Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-09-2005, 21:17
Mariekje*
Mariekje* is offline
Hoi allemaal,

Vroeger heb ik al eens samen met mijn broers 2 konijntjes gehad (in aparte hokken) witje en nijn. Enfin, nu had een vriend van mij laatst een nestje en natuurlijk ben ik daar eventjes gaan kijken. Het leek me eigelijk wel weer leuk maar was nog niet helemaal overtuigd en dus besloot ik nog even te wachten met een aankoop.. Bij twijfel nooit doen, zeggen ze weleens.

Vorige week toch maar een bezoekje gebracht aan een konijnenfokker, maar omdat mijn moeder nog niet helemaal overtuigd was en ik er nog niet echt een leukerd tussen zag zitten en eerst een hok op orde wilde hebben ben ik wederom niet gelijk overstag gegaan.

Nu een week later begon mijn moeder er zelf over, dat het haar eigelijk ook wel weer leuk lijkt. En dus mag ik er nu binnenkort misschien eentje uitzoeken. Nu heb ik het binnenhok aangeboden gekregen dat van de konijnen van het zoontje van mijn broer is geweest, omdat deze overbodig is geworden. Maargoed, een binnenhok..

Ik heb nu een paar vraagjes aan de konijnenliefhebbers van dit gele forum:

1. Stel dat ik een BUITENHOK zou kopen, van wanneer tot wanneer kan zo'n konijntje hierin dan buiten blijven staan? En bij welke temperaturen moet ik hem eventueel ongeveer binnenhalen?

2. Stel dat ik een BINNENHOK zou kopen, waar moet ik dan op letten bij plaatsen? Ik neem aan dat ik tochtige plaatsen zal moeten mijden? Moet deze dan op een verhoging staan of kan deze ook gewoon op de grond staan.. (wat ik aanneem)?

3. Kan ik het beste voor 1 of 2 konijntjes gaan? Gaat dit altijd goed? En doe ik er dan verstandig aan om er misschien 2 uit verschillende nesten te nemen (ivm eventuele incest ofzo)?

Zijn er misschien nog meer dingetjes waar ik op moet letten?

Bvd. Liefs,

Laatst gewijzigd op 18-09-2005 om 21:20.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-09-2005, 21:44
Nona
Nona is offline
Aan een buitenhok moet een nijn vooral gewend zijn. Je kunt hem er niet halverwege zijn leven opeens in gaan zetten en verwachten dat dat goed gaat, maar van jongs af aan hoeft er geen probleem te zijn. Over de temperaturen weet ik niet veel, ik heb geen buitenhok.

Een binnenhok moet op de grond, uit de tocht en in de zomer in ieder geval deels uit de zon. En voor het konijn is het leuk als er een beetje mensen omheen zitten, zeker als je een konijn alleen heeft want dat beestje heeft wel wat aandacht nodig. Laat hem er dan ook zo af en toe eens uit, dan kan best als je oplet dat hij niet aan snoeren en planten knaagt.

Een konijn kan prima alleen, maar een maatje is natuurlijk leuk. Probleem bij jonge nijnen is dat je pas na geruime tijd kunt zien tot welk geslacht het behoort en je dus moeite zult hebben twee van dezelfde sekse te nemen. En konijnen maken graag kleine konijntjes. ^^
Oud 18-09-2005, 21:49
MTpower
MTpower is offline
Van konijnen weet ik het niet, maar ik weet toevallig dat cavia's tot -5°C buiten kunnen. Zoals Kruimel zei moeten ze hier wel gewoon aan zijn, je kunt ze er dus niet op de helft van hun leven zomaar inzetten.

Er is ook bewezen dat konijnen die alleen zijn korter leven doordat ze sneller last krijgen van eenzaamheid (je kunt er nooit te allen tijden bij zijn). Je kunt er dus beter 2 nemen.

Ook weer zoals Kruimel zei: Je kunt pas later zien tot welk geslacht een konijn behoort, mochten het later 2 verschillende sexen zijn kun je altijd een van de twee laten stereliseren/castereren want je hebt in no-time een hele konijnen boerderij

Laatst gewijzigd op 19-09-2005 om 21:24.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 13:50
Bloem
Bloem is offline
Konijnen zijn hele sociale beestjes, als je ze bij een asiel haalt krijg je ze vaak alleen maar per 2 mee, of je moet al een nijn thuis hebben natuurlijk. Mijn konijn zit echter alleen, en voor zover ik het kan beoordelen is 'ie hartstikke gelukkig, maar goed, dat zou misschien met een nijn erbij nog wel meer zijn. Omdat ik er van mijn moeder geen bij mag zit 'ie dus alleen, als jouw moeder er geen problemen mee heeft zou ik er wel 2 nemen

Mijn nijn zit binnen, dus van een buitenhok heb ik geen verstand, maar ik weet wel dat je konijnen die buiten hebben gezeten niet ineens naar binnen moet halen, omdat die temperatuurswisseling te groot is. Konijnen kunnen bovendien slecht tegen warmte, dus buiten op een koele plek, uit de regen en de wind houden, en binnen niet te dicht bij de verwarming zetten.

Als je konijnen binnen in een relatief klein hok houdt, moeten ze wel een paar uur per dag los kunnen lopen/huppelen/rennen. Konijnen zijn in principe zindelijk, je moet alleen opletten dat ze niet aan snoeren enzo kunnen knagen.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 13:51
Bloem
Bloem is offline
Btw, konijnen zijn volgens mij pas vanaf een maand of 3, of nog ouder, vruchtbaar, en ergens tussen de 8 en 10 weken is het geslacht vrijwel altijd zichtbaar.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 15:18
Verwijderd
Voor zo ver ik weet kunnen konijnen in Nederland het hele jaar door buiten staan, zolang ze maar niet op de tocht staan. (Maar bij bv. -10 (ik noem maar wat) zou ik ze zelf wel binnen halen.) Je moet ze niet bv. in oktober binnen halen en ze in december weer buiten zetten en je moet ze ook niet voor een paar dagen naar binnen halen en daarna weer naar buiten doen, als je ze dan eenmaal binnen houdt, dan moet je ze ook binnen houden tot het echt weer warmer is, anders is de overgang van binnen (warm) naar buiten (koud) te groot en daar kunnen ze niet tegen.

Bij het plaatsen van een hok moet je iig tochtige en vochtige plaatsen vermijden. Ik zou voor twee konijntjes gaan, maar dan wel twee vrouwtjes (dit ivm geen vermeerdering, maar ook omdat twee mannetjes gaan vechten).

Verder zou ik gewoon eens een boek over konijnen lezen als ik jou was, daar staan vaak best zinnige dingen in.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 15:21
Bloem
Bloem is offline
Even een paar opmerkingen bij het berichtje van Leonoor; een mannetje en een vrouwtje schijnt vaak beter te gaan dan 2 nijnen van hetzelfde geslacht, maar dan moet in van de 2 dus wel gecastreerd/gesterilliseerd worden. En ze kunnen idd niet goed van warmte naar kou, maar nog minder goed van kou naar warmte, itt de meeste andere (knaag)dieren.

Kijk ook eens op http://www.dierenbescherming-utrecht.nl/ , daar staat best een boel info
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 15:37
Verwijderd
Jonge konijntjes kun je alleen niet meteen steriliseren en de kans dat je er te laat bij bent lijkt me vrij groot.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 15:59
Bloem
Bloem is offline
Een mannetje kan vanaf 5 maanden worden gecastreerd, en nijnen zijn zo rond de 3 maanden geslachtsrijp, dus dan moet je er idd 2 maanden op letten dat ze niet bij elkaar kunnen komen
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 20:28
Nona
Nona is offline
Citaat:
MTpower schreef op 18-09-2005 @ 22:49 :
*knip*
Hoe heet ik???
Oud 19-09-2005, 21:23
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 19-09-2005 @ 21:28 :
Hoe heet ik???
sorry, haalde jou en balance door elkaar
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 15:17
Verwijderd
1. Stel dat ik een BUITENHOK zou kopen, van wanneer tot wanneer kan zo'n konijntje hierin dan buiten blijven staan? En bij welke temperaturen moet ik hem eventueel ongeveer binnenhalen?
Als je hem van jongs af aan buiten zet kan hij gewoon buiten blijven in de winter (maar dan moet ie wel voldoende stro enzo hebben om zich in te nestelen). Als het echt heel koud word (-10 ofzo bedoel ik dan) kun je hem het beste in een schuurtje zetten of naar binnen halen. Sommige mensen zetten hek hok snachts binnen en overdag buiten in de winter, dat is dus iets wat erg slecht is. Ze moeten OF buiten blijven OF binnen. Mijn vorige konijn heb ik binnen gelaten in de winter.

2. Stel dat ik een BINNENHOK zou kopen, waar moet ik dan op letten bij plaatsen? Ik neem aan dat ik tochtige plaatsen zal moeten mijden? Moet deze dan op een verhoging staan of kan deze ook gewoon op de grond staan.. (wat ik aanneem)?
Inderdaad niet op een tochtige plaats, maar ook niet naast de verwarming ofzo. Hoogte maakt denk ik niet zo heel veel uit.

3. Kan ik het beste voor 1 of 2 konijntjes gaan? Gaat dit altijd goed? En doe ik er dan verstandig aan om er misschien 2 uit verschillende nesten te nemen (ivm eventuele incest ofzo)?
Dat maakt opzich niet zoveel uit, maar 2 konijntjes lijkt me wel gezelliger omdat het toch sociale beestjes zijn, maar dan moet het hok wel groot genoeg zijn! Het is beter als het dan 2 vrouwtjes zijn en uit hetzelfde nest komen. In de dierenwinkel hebben ze me pas verteld dat het meestal niet goed gaat als je 2 konijnen uit 2 verschillende nestjes bij elkaar zet. Soms gaat het goed.. maar als het niet goed gaat verwonden ze elkaar of kunnen elkaar zelfs vermoorden.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 19:25
Henkje
Henkje is offline
Ja iid, ik ken zat vrouwtjes die elkaar het liefst afmaken mannetjes zijn over het algemeen liever, vooral gecastreerde die sproeien ook niet meer dan.
Ik zou een groot buitenhok met twee konijntjes nemen. Als het te koud wordt 's nachts, gaat er een dikke deken overeen bij ons, maar ze zijn wel altijd buiten (behalve met oud-en-nieuw dan gaan ze in de garage ivm geluid) ze krijgen dan zo'n mooie dikke vacht (wel weer irri met verharen maarja)
Ik heb n ex-man en een bitch-vrouw en ze zijn nu eindelijk aan elkaar gewend, zo lief om te zien. Hebben echt veel aan elkaar.
Eigenlijk is alles al wel gezegd geloof ik door iedereen Kijk iig eerst in een opvang. En als je jonge nijnies neemt moeten ze wel oud genoeg zijn om van hun mama te mogen scheiden...
Oud 21-09-2005, 22:26
Mariekje*
Mariekje* is offline
Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Ik heb besloten er even mee te wachten tot het voorjaar, zodat ze ook gelijk lekker naar buiten kunnen. Ik ben in iedergeval weer een stukje wijzer.

Als ik ervoor ga word het een buitenhok met 2 nijntjes en ga ik als eerste kijken bij de opvang of daar wat leuks tussen zit.

Liefs, Kelz.
Reageren

Regels voor berichten