Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-08-2005, 22:32
Vice
Vice is offline
Ik wil een DVD-writer kopen, maar ik heb advies nodig.
Wat is een goed merk en kan ik beter voor intern of extern gaan.

Het is overgens een pc met Windows XP van ongeveer 4 jaar oud.
Oud 14-08-2005, 22:37
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Interne drive is goedkoper. Ik heb zelf een NEC, werkt goed, was 100 euro ofzo, maarja, alweer een half jaar geleden.

Let iig op dat ie +/- RW en DL heeft. Speed minimaal 8x oid.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 22:56
]{ing
]{ing is offline
Intern, als je dat zelf kunt inbouwen of laten doen. Ik zou zelf voor de Pioneer of Plextor gaan, deze doen het goed in de meeste testen. Plextor heeft onsite garantie, dus die komen ze ophalen/vervangen mocht ie stuk gaan. Deze vier zijn allemaal wel ok;

Plextor PX-740A € 61,95
Pioneer DVR-109 € 49,90
Lite-On SOHW-1693S € 43,01
NEC ND-3540 € 39,89
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 23:35
Jolt
Jolt is offline
Ik heb de voorloper van de Nec, ik heb de 3500, super goede brander, alleen de 3540 brand geloof ik dual layer op 16x speed.

Die kan ik je aanraden.
Oud 15-08-2005, 00:13
M@rco
M@rco is offline
NEC ND-3540
Oud 15-08-2005, 00:45
Verwijderd
Er zit onzettend weinig kwaliteitsverschil tussen branders. Of je nu een NEC, een Sony, een Plextor of een Liteon koopt, allemaal kunnen ze prima branden. Plextor is wel een stukje duurder vanwege de hogere kwaliteit van het loopwerk, maar dat heeft hooguit iets te maken met de duurzaamheid. Het is vooral psychologisch, een Plextor kopen omdat het merk van oudsher de beste CD-ROM drives maakte, maar tegenwoordig ontloopt het elkaar niet veel.

Ik heb zelf een NEC ND-2510A, dus ik zou instinctief zeggen ga voor de 3540. Goedkoop, snel en prima brandkwaliteit. NEC-drives hebben de naam dat ze wat kritischer zijn met media, maar dat ze dan wel een goede brandkwaliteit afleveren. Ik heb zelf vele honderden schijven gebrand met mijn 2510 en nooit problemen gehad met lezen. Echt een heel fijn dingetje. Dus, om een lang verhaal kort te maken, koop gewoon wat er in jouw buurt het goedkoopst is: heb je de keus, ga voor de 3540.

Nog iets over het branden zelf (ongeacht de brander): wil je goed en veilig branden, ga dan niet hoger dan 4X. Hogere snelheden leveren weinig tijdswinst op, maar belasten het systeem wel veel meer. En koop kwaliteitsschijven: vermijd liever de 'white label' of 'bulk' DVD+R'tjes, koop liever een goed merk zoals bijv. Verbatim. Dan heb je ook over vijf jaar nog iets aan die schijfjes.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 04:58
Verwijderd
Het meeste is hierboven al gezegd, maar wat betreft media: ritek heb ik nooit problemen mee gehad, ietsjes duurder maar dan ook duurzaam naar mijn ervaring.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 09:07
Verwijderd
Ik heb dezelfde als nare man, de NEC 2510A, werkt prima, nooit één probleem mee gehad. Enige nadeel is dat hij geen Dual Layer ondersteunt.

Goede merken zijn dus NEC, Pioneer, Lite-on en Plextor. Lees verder de uitleg van nare man maar.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 12:30
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-08-2005 @ 01:45 :
Er zit onzettend weinig kwaliteitsverschil tussen branders. Of je nu een NEC, een Sony, een Plextor of een Liteon koopt, allemaal kunnen ze prima branden. Plextor is wel een stukje duurder vanwege de hogere kwaliteit van het loopwerk, maar dat heeft hooguit iets te maken met de duurzaamheid. Het is vooral psychologisch, een Plextor kopen omdat het merk van oudsher de beste CD-ROM drives maakte, maar tegenwoordig ontloopt het elkaar niet veel.

Ik heb zelf een NEC ND-2510A, dus ik zou instinctief zeggen ga voor de 3540. Goedkoop, snel en prima brandkwaliteit. NEC-drives hebben de naam dat ze wat kritischer zijn met media, maar dat ze dan wel een goede brandkwaliteit afleveren. Ik heb zelf vele honderden schijven gebrand met mijn 2510 en nooit problemen gehad met lezen. Echt een heel fijn dingetje. Dus, om een lang verhaal kort te maken, koop gewoon wat er in jouw buurt het goedkoopst is: heb je de keus, ga voor de 3540.

Nog iets over het branden zelf (ongeacht de brander): wil je goed en veilig branden, ga dan niet hoger dan 4X. Hogere snelheden leveren weinig tijdswinst op, maar belasten het systeem wel veel meer. En koop kwaliteitsschijven: vermijd liever de 'white label' of 'bulk' DVD+R'tjes, koop liever een goed merk zoals bijv. Verbatim. Dan heb je ook over vijf jaar nog iets aan die schijfjes.
Plextor is ook duurder vanwege de service, on-site garantie. Sommige mensen zweren bij Plextor maar ik vind ze wel aan de dure kant, met een goedkope NEC of LiteOn brand je ook alles perfect. En inderdaad, je moet nooit hoger dan 4x branden. Bij Nero kan je een test run draaien om te kijken of je harddisk de transferrate aan kan, als je pc wat ouder is zou ik sowieso standaard op 2.4x branden.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 12:33
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Ninh schreef op 15-08-2005 @ 05:58 :
Het meeste is hierboven al gezegd, maar wat betreft media: ritek heb ik nooit problemen mee gehad, ietsjes duurder maar dan ook duurzaam naar mijn ervaring.
De Ritek cd recordables waren iig juist de slechte kwaliteit. Ik weet niet welke mediacode TDK en Ricoh hebben maar die zijn wel ok. En Verbatim natuurlijk ,maar die zijn iets te duur.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 12:57
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
]{ing schreef op 15-08-2005 @ 13:33 :
De Ritek cd recordables waren iig juist de slechte kwaliteit. Ik weet niet welke mediacode TDK en Ricoh hebben maar die zijn wel ok. En Verbatim natuurlijk ,maar die zijn iets te duur.
In de nieuwste c't staat een uitgebreide test van DVD-R schijfjes. Van de 8x schijven (beste prijs/kwaliteit verhouding) deed TDK het het beste, gevolgd door CMC (HP, Memorex, Datawrite) en Moser Bayer (Philips).

Ritek deed het idd helemaal niet goed, de schrijfkwaliteit daarvan kreeg een "zeer slecht"

Laatst gewijzigd op 15-08-2005 om 13:00.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 12:57
]{ing
]{ing is offline
Nog steeds niet echt goedkoop;
Verzendkosten (rembours) EUR 13,50
Verzendkosten (vooruitbetaling) EUR 9,00
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 13:04
Verwijderd
35 eu voor die brander is best goedkoop vind ik, maar die verzendkosten. Tsja. Als je vooruitbetaling doet zit je nog stees onder de 45 euro, is toch niet slecht? Ik betaalde ooit 1300 gulden voor mijn eerste CW-7502B

@ ]{ing: ja, 2.4X kan ook. Maar ik doe zelf altijd 4X, omdat ik een nogal picky Toshiba DVD-drive heb en die leest op 4X gebrande schijfjes vreemd genoeg beter dan op 2.4X gebrande. Vandaar.

Maar bij heel veel branders is sneller lang niet altijd beter, want dan schakelt de brander over in een andere modus (Z-CAV bij NEC) waardoor hij de snelheid tussentijds verhoogt. Daar ben ik nooit zo gerust op, ik brand liever 4X, gewoon in één lange beweging van begin tot eind en het stresst je systeem niet zo.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 13:32
Verwijderd
Citaat:
]{ing schreef op 14-08-2005 @ 23:56 :
Intern, als je dat zelf kunt inbouwen of laten doen. Ik zou zelf voor de Pioneer of Plextor gaan, deze doen het goed in de meeste testen. Plextor heeft onsite garantie, dus die komen ze ophalen/vervangen mocht ie stuk gaan. Deze vier zijn allemaal wel ok;

Plextor PX-740A € 61,95
Pioneer DVR-109 € 49,90
Lite-On SOHW-1693S € 43,01
NEC ND-3540 € 39,89
Plextor heeft inderdaad goede garantie en service wat dat betreft. Laatst ging me PX-708A kapot, even diagnostisch programma van Plextor gedraaid en uitkomst daarvan online met RMA ingediend en met een week had ik een nieuwe brander in huis zonder ook maar de oude te hoeven op te sturen. Echter voor de beste prijs/kwaliteit verhouding zo ik voor de NEC ND-3540 gaan. Heb nu zelf ook een NEC ND-3520.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 18:35
J-roenn
J-roenn is offline
heb vandaag voor een maat van me een benq gekocht voor 49,- , 16x +/- en DL

ik zal binnen een weekje wel laten weten of het een goede aankoop is geweest.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 22:13
Big Boi
Big Boi is offline
Ik ben dan weer zeer te spreken over een merk wat hier nog niet genoemd is: Asus. Ik heb een Asus DRW-1608P, een zwarte. Branden doet ie goed en stabiel en de dvd-lezer die standaard in mn pc zat (een Sony nogwat) die leest sommige gehuurde dvd's slecht nav veel krassen en die leest mijn Asus perfect. Nu gebruik ik hem idd ook voornamelijk op 4x en soms op 8x als ik haast heb. Het verschil is minimaal maar zo wil een oude dvd speler van een makker van me geen dvds lezen die op 8x zijn gebrand dus ik houd het meestal op 4x.
Hij is 46,95 euro en mijns inziens een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Oud 15-08-2005, 23:14
Kurogane
Kurogane is offline
ligt eraan wat voor media je wilt gebruiken, ik zelf gebruik arita ritek ridisc met mediacode ritekG0x dat zijn budget dvd-/+r net zoals Princo leaddata maar die gebruiken een andere mediacode.
Maar van de ''budgetdvd's'' zijn de schijven met mediacode ritekG0x de beste en meest betrouwbaar. Daarvoor kan je het best Pioneer 109 nemen.
NEC neigt meer Princo, leaddata enzo betreft schrijven.
maar als je niet van plan bent om goedkope schijven te gebruiken dan maak het opzich niet uit. alleen die goedkope schijven geven soms compatibiliteits problemen.

Laatst gewijzigd op 15-08-2005 om 23:17.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 23:35
Jolt
Jolt is offline
Ze gaan trouwens weer in prijs dalen:

Citaat:
Bronnen die thuis zijn in het wereldje van dvd-branderfabrikanten voorzien dat de prijzen van OEM dvd-recorders na de zomervakantie verder zullen dalen, noteert CDRinfo. De reden hiervoor zou zijn om nog ruim vóór de komst van Blu-ray- en HD-DVD-branders, zoveel mogelijk van de huidige drives aan de consument te slijten. Bedrijven als NEC, Pioneer, Hitachi-LG, Toshiba-Samsung, BenQ, LiteOn en Asustek zouden 16x dvd-branders gaan dumpen. Men verwacht dat de prijzen van de drives uiteindelijk onder de dertig dollar kunnen duiken.
http://www.tweakers.net/nieuws/38521
Oud 16-08-2005, 00:17
Verwijderd
Ach ja. Straks komt de Blu Ray disc en zijn we allemaal onder de indruk, dan worden de bestanden weer acht keer zo groot voor een seconde muziek of video, dan wordt Blu Ray weer op de markt gedumpt, dan komt er weer iets nieuws, yadda yadda.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 06:09
M@rco
M@rco is offline
Dat vind ik toch wel een beetje jammer, we hebben nu iets dat prima werkt en goed is, en dat moet dan weer vervangen worden door iets dat groter en beter is, en ook wel weer vol zal zitten met allerlei kopieerbeveiligingen (want stel je toch eens voor dat je een film kopieert, dan krijgt meneer Acteur, die pas 20 miljoen aan de film heeft verdiend, geen muntjes! Dat je die film anders toch niet gekocht zou hebben doet niet ter zake).

DVD gaat volgens mij helemaal nog niet zo heel lang mee, beetje idioot eigenlijk om nu al met iets nieuws te komen.
Oud 16-08-2005, 08:56
Jolt
Jolt is offline
Technologie staat nooit stil, blu ray is een mooie uitvinding voor bijvoorbeeld spel computers, de grote van de schijf daar hoeven ze nu al geen rekening mee te houden, etc.

En hoe handig is het om al je muziek op een schijfje te kunne branden?
Ik wil het graag backuppen, maar niet op 8 dvd's
Oud 16-08-2005, 10:15
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 16-08-2005 @ 09:56 :
En hoe handig is het om al je muziek op een schijfje te kunne branden?
Ik wil het graag backuppen, maar niet op 8 dvd's
Precies datzelfde dachten we ook vijf jaar geleden: 'Hoe handig is het om al je muziek op één schijfje te kunnen branden? Ik wil het graag backuppen, maar niet op 8 CD's'.

En straks komt de Blu Ray waar we al onze muziek van nu op flikkeren, maar na drie jaar lopen we weer te zeuren dat Blu Ray veel te klein is omdat al onze lossless 192.000 KHz 32 bit quad channel audiofiles er niet oppassen
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 11:28
Jolt
Jolt is offline
Daar heeft de gewone consument niks aan
Maja, blue ray drive kost nu 400 euro. De brander dan
Oud 16-08-2005, 13:00
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
]{ing schreef op 14-08-2005 @ 23:56 :
Pioneer DVR-109 € 49,90
En deze is nog 'te verbouwen' naar een A-09 ook, en dan kan je'm met een utility minder geluid laten maken. Werkt ook goed met cd's, in tegenstelling tot die NEC's van een tijd terug.
Oud 16-08-2005, 15:42
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 16-08-2005 @ 12:28 :
Daar heeft de gewone consument niks aan
Maja, blue ray drive kost nu 400 euro. De brander dan
DVD-fikkers kostten vijf jaar geleden ook een astronomisch hoog bedrag dat ver buiten het bereik van de gewone consument lag.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 15:59
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 16-08-2005 @ 11:15 :
En straks komt de Blu Ray waar we al onze muziek van nu op flikkeren, maar na drie jaar lopen we weer te zeuren dat Blu Ray veel te klein is omdat al onze lossless 192.000 KHz 32 bit quad channel audiofiles er niet oppassen
Alleen jammer dat er totaal geen markt is voor dergelijke "audiofiele" fratsen Maar je hebt wel gelijk hoor. In principe. Alleen slecht voorbeeld
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 16:08
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef op 16-08-2005 @ 16:59 :
Alleen jammer dat er totaal geen markt is voor dergelijke "audiofiele" fratsen Maar je hebt wel gelijk hoor. In principe. Alleen slecht voorbeeld
Ja, het was ook lichtelijk bizar, maar ik kon even niets beters verzinnen

Het gaat er maar gewoon om dat er niet zoiets bestaat als een concreet punt waarop de techniek stilstaat of waarop er geen behoefte meer is aan meer, sneller of beter. De situatie met Blu Ray of HD-DVD zal niet anders zijn dan die met CD-R en RW daarvoor, of nog vroeger met die leuke 120 MB-tapestreamers die vervangen werden door de CD-R (dat was pas een verbetering!).

Overigens waren DVD-branders ook al in 1998 beschikbaar, alleen toen kostten ze nog tienduizenden guldens. Ze zijn pas door het grote publiek aanvaard toen de techniek eigenlijk alweer op zijn retour was. Dat zie je toch altijd en dat zul je straks ook zien met Blu Ray; iets komt pas voor de echte consument beschikbaar als de techniek éigenlijk alweer verouderd is, dwz. als er alweer gewerkt wordt aan nieuwe.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 17:09
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 16-08-2005 @ 17:08 :
Ja, het was ook lichtelijk bizar, maar ik kon even niets beters verzinnen
Na dit punt had je op mogen houden hoor; ik zei al, je hebt gelijk
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 07:55
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef op 16-08-2005 @ 18:09 :