Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Als zijn gedrag echt problemen oplevert en ze komen inderdaad voort uit dingen die hij heeft meegemaakt, dan kan hij daar alsnog met de juiste hulp mee aan de slag gaan als hij dat wil. Wellicht kan hij dan op een betere manier met emoties als boosheid en teleurstelling omgaan en heeft hij minder last van stemmingswisselingen. Helemaal verdwijnen zal het niet, want voor een deel zit dat gewoon in hem, niemand is compleet te veranderen. Voor de TS geldt iig dat ze met elkaar moeten praten over zijn gedrag en gevoelens en over wat dat voor haar en hun relatie betekend. Als je meer zicht op elkaar krijgt, kun je elkaar ook beter begrijpen en meer rekening houden met elkaar. En probeer grenzen te stellen voor jezelf. Dat hij nu eenmaal zo reageert op stress en ruzie, hoeft niet te betekenen dat je alles maar van hem moet pikken. Wijs hem op onjuist gedrag en zeg dat het ook anders kan.
||
![]() |
Mensen die last hebben van stemmingswisselingen denken áltijd zwart-wit. Ik zeg áltijd, omdat er simpelweg geen uitzondering op is. Zwart-wit denken houdt in dat je 'vergeet' te denken in grijstinten (dus nuances). 'Vergeet' tussen haakjes, want veelal hebben zwart-wit denkende mensen het gewoonweg nooit geleerd, en iets wat je nooit geleerd heb kan je ook niet toepassen. Het gevolg is een stemmingswisseling of down zijn.
Kinderen zijn ook nog niet in staat te nuanceren, dat verklaart ook waarom kinderen het ene moment lachen en het volgende moment wanneer ze die speelgoedauto niet mogen hebben staan te stampvoeten en boos zijn. Zij denken nog niet gelijk: "Misschien krijg ik hem dan volgende week wel" maar "Ik krijg hem gewoon niet". En dat laatste is geen leuke gedachte, en iets wat niet leuk is, is dus al snel zwart (negatief). Zo zal je een kind bij het uitpakken van zijn sinterklaaskado ook nooit horen zeggen: Mooie pop, al vind ik dat strikje in haar haartjes niet zo mooi en ook de kleertjes hadden eigenlijk blauw moeten zijn inplaats van rood. Maar ze heeft wel heel mooie schoentjes aan. Bij een kind is het altijd of écht mooi of écht stom . Niets meer, niets minder, en niets er tussen in. Ik herken mezelf erg in je vriend. Ik heb zelf dan ook geen gemakkelijk karakter. Ik heb regelmatig last van stemmingswisselingen en kan het een op het andere moment ineens verschrikkelijk down zijn. Het probleem is: Er valt gewoonweg geen pijl op te trekken. Soms weet ik zelf nauwelijks waar het nu om ging. Ik weet dat veel mensen het niet gemakkelijk vinden om met mijn stemmingswisselingen om te gaan, en zij betrekken het dan ook al vrij snel opzichzelf: "Heb ik wat verkeerds gezegd?" of "Het is zeker mijn schuld?" En bijvoorbeeld als ik een keertje ruzie heb met mijn vriend, wisselen mijn stemmingen om de paar minuten waardoor ik heel snel ongenuanceerde gedachten op hem zegevier. Gevolg zijn vaak opmerkingen van zijn kant als: "Natuurlijk is het mijn schuld weer... " of "Het ligt toch altijd aan mij... ![]() Zodra mijn stemming weer in een wat stabielere toestand verkeerd zijn we meestal wel in staat er goed over te praten, en komen we er vanzelf wel weer uit. Ik heb zelf een paar maanden therapie gehad, cognitieve gedragstherapie om precies te zijn. Het is een therapie die verklaringen geeft voor je gedrag, hoe je ermee om kan gaan, en hoe je het aan kan pakken om het te verminderen. Mijn therapie heb ik 2 maanden geleden afgerond, en nog altijd heb ik wel eens last van stemmingswisselingen alleen stukken minder en heviger als voorheen. Misschien zou je het hier eens met je vriend over kunnen hebben, zo kunnen jullie beide leren hoe je het beste met zulke dingen om kan gaan. Misschien heeft hij zelf al wel een antwoord op de vraag hoe hij zelf het liefst benaderd wil worden wanneer hij stemmingswisselingen heeft... ![]() Ik wil bijv. het liefst geen tegengas krijgen. Natuurlijk ben je vrij om het wél te geven, maar des te langer duurt het voordat mijn stemming weer bijtrekt. Mijn stemming zakt dan namelijk eerst nog heel veel dieper, soms zelfs zo diep dat wanneer ik er achteraf over nadenk ik voor m'n gevoel even een gevaar voor mezelf ben geweest. Wanneer ik zeg dat iets enorm kut is, en mijn vriend zegt: "Ja dat is inderdaad verschrikkelijk kut" dan is het okey. Achteraf kom ik er namelijk toch wel op terug, en zeg ik toch wel: Ik weet dat je dat niet meende, want jij vind het helemaal niet kut, maar toch bedankt. ![]() Als personen niet bereid zijn mijn gedachten (ongemeend) te bevestigen, wordt ik het liefste helemaal met rust gelaten, maar niet genegeerd. Want er zijn ook momenten gedurende een stemmingswisseling dat ik het liefst een arm om me heen heb omdat ik me dan fijn voel. En als iemand (bijv. mijn vriend dus) z'n hoofd dan wegdraait omdat hij er de ziekte over heeft (niet meer dan logisch overigens) voelt het helemaal als een trap na. ![]() Ik denk dat stemmingswisselingen onbewust zijn gebaseerd op een zeker egoïsme, een egoïsme dat je juist eigenlijk helemaal NIET zou willen hebben, maar wat er toch is. In mijn geval is het bijv. ook geregeld (dus niet áltijd) een aandachtskwestie. Zeker op de momenten wanneer ik me de 'mindere' voel, dalen mijn gedachten zwart-wit af. Voel ik me gelijk dan is er niets aan de hand. Praten doet wonderen! ![]() ![]() Veel succes.. Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Het was voor mij vooral een 'trotskwestie' ik was te trots om tegen mensen te moeten bekennen dat ik in therapie zat.. Maar och, nu mag van mij iedereen het weten. Het zal me een rotzorg zijn.. Ik leef voor mezelf en niet voor hetgeen wat anderen denken. ![]() Je zou het er in iedergeval een keertje met hem over kunnen hebben. En mocht je het idee hebben dat het hem gewoon 'eng' lijkt, kan je misschien aanbieden de eerste paar keren mee te gaan.... Je gedachte 'moeten wij nog wel verder gaan...' is overigens niet raar hoor. Heel menselijk denk ik juist. Kan me voorstellen dat het enorm frustreerd wanneer je, je al zo'n lange tijd machteloos voelt, en het goed bedoelt maar vervolgens ook nog afgesnauwd wordt. Maar jullie kunnen het heus wel, en komen er vast wel uit. Geloof me... ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Jeetje waar moet ik beginnen.. coecie | 18 | 24-06-2009 16:55 | |
Psychologie |
Borderline (BL) MisterDJ | 10 | 11-05-2005 06:11 | |
Verhalen & Gedichten |
[verhaal] Het liefdesspel Bikinie-meisje | 20 | 01-04-2003 16:13 | |
Verhalen & Gedichten |
Begin van een verhaal. Vlooienband | 20 | 18-01-2003 03:02 | |
Liefde & Relatie |
Enquetetje Droomvlucht | 175 | 11-08-2002 20:18 | |
Verhalen & Gedichten |
Kritiek (dus niet reageren als je niet tegen kritiek kan!) Tantalus | 31 | 02-02-2002 10:36 |