Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-08-2005, 22:42
Hydrogen
Hydrogen is offline
Snap het niet zo goed deze controle. Stel ik ga op kamers wonen. Schrijf bij de gemeente in als uitwonend en heb dus een nieuw adres. Dit adres is verschillend van mijn ouders. Bij controle van IBG zullen ze me dan eigenlijk met rust laten als ze zien dat ik en mijn ouders totaal verschillende adressen hebben? Ik heb echt geen zin in al dat gedoe van bewijzen
Oud 21-08-2005, 22:47
Blenderhead
Blenderhead is offline
Die controle wordt gehouden om te kijken of je wel echt uitwonend bent. Je kunt het adres van je ouders gebruiken als postadres. Verder dien je toch wel een huurovereenkomst te hebben als men daarom vraagt.

Ik ben nu wel wat aan het vertellen maar je vraag is me eigenlijk nogal onduidelijk.
Oud 21-08-2005, 22:55
Roos
Roos is offline
Om je in te schrijven bij de gemeente moet je een huurovereenkomst meesturen, geloof ik.
Oud 21-08-2005, 23:57
ekki
ekki is offline
Geloof dat je een beetje moeilijk doet. Je geeft gewoon bij de IBG op dat je uitwonend bent met je nieuwe adres en je schrijft je in bij je nieuwe gemeente. That's all, de IBG controleert of de gegevens met de gemeente klopt. Als dat zo is, is er niets aan de hand.
Oud 22-08-2005, 06:46
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 21-08-2005 @ 23:55 :
Om je in te schrijven bij de gemeente moet je een huurovereenkomst meesturen, geloof ik.
Volgens mij hoef je dat niet te geven wanneer je het niet wil. Ik heb het nooit hoeven laten zien, aan niemand. Ik heb zelfs begrepen dat ze er eigenlijk niet eens om mogen vragen.

De IBG ging mijn adres wel vergelijken met het adres bij de gemeente; aangezien dat afweek (bij de een stond er een toevoeging achter bij de ander niet), krijg ik een soort waarschuwing.

't Is echt geen geklooi, je schrijft je in bij de gemeente (kan meestal ook via internet) en je geeft je nieuwe adres door aan de IBG. Klaar.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 08:24
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
En als je je inschrijft in dezelfde gemeente als die van je ouders? Kan dat ook zomaar? Dus dan checken ze je adres waaronder je ingeschreven staat?
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 08:58
Hydrogen
Hydrogen is offline
Ze checken niet de woonplaats, maar je adres. Als de adressen niet kloppen, dan is er niks aan de hand.
Oud 22-08-2005, 09:00
Hydrogen
Hydrogen is offline
Trouwens, bestaat er zoiets als huis-aan-huis inspectie?
Oud 22-08-2005, 09:29
Sasz
Sasz is offline
geloof niet dat ze echt aan huis langkomen voor een controle hoor!
Als de adressen niet kloppen, krijg je een maand de tijd om het in orde te maken. Klopt het dan nog niet, dan wordt de uitwonende beurs met terugwerkende kracht stop gezet, dus je moet alles wat je bovenop een thuiswonende beurs hebt gekregen, weer terug betalen.
Oud 22-08-2005, 09:35
Hydrogen
Hydrogen is offline
Dacht gehoord te hebben dat ze aan huis kwamen? Zijn dat maar leugens dan? Is er geen steekproefcontrole bij IBG?
Oud 22-08-2005, 10:32
Sasz
Sasz is offline
volgens mij is dat alleen maar om studentjes bang te maken

ik had ook problemen met mn uitwonende beurs, want het adres bij de ib-groep klopte niet met de gemeente (waar ik wel ingeschreven stond...). Maar goed, ik kreeg een brief, dat ik een maand de tijd had om het te corrigeren. Klopte het dan nog niet, dan moest ik alles weer terug betalen.... best wel veel geld!

Maar ze zijn dus niet langsgekomen om te controleren
Oud 22-08-2005, 11:50
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 22-08-2005 @ 07:46 :
Volgens mij hoef je dat niet te geven wanneer je het niet wil. Ik heb het nooit hoeven laten zien, aan niemand. Ik heb zelfs begrepen dat ze er eigenlijk niet eens om mogen vragen.
Bij mij werd er niet eens om gevraagd...Een papiertje invullen, dat werd ingevoerd in de computer en klaar was kees.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 09:54
ganralph
ganralph is offline
de manier van inschrijven verschilt per gemeente.

zoals al gezegd: gewoon inschrijven bij IBG en gemeente op hetzelfde adres (je mag een ander postadres hebben bij de ibg)
en nee, ze komen niet langs. en al kwamen ze, lijkt me sterk dat ze een huiszoekingsbevel hebben om te kijken of jij genoeg onderbroeken in huis hebt om er echt te kunnen wonen.

als jij bij de gemeente ingeschreven staat, dan kunnen ze er van uit gaan dat huurder en verhuurder het allebei eens zijn over het feit dat jij daar woont (en voor dat adres dus je tegemoetkoming ontvangt). that's all.
zal ze ook worst wezen of jij wel of geen huur moet betalen voor je uitwonende adres.
Oud 24-08-2005, 20:11
AJMouse
AJMouse is offline
kan ik de ibgroep wijs maken dat ik een kamer 'huur' bij mn ouders?

Ik woon dan eigenlijk thuis, maar op papier huur ik gewoon een ander huis en woon ik op nummer 3(plus verzonnen toevoeging "A").

zou dat kunnen?
Oud 24-08-2005, 20:15
Stepsje
Stepsje is offline
Lijkt me niet te gaan lukken

Er is een paar jaar geleden geloof ik ook veel over in het nieuws geweest.
Er waren toen ook mensen die bij anderen ingeschreven stonden, bij broers en zussen geloof ik en dat is toen allemaal opgerold

Lijkt me dat ze het wel controleren, en je hebt bij je ouders waarschijnlijk geen eigen opgang.
Oud 24-08-2005, 20:18
AJMouse
AJMouse is offline
Kan de schuur als 'huisje' doen
Oud 25-08-2005, 09:26
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Stepsje schreef op 24-08-2005 @ 21:15 :
Lijkt me niet te gaan lukken

Er is een paar jaar geleden geloof ik ook veel over in het nieuws geweest.
Er waren toen ook mensen die bij anderen ingeschreven stonden, bij broers en zussen geloof ik en dat is toen allemaal opgerold

Lijkt me dat ze het wel controleren, en je hebt bij je ouders waarschijnlijk geen eigen opgang.
Je hebt ook geen eigen 'opgang' nodig. Dat is alleen zo als je huursubsidie wilt.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 12:02
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
AJMouse schreef op 24-08-2005 @ 21:11 :
woon ik op nummer 3(plus verzonnen toevoeging "A").
Citaat:
AJMouse schreef op 24-08-2005 @ 21:18 :
Kan de schuur als 'huisje' doen
dit zijn voor de gemeente geen officiele adressen. mocht je dit een officieel adres laten worden, dan zijn de belastingen hoger dan jouw stufi

normaal gesproken huurt een kind zijn slaapkamer niet van de ouders. je ouders hebben ook een plicht om jou te onderhouden. de ibg gaat er van uit dat thuiswonenden deze verzorging (zoals gratis onderdak) wel krijgen. is dit niet het geval, dan kun je
1. uit huis gaan (daar steunt de ibg je financieel in)
2. je ouders aanklagen (maar of je dan nog thuis wilt wonen...)

het is gewoon een regel dat je als thuiswonende (en het adres van je ouders is bekend bij de ibg) geen uitwonende beurs krijgt (vandaar de benamingen)
Reageren

Regels voor berichten