Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-08-2005, 20:31
Orpa
Orpa is offline
Ik zat me af te vragen, wat heeft iedereen toch tegen voedselkleurstoffen. Alles moet toch maar vooral kleurstof vrij zijn...

Ik heb vanmiddag een blauw brood gebakken. Gewoon mix voor wit brood, in de broodbakmachine, water en boter erbij, en dan een scheutje kleurstof. Hetzelfde heb ik vorige week gedaan met roze kleurstof. Als ik dit op school opeet dan vraagt iedereen
1) wat het is
2) waarom er kleurstof in zit
en 3) of het anders smaakt...

Dat is dus direct mijn 2de verbazing, waarom denkt iedereen dat een roze brood zoet is en een groen brood fris van smaak?
Oud 28-08-2005, 21:38
hmhm
hmhm is offline
Dat ligt aan onze hersens, we leggen verbanden, lavendel is Frankrijk, Roze is zoet door het zuurstokroze, als iets fris moet lijken maken ze het groen(mint), dat wil de consument.
Vroeger waren alle zintuigen met elkaar verbonden, elk cijfer heeft dan een kleur, smaak kan stekelig zijn, sommige mensen hebben dat nog steeds, maar het is zeldzaam.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 21:52
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Blauw brood dat is een goeie. Klinkt als een huiswerkopdacht .

Bij voeding gaan wij vaak (al dan niet terecht terecht) af op ons waarnemingsvermogen. In dit geval is zien van toepassing. Wij zijn niet gewend om blauw eten te eten. Vrijwel geen enkel voedingsmiddel is blauw. Ik kan er geen een bedenken; de blauwe bes is dacht ik paars. Blauw betekent dus gevaar, het komt niet bekend voor en dus staat men er huiverig tegenover. Men is niet gewend dat brood blauw is; men is andere kleuren gewend. Een vliegend insect met zwart/gele strepen betekent ook gevaar. Terwijl een hommel niet steekt. Het is misschien interessant om de reactie op een groen brood ook te observeren.

Over kleurstoffen: wat voor nut heeft voor je gezondheid om je eten een ander kleurtje te geven? Het ziet er leuk uit en that's it. Daarnaast zijn sommige mensen ook allergisch voor bepaalde kleurstoffen e.a. additieven. Vandaar dat zij gedwongen worden om op te letten en te vermijden.

Mbt het proeven van kleuren: dat is een lichte vorm van synastesie.
Oud 28-08-2005, 21:57
Jolt
Jolt is offline
Juist niet, als ik een lekker stukje vlees wil wil niet een knal rode, aangezien kleurstof toch een negative invloed heeft op vlees.

Een slager heeft dan nooit meer vers vlees, als jij weet dat je vlees een beetje bruin word, weet je dat je vers vlees heb gekocht zonder kleurstoffen.

Het is leuk met verschillende kleuren koken, maar waarom voor een rode kleur niet gewoon een beetje tomatenpuree, of couli's van een paprika, etc.

Heb ik liever dan een kleurstofje.
Oud 29-08-2005, 07:45
Verwijderd
Mbt kleurstofvrij zijn: kleurstof is over het algemeen chemische troep, veel mensen kunnen er niet goed tegen en andere mensen willen liever zo min mogelijk chemische troep binnen krijgen. Daarom willen veel mensen zoveel mogelijk kleurstofvrije dingen hebben.

Op de rest is al gereageerd, dat ga ik niet nog eens doen, want ik ben het er mee eens.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten