Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-09-2005, 14:11
Baka-san
Baka-san is offline
Waarom gaan hardeschijven kapot?

Dit is mijn 2e keer met IBM hitachi schijf.

Ik download best veel, via nieuwsgroepen en torrent. Dus rarren parren deleten downloaden etc.

Ik laat me computer ook soms wel snachts aan staan. Soms druk ik hem ook meteen uit via de stekkerdoos.

Maar mijn hd's zijn niet ontzettend warm ofzo.

Is hitachi gewoon slecht of doe ik gewoon teveel?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-09-2005, 14:38
Verwijderd
Citaat:
Baka-san schreef op 02-09-2005 @ 15:11 :
Ik laat me computer ook soms wel snachts aan staan. Soms druk ik hem ook meteen uit via de stekkerdoos.
Ik kan me zo voorstellen dat dat niet de bedoeling is, anders hadden ze wel niet zoveel moeite gedaan om zo'n afsluiting in te bouwen in een computer. (Als je snapt wat ik bedoel.) Mij is altijd verteld dat je dat alleen moet doen als het écht niet anders kan.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 15:21
Baka-san
Baka-san is offline
ik zou het voortaan ook niet meer doen irritant is soms dat windows blijft hangen als ik hem af wil sluiten maar nu mijn hardeschijf en win xp helemaal fresh is heb ik er niet meer last van. maar ik ga nu weer al me programma's installeren dus het zal wel binnekort wel weer voordoen. maar anders dan moet ik dan grote knop op me kast gebruiken dus.
heb nu trouwens maxtor
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 15:22
M@rco
M@rco is offline
Het is inderdaad niet de bedoeling dat je zomaar ineens de stroom van je computer haalt, dan loop je inderdaad de kans dat je harde schijven beschadigd raken.

Verder, tja. Het kan ook gewoon pech zijn, in mijn ervaring zijn Hitachi schijven niet beter of slechter dan andere schijven. Ligt er natuurljik wel aan wat voor type schijf, de IBM 75GXP en 60GXP schijven vielen bij bosjes, de schijven daarna zijn gewoon goed.
Oud 02-09-2005, 15:23
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
datie snachts aanstaat maakt niet zoveel uit. Mijn pc staat altijd aan en heb tot nu toe nog nooit last van gehad zowel met me oudere pc's als met de huidige...gewoon goede shit kopen
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 15:40
Verwijderd
Je hebt zelf al èèn mogelijke reden aangegeven; het plots uitzetten van je stekkerdoos. Voorts is het zo dat warmte een absolute killer is voor schijven; je schrijft "niet ontzettend warm of zo" -- hier kan niemand wat mee. Installeer SpeedFan eens en kijk wat de temperatuur is. Boven de 50 graden is nooit goed voor schijven, dan holt de levensduur achteruit. En ja, het is en blijft elektronica. Dat gaat nou eenmaal kapot zo nu en dan, misschien is het domme pech.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 16:21
Verwijderd
Check de volgende dingen als je een nieuwe schijf koopt.

1. Een desktop harde schijf is in beginsel niet bedoeld om 24/7 aan te staan. Daarvoor zijn de zgn. nearline storage drives bedoeld, zoals bijv. de Maxtor MaXLine III. Een desktop harde schijf moet niet meer dan ongeveer 12~16 uur per dag aanstaan, wordt gezegd.

2. Hoewel in beginsel elke moderne 7200 rpm ATA-schijf zonder actieve koeling moet kunnen werken in een normale kast met redelijke airflow kan het nooit kwaad er een 80 mm fannetje op 5V op te richten. De overlijdenskansen van een harde schijf gaan namelijk ongeveer evenredig omhoog naarmate de temperatuur ook hoger wordt.

3. Een goede voeding is belangrijk voor een betrouwbare werking van je schijven. Te hoge of te lage voltages kunnen tot beschadigingen leiden: schijven zijn tere electronica. Zoals Dobermann ook zegt geldt dat natuurlijk nog veel meer voor 'lompe' vormen van gebruik zoals zomaar resetten of de stekker eruit trekken. Dat is echt funest.

4. Schijven kunnen in de regel ook niet goed tegen schokken. Ben je niet zo zachtzinnig en beuk je regelmatig met knie, vuist of voet tegen bureaubladen of tafelpoten, dan heeft dat ongetwijfeld ook zijn invloed op de werking van je schijf. Het zijn (snel) draaiende apparaten.

5. Tenslotte, geen enkele schijf leeft eeuwig. Het zijn gebruiksvoorwerpen die slijten. Ik heb in mijn jaren alles zien overlijden, van Maxtor tot IBM en van Quantum tot Seagate. IBM heeft vroeger slechte schijven gehad (Deathstar 75GXP vooral maar ook de 60GXP had die naam) maar tegenwoordig maakt Hitachi prima schijven.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 18:31
31337
31337 is offline
Citaat:
Waarom gaan hardeschijven kapot?
Citaat:
Soms druk ik hem ook meteen uit via de stekkerdoos.
Zoals je ziet geef je zelf al antwoord op je vraag. Het is slecht voor je harde scxhijf als je ineens het stroom eraf haalt. Daar kunnen ze snel van kapot gaan...
Oud 02-09-2005, 19:19
Baka-san
Baka-san is offline
aha bedankt alles wordt al duidelijker het was mijn eigen schuld . ik heb idd beetje losse benen dus schop ik soms tegen me kast, de hdd zat net tegen de 50 graden, dat is idd iets te warm.
goed dat dit net voor me studiejaar is begonnen zal wel voorbestemd zijn.
ik zal me er nu beter voor zorgen, er zit nu alumium koelhoes die had ik eigenlijk al voor de hitachi maar daar zat zo'n dom gat (dont cover this hole) dus kon ik die koelhoes er niet omzetten. Hdd draait nu netjes op 36 granden .
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 02:21
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 02-09-2005 @ 16:40 :
Je hebt zelf al èèn mogelijke reden aangegeven; het plots uitzetten van je stekkerdoos. Voorts is het zo dat warmte een absolute killer is voor schijven; je schrijft "niet ontzettend warm of zo" -- hier kan niemand wat mee. Installeer SpeedFan eens en kijk wat de temperatuur is. Boven de 50 graden is nooit goed voor schijven, dan holt de levensduur achteruit. En ja, het is en blijft elektronica. Dat gaat nou eenmaal kapot zo nu en dan, misschien is het domme pech.
De electronica is juist het enige dat wel werkt. Die Deskstars zijn IMHO nooit gemaakt voor mensen die het 24u/dag aan laten staan.

'k heb er in de tussentijd 4 gehad, waarvan nog twee levenden.
Oud 04-09-2005, 11:15
Verwijderd
Citaat:
phoxetis schreef op 04-09-2005 @ 03:21 :
De electronica is juist het enige dat wel werkt. Die Deskstars zijn IMHO nooit gemaakt voor mensen die het 24u/dag aan laten staan.

'k heb er in de tussentijd 4 gehad, waarvan nog twee levenden.
Geen enkele desktopschijf is gemaakt om 24/7 aan te staan. Destijds was IBM de eerste die daarmee naar buiten kwam, dus viel iedereen over IBM heen, maar feitelijk wisten alle fabrikanten dat allang. Bij IBM kwam het alleen eerder aan het licht omdat de 75GXP, met in het vlaggeschip van 75 GB vijf (!!) disks van 15 GB, veel vaker overleed als gevolg van die inschattingsfout en slecht(er) design.

Mijn 60 GXP is ook dood, maar na ruim twee jaar en acht maanden, een respectabele termijn waarbinnen elke schijf kapot kan gaan. Ook een Diamondmax is niet bedoeld voor 24/7, een Seagate 7200.8 niet, een Deskstar niet, een Samsung Spinpoint niet.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 11:28
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Bij mij is nog nooit een HDD kapot gegaan. Ik vervang ze om de 2 jaar, maar daarna leven ze in de PC van m'n broertje nog flinke tijd verder.

Mijn PC staat veel aan, in werkweken soms wel 24/5, maar problemen met de HDD ken ik niet.
Oud 04-09-2005, 11:32
Verwijderd
Het is ook niet zo dat ze het niet kunnen, die standaard desktopschijven. Er speelt denk ik ook voor een belangrijk deel angst mee, de angst om een beschuldigende vinger naar zich toe gewezen te krijgen als schijven van die fabrikant verhoudingsgewijs veel vaker overlijden (zie IBM, waar nota bene een 'class action lawsuit' tegen werd aangespannen door alle mensen die door Deathstar-crashes data waren verloren).
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 11:46
phoxetis
phoxetis is offline
Het voordeel van die Deskstars was altijd wel dat ze eerst nog een paar maanden moeilijk gingen doen voor ze dood gingen. Ruim tijd om alle data over te zetten. Al die quantums/maxtors die ik gezien heb in m'n leven hielden er over het algemeen gewoon gelijk mee op.

Edit: de mijne na drie jaar en twee maanden, net buiten de garantie ...
Oud 04-09-2005, 11:50
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-09-2005 @ 12:15 :
Mijn 60 GXP is ook dood, maar na ruim twee jaar en acht maanden, een respectabele termijn waarbinnen elke schijf kapot kan gaan. Ook een Diamondmax is niet bedoeld voor 24/7, een Seagate 7200.8 niet, een Deskstar niet, een Samsung Spinpoint niet.
Ik heb me er trouwens nooit in verdiept, maar welke schijven zijn eigenlijk wel gemaakt om 24/7 te draaien?
Oud 04-09-2005, 12:00
Verwijderd
Citaat:
phoxetis schreef op 04-09-2005 @ 12:50 :
Ik heb me er trouwens nooit in verdiept, maar welke schijven zijn eigenlijk wel gemaakt om 24/7 te draaien?
Zgn. nearline storage drives, bijvoorbeeld de Maxtor MaXLine-serie. Die hebben een garantie van vijf jaar ipv. drie en worden ontworpen om 24/7 aan te staan (mits met voldoende koeling). Voor zover mij bekend is overigens Maxtor de enige fabrikant die 7200 rpm nearline storage drives maakt, hoewel Seagate pretendeert dat zijn schijven er sowieso voor geschikt zijn (die komen met vijf jaar garantie ipv drie) en je de Western Digital Raptor ook wel een nearline drive zou kunnen noemen.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 00:57
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-09-2005 @ 13:00 :
Zgn. nearline storage drives, bijvoorbeeld de Maxtor MaXLine-serie. Die hebben een garantie van vijf jaar ipv. drie en worden ontworpen om 24/7 aan te staan (mits met voldoende koeling). Voor zover mij bekend is overigens Maxtor de enige fabrikant die 7200 rpm nearline storage drives maakt, hoewel Seagate pretendeert dat zijn schijven er sowieso voor geschikt zijn (die komen met vijf jaar garantie ipv drie) en je de Western Digital Raptor ook wel een nearline drive zou kunnen noemen.
'nearline' is dus het devies. ik heb de kreet nog nooit gehoord, maar ik zal het eens in de gaten houden. bedankt!
Oud 06-09-2005, 12:48
Verwijderd
Geen probleem

Er zijn ook, dat moet ik wel zeggen, mensen die beweren dat het niets meer is dan een marketingtruuc. Dit omdat Maxtor feitelijk de enige is die dergelijke drives als zodanig levert, terwijl toch heel veel mensen een server draaien die prima 24/7 loopt met schijven van een ander merk.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 09:54
phoxetis
phoxetis is offline
kwam ik bij seagate niet een harddisc type tegen voor extreme condities laatst? dat was wel grappig, die kon je bij idiote temperaturen nog gebruiken.
Oud 07-09-2005, 22:46
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik heb meerdere fileservers waarbij zo'n 14 Hitachi schijven continu aanstaan, 24/7 eigenlijk al anderhalf tot 3 jaar: geen problemen mee. Maar daarbij moet ik wel vermelden dat ik ze goed koel. De oudere IBM schijven (120GXP en daarvoor) zijn minder veilig als je ze lang aanlaat en met name de temperatuur is belangrijk). Maar Hitachi heeft ook niet stilgezeten.

Verder is Samsung een mooi merk, stil, energiezuinig, 3 jaar garantie en lage prijs. Super. Qua performance een middenmoter maar toch vrij goed.
Reageren

Regels voor berichten