dit voor zijn eigen veiligheid.

welke veiligheid?

Ze kunnen beter zeggen, dat hij binnen een half jaar zijn deuren moet hebben veranderd. En als hij dit niet doet, hem een boete geven van 25.000 gulden.
Mijn conclusie is dan ook: Geef die gast een paar maand de tijd, zodat hij de kans krijgt en het geld heeft om zijn huis te veranderen. Heeft hij dan nog niks veranderd, geef hem dan een boete.
niks boete. laat die man gewoon. typisch nederlands om zich zo druk te maken om regels die in dit geval totaal nergens op slaan. bovendien ben ik het met die man eens dat de gemeente consequent moet zijn.
als ze zeiken over zijn deuren, moeten ze dat ook bij andere deuren doen.

[Dit bericht is aangepast door Kenny McCormick (20-12-2001).]
Oud 20-12-2001, 14:52
Verwijderd
Ik ben het met de gemeente eens dat de deuren verlaagd moeten worden, maar om nu gelijks f2500,- per week te gaan geven vind ik sterk overdreven. En waarom zou het argument dat hij nu geen geld heeft niet gelden???
Oud 20-12-2001, 14:56
McCaine
McCaine is offline
Vanuit rechtspositie gezien heeft de gemeente natuurlijk gelijk, dus de uitspraak van de rechter is terecht. Niettemin vind ik het ronduit kinderachtig van de gemeente om te gaan zaniken over deurhoogtes, alsof er geen belangrijker dingen zijn om zich mee bezig te houden...
Oud 20-12-2001, 15:08
Lateralus
Lateralus is offline
tsja, ambtenaren, dan weet je 't wel. altijd om hun gelijk zeuren, en geen menselijke normen en waarden kennen.
Oud 20-12-2001, 15:45
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Vanuit rechtspositie gezien heeft de gemeente natuurlijk gelijk, dus de uitspraak van de rechter is terecht. Niettemin vind ik het ronduit kinderachtig van de gemeente om te gaan zaniken over deurhoogtes, alsof er geen belangrijker dingen zijn om zich mee bezig te houden...

De rechter had een andere strafmaat aan kunnen houden.
Oud 20-12-2001, 15:57
RuffThugg
RuffThugg is offline
Aan de ene kant zijn regels regels, aan de andere kant natuurlijk enorm zeikerig van de gemeente.
Maar ja alle ambtenaren pakken je als je een keer een grote bek hebt.

De straf van 2500 piek per week is wel te veel.
En de lengte van deuren maakt niet uit voor de veiligheid.
Ja qua hoofd stoten misschien minder veilig.
Geef die man een redelijke tijd om het in orde te maken en dan kan je hem als nog boetes gaan geven per week.
Oud 20-12-2001, 16:05
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
De rechter had een andere strafmaat aan kunnen houden.

Maar de rechter heeft terecht gezegd dat de gemeente de strafmaat bepaalt, en díe heeft de idoot hoge straf verzonnen...
Oud 20-12-2001, 16:07
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Maar de rechter heeft terecht gezegd dat de gemeente de strafmaat bepaalt, en díe heeft de idoot hoge straf verzonnen...

Kan de rechter dat dan niet als onrechtvaardig bestempelen of iets dergelijks?
Oud 20-12-2001, 16:17
Verwijderd
Citaat:
waaromniet? schreef:
Kan de rechter dat dan niet als onrechtvaardig bestempelen of iets dergelijks?
Nee, de gemeenteraad heeft autonome verordenende bevoegdheid. Dat wil zeggen dat op gemeentelijk niveau alles bepaald mag worden mits dat niet in strijd is met een hogere regeling (bovengrens) en het mag ook niet te diep in privébelangen grijpen (ondergrens). Ik ben bang dat er juridisch gezien niks aan te doen valt.

In dit geval vind ik 2500,- per week wel een beetje veel. Ik zou er 500,- per week van hebben gemaakt, dat valt nog wel te doen. Moet je je maar aan de bouwvoorschriften houden.
Oud 20-12-2001, 21:27
autodropje
autodropje is offline
De gemeente heeft wel gelijk maar het is een beetje kinderachtig om er zo over te gaan doen hoor
Oud 21-12-2001, 09:06
Jozzy
Jozzy is offline
Waarom is er zoiets onbenulligs als een minimumdeurgrootte?? (alleen het woord is al belachelijk)
Oud 21-12-2001, 10:41
Chimera
Chimera is offline
Omdat als je je huis verkoopt, en iemand koopt dat huis in een rolstoel, dan moet 'ie door de deur passen. En mensen worden ook steeds langer.
Oud 21-12-2001, 10:48
J-roen
J-roen is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Omdat als je je huis verkoopt, en iemand koopt dat huis in een rolstoel, dan moet 'ie door de deur passen.
Als ie niet door de deur past, dan koopt ie een ander huis of hij bukt gewoon.

Ik vind een minimumdeurgrootte erg belachelijk en kinderachtig, als iemand een huis bouwt mag ie imo gewoon zelf weten hoe hoog ie de deur maakt.
Oud 21-12-2001, 12:20
ekki
ekki is offline
vergeet niet dat dit wel in de telegraaf staat en dat ze het dus wel enigszins kunnen overdrijven.

verder vind ik het ook belachelijk. ALS ze dan een straf geven, wacht dan ff een tijdje af tot die man de tijd en de kans heeft gehad om zijn deuren te verhogen enzo...
Oud 21-12-2001, 12:45
Roos
Roos is offline
Citaat:
ekki schreef:
verder vind ik het ook belachelijk. ALS ze dan een straf geven, wacht dan ff een tijdje af tot die man de tijd en de kans heeft gehad om zijn deuren te verhogen enzo...
Ja, zo iets dergelijks zou ik ook logischer vinden. Helemaal lullig is het feit dat die bewoner nu geen geld meer heeft voor de verbouwing.
Trouwens wel raar dat die deuren zo geleverd worden, als ze in die gemeente, en misschien ook wel in andere gemeentes, niet aan de eisen voldoen.
Oud 21-12-2001, 13:02
Regalk
Regalk is offline
Citaat:
rosi schreef:
Ja, zo iets dergelijks zou ik ook logischer vinden. Helemaal lullig is het feit dat die bewoner nu geen geld meer heeft voor de verbouwing.
Trouwens wel raar dat die deuren zo geleverd worden, als ze in die gemeente, en misschien ook wel in andere gemeentes, niet aan de eisen voldoen.

Waarom lees je dan ook niet goed
Oud 22-12-2001, 11:57
Fessuoy
Fessuoy is offline
Citaat:
Regalk schreef:
Waarom lees je dan ook niet goed
Vrouwen...
Oud 22-12-2001, 12:34
KIXd3
KIXd3 is offline
ksnap echt niet dat jullie je in holland met zoiet bezig houden .. wat kan dat nu kwaad ?
Hier worden zelfs kloosters , wijken , huizen , .. gebouwd zonder bouwvergunning

te gek voor woorden dat men zich met zoiets beizghoud
Oud 11-08-2005, 22:20
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 11-08-2005 @ 23:19 :
Up!
dikke
Oud 11-08-2005, 22:32
T_ID
T_ID is offline
Citaat: