Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2002, 22:05
Verwijderd
Groene konijnen, chocoladerepen en opvoeding?

Ik heb net een stukje gelezen over gedachtenonderdrukking wat ik me enerzijds al besefte, anderzijds toch opmerkelijk vind. Het volgende is geen stelling maar een bevinding uit jaren onderzoek (bron: Psychologie magazine):

Gedachtenonderdrukking heeft een averechts effect!

Zo schijnen mensen die op dieet zijn juist veel aan chocolade te denken, wanneer ze voor zichzelf besloten hebben dat ze deze niet mogen nuttigen. En een andere bevinding die iedereen wel kent: je weet dat je goed moet slapen, omdat je de volgende dag iets belangrijks te doen hebt .. maar juist door die gedachte lukt het je niet goed te slapen.

Dus wanneer de mens een gedachte van iets, meestal een voor hem 'verboden' gedachte, probeert te onderdrukken doemt deze nog erger op.

Het is niet de bevinding zelf die ik zo opmerkelijk vind, maar met name de gevolgen ervan. Want als je nagaat hoe de mens in elkaar zit, kun je stellen dat bij elk voornemen wel sprake is van enige gedachtenonderdrukking en dat de mens voor het behalen van een bepaald doel dien ten gevolge automatisch te maken krijgt met steeds vaker opdoemende 'verboden' gedachten.

Als je deze gedachte verder projecteert op de opvoeding van een kind, sta je voor een heus dilemma in mijn optiek. Verbied je het kind iets, dan zal het juist de drang koesteren die dingen te doen. Doe je dat niet, dan wordt het onhandelbaar .. aangezien iedereen zijn jeugd met zich meeneemt naar de volwassenheid, kun je het volgende stellen:

Iedereen barst bijna letterlijk van de 'verboden' verlangens!

Eens of oneens?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-06-2002, 23:07
Marcade
Marcade is offline
Ik verlang ernaar om hierop te antwoorden, maar ik weet dat ik dat niet moet doen.

*zucht*
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 00:43
Mef
Mef is offline
eens! dit wordt niet een erg diepgaande reactie, maar ala.

als je je voorneemt minder geld uit te geven heb je juist de drang om vanalles te gaan kopen, ga je lijnen heb je meer dan ooit zin om allerlei ongezonde dingen te gaan eten enz enz

maar het heeft denk ik niet zoveel met de opvoeding te maken, het zit zowieso in de mens de dingen die hij niet mag hebben juist het liefste te willen. en heeft ie het, dan hoeft ie het niet meer (maar dat is weer iets anders)
Oud 14-06-2002, 08:02
harrie the 5th
harrie the 5th is offline
Jah, iedereen barst ervan... ik denk dat jullie vast wel eens van meneer Freud hebben gehoord?

volgens hem bestond je geest uit 3 delen:

-Ich beslist tussen Über-ich en es
-Über-ich normen en waarden
-Es lustprincipe

dus eerst merk je de ES en gaat je Über-ich denken of je lustprincipe wel geaccepteerd is (door jezelf en anderen). De ich neemt de uiteindelijke beslissing.

In de opvoeding is het nodig een kind een Über-ich (normen en waarden) bij te brengen. Als het kind een (ES) lustprincipe heeft zal hij zijn Ich beslissen wat belangrijker is "de lust" of "het principe"...
ik weet nie of je er wat mee kan...maar volgens mij heb ik je vraag nie echt beantwoord
Oud 14-06-2002, 10:02
damaetas
damaetas is offline
ik hoop het maar anders ben ik de enige.

[WHOOT WHOOT 3-2 !!!!!!!! verboden verlangen van deze match: Mbo Mpenza in bloot bovenlijf: het prachtigste moment van de match, lekkerrrrrrrrrrrrrrrrrrrr ]

Laatst gewijzigd op 14-06-2002 om 10:05.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 12:49
dystopia
dystopia is offline
Wat je verbiedt spreekt juist aan. Nieuwsgierigheid. Spanning. Daarna stoerdoenerij. Daarom maar goed dat cannabis wordt gedoogd.

Aan de andere kant denk ik dat de mate verlangens vrij veel verschillen onderling tussen mensen en dat de een ze makkelijker in bedwang kan houden dan de ander.

Dus ja, iedereen heeft verlangens. Maar dat zegt nog zo weinig.
Oud 15-06-2002, 07:13
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef:
Dus ja, iedereen heeft verlangens. Maar dat zegt nog zo weinig.
Au contraire, de volgende stap zou zijn te achterhalen wat die verlangens zijn

Op dat moment kun je mensen naar je hand zetten, iets wat zeker op het werk bijvoorbeeld erg interessant is..

Mijn vader speelt altijd in op interesses van mensen .. altijd wanneer hij met klanten praat, wijkt hij wel kort af op iets anders; kan politiek zijn, maar zelfs verhalen uit zijn jeugd over honden .. al naar gelang waar de klant op in springt. De ene vertelt graag over zijn vakantie, de ander over politiek en weer de volgende over auto's. En elke keer gaan ze allemaal met een big smile de deur uit: "met die Werner kun je goed praten en zijn werk doet hij ook .. die kerel" .. terwijl het in feite een manipulatief spelletje is

Wel apart hoe hij dat elke keer flikt
Met citaat reageren
Oud 16-06-2002, 00:04
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Daarom maar goed dat cannabis wordt gedoogd.

Wat goed, hè?

Welterusten (requiesce in pace)...
Met citaat reageren
Oud 16-06-2002, 15:10
Verwijderd
Mweheheh... verboden verlangens... *denkt aan de vriend van een vriendin die toch wel erg lekker is*

Tuurlijk hebben we die
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten