Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-08-2005, 09:34
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
De Griekse filosoof Plato (427-347 voor Christus) was de eerste die over Atlantis schreef in zijn dialogen Timaeos en Kritias. Hij leek ervan overtuigd dat dit land werkelijk heeft bestaan, omdat de grootvader van zijn oom Kritias hierover verhalen had gehoord van Solon, die het weer van een Egyptische priester had gehoord. Hoe het land eruit zag, is door Plato in detail beschreven. Onder andere was er op het eiland een tempel gewijd aan de god Poseidon, de god van de zee.

Het eiland Atlantis zou buiten de Middellandse Zee moeten hebben gelegen, dus nog verder dan de Zuilen van Hercules (de straat van Gibraltar).

Volgens Plato verdween het rijk ongeveer 9500 voor Christus door een wereldwijde catastrofe, een soort zondvloed, waardoor ieder spoor van het land werd weggewist. Atlantis zou volgens de Griekse mythologie wegens hoogmoed van de bewoners uit straf door de god Zeus zijn vernietigd.

Het verhaal van Plato over een mythisch eiland komt over de hele wereld in vele verhalen voor, in de vorm van een aards paradijs, dat ten ondergaat aan natuurrampen, zoals aardbevingen of vloedgolven. Sommigen denken dat Plato geïnspireerd was door de vulkanische gebeurtenissen op het eiland Santorini. Tegenwoordig bestaat er een indrukwekkende hoeveelheid hypothesen en speculaties over de vraag waar Atlantis gelegen zou kunnen hebben.

een misschien iets minder "zweverig" topic voor de wat meer sceptische mensen onder ons

hoe denk jij over de mythe van het eiland dat hierboven geschreven is? onzin, waarheid? hoe zou het in elkaar hebben gestoken?
Oud 21-08-2005, 10:40
Vejji
Vejji is offline
ik denk wel dat het bestaat, maar niet dan de man met de bliksemschichten de hele zooi naar de zeebodem heeft verhuisd.
persoonlijk denk ik eerder aan een aardbeving/verschuiving oid
Oud 21-08-2005, 11:10
Apomes
Apomes is offline
Moest Atlantis bestaan hebben lijkt het me niet realistisch dat het in 9500 v.C. was! Het wiel bestond toen zelfs nog niet , laat staan dat ze dan enorme schepen kunnen bouwen en enorme tempels. Trouwens de ondergang van Atlantis kwam door hun eigen hoogmoed, ze wouden namelijk teveel . Dat is dan ook weer een punt waarom het niet in 9500 v.C. kan, aangezien ze al spraken van bloeiende handel met andere landen en het vervoer van keramiek, metalen,...

Waar Atlantis nu kan liggen & Waarom?

- Santorini: Er zijn bewijzen dat Santorini vroeger wel verdacht veel de vorm had van de door Plato omschreven vorm. Maar ook recente archeologische vondsten laten mensen twijfelen! Zo is er een hele stad gevonden, en één huis had een muurschildering die er net uitzag als de legendarische stad "Atlantis" zelfs de tempels waren er op geschilderd...verdacht

- De Zuidpool: ze zeggen wel dat Atlantis de zuidpool is, alleen is het land nu bedekt met ijs. Reden? Een wiens naam vergeten "wereld"ontdekker ( ) in de oudheid, heeft een gedetailleerde map gemaakt van de Zuidpool toen er nog geen ijs op was, dit heeft hij gemaakt met behulp van: inkt, parkement en een HOUTEN bootje . Ook verteld hij over de rijkdom van de zuidpool

- Cuba: Cuba ligt half onder water. Het gedeelte dat onder water ligt, ligt boordevol Goud, marmer,...! Jaarlijks zijn er honderden (al dan niet illegale) duikers die er hun handjes gaan vullen. Het gedeelte dat boven water ligt, trekt dan weer op de beschrijving van Plato! (Bomen, aan ene kant van het eiland dat het eiland zou afschermen en beschermen)

- Engeland: daar weet ik niet genoeg over

- gewoon een eiland dat nu ergens onder water ligt in de Oceaan

Persoonlijk?: Cuba of Santorini, maar toch eerder Cuba
Oud 21-08-2005, 11:54
Verwijderd
pure FANTASIE!
Oud 21-08-2005, 11:57
Verwijderd
of het kan ook zijn dat het wel bestaat, maar niet letterlijk onder water..
gewoon een soort van 'grot' die bijna onbereikbaar is.
Oud 21-08-2005, 12:30
lady of the dark
lady of the dark is offline
cool onderwerp is dit. Ik moet eerlijk zeggen dat ik verrekte weinig verstand heb van Griekse mythologie laat staan van Atlantis. Misschien heeft het wel bestaan, maar het kan net zo goed zijn dat het gewoon een fantasie verhaaltje van iemand was dat helemaal zijn eigen leven is gaan leiden. Vergelijk broodje aap verhalen of urban legends. (www.broodjeaap.nl, is een leuke site als je er in geïnteresseerd bent) Je kunt nu eigenlijk niet meer zeggen of het ooit bestaan heeft of niet, het is leuker om te kijken hoe mensen er over speculeren. (ik heb zelfs weleens gehoord van iemand dat er sprekende dolfijnen op atlantis woonden. of zo )
Oud 21-08-2005, 13:12
Vejji
Vejji is offline
start dan ook ff een topic over troje
hetzelfde principe als dit topic
Oud 21-08-2005, 15:49
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Gijsbertus schreef op 21-08-2005 @ 14:12 :
start dan ook ff een topic over troje
Troje & Atlantis kan je toch niet vergelijken?

De Stad Troje is met 98% zekerheid gevonden, of de mythe werkelijk gebeurd is weten we niet.

Atlantis is een heel continent in hemelsnaam .
Je kan wel denken dat Atlantis een Mythe is want er zit een gedachte achter: "Door teveel macht, werk je mee aan je eigen ondergang". Maar dan heb ik weer iets van: "Nuja, Plato had toch wel iets beters te doen dan een Mythe zo nauwkeurig te omschrijven".
De leer van Plato was dat de werkelijkheid in de onzichtbare wereld ligt, mss moeten we daar even bij stilstaan...
Oud 21-08-2005, 15:51
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
misspunky schreef op 21-08-2005 @ 12:57 :
of het kan ook zijn dat het wel bestaat, maar niet letterlijk onder water..
gewoon een soort van 'grot' die bijna onbereikbaar is.
je doet je signature eer aan .

Atlantis ligt dus aan/in/is een grot
Oud 21-08-2005, 19:29
Vejji
Vejji is offline
Citaat:
Apomes schreef op 21-08-2005 @ 16:49 :

De Stad Troje is met 98% zekerheid gevonden

DUS men weet het niet zeker!
en dat de stad is gevonden heb ik nog niet gehoord moet ik zeggen, nou kan ik er best naast zitten hoor
Oud 21-08-2005, 19:40
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Hmmm wacht even, ik dacht dat Atlantis die stad was die door de energie van teveel kristallen was vernietigt? Of heb ik teveel tekenfilms gezien?
Oud 21-08-2005, 20:45
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
Citaat:
Gijsbertus schreef op 21-08-2005 @ 11:40 :
ik denk wel dat het bestaat, maar niet dan de man met de bliksemschichten de hele zooi naar de zeebodem heeft verhuisd.
dat denk ik inderdaad ook, dat er een beschaving is geweest die al zijn tijd voor was. en dat het door een aardverschuiving oid vernietigd is. of het dan te maken heeft dat ze op 't toppunt van decadentie zaten en steeds meer wild, is twijfelachtig natuurlijk.
Oud 22-08-2005, 16:22
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Gijsbertus schreef op 21-08-2005 @ 20:29 :
DUS men weet het niet zeker!
en dat de stad is gevonden heb ik nog niet gehoord moet ik zeggen, nou kan ik er best naast zitten hoor
De stad in kwestie bestaat uit een aantal lagen en laag 5 (dacht ik), stamt uit de tijd van de Trojaanse oorlog! Ook de omgeving lijkt de kloppen volgens Homerus beeld. Laag 5 was vernield door een grote brand

Zoek maar eens op google: Troy city ofzo!

De stad in kwestie ligt:

Oud 22-08-2005, 16:43
Vejji
Vejji is offline
Citaat:
Apomes schreef op 22-08-2005 @ 17:22 :
De stad in kwestie bestaat uit een aantal lagen en laag 5 (dacht ik), stamt uit de tijd van de Trojaanse oorlog! Ook de omgeving lijkt de kloppen volgens Homerus beeld. Laag 5 was vernield door een grote brand

[afbeelding]

Zoek maar eens op google: Troy city ofzo!

De stad in kwestie ligt:

[afbeelding]

kijk das nou echt koel
thx man ik wist dat helemaal niet

dan nu maart weer ot?
Oud 23-08-2005, 06:16
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
Citaat:
Vanima Estel schreef op 21-08-2005 @ 20:40 :
Hmmm wacht even, ik dacht dat Atlantis die stad was die door de energie van teveel kristallen was vernietigt? Of heb ik teveel tekenfilms gezien?
haha, daar heb k nog niet van gehoord misschien wel uit een tekenfilm.

k heb trouwens gelezen dat de ontdekkers van de titanic, nou ja diegene die hem hebben gevonden, ook atlantis willen gaan zoeken. ben benieuwd
Oud 24-08-2005, 19:48
moon
moon is offline
Mijn vriend gelooft van wel, ik geloof er niks van.
Oud 24-08-2005, 20:11
Raven
Raven is offline
Citaat:
Gijsbertus schreef op 21-08-2005 @ 11:40 :
hoewel wij mensen erg goed zijn in dingen naar de bliksem helpen
Oud 01-09-2005, 18:38
freedomfighter
freedomfighter is offline
uuu ik wil iets zegge zoals atlantis bestaat het is ECHT ik herhaal ECHT gevonde
Oud 01-09-2005, 21:16
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
Citaat:
freedomfighter schreef op 01-09-2005 @ 19:38 :
uuu ik wil iets zegge zoals atlantis bestaat het is ECHT ik herhaal ECHT gevonde
waar is het gevonden dan? en door wie?
Oud 02-09-2005, 12:45
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Mr.Ed. schreef op 01-09-2005 @ 22:16 :
waar is het gevonden dan? en door wie?
Ze is 12

Als Atlantis daadwerkelijk was gevonden, zou het zelfs groter nieuws zijn dan 11/11
Oud 02-09-2005, 15:41
Verwijderd
Who cares about Atlantis. Nu hebben we New Orleans.
Oud 02-09-2005, 18:09
Vejji
Vejji is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 02-09-2005 @ 16:41 :
Oud 02-09-2005, 20:20
freedomfighter
freedomfighter is offline
Citaat:
Apomes schreef op 02-09-2005 @ 13:45 :
Ze is 12

Als Atlantis daadwerkelijk was gevonden, zou het zelfs groter nieuws zijn dan 11/11
buh ik heb het ergens gelezelol
Oud 04-09-2005, 14:07
Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 02-09-2005 @ 16:41 :
Tja, ook gezonken door een oorlogszuchtige en corrupte regering(, dat liever geld aan wapens uitgeeft dan aan dijken)

Treffende vergelijking

Regels voor berichten