Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
beetje de vraag van: als er een rand is van het universum, wat zit daar dan achter? maar aan de andere kant kun jij, of je vriendin, zich een oneindige tijd (of ruimte) voorstellen? dat "alles er dus altijd al was" (hoewel misschien in een andere vorm)? dan is er ook geen moment waarop alles ontstaan is... en dus is er ook geen reden te verzinnen waarom alles er is, want alles was er al. een god of de natuurwetten hebben zo nooit de mogelijkheid gehad om een ontwikkeling in te zetten (oerknal, schepping, oid), laat staan om een doel te hebben (want alles was er altijd al) (dit geldt ook als je de schepping of de oerknal niet als beginpunt opvat) waarom ontwikkelen wij ons dan (zoals jij filosofeert)? en waar begon die ontwikkeling en waar eindigt die? en wat voor zin heeft een ontwikkeling als alles er altijd al geweest is, en altijd zal blijven bestaan? een einddoel kan er dus niet zijn in de ontwikkeling. en hoe is die ontwikkeling ooit ontstaan (begonnen)? dit kan zijn bij een oerknal of schepping, maar dan zul je dit toch als absoluut begin moeten erkennen... hmmm.... lastig.... ![]()
Laatst gewijzigd op 25-08-2005 om 12:45. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
en hoe kan iets dat oneindig is in de tijd (of een deel ervan, zoals de mens) een doel hebben? als een doel behaald wordt, is dat het einde van de ontwikkeling. als je zegt dat het behalen van ons "doel" (dat bepaalde punt dat je niet kunt benoemen) echter niet van invloed is op alles om ons heen (want dat zal altijd blijven bestaan, wat wij ook doen) dan worden we gereduceerd tot een overbodig hoofdstukje in de eeuwigheid. snap je ongeveer wat ik probeer te zeggen? het bereiken van een doel is een eindpunt. maar ieder doel dat wij bereiken (door onze ontwikkeling) is ondergeschikt aan het universum (oid) dat altijd zal blijven bestaan. wat hebben tussentijdse eindpunten voor zin als er nooit een definitief einde zal zijn (en er dus nooit een definitieve "voltooiing" is)? zo werkt het ook terug in het verleden. wij zijn ergens op de tijdsschaal ontstaan om een ontwikkeling door te maken. maar een ontwikkeling heeft ook een beginpunt nodig. nu snap ik dat het beginpunt van de mensheid niet het beginpunt van Alles is. maar de mens is door een god of door de natuurwetten in elkaar gezet om deze ontwikkeling door te maken. (want een beginpunt zal niet "zomaar" ontstaan). dat betekend dus dat er iets voor de mens moet zijn ontstaan dat de ontwikkeling van de mens in werking heeft gezet (god, of natuurwetten. schepping of oerknal - voor het gemak). maar dat er op een gegeven moment iets is geweest dat op een bepaald moment onze ontwikkeling in gang heeft gezet, veronderstelt imo dat er op dat moment een ander proces voltooid was (god was klaar om de mens te scheppen; energie en materie waren klaar om de huidige natuurwetten te creeren). dit betekent dus idd dat het begin van het ene samenvalt met het eindpunt van het andere. maar zo wordt het probleem alleen maar verschoven? want hoe kon god of de natuurwetten ontstaan? uit het eindpunt van een andere ontwikkeling. en zo blijf je dus eeuwig doorgaan. alle ontwikkelingen lijken zo kleine schakels voor een grotere ontwikkeling, maar die is er niet, want er zal nooit een ultiem eindpunt komen. confusing... yes ![]() ps. ik val je idee niet aan, ik denk gewoon even mee ![]()
|
De kosmologische constante is het begin punt van iedere ontwikkeling. Dit is namelijk de correctiefactor die verandering uberhaupt mogelijk maakt , naar mijn idee.
![]() Blijft enkel nog de vraag over , waarom deze dan constant of eeuwig is. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Denk aan aan stuk hout. Dat stuk hout begint ergens en het stopt ergens. Dat zijn de absolute einden. Iets zónder begin of einde, zoals een cirkel of een bol, hoe geef je daar op aan wat het begin of einde is? Voor de gemiddelde persoon wordt dat al een stuk moeilijker. Op grotere schaal krijg je dan begrippen als oneindigheid in het universum etc. Ook hier kan ik wel iets mee trouwens. |
![]() |
|
Eerder werden in deze discussie al de opgerolde universa (
![]() genoemd. ook werd er gezegd dat deze nog niet waar zijn genomen. hier zou ik mij even verder over uit willen wijden: immers dimensies kan men ook niet waarnemen, kan ik waarnemen wat de dimensies zijn? neen geen van de 4. toch weten wehoe het is om in 4 te leven, maar zouden we ons ook kunnen voorstellen hoe het zou zijn om in 2 of in 24 te leven? neen immers ons voorstellingsvermogen word beperkt door diezelfde 4 dimensies. |
![]() |
||
Citaat:
We praten hier volgens mij ook niet over de natuurkundige dimensie 'lengte'. Absolutisme is voor mensen onkenbaar, aangezien het woord zelf al impliceert dat er complete objectieve kenbaarheid bestaat, terwijl mensen altijd zitten te kloten met het tussenkomende bewustzijn, en als het bewustzijn niet tussenkomt, zijn we ons niet bewust van het feit dat iets absoluut zou zijn, zouden we het meemaken/ervaren (link met transcendente ervaringen?).
|
het stuk hout bestaat uit een klomp , te onderscheiden van andere klompen , moleculen,atomen ,enz, toch? Er is wel een begin en een einde , maar alleen als je deze wilt definieren. Je moet dan zelf de grens aangeven van wat iets is. In werkelijkheid is alles verbonden en dat kunnen wij niet in haar geheel overzien , lijkt mij.
![]() bewustzijn is absoluut , het bewustzijn van dingen/objecten is relatief. Maar bewustzijn , in het bewust worden , is absoluut. Het is absoluut , omdat het "nu" is. Nu kun je zeggen dat het woordje "nu" ook relatief is , en dat is het ook , maar het definieert eigenlijk wel jezelf. Bewustzijn kan niet "zijn" , zonder objecten , lijkt mij. Ik denk dat de enige werkelijke ervaring die echt absoluut te noemen is , de ervaring van verandering is. Verandering vind eigenlijk absoluut plaats , het stopt nooit en is misschien ooit eens begonnen , maar het is continue en door ons waar te nemen. Onze waarneming , maakt ons daarmee dan ook absoluut , tenminste dat vind ik. ![]()
Laatst gewijzigd op 19-09-2005 om 21:44. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Nietzsche hans01 | 29 | 19-01-2006 16:33 | |
dimensie joes | 4 | 07-09-2005 20:07 | |
De ham vraag ; Wat is waar? Dave Rhubarb | 56 | 01-07-2005 12:57 | |
Drugs & Alcohol |
Ayahuasca Tsasil | 32 | 22-03-2005 09:58 | |
Films, TV & Radio |
Zelf bedachte films please geef je mening erover Verwijderd | 71 | 13-05-2003 13:46 |