Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-08-2005, 23:18
ragdoll
ragdoll is offline
Hersenspinsels van een donkere jongen

‘Eerst was er de zon. En het zand. Verlicht en prachtig, zoals goud. En totaal nutteloos natuurlijk – net als goud. We konden van geen van beide leven; het zand omdat het niet vruchtbaar was, het goud omdat we het niet hadden.’

Dit vertelde mijn opa me toen ik vijf was. De tijd van zon en zand, legde hij me uit, was een goede tijd geweest. De tijd van het goud was later. En anders.

‘Toen kwamen de witte mannen, en zij brachten de schaduw met zich mee. Schaduw geworpen door huizen die zo groot waren als complete dorpen. We geloofden niet dat ze bestonden, totdat we die huizen zelf gezien hadden. En we hébben ze gezien.

Ze brachten ook onze tweede huid mee. Daarvoor was onze huid de kleur geweest van donkere chocola, hij glansde in de zon. We hadden nooit de schoonheid ervan opgemerkt, totdat we de witte mannen zagen. Hun huid was bleek, dezelfde kleur als hun tanden, ogen en de palmen van hun handen – ze waren, kortom, niets meer dan witte vlekken die zich in ons landschap voortbewogen.
Eerst moesten we om hen lachen, en hadden we zelfs medelijden als we zagen hoe duizelingwekkend rood ze werden door de felle zon. We wisten toen nog niet welke gevoelens zich verstopten onder hun lodderige uiterlijk.

Nadat ze ons hadden veroverd gaven ze ons de tweede huid. Gemaakt van linnen, en wit, net als hun eigen huid. We begrepen er niets van, net zoals we niets van het gemak begrepen waarmee zij ons bevelen gaven en waarmee zij ons hun werk lieten doen.’

Ik ben nu oud, net zo oud als mijn opa toen hij me dit verhaal vertelde. Ik heb geen antwoord op zijn vragen, en ik heb ook geen kleinkinderen om ze aan te stellen.
Er zijn wel dingen veranderd. De witte mannen veroveren niet meer (dat is ook niet meer nodig); ze praten nu met bezorgde gezichten over oorlog en verschrikkelijke dingen. Iets over “een idiote rassentheorie en duizenden mensen die naar kampen worden weggevoerd,” kennelijk. Die mensen, dat zijn Joden. Ik ken hen niet, ik heb nog nooit van Joden gehoord.
Maar ik neem aan dat ze blank zijn.

~

kritiek graag.
Oud 27-08-2005, 09:29
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Hm, moeilijk.

Ik weet niet zo goed wat ik ervan vind. Aan de ene kant heb ik zoiets van: wat ik nu precies het verhaal en waarom stap je ineens over op Joden? Aan de andere kant vind ik het leuk hoe je het verhaal opbouwt, hoe die opa vertelt over de zon en de schaduw. Maar van mij had het langer gemogen, had er meer echt mogen gebeuren, zeg maar...

Citaat:
En totaal nutteloos natuurlijk – net als goud.
Ik zou dat "net als goud" gewoon weglaten, omdat je het anders nogal veel herhaalt en het is zo ook duidelijk
Oud 27-08-2005, 12:36
Miroir
Miroir is offline
Ik vind het begin erg goed, ik wilde gelijk verder lezen. Ik snap dat dit een kort verhaaltje is maar je gaat wel erg snel van de (hele mooie) inleiding over op de rest, dat zo snel gaat dat ik het gevoel heb dat het een beetje afgeraffeld is.

'Nadat ze ons hadden veroverd gaven ze ons de tweede huid.'
Dat had ik wel iets beeldender gewild. Hoe hebben ze hen dan veroverd. Hebben ze niet teruggevochten? Enz...

Te snel en de ommekeer naar de Joden vind ik te vaag. Herschrijven zou ik zeggen; wordt vast een mooi stuk
Oud 27-08-2005, 12:42
Verwijderd
Citaat:
Miroir schreef op 27-08-2005 @ 13:36 :

Te snel en de ommekeer naar de Joden vind ik te vaag. Herschrijven zou ik zeggen; wordt vast een mooi stuk
Dit denk k ook. De inleiding is errug mooi, maar daarna word het stuk n beetje "plat", als je begrijpt wat k bedeol....
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 12:43
I C U
I C U is offline
Het leest onwijs fijn, en het begin is goed, het boeit en spoort aan tot verder lezen. En je vertelt verder, en ik begon benieuwd te worden naar wat er komen ging, ik dacht zelfs dat er nog meer kwam, maar je stopte bij de joden in de tweede wereld oorlog. En die link snap ik niet helemaal. Als je ermee wilt aangeven dat 'wij' vroeger hetzelfde met de slaven deden als de duitsers deden met de joden, dan... vind ik die vergelijking best krom. Als je een andere bedoeling ermee hebt, kan ik die niet vinden.
Verder: je stijl is heerlijk, en het begin onwijs goed, maar het einde...
Oud 27-08-2005, 12:49
ragdoll
ragdoll is offline
Bedankt voor alle kritiek. Ik bedoel inderdaad dat "wij" vroeger hetzelfde deden met afrikaanse slaven als de duitsers met de joden, maar dat moet ik idd beter uitwerken. En ik zal nog ns gaan peinzen over een nieuw einde
Oud 27-08-2005, 12:59
I C U
I C U is offline
Citaat:
ragdoll schreef op 27-08-2005 @ 13:49 :
Bedankt voor alle kritiek. Ik bedoel inderdaad dat "wij" vroeger hetzelfde deden met afrikaanse slaven als de duitsers met de joden, maar dat moet ik idd beter uitwerken. En ik zal nog ns gaan peinzen over een nieuw einde
Succes!
Oud 27-08-2005, 14:34
Changshan
Changshan is offline
Goed werk, Granny. Je schrijft wel leuk, maar inderdaad: doe iets met die vergelijking. Het begin mag natuurlijk helemaal hetzelfde blijven.
Oud 27-08-2005, 16:01
Roosje
Roosje is offline
Niet veel aan toe te voegen, behalve dat ik de vergelijking van zand en goud tof vind.

Citaat:
het goud omdat we het niet hadden.’
Reageren

Regels voor berichten