Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-08-2005, 17:22
]{ing
]{ing is offline
Wil voor 500 euro een systeem voor een vriend van me. Ik heb zelf al een config bedacht maar vraag me af of er nog iets aan veranderd/verbeterd moet worden? Harddisk is groot genoeg, en hij plaatst zn eigen brander/dvd/soundblaster nog erbij.. De voeding zal toch wel voldoen? (ok, het zal zeker niet de stilste zijn)

amd 64 3000+ venice / arctic silencer hsf
asus a8n-e
s-ata maxtor 80gb
leadtek gf6600 pci-e
2x512mb infineon
budget kast & voeding 350w
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-08-2005, 17:49
M@rco
M@rco is offline
Je kunt best wat geld besparen op het moederbord. Dit ASRock bordje (SiS 756 chipset) is ongeveer 30 euro goedkoper en doet vrijwel niet onder voor de nForce 4 chipset qua prestaties (review). En bovendien passief gekoelde chipset ipv zo'n lawaaierige fan

Dat geld dat je dan bespaart kun je gebruiken voor een fatsoenlijke kast met een degelijke voeding ipv die noname budget crap (bijvoorbeeld een Artic Cooling Silentium kast, superstil en zit een goeie 350W SeaSonic voeding bij).

En die schijf, is zeker een Maxtor DiamondMax Plus 9? Is niet echt een geweldige schijf, kun je beter voor een Samsung 80GB gaan. Die dingen zijn echt nagenoeg onhoorbaar

Laatst gewijzigd op 16-08-2005 om 19:51.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 23:12
Verwijderd
Dell heeft ook wat staan voor 500,- meen ik
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 23:21
Verwijderd
Er zijn ook 80 GB versies van de Diamondmax 10 hoor. Ik zie alleen niet in waarom je die zou kopen, in de onderste regionen betaal je vijftien euro meer en je verdubbelt je capaciteit (60 naar 75 eu).
Met citaat reageren
Oud 19-08-2005, 12:08
]{ing
]{ing is offline
@ **********: Bedoel je deze Dell?

DimensionTM 3000

Intel® Pentium® 4 Processor (2.80GHz, 1MB L2 Cache, 533MHz FSB)
Microsoft® Windows® XP Home
256MB DDR geheugen
Dell™ 17" (43cm) CRT beeldscherm
40GB IDE harde schijf (7,200rpm)
48x CD-ROM drive
Geïntegreerde Intel® Extreme Graphics

Vanaf
€ 499
Incl. BTW en Transport.
Geldig t/m 23-8-2005

Deze is op meerdere punten minderwaardig. Bovendien heeft hij geen nieuwe monitor nodig.

Hij wilde ook perse niet meer dan 80GB harddrive. 120 of 160 leek mij ook de betere keus, maar hij zei dat ie toch alles meteen wegbrand. Ach ja, I've tried.. En een ander moederbord hebben we niet meer overwogen; deze Asus is ook lekker full featured en als het nodig is vervang ik het Asus fannetje nog wel door een Zalman heatsink. En hij komt er wel achter dat 80GB niet veel is, dan doet ie nog maar een keer een hd upgrade. Uiteindelijk heeft hij de volgende config besteld en kunnen ophalen:

AMD Athlon 64 3000+ Venice, Arctic Silencer, Arctic Silentium kast+450w, Asus A8N-E, Leadtek GF6600 PCI-E, 2x512MB Infineon, 80GB Diamondmax 10
Met citaat reageren
Oud 19-08-2005, 17:14
Verwijderd
Mooi voorbeeld van waarom je als budget-minded computeraar geen Dell moet kopen: voor de beschikbare euro's persen we hier makkelijk 150% meer performance eruit, waarschijnlijk een oneindig hoog percentage als je kijkt hoe spellen draaien op een 6600GT in vergelijking met een 'Intel Onboard' GPU.

En dan hebben we het nog niet eens over die 256 MB intern (eigenlijk pure misleiding dat ze dat als 'Windows XP ready' verkopen) en de 40 GB harde schijf (waarvoor ongeveer hetzelfde geldt, plus het feit dat een 40 GB schijf wel een vorige-generatieschijf moet zijn, wat je eigenlijk ook niet meer nieuw aan klanten moet verkopen).
Met citaat reageren
Oud 19-08-2005, 17:51
J-roenn
J-roenn is offline
heb momenteel t zelfde mainboard en cpu, en dit loopt helemaal als een zonnetje, zeer stabiel en veel mogelijkheden tot overclocken ( heb nog niet zelf geprobeerd )

als grafische kaart zal ik een asus EXTREME ATI AX 300SE nemen, deze heb ik ook en werkt perfect, en is volgens mij zelfs nog een stapje goedkoper dan de kaart die jij wilt.

en lawaaiige chipsetfan valt reuze mee, hij is vrijwel niet te horen.

ik vraag me wel af wat voor voeding je hebt, want voor dit systeem is toch minimaal 400 watt aan te raden, had namelijk zelf ook de fout gemaakt door te denken dat het wel zal werken op 350 Watt voeding, nou niet dus....
Met citaat reageren
Oud 19-08-2005, 17:56
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 19-08-2005 @ 18:51 :
heb momenteel t zelfde mainboard en cpu, en dit loopt helemaal als een zonnetje, zeer stabiel en veel mogelijkheden tot overclocken ( heb nog niet zelf geprobeerd )

als grafische kaart zal ik een asus EXTREME ATI AX 300SE nemen, deze heb ik ook en werkt perfect, en is volgens mij zelfs nog een stapje goedkoper dan de kaart die jij wilt.

en lawaaiige chipsetfan valt reuze mee, hij is vrijwel niet te horen.

ik vraag me wel af wat voor voeding je hebt, want voor dit systeem is toch minimaal 400 watt aan te raden, had namelijk zelf ook de fout gemaakt door te denken dat het wel zal werken op 350 Watt voeding, nou niet dus....
De GF6600 is natuurlijk een stuk duurder dan een ATi 300SE, maar hij wil ook wel een beetje gamen. De chipsetfan moet alleen niet gaan aanlopen, zal ooit nog wel gebeuren. Voeding hoort bij de kast, specs;

Seasonic/ARCTIC, active PFC
3.3V: 28A, 5V: 30A, 12V:17A
-5V: 0.5A, -12V: 0.8A, 5Vs: 2A
450 Watt max. / 350 Watt continuous Power
Met citaat reageren
Oud 19-08-2005, 18:01
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-08-2005 @ 18:14 :
Mooi voorbeeld van waarom je als budget-minded computeraar geen Dell moet kopen: voor de beschikbare euro's persen we hier makkelijk 150% meer performance eruit, waarschijnlijk een oneindig hoog percentage als je kijkt hoe spellen draaien op een 6600GT in vergelijking met een 'Intel Onboard' GPU.

En dan hebben we het nog niet eens over die 256 MB intern (eigenlijk pure misleiding dat ze dat als 'Windows XP ready' verkopen) en de 40 GB harde schijf (waarvoor ongeveer hetzelfde geldt, plus het feit dat een 40 GB schijf wel een vorige-generatieschijf moet zijn, wat je eigenlijk ook niet meer nieuw aan klanten moet verkopen).
Het is een non-GT model maar dan is de vergelijking nog snel gemaakt. Ik wil niet eens weten hoeveel Dell vraagt voor bijvoorbeeld 160GB ipv een 40GB harddrive. Die monitor kost misschien 120 euro, maar dan nog is het systeem overpriced. Ik zou ook geen Microsoft XP Home & Works erbij willen hebben, je installeert toch gewoon XP Pro en Office met eventueel een licentie van je werk/school.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2005, 18:24
Verwijderd
Juist

Voeding is aan de merknaam te zien een door Arctic rebranded Seasonic. Dat zijn zo ongeveer de stilste en beste voedingen die er te krijgen zijn, jammer dat ze niet onder de eigen merknaam in retailversie op de Nederlandse markt geleverd worden. Ik zou echt een moord doen voor zo'n Seasonic SS-430 bakje: 12 cm echt stille fan, >80% efficiëntie, makkelijk in staat 380 'echte' W continu te leveren onder zware omstandigheden.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 11:04
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 19-08-2005 @ 18:51 :
Hahaha

Zullen we wedden dat dit zelfs draait op een goeie 300W?
Lees ook dit eens. Kwestie van een goeie voeding gebruiken, geen QTec/Sweex meuk.

Laatst gewijzigd op 21-08-2005 om 11:07.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 12:56
Verwijderd
Oh, de onwetendheid! Een modern AMD64 systeem met stevige videokaart neemt in idle mode niet meer dan zo'n 110 watt, als CPU en videokaart beide op volle toeren draaien in een spel echt niet meer dan 200 watt. Een goede 300 W voeding is daar al ruim voldoende voor. Zoals gezegd, een kwaliteitsvoeding van 300 W trekt zo'n systeem beter dan Q-tec of Sweexrommel van '650 W'
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 09:27
Verwijderd
Citaat:
]{ing schreef op 19-08-2005 @ 13:08 :
@ **********: Bedoel je deze Dell?

Deze is op meerdere punten minderwaardig. Bovendien heeft hij geen nieuwe monitor nodig.
Ah, ik ging er van uit dat hij alles nog nieuw moest hebben
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 10:49
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
M@rco schreef op 21-08-2005 @ 12:04 :
Hahaha

Zullen we wedden dat dit zelfs draait op een goeie 300W?
Lees ook dit eens. Kwestie van een goeie voeding gebruiken, geen QTec/Sweex meuk.
Citaat:
nare man schreef op 21-08-2005 @ 13:56 :
Oh, de onwetendheid! Een modern AMD64 systeem met stevige videokaart neemt in idle mode niet meer dan zo'n 110 watt, als CPU en videokaart beide op volle toeren draaien in een spel echt niet meer dan 200 watt. Een goede 300 W voeding is daar al ruim voldoende voor. Zoals gezegd, een kwaliteitsvoeding van 300 W trekt zo'n systeem beter dan Q-tec of Sweexrommel van '650 W'
het werkte iig niet op mijn aopen 300 watt voeding...
zelfs niet als alles kaal was aangesloten ( mobo, videokaart, geheugen cpu )
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 11:29
Verwijderd
Dan doe je toch iets anders verkeerd, want ongeveer hetzelfde systeem werkt hier prima op een 350 W AOpen. En makkelijk ook: zelfs na uren 100% load geen enkele verhoging in de snelheid van de fan of de temperatuur van de voeding.

Wat het wel kan zijn is dat je gewoon een oude voeding gebruikt. Vroeger werden CPUs gevoed via andere 'rails' (aparte stroomcircuits) in de voeding, maar sinds de Pentium 4 maken ze gebruik van de 12 V rails. Daarom zijn die in moderne voedingen vaak steviger of zelfs dubbel uitgevoerd.

Het kan dus best zijn dat je een weliswaar kwalitatief goede voeding hebt maar dat hij gewoon onvoldoende stroom op de 12V rail kan leveren. Dat hoort bij een 'P4 certified' voeding niet voor te komen maar het kan natuurlijk een oudje zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 13:01
]{ing
]{ing is offline
Ik heb gisteren de pc gezien en wat is ie stil! Alleen dat fannetje op het mobo ziet er waardeloos uit maar dat vervangen we nog wel door een heatsink. Op zich is het geen extreem lawaaiig fannetje maar je ziet wel dat het snel stuk zal gaan of aanlopen. De kast & voeding zijn ook erg netjes voor het geld (70e). Over het algemeen een erg nette prijs/performance verhouding. We hadden alleen nog een probleempje met een oude Pioneer slot-in dvd-rom drive, de pc ziet em in het bios, geeft effe een groen lichtje als ie boot maar erna doet de drive helemaal niks meer. Aangezien de vorige bak overleden was door piekstroom uit de voeding zal deze ook wel stuk zijn. Maar het is geen enorme ramp aangezien die vriend van me toch al een dvd brander wilde aanschaffen..
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 13:04
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
********** schreef op 22-08-2005 @ 10:27 :
Ah, ik ging er van uit dat hij alles nog nieuw moest hebben
In principe was dat ook zo, afgezien van de monitor en speakers.. Hij ging ervanuit dat zn oude drives nog functioneerden, maar alleen een oude 8x Philips brander heeft het overleefd. Maar goed dan is die Dell nog steeds een stuk minder waar voor je geld..
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 14:41
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-08-2005 @ 12:29 :
Dan doe je toch iets anders verkeerd, want ongeveer hetzelfde systeem werkt hier prima op een 350 W AOpen. En makkelijk ook: zelfs na uren 100% load geen enkele verhoging in de snelheid van de fan of de temperatuur van de voeding.

Wat het wel kan zijn is dat je gewoon een oude voeding gebruikt. Vroeger werden CPUs gevoed via andere 'rails' (aparte stroomcircuits) in de voeding, maar sinds de Pentium 4 maken ze gebruik van de 12 V rails. Daarom zijn die in moderne voedingen vaak steviger of zelfs dubbel uitgevoerd.

Het kan dus best zijn dat je een weliswaar kwalitatief goede voeding hebt maar dat hij gewoon onvoldoende stroom op de 12V rail kan leveren. Dat hoort bij een 'P4 certified' voeding niet voor te komen maar het kan natuurlijk een oudje zijn.
voeding was rond de 2,5 jaar geleden gekocht.
wel had ie maar 20 pinns ( mobo aansluiting = 24 ) maar dat moet volgens mij ook gewoon op elkaar passen...
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 17:16
rockyj
rockyj is offline
Heb je de kast zelf in elkaar gezet of laten doen?

Ik wil zo ongeveer hetzelfde systeem bestellen(grotere hd, dvd-brander erbij), maar ik twijfel of ik het wel zelf in moet bouwen. Ik heb nog nooit een heel systeem in elkaar gezet namelijk.
Oud 23-08-2005, 10:02
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
rockyj schreef op 22-08-2005 @ 18:16 :
Heb je de kast zelf in elkaar gezet of laten doen?

Ik wil zo ongeveer hetzelfde systeem bestellen(grotere hd, dvd-brander erbij), maar ik twijfel of ik het wel zelf in moet bouwen. Ik heb nog nooit een heel systeem in elkaar gezet namelijk.
Ik heb een ander systeem maar wel zelf in elkaar gezet. Het is als je het aandurft en wel wat kennis van computers hebt prima te doen en ik vond het hartstikke leuk en vooral leerzaam. Gewoon rustig aan en als er iets niet lukt even het boekje lezen.
Oud 23-08-2005, 11:05
J-roenn
J-roenn is offline
idd, tegenwoordig kan je ook niks meer verkeerd aansluiten, alles past maar op 1 manier. en als je iets niej snapt , op internet staan genoeg handleidingne hiervoor
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten