Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-08-2005, 20:22
Verwijderd
Dit jaar zit ik dus in mijn eindexamenjaar en ik wil dus heel erg mijn best gaan doen met leren. Het probleem is dat ik nogal lui ben (waar ik dus iets aan wil veranderen) en niet echt snel gemotiveerd raak. Ook kan ik me vaak niet concentreren. Dagdroom vaak. ik wil dit jaar mijn huiswerk op tijd af hebben, iets wat ik vorig jaar en de vorige jaren niet deed. Hoe kan je het beste je huiswerk maken, want vaak was ik er zelfs vaak niet eens aan begonnen En tips voor leren in het eindexamenjaar? heb wel een beetje last van faalangst enzo. Ik ben niet echt het type om te leren, maar ik wil dit jaar heel erg mijn best doen en het proberen. Ik wil graag goede cijfers halen en mijn best doen op school enzo. Hebben jullie misschien nog tips? ALs iets niet duidelijk is kun je het vragen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-08-2005, 20:29
I love stars
I love stars is offline
tip:
Vaste uren voor huiswerk in plannen. En van te voren bepalen wat je daarin af moet hebben.

bijv woensdag 19.00 tot 21.00 uur en vrijdag 19.00 tot 21.00 uur en zondag 11.00 tot 13.00.

En dan denk je van te voren wat moet ik doen.

Tis woensdag moet nog 5 sommen wiskunde en 2 paragrafen van biologie. En dan maak je het begin je om 7 uur, pas als je klaar bent mag je stoppen. Ook mag je rond 9 uur stoppen als het nog niet af is en je heb je constant huiswerk gedaan!

In deze huiswerk tijden moeten :
- Telefoon uitstaan
- rustige omgeving zijn (muziek mag aan als je dat prettig vind)
Oud 25-08-2005, 20:29
Verwijderd
Beginnen zodra je thuiskomt en niet pas na het eten. Daarnaast planningen maken, misschien is het eerst wel moeilijk om je eraan te houden maar het is de moeite waard om het te doen.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 20:32
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je huiswerk maken op de dag dat je het opkrijgt zodat je stapel huiswerk zich niet opstapelt.
Oud 25-08-2005, 20:53
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 25-08-2005 @ 21:32 :
Je huiswerk maken op de dag dat je het opkrijgt zodat je stapel huiswerk zich niet opstapelt.
Dat heb ik ooit 3 dagen volgehouden.
Oud 25-08-2005, 20:56
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Miracle schreef op 25-08-2005 @ 21:53 :
Dat heb ik ooit 3 dagen volgehouden.
Dat was altijd de 'eis' van mijn moeder voor mij en mijn broertje en het kan goed helpen maar als je eenmaal achter begint te lopen dan is de kans erg groot dat je je er niet meer aan houdt.
Oud 25-08-2005, 21:12
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 25-08-2005 @ 21:32 :
Mja veel scholen werken ook met planners enzo en dan krijg je geen huiswerk meer op.
Oud 25-08-2005, 21:21
wizkid
wizkid is offline
Ik vind het vaak prettig eerst te leren en dan pas het maakwerk, want dan hoef je vaak de teksten niet meer door te lezen om het antwoord te zoeken (als je natuurlijk het goede antwoord wilt invullen )
Oud 26-08-2005, 09:22
Verwijderd
Huiswerk maken als je het opkrijgt idd, dat heb ik nu twee jaar gedaan en werkt echt fijn. Je moet jezelf in het begin gewoon enorm dwingen, jezelf straffen wanneer je 't niet doet (bv. geen tv kijken 's avonds) en jezelf belonen wanneer je het wel hebt gemaakt (bv. wel tv kijken ). Je moet wat zelfdiscipline hebben om dat te doen, maar 't lukt wel. Je moet jezelf vertrouwen, maar ook naar jezelf luisteren, soms een beetje tegenstrijdig.

Ga niet meteen 3 uur onafgebroken huiswerk maken en leren, dat werkt niet. Bouw het op; eerst een half uurtje, dan pak je iets te drinken en doe je vijf tot tien minuten iets anders (uit het raam kijken, even je e-mail lezen etc). Vervolgens weer een half uur huiswerk maken/leren. Wanneer dat een tijdje goed is gegaan, probeer dan drie kwartier achter elkaar te werken met telkens weer tien minuten pauze daarna. Dan een uur, dan anderhalf uur... etc etc. Uiteindelijk vind je dan de beste verdeling voor jou, bij mij is dat anderhalf uur. Ik kan op zich ook uren geconcentreerd werken, maar dat is vermoeiend.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 10:39
Verwijderd
Ik doe altijd maar wat, daardoor loop ik soms ook wel achter. Maar ik denk dat het sowieso belangrijk is dat jij duidelijk voor jezelf hebt wat je moeilijkste vakken zijn. Probeer aan die vakken wat meer aandacht te besteden.
Ik probeer altijd de moeilijk vakken voor mij (economie en wiskunde), bij te houden en de behandelde stof voor de les af te hebben zodat ik vragen kan stellen.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 10:41
Verwijderd
Citaat:
Anneka schreef op 26-08-2005 @ 11:39 :
Ik doe altijd maar wat, daardoor loop ik soms ook wel achter. Maar ik denk dat het sowieso belangrijk is dat jij duidelijk voor jezelf hebt wat je moeilijkste vakken zijn. Probeer aan die vakken wat meer aandacht te besteden.
Ik probeer altijd de moeilijk vakken voor mij (economie en wiskunde), bij te houden en de behandelde stof voor de les af te hebben zodat ik vragen kan stellen.
Idd, ik vond geschiedenis altijd moeilijk, dus nam ik voor de les vaak de stof goed door zodat ik de les goed kon volgen. Zo heb ik altijd goede cijfers gehaald voor geschiedenis
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 14:09
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 26-08-2005 @ 11:41 :
Idd, ik vond geschiedenis altijd moeilijk, dus nam ik voor de les vaak de stof goed door zodat ik de les goed kon volgen. Zo heb ik altijd goede cijfers gehaald voor geschiedenis
Dat is dus een goede methode ja, als je geen idee hebt waar een leraar over aan het praten is met een vak, kan je beter de stof al een keer gezien hebben en inhoudelijk vragen kunnen stellen.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 14:35
Verwijderd
De tijd nemen voor je huiswerk. Je moet bijv. niet te veel denken: ik begin nu en om vier uur moet het klaar zijn, want dan ga ik huppeldepup doen, maar tijd vrijmaken tot bijv. een uur of vijf, voor de zekerheid.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 17:28
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
- Plannen wanneer je alles leert
- Geen TV of radio aan
- Zo weinig mogelijk dingen in de buurt hebben die je kunnen afleiden
Oud 29-08-2005, 20:20
Verwijderd
ik vind het zelf erg lastig om, als ik gepland heb wat ik op welke dag ga doen, me daar aan te houden. Als ik gewoon eerst beredeneer hoeveel tijd ik nodig ga hebben ongeveer, en dan elke dag een aantal uren plan dat ik bezig moet zijn met m'n studie, gaat het makkelijker; ik kan dan niets afraffelen, ik kan niet denken 'ooh ik lig voor dus ik hoef niets', ik kan niet denken 'ooh ik loop achter dus het heeft geen zin meer als ik nog iets doe', nee, de geplande uren ben ik gewoon bezig, of ik nou voor loop of niet (als je structureel achter gaat lopen moet je natuurlijk wel meer uren inplannen).
Op de middelbare school is zoiets misschien iets lastiger dan op de universiteit, maar ik denk dat het wel te doen moet zijn.

Oh en plan dan ook pauzes in, dan is het makkelijker vol te houden . In de pauzes mag je doen wat je wil, maar niet iets waardoor je de tijd kunt vergeten.

Laatst gewijzigd op 29-08-2005 om 20:24.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 20:24
Verwijderd
Opletten in de lessen, je huiswerk bij houden, het hele jaar door er voldoende tijd aan besteden, zorgen dat je goede cijfers haalt voor schoolonderzoeken (zodat je al goed je examen in gaat, scheelt een hele hoop stress), enz.

Niet denken 'ik ben niet gemotiveerd, het lukt nu toch niet' oid, maar gewoon doen. Je hoeft niet per se vreselijk gemotiveerd te zijn om huiswerk te maken en te leren. Soms komt het ook nog wel eens tijdens het maken/leren en zo niet, dan niet, maar dan heb je iig toch iets gedaan.

Als je je huiswerk niet maakt/leert, dan is het niet gek dat je last hebt van faalangst. Ik zeg niet dat het alleen daarvan zal komen, maar als je goed je huiswerk maakt/leert, dan is de kans vrij groot dat je er minder last van zult hebben.

(Zelf doe ik dus dingen als opletten in de les, huiswerk bij houden, 'tussentijdse dingen' goed afsluiten, ook al ben ik niet gemotiveerd toch dingen doen, enz.)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten