Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-08-2005, 20:11
Skilly
Skilly is offline
Hoi.

Ik zat te praten met een vriendin op MSN. EN ging de code van me mobiel intikken. Het scheen verkeerd te zijn en er stond dat ik nog 2 kansen overhad.

De HAMHAM-vraag: Waar zijn ze met die '3 kansen' vandaan gekomen? Waarom is dat altijd zo. BV na 3 keer raden krijg je een ijsje..3 kansen bij het juiste pincode typen. Waar komt die 3 vandaan?

Enige wat ik weet is dat 3 een geluksgetal is. Maar waarom krijg je altijd 3 kansen?

Gegroet fylosoof Skilly
Oud 20-08-2005, 20:19
Venster
Venster is offline
Tja, drie maal is scheepsrecht he.

Waar dat dan weer vandaan komt weet ik niet precies, wel weet ik dat men vroeger op schepen speciale regels en rechten had, dus daar zal het wel ergens in te vinden zijn.
Oud 20-08-2005, 22:46
Verwijderd
Stel dat je een foute code in je hoofd hebt, dan wordt die de eerste keer afgekeurd. Misschien denk je dat je hem verkeerd hebt ingetoetst: de tweede keer mislukt ook. Op dat moment moet je beseffen dat je de foute code hebt geprobeerd.
Twee kansen had ook gekund, maar dat zou wat mager zijn. Als je één keer een fout cijfertje intoetst heb je je marge al verspeeld. En (veel) meer dan drie kansen lokt misbruik in de hand.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 23:37
willypirate
willypirate is offline
Hmmm hier is ie weer

In principe is het een afgeleid gegeven tussen twee tegengestelde gelijke krachten , waar in het midden een balans ontstaat. Zoiets als de waarheid ligt altijd in het midden. Bij een keuze zou je kunnen stellen dat de krachten intuïtie en logica zijn.
Oud 21-08-2005, 10:41
Verwijderd
Citaat:
willypirate schreef op 21-08-2005 @ 00:37 :
Hmmm hier is ie weer

In principe is het een afgeleid gegeven tussen twee tegengestelde gelijke krachten , waar in het midden een balans ontstaat. Zoiets als de waarheid ligt altijd in het midden. Bij een keuze zou je kunnen stellen dat de krachten intuïtie en logica zijn.
En nu de vraag nog beantwoorden.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 10:52
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Misschien heeft het wel iets te maken met de heilige drieeenheid, waardoor ze dachten dat alles met drie beter is, dus drie maal is scheepsrecht, dus driemaal is je pincode en je raad kansen.
Oud 21-08-2005, 11:45
willypirate
willypirate is offline
Citaat:
Snees schreef op 21-08-2005 @ 11:41 :
Misschien had ik dat al gegeven. Alles wat zich in het universum bevind , "schikt" zich naar de "balans" van de krachten die er zich in bevinden (=zwaartekracht ,etc)

Dit geld ook voor onze "geest"

Dus waar komt alles "vandaan" of "ontstaat" iets? Van het in balans vallen van deze krachten. Wanneer gaat iets "weg" of "kapot"? Als deze balans enigzins verstoord raakt.(valt na een tijdspanne automatisch weer in balans)

Laatst gewijzigd op 21-08-2005 om 11:51.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 13:15
Skilly
Skilly is offline
Juist maar waarom dan 3 balans?
Oud 21-08-2005, 13:16
Skilly
Skilly is offline
In een vijf zit er ook balans.2 aan de zeikanten 1 in het midden
Oud 21-08-2005, 16:37
willypirate
willypirate is offline
Citaat:
Skilly schreef op 21-08-2005 @ 14:15 :
Juist maar waarom dan 3 balans?
Denk maar aan bijvoorbeeld water. Je hebt een opwaartse kracht en een neerwaartse kracht met betrekking tot water. Iets blijft dan drijven op het punt , waar deze krachten in evenwicht zijn . Is de neerwaartse kracht groter , dan zinkt het. Is de opwaartste kracht groter , dan drijft het ook.

Wat je ook als voorbeeld neemt , maakt weinig uit , het zal zich altijd schikken naar de krachten "waarbinnen" het bestaat

Dus waarom die 3?

Omdat er in principe altijd 2 krachten tegengesteld invloed uitoefenen , waartussen een balans ontstaat. (de ene kracht kan natuurlijk ook groter zijn als de andere , maar het geheel van krachten is altijd in balans)
Oud 21-08-2005, 18:52
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Willy, het lijkt me stug dat ze er op een natuurkundige manier op zijn gekomen.

Ik denk dat ze drie hebben gekozen omdat twee teweinig is en vier teveel, het lijkt me dat het is ontstaan door logica. Of het is inderdaad iets van de scheepvaart.
Oud 22-08-2005, 22:17
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Het antwoord van Willy Pirate is geenzins natuurkundig. Het is in de kern een filosofisch metafoor van waaruit je een perfecte rede voor het getal drie kan redeneren. Het zouden net zo goed andere voorbeelde zijn geweest waar een derde de belans schikt. Zal me niets verbasen als dit ook ergens in Plato te lezen is, of in een van de andere griekse filosofen.
Oud 22-08-2005, 23:03
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Drie is gewoon een goed getal.
Oud 23-08-2005, 19:06
willypirate
willypirate is offline
Naar mijn idee vloeit het "magische" getal 3 direct voort uit de abstractie van de werking van onze geest. Daar zijn drie elementen actief die zijn (voort)bestaan rechtvaardigen.
Namelijk het "ik" dat zich manifesteerd(=balans=0) binnen het bewustzijn(=1) en het onderbewustzijn(=2).

Dit proces , is eigenlijk onze eerste kennismaking met het getal 3.
Oud 23-08-2005, 19:20
Oscar de Grouch
Oscar de Grouch is offline
Citaat:
Snees schreef op 21-08-2005 @ 11:41 :
willypirate, na 4 posts mag dat idd wel
Oud 23-08-2005, 19:24
Verwijderd
Citaat:
Oscar de Grouch schreef op 23-08-2005 @ 20:20 :
Nu heeft 'ie het wel gedaan!
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 19:31
willypirate
willypirate is offline
Citaat:
Oscar de Grouch schreef op 23-08-2005 @ 20:20 :
Ja sorry mensen Maar ik schijn nogal lastig te zijn om te volgen. (taal hé )
Oud 23-08-2005, 22:32
Oscar de Grouch
Oscar de Grouch is offline
Citaat:
Snees schreef op 23-08-2005 @ 20:24 :
Nu heeft 'ie het wel gedaan!
Kom op, wat heeft het aantal kansen bij een pinautomaat te maken met het aantal bewustzijnen dat williypirate kan opnoemen?
Oud 24-08-2005, 00:14
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
willypirate schreef op 23-08-2005 @ 20:06 :
Naar mijn idee vloeit het "magische" getal 3 direct voort uit de abstractie van de werking van onze geest. Daar zijn drie elementen actief die zijn (voort)bestaan rechtvaardigen.
Namelijk het "ik" dat zich manifesteerd(=balans=0) binnen het bewustzijn(=1) en het onderbewustzijn(=2).

Dit proces , is eigenlijk onze eerste kennismaking met het getal 3.
Of: Perceptie, verwerking en uiteindelijk de handeling.

Of: voor er iets werkelijk kan plaatsvinden heb je nodig: 2 objecten, en de resulterende reactie die gebeurd waneer je de 2 samen laat komen = 3.

Laatst gewijzigd op 24-08-2005 om 00:17.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 10:02
ganralph
ganralph is offline
1 de vader
2 de zoon
3 de heilige geest

zoals gezegd is het daarom een geluksgetal.
denk dat gezegdes als "3 maal is scheepsrecht" voortkomen uit een oud schippersgebruik. en "oud" heeft vaak al snel een verband met christelijke riten en symbolen.

de andere opties die genoemd zijn klinken wel boeiend, maar zijn m.i. niet de reden dat wij alles graag in 3-voud zien.
Oud 24-08-2005, 11:07
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Hoezo is dat niet de reden? De voorbeelden tonen aan dat alles in drie in een betere harmonie verkeerd. Mischien zijn deze dingen juist wel waarom de christenen ook voor de drieverdeling hebben gekozen.
Oud 24-08-2005, 18:07
willypirate
willypirate is offline
Citaat:
dreadmanneke schreef op 24-08-2005 @ 12:07 :
Hoezo is dat niet de reden? De voorbeelden tonen aan dat alles in drie in een betere harmonie verkeerd. Mischien zijn deze dingen juist wel waarom de christenen ook voor de drieverdeling hebben gekozen.
Naar mijn idee is dat ook het geval , maar of het de waarheid is , is natuurlijk uiterst discutabel
Oud 24-08-2005, 19:46
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
ganralph schreef op 24-08-2005 @ 11:02 :
1 de vader
2 de zoon
3 de heilige geest

denk dat gezegdes als "3 maal is scheepsrecht" voortkomen uit een oud schippersgebruik. en "oud" heeft vaak al snel een verband met christelijke riten en symbolen.

de andere opties die genoemd zijn klinken wel boeiend, maar zijn m.i. niet de reden dat wij alles graag in 3-voud zien.
Het Trium Viraat(ceasar, pompeius, en die ander) was er eerder dan de heilige drieenheid volgens mij?
Oud 24-08-2005, 22:28
Verwijderd
Citaat:
JaJ schreef op 24-08-2005 @ 20:46 :
Het Trium Viraat(ceasar, pompeius, en die ander) was er eerder dan de heilige drieenheid volgens mij?
Dat was meer een persoonlijke overeenkomst dan een algemeen verbond, zoals de Drie-eenheid.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 10:23
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
willypirate schreef op 24-08-2005 @ 19:07 :
Naar mijn idee is dat ook het geval , maar of het de waarheid is , is natuurlijk uiterst discutabel
Zoals met alles.
Oud 25-08-2005, 12:30
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
hmm, ok daar zit wat in. natuurlijk zal de drieeenheid ook een onderbouwde achtergrond hebben.

maar toch denk ik dat de reden dat wij "3" zo vaak gebruiken te maken heeft met een christelijke (of anderszins godsdienstige) achtergrond dan dat er een rechtstreeks verband is met een natuurlijke harmonie oid.
Oud 25-08-2005, 13:16
Verwijderd
Citaat:
Hoezo is dat niet de reden? De voorbeelden tonen aan dat alles in drie in een betere harmonie verkeerd.
Ken je het spreekwoord "two is company, three is a crowd" niet? :>
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 17:35
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Op elke regel is er natuurlijk de uitzondering.
Oud 26-08-2005, 15:26
Verwijderd
driemaal is scheepsrecht

ik gok niet dat er een ingewikkelde (of boeiende) filosofie achterzit

'fylosoof'
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 16:07
Verwijderd
Citaat:
ganralph schreef op 24-08-2005 @ 11:02 :
1 de vader
2 de zoon
3 de heilige geest

Behalve dan dat de drie-eenheid niet christelijk is
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 18:50
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 26-08-2005 @ 17:07 :
Dat is het wel, jij denkt waarschijnlijk aan:

Maar de heilige drie-eenheid bestaat ook in het Christendom: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Oud 29-08-2005, 13:41
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 26-08-2005 @ 17:07 :
leg dan ook ff uit waarom niet...

misschien heeft ie een andere oorsprong (van voor het christendom of zo), maar de chr. kerk gebruikt het en dus lijkt het me toch iets christelijks
Oud 29-08-2005, 13:47
Verwijderd
Citaat:
ganralph schreef op 29-08-2005 @ 14:41 :
leg dan ook ff uit waarom niet...

misschien heeft ie een andere oorsprong (van voor het christendom of zo), maar de chr. kerk gebruikt het en dus lijkt het me toch iets christelijks
ik had het ook over de oorsprong
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 14:24
ganralph
ganralph is offline
dan klopt je uitspraak
Citaat:
natuurlijk niet, maar ok, ik vergeef het je
Oud 29-08-2005, 14:55
McCaine
McCaine is offline