Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-08-2005, 12:43
Magican
Magican is offline
Mannen hebben hoger IQ dan vrouwen

Uitgegeven: 25 augustus 2005 21:45
Laatst gewijzigd: 25 augustus 2005 22:10

MANCHESTER - Mannen hebben gemiddeld een hoger IQ dan vrouwen. Het gaat om een verschil van vijf punten, dat vanaf 14-jarige leeftijd ontstaat.

Dat blijkt uit een studie van wetenschappers van de universiteit van het Britse Manchester. Donderdag werden de eerste resultaten bekendgemaakt. Het complete onderzoek verschijnt eind dit jaar, meldde de Britse omroep BBC.

Naarmate het intelligentiequotiënt toeneemt, constateerden de academici een groeiende kloof tussen vrouwen en mannen. Twee keer zoveel mannen als vrouwen hebben een IQ van 125 punten. Op het 'geniale' niveau van 155 punten staan tegenover elke vrouw 5,5 mannen.

Het onderzoek is gebaseerd op 80.000 IQ-testen en een studie bij 20.000 studenten.

[bron: http://www.nu.nl/news.jsp?n=580287&c=91&rss ]

Ik wist het
Oud 26-08-2005, 12:56
Go
Go is offline
Daar staat tegenover dat vrouwen met hetzelfde IQ als mannen meer met hun IQ ' kunnen'. (Link ).
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 13:03
Verwijderd
Dat is niet zo verwonderlijk. De standaard IQ-tests meten vooral ruimtelijk en wiskundig inzicht en daarin zijn mannen beter dan vrouwen. Kritiek daarop zou zijn dat een IQ-test maar een heel beperkt aspect van het begrip intelligentie meet.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 13:14
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-08-2005 @ 14:03 :
Dat is niet zo verwonderlijk. De standaard IQ-tests meten vooral ruimtelijk en wiskundig inzicht en daarin zijn mannen beter dan vrouwen. Kritiek daarop zou zijn dat een IQ-test maar een heel beperkt aspect van het begrip intelligentie meet.
De Stanford-Binet Intelligence test (een van de meest gebruikte en wetenschappelijk gefundeerde intelligentietests) gebruikt zowel onderwerpen van ruimtelijk inzicht als de wat meer 'talige' onderwerpen. Overigens hebben mannen alleen een biologisch voordeel als het gaat om ruimtelijk inzicht. Bij andere wiskundige taken (hoofdrekenen, algebra, etc) bestaat er geen daadwerkelijk verschil tussen mannen en vrouwen, in tegenstelling tot wat algemeen gedacht wordt.

Overigens is dit niet iets wat nog niet bekend was. IQ-scores zijn normaal verdeeld bij beide geslachten, met een gemiddelde van 100. Over de gehele populatie is de standaardafwijking 15, maar de standaardafwijking van mannen is groter dan die van vrouwen. Dit betekent dat er meer mannen zijn met een extreem hoge score, maar ook dat er meer mannen dan vrouwen zijn met een extreem lage score. De claim dat mannen gemiddeld hoger scoren gaat misschien op binnen bepaalde grenswaarden, maar over de gehele populatie genomen zullen de verschillen niet significant van elkaar verschillen.
Oud 26-08-2005, 13:20
MTpower
MTpower is offline
Dat wist ik een aantal jaar geleden al...
Ik denk ook dat het komt doordat vrouwen nog niet helemaal geemancipeerd zijn, vooral de generaties voor "ons" hebben vaak niet dezelfde opleidingen kunnen doen als mannen.

Het HOEFT er natuurlijk niet perse mee te maken te hebben, maar het zou wel een van de redenen kunnen zijn
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 13:59
Gatara
Gatara is offline
Wat MTPower zegt. IQ testen zeggen niets op zich.

En daarnaast ligt het er altijd maar aan wat je met je hersenen doet.
Oud 26-08-2005, 14:23
Verwijderd
Het was toch al langer bekend dat meer mannen zijn die extreem intelligent zijn dan vrouwen? Het omgekeerde is - als ik me niet vergis - overigens ook waar.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 15:14
Verwijderd
Ja, mannen zijn vaak de extreme uitersten, terwijl vrouwen zich meer 'rond het gemiddelde' concentreren.

Mijn theorie is dat het lagere gemiddelde IQ bij vrouwen te verklaren is door menstruatie. Menstruerende vrouwen presteren slechter, en ervanuitgaande dat 1/4 vrouwen ongesteld is tijdens een IQ-test trekt dat gewoon het gemiddelde omlaag.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 15:42
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 26-08-2005 @ 14:14 :
De claim dat mannen gemiddeld hoger scoren gaat misschien op binnen bepaalde grenswaarden, maar over de gehele populatie genomen zullen de verschillen niet significant van elkaar verschillen.
Volgens Stanford 5 punten.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 15:44
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Katje schreef op 26-08-2005 @ 16:14 :
Ja, mannen zijn vaak de extreme uitersten, terwijl vrouwen zich meer 'rond het gemiddelde' concentreren.

Mijn theorie is dat het lagere gemiddelde IQ bij vrouwen te verklaren is door menstruatie. Menstruerende vrouwen presteren slechter, en ervanuitgaande dat 1/4 vrouwen ongesteld is tijdens een IQ-test trekt dat gewoon het gemiddelde omlaag.
nee, t schijnt dat menstruerende vrouwen beter kunnen rekenen.

was ooit in 1 of ander vaag onderzoek uit 1997 oid naar voren gekomen.
Oud 26-08-2005, 23:22
Sithan
Sithan is offline
Ik geloof niet in IQ testen.
Oud 27-08-2005, 11:53
Verwijderd
Tsja. Ik geloof wel dat er een bepaalde filosofie achter zit, een bepaalde wetenschappelijk verantwoorde methodiek, maar ik denk niet dat ze enig nut hebben om vooraf te voorspellen wie 'dom' of 'slim' zal worden gevonden (in het dagelijks spraakgebruik).
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 12:16
Verwijderd
Daar tegenover staat vast dat mannen een lager EQ hebben dan vrouwen zo kleinzerig dat mannen zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 12:34
juno
juno is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 26-08-2005 @ 14:14 :

Overigens is dit niet iets wat nog niet bekend was. IQ-scores zijn normaal verdeeld bij beide geslachten, met een gemiddelde van 100. Over de gehele populatie is de standaardafwijking 15, maar de standaardafwijking van mannen is groter dan die van vrouwen. Dit betekent dat er meer mannen zijn met een extreem hoge score, maar ook dat er meer mannen dan vrouwen zijn met een extreem lage score. De claim dat mannen gemiddeld hoger scoren gaat misschien op binnen bepaalde grenswaarden, maar over de gehele populatie genomen zullen de verschillen niet significant van elkaar verschillen.
Aha, dus wat de onderzoekers hier verzwijgen is dat mannen ook veel vaker echt dom zijn dan vrouwen. Zeker mannelijke onderzoekers?
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 12:50
Gatara
Gatara is offline
Aangezien je IQ-testen kunt oefenen hecht ik er zeer weinig waarde aan
Oud 27-08-2005, 13:21
Moustache
Moustache is offline
Citaat:
Sithan schreef op 27-08-2005 @ 00:22 :
Oud 27-08-2005, 14:06
Joostje
Joostje is offline
Ik denk dat we, ter bevordering van het menselijk ras, alle vrouwen moeten afslachten.
Oud 27-08-2005, 14:37
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef op 27-08-2005 @ 15:06 :
Ik denk dat we, ter bevordering van het menselijk ras, alle vrouwen moeten afslachten.
Oud 27-08-2005, 14:39
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 27-08-2005 @ 13:50 :
Aangezien je IQ-testen kunt oefenen hecht ik er zeer weinig waarde aan
Daarmee bedoel je dat je ervan uit gaat dat significant meer mannen die test hebben geoefend dan vrouwen?
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 14:40
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Snees schreef op 27-08-2005 @ 15:39 :
Daarmee bedoel je dat je ervan uit gaat dat significant meer mannen die test hebben geoefend dan vrouwen?
nee, maar wel dat mannen meer met dergelijke elementen die in zo'n test naar voren komen te maken hebben gehad in de praktijk. Al dan niet beinvloedt door de omgeving, dan wel vanuit eigen interesses.
Oud 27-08-2005, 16:21
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Sithan schreef op 27-08-2005 @ 00:22 :
zeker een lage score gehaald.
Oud 27-08-2005, 16:54
Verwijderd
Citaat:
Magican schreef op 26-08-2005 @ 13:43 :
Het onderzoek is gebaseerd op 80.000 IQ-testen en een studie bij 20.000 studenten.
Niet zo verrassend dan. Bedenk ook dat mannen vaker aan passieve IQ-training doen dan vrouwen, door bijvoorbeeld een exacte studie te doen of te schaken.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 18:15
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 27-08-2005 @ 15:40 :
nee, maar wel dat mannen meer met dergelijke elementen die in zo'n test naar voren komen te maken hebben gehad in de praktijk. Al dan niet beinvloedt door de omgeving, dan wel vanuit eigen interesses.
D'uh, maar dat is natuurlijk niet bezwaarlijk. Wie veel wiskunde oefent wórdt ook slimmer. Of moeten we ook een correctie uitvoeren bij vrouwen die veel met taal bezig zijn?
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 18:58
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Joostje schreef op 27-08-2005 @ 15:06 :
Oud 27-08-2005, 19:15
akumabito
akumabito is offline
Wat zou het toch fijn zijn als mannen hun hogere IQ eens niet constant zouden aanwenden om oorlog te voeren of efficientere manieren te verzinnen om elkaar de dood in te jagen..
Oud 27-08-2005, 19:33
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Snees schreef op 27-08-2005 @ 19:15 :
D'uh, maar dat is natuurlijk niet bezwaarlijk. Wie veel wiskunde oefent wórdt ook slimmer. Of moeten we ook een correctie uitvoeren bij vrouwen die veel met taal bezig zijn?
als je onder slimmer worden verstaat "kennis opdoen".

Maar het IQ staat voor intelligentie quotient. Juist intelligentie is meer dan slechts kennis opdoen. Intelligentie is dat waartoe je hersenen in staat zijn.
Oud 27-08-2005, 22:14
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-08-2005 @ 17:54 :
Niet zo verrassend dan. Bedenk ook dat mannen vaker aan passieve IQ-training doen dan vrouwen, door bijvoorbeeld een exacte studie te doen of te schaken.
vrouwen praten meer (mannen gebruiken zo'n 2000 - 3000 woorden per dag, vrouwen zo'n 6000 - 7000), waardoor ze meer taaloefening krijgen. Een IQtest bestaat niet alleen uit rekenen en wiskundig inzicht, maar voor een even zo groot deel uit talige onderdelen.

Overigens moet ik mijzelf even corrigeren. De Stanford-Binet test is niet de meest gebruikte intelligentietest, dat is de WAIS (Wechsler Adult Intelligence Scale). De Stanford-Binet test was een van de allereerste zinnige intelligentie tests.
Oud 28-08-2005, 10:35
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 27-08-2005 @ 20:33 :
als je onder slimmer worden verstaat "kennis opdoen".

Maar het IQ staat voor intelligentie quotient. Juist intelligentie is meer dan slechts kennis opdoen. Intelligentie is dat waartoe je hersenen in staat zijn.
Dat weet ik ook wel, en als je veel leest word je beter in het 'taal'-gedeelte van die tests.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 10:37
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Dat is allang bekend! Mannen hebben een hoger IQ en vrouwen hebben een hoger EQ.
Oud 28-08-2005, 10:44
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
BrunetJuh schreef op 28-08-2005 @ 11:37 :
Dat is allang bekend! Mannen hebben een hoger IQ en vrouwen hebben een hoger EQ.
Wat is de wereld voor sommige mensen toch lekker simpel
Oud 28-08-2005, 10:44
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 27-08-2005 @ 23:14 :
vrouwen praten meer (mannen gebruiken zo'n 2000 - 3000 woorden per dag, vrouwen zo'n 6000 - 7000), waardoor ze meer taaloefening krijgen.
Helaas is dat dus geen gecontroleerde taaloefening. Als je eenmaal fouten maakt blijf je ze maken en als je bepaalde woorden niet kent leer je ze ook niet. En vrouwen praten altijd over hetzelfde wat de varrieteit van het woordgebruik verminderd. Denk dus niet dat dat een verklaring is
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 10:52
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Twanos schreef op 27-08-2005 @ 17:21 :
zeker een lage score gehaald.
Ik heb me nooit laten testen, bang voor het resultaat

Maar aan de andere kant heb je een goed punt, want in hoeverre is de intelligentie test een afspiegeling van werkelijke kennis of juist eerder van gevoelens/motivatie op die dag.
Ik pleit bijvoorbeeld ook tegen de CITO toets en voor de gewone dagelijkse observering door leraren, ipv veel te laten afhangen van een bepaalde week.
Alvorens ze een test ontwikkelen moeten ze naar mijn idee eerst het construct duidelijk hebben en bij intelligentie is dat absoluut niet het geval.
Oud 28-08-2005, 10:57
Verwijderd
Citaat:
renee182 schreef op 28-08-2005 @ 11:44 :
Helaas is dat dus geen gecontroleerde taaloefening. Als je eenmaal fouten maakt blijf je ze maken en als je bepaalde woorden niet kent leer je ze ook niet. En vrouwen praten altijd over hetzelfde wat de varrieteit van het woordgebruik verminderd. Denk dus niet dat dat een verklaring is
Het gaat niet om taalfouten of woordenschat, maar om het feit dat je continu zinnen aan het bouwen bent en (onbewust) nadenkt over de verbanden tussen woorden en zinnen.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 11:56
Nona
Nona is offline
Citaat:
renee182 schreef op 28-08-2005 @ 11:44 :
*grin* Je leert er misschien geen nieuwe woorden of constructies van, maar als je veel praat ben je constant bezig zinnen te vormen en daar een logisch geheel van te maken, wat de samenhang wel bevordert. Bovendien, als je vaak hetzelfde vertelt, weet je hoe irritant het is om constant hetzelfde woord te gebruiken? Ik ben dan geneigd synoniemen te gaan gebruiken, wat deze vaardigheid ook bevordert.

Hoe nutteloos eigenlijk.

Ik laat mijn IQ niet testen, ik ben een vrouw en dus dom.
Reageren

Regels voor berichten