Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-08-2005, 13:35
El Cabezón
El Cabezón is offline
Dit komt van de site van de Rabobank:

Citaat:
Wat is skimming?
Skimming is het kopiëren van uw pasgegevens door het plaatsen van een illegaal kaartleesapparaatje op de pasinvoer van een geldautomaat. Criminelen kijken vervolgens uw persoonlijke pincode af, waarna zij geld van uw rekening opnemen. Door het plaatsen van speciale voorzetmondjes op de pasinvoer moet worden voorkomen dat criminelen kaartlezers kunnen plaatsen.
Ik ben er donderdagavond achtergekomen dat er in Spanje € 1.140,-- is afgeschreven, ruim twee weken nadat ik terugkwam van Gran Canaria. Bij een vriend van me is er ook zo'n € 1.900,-- afgeschreven...

Vrijdag ben ik bij de bank geweest, heb aangifte gedaan bij politie en al het papierwerk is verstuurd naar het hoofdkantoor van de ABN AMRO. Ik krijg echter telkens te horen: "We willen je geen valse hoop geven." en "Je kan er maar beter niet vanuit gaan dat je het terugkrijgt." Gelukkig kón er simpelweg niet meer opgenomen worden, aangezien mijn limiet was bereikt. € 1.140,-- kan ik niet missen, maar wanneer ik € 15.000,-- op mijn rekening had staan, was de ramp groter geweest. Je komt er per slot van rekening tóch pas achter wanneer je niet meer kan pinnen...

Zijn er hier mensen die dit ook hebben meegemaakt??? Kan ik mijn geld terugverwachten???
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-08-2005, 13:49
Verwijderd
Mijn tante heeft dat gehad, ze hadden €2500,- opgenomen (tot het limiet) en ze heeft alles terug gekregen.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 14:45
coopergirl
coopergirl is offline
http://www.consumentenbond.nl/nieuws...ticket=nietlid Kun je hier iets mee? Er staat tevens een standaardbrief die je er kunt downloaden..

Sterkte!!
Oud 16-08-2005, 15:30
Verwijderd
De bank kan zijn eigen aansprakelijkheid natuurlijk uitsluiten. Als er door je eigen schuld onbevoegde opnames worden gedaan krijg je in de regel niets of een symbolisch bedrag en voor onbevoegde opnames buiten je eigen schuld heeft de bank in de regel de aansprakelijkheid beperkt, zal van bank tot bank verschillen. Er zit maar één ding op en dat is gewoon contact opnemen met je bank.

Maar zoals de consumentenbond zegt, banken wijzen claims vaak te snel af omdat ze natuurlijk hard spelen terwijl ze wel aansprakelijk zijn. Gewoon aandringen, want de bank is wel aansprakelijk omdat ze onbevoegd geld hebben uitbetaald.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 12:19
MB
MB is offline
Hoe herken je zo'n kaartleesapparaatje?
Oud 17-08-2005, 12:23
Sylver-Myst
Sylver-Myst is offline
Nauwelijks te herkennen. Mijn oom heeft dit ook gehad en hij had ook niets door. Er zou namelijk al een nieuw kaartleesapparaat komen en het viel hem dus niet op. Later kreeg hij bericht van de postbank dat er een groot bedrag van zijn rekening was opgenomen, maar ze hebben de daders kunnen achterhalen en mijn oom heeft geluk gehad (en zijn geld terug gekregen).

Ik hoop voor jou dat ze de daders kunnen vinden, maar anders ben ik bang dat er weinig aan te doen is. Jammer, want het gaat toch om veel geld. Veel succes/sterkte!
Oud 17-08-2005, 14:02
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
MB schreef op 17-08-2005 @ 13:19 :
Hoe herken je zo'n kaartleesapparaatje?
tegenwoordig staat er vaak op de automaat: "deze automaat is voorzien van een beveiligde pasinvoer".
dan steekt er een soort van plastic tong voor het gleufje uit. je mag er dan vanuit gaan dat het veilig is.

kijk ook altijd of er in de bovenrand (waar je je hoofd tegen stoot) geen extra balk met een camera zit. (op deze manier worden de pincodes gelezen door de criminelen)

ff wiebelen (niet slopen!) met de pasinvoer en de balk leert al snel of ze wel of niet vals zijn (bewegen ze makkelijk: niet pinnen)

(een politieagent op de Rozengracht in A'dam rukte die camerabalk er zo uit bij een heterdaad van skimmers vorig jaar )
Oud 26-08-2005, 00:18
ijscoman
ijscoman is offline
Ik weet niet of het nu nog zo is maar 2 jaar geleden kon je in spanje betalen zonder te pinnen dus door je pankpas te overhandigen waarna hun je rekening nummer overnamen en jij je handtekening moest zetten. Bij veel zaakjes hoefde je geen eens een handtekening te zetten en werd het geld gewoon afgeschreven. Daar zijn toen een aantal gevallen van fraude mee geweest (is ook op kassa geweest).
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 09:19
ganralph
ganralph is offline
jep, in het buitenland heb je een veel groter risico als je je pas verliest. Spanje en volgens mij ook Frankrijk zijn er enigszins berucht om, dat je veel geld kunt kwijt raken
Oud 26-08-2005, 09:26
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
ganralph schreef op 26-08-2005 @ 10:19 :
jep, in het buitenland heb je een veel groter risico als je je pas verliest. Spanje en volgens mij ook Frankrijk zijn er enigszins berucht om, dat je veel geld kunt kwijt raken
Jah het verbaast me toch ook altijd weer dat je zonder je pincode in sommige landen geld kan opnemen of gewoon met je pas kan betalen. Er is tenslotte niet voor niks zo'n pincode.
Verder vraag ik me toch af hoe het werkt als je geen handtekening zet. Dan hebben ze namelijk helemaal niks om het geld te "vorderen"
Oud 26-08-2005, 09:31
ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 26-08-2005 @ 10:26 :
Jah het verbaast me toch ook altijd weer dat je zonder je pincode in sommige landen geld kan opnemen of gewoon met je pas kan betalen. Er is tenslotte niet voor niks zo'n pincode.
Verder vraag ik me toch af hoe het werkt als je geen handtekening zet. Dan hebben ze namelijk helemaal niks om het geld te "vorderen"
Dan kun je inderdaad dat geld terug krijgen was toen ook op kassa het is alleen vrij moeilijk om dat allemaal te regelen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten