Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-09-2005, 11:38
vixen
vixen is offline
Sinds twee weken hoest ik de longen uit mn lijf. Het begon na lowlands en het is eigenlijk vooral s'avonds heel erg en s'ochtends. Tussendoor hoest ik wel wat, maar niet zo ernstig veel. Vorige week was het 2 keer zo erg dat ik ervan moest overgeven en vandaag was het weer zover. De dokter zei dat ik moest afwachten en vertelde me ook dat het maar beter was om te stoppen met roken. Dus heb ik dat maar gedaan (nu 1,5 week). Maar niks helpt. Codeine helpt me goed te slapen, maar om half 6 s'ochtends word ik hoestend wakker. Verder heb ik geen keelpijn, geen oorpijn, alleen het hoesten. Iemand enig idee hoe 't sneller overgaat?
Oud 10-09-2005, 12:13
Boas
Boas is offline
Ik heb precies hetzelfde gehad. Het begon bij mij nadat ik terug kwam van vakantie (verminderde weerstand enzooi) en heeft bij mij ook wel 2 a 3 weken geduurd voordat het over was. Zo'n vervelende kriebelhoest Hoewel over; het is nu meer overgegaan naar pijn in mijn keel. Maar het is kut en ik denk dat je geduld moet hebben en een btje een gezonde levenstijl moet naleven.
Oud 10-09-2005, 12:34
Balance
Balance is offline
Misschien nog een hoestdrankje proberen?
Als je net als de persoon onder je last hebt van een kriebelhoest, dan zijn daar wel drankjes tegen. Je kan het allicht proberen.
En kan je niet vaker die codeďne tabletjes gaan slikken dan alleen voor 's nachts?
Oud 10-09-2005, 13:32
AngelLena
AngelLena is offline
Welcome to the club Precies hetzelfde hier, alleen ik krijg nooit codeine ook al vraag ik erom, ik heb een strenge huisarts wat dat betreft, dan moet het gek gaan dus ik ga er al niet eens meer mee naar de huisarts. Dit kan gerust 3 weken duren en nog een week wat rustiger, dus heb gewoon geduld. Verder raad ik je aan om zo af en toe een strepsil te nemen een een grote bus dampo voor vastzittende hoest te kopen (verkrijgbaar bij de drogist), klinkt heel stom, die dampo haalt de hoest niet weg namelijk, maar het zorgt er wel voor dat het slijm wat losser komt te zitten zodat het allemaal wat makkelijker ophoest. 3 keer per dag, 15 mililiter, should do the trick. (doet het bij mij ook en ik ben een hele lastige met medicijnen en troep)

Verder: als je gaat liggen is het waarschijnlijk het ergst. Zaak is dat je een beetje rechtop probeert te slapen, nooit helemaal plat gaan liggen. Zorg dat er een glas water naast je bed staat zodat je 's ochtends als je er wakker van wordt even een slok water kunt nemen, dat helpt vaak iig al iets bij het losmaken en kan je nog een paar uurtjes doorslapen. Belangrijk is dat je voldoende nachtrust krijgt, je lichaam in rust, je luchtwegen in rust dus dan gaat het sneller over. Stoppen met roken kan je doen, maar heeft nauwelijks tot geen effect, dokters vinden gewoon alles een perfect excuus om mensen te zeggen te stoppen met roken, dus trek je daar niet al te veel van aan. Zorg verder dat je borstkas niet koud wordt en dat je niet naar buiten gaat vlak na het douchen als je haar nog nat is, dat maakt het aleen maar erger.

Bij mij is het nu bijna over (ook sinds na lowlands), ik hoop dat dit voor jou net zo goed werkt als voor mij. Succes
Oud 10-09-2005, 13:36
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Balance schreef op 10-09-2005 @ 13:34 :
Misschien nog een hoestdrankje proberen?
Als je net als de persoon onder je last hebt van een kriebelhoest, dan zijn daar wel drankjes tegen. Je kan het allicht proberen.
En kan je niet vaker die codeďne tabletjes gaan slikken dan alleen voor 's nachts?

Deze hoest waar vixen het over heeft is simpelweg een hoest waarmee slijm opgehoest wordt, maar dat slijm is gruwelijk taai. Toch mag je deze vorm van hoesten nooit stoppen of tegenhouden, daar wordt het alleen maar slechter van. Codeine stopt het hoesten dus als je het gebruikt om te kunnen slapen, oke, maar verder mag je het eigenlijk nooit gebruiken bij deze vorm van hoesten. Dus dat zou ik niet aanraden.
Oud 10-09-2005, 15:21
Roos
Roos is offline
Heeft je dokter niet gezegd, hoelang je het moest aankijken?

Doet het hoesten pijn?
Ben je ook benauwd?

Als het nog even aan blijft houden, kan je best teruggaan.
Oud 10-09-2005, 15:40
vixen
vixen is offline
De dokter was een dokter in opleiding en bovendien een nare mevrouw, ik wilde daar zsm weg. Ze zei niet hoe lang ik het aan moest kijken, maar wel dat ik me geen zorgen moest maken om het overgeven. Dat doe ik dus wel want overgeven van het hoesten gebeurd niet zomaar.
Verder is de kriebelhoest nu veranderd in een wat lossere hoest met slijm en spul, heel taai inderdaad, niet prettig. Het doet geen pijn om te hoesten, maar als ik eenmaal aan het hoesten ben duurt het altijd wel een minuut of 2 voordat ik weer rustig kan ademen. Het is nooit 1 hoestje.
Van benauwdheid heb ik geen last gelukkig.
Maar blijkbaar gaat het binnenkort weer over, als ik AngelLena mag geloven. Ik hoop het ook echt, want zo kan ik niet werken/slapen/studeren.
Oud 10-09-2005, 21:04
Verwijderd
Citaat:
vixen schreef op 10-09-2005 @ 12:38 :
Sinds twee weken hoest ik de longen uit mn lijf. Het begon na lowlands en het is eigenlijk vooral s'avonds heel erg en s'ochtends. Tussendoor hoest ik wel wat, maar niet zo ernstig veel. Vorige week was het 2 keer zo erg dat ik ervan moest overgeven en vandaag was het weer zover. De dokter zei dat ik moest afwachten en vertelde me ook dat het maar beter was om te stoppen met roken. Dus heb ik dat maar gedaan (nu 1,5 week). Maar niks helpt. Codeine helpt me goed te slapen, maar om half 6 s'ochtends word ik hoestend wakker. Verder heb ik geen keelpijn, geen oorpijn, alleen het hoesten. Iemand enig idee hoe 't sneller overgaat?
ik heb dat een paar keer per jaar en het is echt kut, heb je een droge hoest of een slijmhoest (ja klinkt goor maar is wel belangrijk, als je codeine gebruikt, wat een wondermiddel is,maar als je geen droge hoest hebt is het best gevaarlijk om dat te gebruiken, het onderdrukt alleen je hoestprikkel en verhelpt het niet)
wat voor mij soms wel werkte was een soort bruistablet, het heet fluimocil en volgens mij kun je het zonder recept bij de apotheek krijgen. ik ben nooit gestopt met roken, maar volgens mij krijg je van stoppen juist de eerste weken heel erge rokershoest, dus alleen maar erger.
af en toe een aspirientje kan ook geen kwaad want dat remt de ontsteking voor zover die er is.
je kan ook proberen op je ademhaling te letten hoe irritant dat ook is, bijvoorbeeld je buikspieren aanspannen en die loslaten en dan niet inademen, maar zodra je je spieren loslaat stromen je longen vanzelf vol met lucht en heb je niet die prikkel in je keel. is heel vervelend om te oefenen maar het helpt wel. en altijd door je neus ademen, vaak keelsnoepjes enzo.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 03:53
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
vixen schreef op 10-09-2005 @ 16:40 :
De dokter was een dokter in opleiding en bovendien een nare mevrouw, ik wilde daar zsm weg. Ze zei niet hoe lang ik het aan moest kijken, maar wel dat ik me geen zorgen moest maken om het overgeven. Dat doe ik dus wel want overgeven van het hoesten gebeurd niet zomaar.
Verder is de kriebelhoest nu veranderd in een wat lossere hoest met slijm en spul, heel taai inderdaad, niet prettig. Het doet geen pijn om te hoesten, maar als ik eenmaal aan het hoesten ben duurt het altijd wel een minuut of 2 voordat ik weer rustig kan ademen. Het is nooit 1 hoestje.
Van benauwdheid heb ik geen last gelukkig.
Maar blijkbaar gaat het binnenkort weer over, als ik AngelLena mag geloven. Ik hoop het ook echt, want zo kan ik niet werken/slapen/studeren.
Dat overgeven is idd niets om je druk om te maken, is normaal. Is gevolg van de prikkel die aanhoudt. Het is dus zaak om je slijm losser te maken. Met die dampo en wat strepsils kom je dan een heel eind. Dat versnelt het een heel stuk, gaat idd wel weer over, naar dokter gaan heeft geen zin, die kan niets voor je doen, stoppen met roken is zoals Hermione al zei dikke onzin, maakt het vaak nog erger, en wees voorzichtig met gebruik van codeine, alleen als het ECHT nodig is.
Oud 11-09-2005, 11:36
vixen
vixen is offline
Ik heb zo lekker geslapen, mede dankzij de codeine. Ik denk dat het al minder erg is met het hoesten, want ik ben nog niet over mn nek gegaan in ieder geval. Adviseren jullie me nou om weer te gaan roken?
Oud 11-09-2005, 11:47
Roos
Roos is offline
Ik adviseer je niet om weer te gaan roken.

Als je rookt, schroeien de kleine trilhaartjes op in je bronchieen weg: hierdoor kan dat slijm minder goed naar boven gesleept worden. Als dat slijm onderin je longen zakt, heb je kans op een longontsteking.
Ja, misschien wordt het hoesten iets minder erg als je weer gaat roken, maar dat hoesten moet juist.
Oud 11-09-2005, 12:44
Verwijderd
Citaat:
AngelLena schreef op 11-09-2005 @ 04:53 :
Dat overgeven is idd niets om je druk om te maken, is normaal. Is gevolg van de prikkel die aanhoudt. Het is dus zaak om je slijm losser te maken. Met die dampo en wat strepsils kom je dan een heel eind. Dat versnelt het een heel stuk, gaat idd wel weer over, naar dokter gaan heeft geen zin, die kan niets voor je doen, stoppen met roken is zoals Hermione al zei dikke onzin, maakt het vaak nog erger, en wees voorzichtig met gebruik van codeine, alleen als het ECHT nodig is.
en dat slijm wat niet omhoog kan komen maak je losser/los je op met dat fluimocil,tenminste bij mij hielp het echt en ik was de wanhoop nabij.. codeine is gewoon gevaarlijk omdat je hoestprikkel gestopt wordt, die voel je dan niet meer, maar als je veel slijm in je longen ontwikkeld kun je er op den duur in stikken. alleen gebeurt dat natuurlijk niet zo snel
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 16:31
vixen
vixen is offline
Citaat:
Hermione schreef op 11-09-2005 @ 13:44 :
en dat slijm wat niet omhoog kan komen maak je losser/los je op met dat fluimocil,tenminste bij mij hielp het echt en ik was de wanhoop nabij.. codeine is gewoon gevaarlijk omdat je hoestprikkel gestopt wordt, die voel je dan niet meer, maar als je veel slijm in je longen ontwikkeld kun je er op den duur in stikken. alleen gebeurt dat natuurlijk niet zo snel
Gelukkig dat mn codeine op is. Ik hoest al veel minder, dus 't gaat wel over. Het is trouwens echt loszittende hoest, met veel slijm. Tamelijk vies.
Oud 12-09-2005, 16:45
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik heb echt al een week last van een kriebel- en droge hoest, maar ik ben niet verkouden geweest. Vandaag van die Noscapect-pilletjes gehaald bij de apotheek en dat helpt een beetje. Het is echt irritant, gaat pijn doen na een tijdje.. Maar hopelijk zorgt dit voor verbetering.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 18:53
Phenobarbidoll
Phenobarbidoll is offline
Citaat:
vixen schreef op 12-09-2005 @ 17:31 :
Gelukkig dat mn codeine op is. Ik hoest al veel minder, dus 't gaat wel over. Het is trouwens echt loszittende hoest, met veel slijm. Tamelijk vies.
heeft die lieftallige dokter ook even naar je longen geluisterd?
Oud 12-09-2005, 20:45
Roos
Roos is offline
Als je koorts krijgt of pijn, moet je sowieso terug he
Oud 12-09-2005, 21:02
vixen
vixen is offline
Citaat:
Phenobarbidoll schreef op 12-09-2005 @ 19:53 :
heeft die lieftallige dokter ook even naar je longen geluisterd?
Jup, klonk goed zei ze.
En Roos, dankjewel, ik zal dr op letten.

Regels voor berichten