Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-08-2005, 12:05
Pilot01
Pilot01 is offline
Nouw zit ik met 'n vraagje: ik ga dit jaar naar 5vwo dus ik heb grofweg gezegd nog 2 jaar om me te bedenken over een vervolgopleiding. Mijn interessen gaan wel uit naar een studie Duits (met als doel leraar te worden) of een studie economie (met als doel leraar economie of de internationale zakenwereld in te gaan).

Nou is de studie economie nogal "massaal" i.t.t. de studie Duits (qua aantal studenten).
Zijn er mensen op dit forum die Economie studeren en/of mensen die Duits studeren? En vooral: welke sfeer hangt er rond de studie Duits?

Ik heb namelijk het idee dat het hoofdzakelijk allemaal van die weirdo's zijn die Duits gaan studeren (wie vindt nou leuk?) terwijl ik Duits dus ook leuker vind dan economie en dus wil weten of ik er goed aan doe om Duits te kiezen i.p.v. economie.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-08-2005, 12:06
Verwijderd
Bedoel je Duits op de universiteit of de lerarenopleiding Duits op hbo-niveau? (Met dat eerste heb ik geen ervaring, met het tweede wel.)
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 12:09
Pilot01
Pilot01 is offline
Universiteit bedoel ik ja. Ik had voor de studie economie de uni van Maastricht in gedachte en voor Duits de uni in Nijmegen.
Maar maakt nix, het gaat zich alleen al om te weten hoe zo'n studie Duits is?!
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 12:18
Verwijderd
Citaat:
Pilot01 schreef op 08-08-2005 @ 13:09 :
Maar maakt nix, het gaat zich alleen al om te weten hoe zo'n studie Duits is?!
't zal op de universiteit vast heel anders zijn dan op het hbo...zelf vond ik het erg leuk en gezellig ed. Qua 'weirdo's' vond ik het erg meevallen...we waren met z'n achten in het eerste jaar voltijd en het waren naar mijn idee alle acht gewoon normale mensen.

Als ik jou was zou ik gewoon een keer naar een open dag gaan of desnoods een keer een dagje meelopen als dat kan...dan zie je zelf wat voor mensen er nog meer rondlopen en of jij jezelf daar tussen ziet ed.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 12:27
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik heb ooit eens gehoord dat er relatief meer Duitsers Nederlands studeren dan Nederlanders Duits
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 13:23
Pilot01
Pilot01 is offline
Ja dat zou wel 's kunnen ja

8 personen voltijd is niet echt veel he? Is dat op sociaal gebied wel nog leuk dan? Of raak je op zo'n school ook snel bevriend met mensen van andere studies?
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 13:31
Verwijderd
Citaat:
Pilot01 schreef op 08-08-2005 @ 14:23 :
8 personen voltijd is niet echt veel he? Is dat op sociaal gebied wel nog leuk dan? Of raak je op zo'n school ook snel bevriend met mensen van andere studies?
't was nog aardig wat, in de andere jaren zaten minder studenten (alleen in het vierde jaar ook 7 of 8 ofzo).

Ik heb het maar een maand of vijf gedaan, maar ik vond het dus erg gezellig. Het waren alle acht leuke mensen, iedereen kon het met de rest vinden en misschien stom toeval, maar iedereen had iemand waar hij of zij het nog wat beter mee kon vinden dan met de rest (er waren dus vier groepjes van twee, zeg maar). We hadden op één project na niet echt contact met mensen van andere studies (als je geen lessen of andere dingen samen hebt ed dan is dat al snel zo). Maar misschien als je langer op zo'n opleiding zit dat het dan wel gebeurd.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 13:33
Pilot01
Pilot01 is offline
Aah oke bedankt...kzal inderdaad nog eens gaan meelopen (volgend jaar of zo) met een Duits-student als dat kan. Kvind de sociale sfeer ook erg belangrijk eigelijk. En dan nog een laatste vraag: hoe zit 't met de verdeling van jongens/meisjes in die studie?

Alvast/nog bedankt
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 16:04
Verwijderd
Citaat:
Pilot01 schreef op 08-08-2005 @ 14:33 :
En dan nog een laatste vraag: hoe zit 't met de verdeling van jongens/meisjes in die studie?
Dan moet ik even heel diep in mijn geheugen graven...bij ons was de verdeling 3/5 (jongens/meisjes dus). (Maar in het tweede jaar waren het geloof ik twee jongens en een meisje, in het derde jaar twee jongens en in het vierde jaar zeven meisjes oid...dus het kan erg verschillen.)
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 16:25
Verwijderd
Citaat:
Pilot01 schreef op 08-08-2005 @ 14:23 :
Ja dat zou wel 's kunnen ja

Ik heb twee jaar iets gestudeerd met een groep van 10 mensen, dat was altijd erg leuk. Je leert elkaar snel kennen en raakt - ondanks verschillen die soms vrij groot zijn - snel en goed bevriend. Daarnaast vond ik het altijd fijn dat je in een groep zit met mensen die je allemaal kent wanneer je moet presenteren; je schaamt je nérgens voor, want je kent iedereen. Dat vond ik echt heel fijn. Iedereen had respect voor elkaar en mja, dat was echt super. Daarnaast gingen we ook om met mensen van andere jaren (maar dezelfde studie), ook altijd erg leuk.
Ik deed ook een taal (Japans, maar geen lerarenopleiding, geen WO) en bij ons was 't vrij 50/50 qua jongens en meisjes. Volgens mij is dat bij talen wel vaker zo.

Maar goed; je hebt nog genoeg tijd om je te oriënteren. Ga naar opendagen en loop eens een dag mee met beide studies, kijk wat je meer ligt. Soms heb je bij een open dag echt direct zo iets van; dit is het écht niet en dan weet je genoeg.. Ga ook bij verschillende universiteiten kijken bij dezelfde studie, soms kan de omgeving de studie echt helemaal maken. Je moet je er thuis voelen.

Laatst gewijzigd op 08-08-2005 om 16:29.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 17:31
MickeyV
MickeyV is offline
Anderzijds is Engels echt een eitje. Ik zou Duits doen.
Oud 14-08-2005, 18:53
welle
welle is offline
Ik denk er ook over om Duits te studeren. Je zou eens naar Emilia kunnen pm'en om haar wat te vragen over de studie (heb ik ook gedaan) want zij studeert Duits in België.
Succes
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 11:17
Sylver-Myst
Sylver-Myst is offline
Misschien is Bedrijfscommunicatie ook nog iets voor je? Dan combineer je een taal met bedrijfscommunicatie (wat wel meer de richting van marketing, reclame en communicatie opgaat). Je kunt dan ook Duits kiezen als hoofdtaal en er verder veel vakken bij kiezen uit de economie. Bedrijfscommunicatie schijnt niet een hele moeilijke studie te zijn, dus misschien kan je ipv een aantal vakken ook gewoon economie er naast doen. De combinatie met een taal kan alleen in Nijmegen en dat wil ik dan ook graag gaan doen
Reageren

Regels voor berichten