Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-09-2005, 12:13
Verwijderd
Hoi,

Ik wil graag mijn BIOS flashen, aangezien dit al vijf jaar niet meer gedaan is. Nu heb ik een Intel 852/855 GM/GME chipset. Op zoek naar een bios update op de Intel site kom ik op deze pagina uit. Hier staan echter verschillende opties, maar niets over BIOS updates. Welke optie moet ik precies hebben?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-09-2005, 12:40
ILUsion
ILUsion is offline
Om je BIOS te flashen moet je weten welk moederbord je hebt, de chipset maakt niet zo veel uit. Je kan dus het beste met AIDA of Everest Home eens nakijken welk moederbord je hebt en dan op de site van de fabrikant kijken (in AIDA komt er dacht ik een link naar de site van de fabrikant).

Echter, je BIOS hoef je niet te flashen tenzij je echt problemen met iets hebt. Als alles nu goed werkt, kun je er beter afblijven want àls er iets misgaat mag je waarschijnlijk je moederbord in de vuilnisbak weggooien. Don't fix anything that ain't broken.
Oud 01-09-2005, 13:01
Verwijderd
Nou is de kans dat er iets misgaat natuurlijk niet groot, maar het is wel een waarheid als een koe dat als er niets mis is met je systeem je niet zonder reden zomaar moet gaan flashen.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 15:14
Verwijderd
De reden dat ik dit wil doen is dat er een onboard videokaart inzit die in principe 64 MB werkgeheugen heeft. In het bios kan ik echter maar instellen tot 32 MB, dus ik denk/hoop dat het met een bios flash wel naar 64 MB kan.

Maar ik heb dus blijkbaar chipset en moederbord door elkaar gehaald . Ik zal eens kijken of ik nu wel wat kan vinden.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 15:48
ILUsion
ILUsion is offline
De kans dat iets misgaat is inderdaad klein (doch niet onbestaande hoor, je moet op dat moment maar stroomuitval hebben om een of andere vage reden (hebben we hier thuis sommige dagen wel eens voor)).

Op de site van de fabrikant kun je ook vaak de release notes zien; daarin staat ook wat er veranderd is (en als dat vieogeheugen niet aangegeven is, dan heeft het amper zin om te gaan flashen).

Tevens lijkt het me sterkt dat de onboard-graka meer geheugen zou hebben dan dat hij ondersteunt. Lijkt me nogal dom van de fabrikant dan (een product verkopen dat niet zijn maximale capaciteit gebruikt, maar ja, komt natuurlijk soms wel voor).
Oud 01-09-2005, 17:50
Verwijderd
Citaat:
ILUsion schreef op 01-09-2005 @ 16:48 :
De kans dat iets misgaat is inderdaad klein (doch niet onbestaande hoor, je moet op dat moment maar stroomuitval hebben om een of andere vage reden (hebben we hier thuis sommige dagen wel eens voor)).
Voor stroomuitval hoef ik niet bang te zijn: het gaat om een laptop die in principe aan de netstroom is gekoppeld. Mocht er toch stroomuitval komen dan schakelt hij automatisch over op de accu. En klopt het dat Everest en Aida hetzelfde product is? Als ik op google naar Aida zoek kom ik op de site van everest uit, en everest geeft geen naam bij mijn moederbord? Hij herkent het niet ofzo? Kan ik het ook anders zien?
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 21:38
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Laurens schreef op 01-09-2005 @ 18:50 :
Voor stroomuitval hoef ik niet bang te zijn: het gaat om een laptop die in principe aan de netstroom is gekoppeld. Mocht er toch stroomuitval komen dan schakelt hij automatisch over op de accu. En klopt het dat Everest en Aida hetzelfde product is? Als ik op google naar Aida zoek kom ik op de site van everest uit, en everest geeft geen naam bij mijn moederbord? Hij herkent het niet ofzo? Kan ik het ook anders zien?
AIDA is de voorloper van Everest, en bij oude hardware gebruik ik (zelf) liever AIDA omdat die meer functies heeft dan de gratis versie van Everest (behalve dan detectie van nieuwe hardware).

Oh, en het gaat om een notebook, dat maakt het verder nog simpeler om te doen als je het modelnummer kent. Dan moet je gewoon op de website van de fabrikant van de notebook eens moeten kijken. Bij grote fabrikanten als Dell weet ik dat ze elke computer labelen met een serienummer dat je op de site ook kunt opvragen en zo (veronderstel ik) aan updates kunt geraken
Oud 03-09-2005, 16:45
Verwijderd
Dat zal ik eens proberen dan. Bedankt.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 07:00
Maradinus
Maradinus is offline
ik zou mijn bios ook flashen maar dat werd mij ook afgeraden dus niet gedaan
Oud 07-09-2005, 09:46
phoxetis
phoxetis is offline
ik heb mijn BIOS vorig jaar zelf in elkaar moeten zetten uit verschillende modules voor ik ging flashen... dat is pas spannend
Reageren

Regels voor berichten