Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-11-2005, 09:48
Verwijderd
En hoe werkt en heeft het bij jou gewerkt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-11-2005, 10:09
Verwijderd
Goed topic. Ik heb er ook wel es over gehoord en volgens mij is het wel een fijne vorm van therapie, vooral voor mensen met een winter depressie.
*wacht bijna in spanning op reacties*
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 10:54
coopergirl
coopergirl is offline
Eigenlijk wil ik dit al een aantal jaar doen :$
Hoe het in z'n werk gaat? Je ligt onder een soort zonnebank met een ander soort lampen erin. Je kunt het onder andere volgen bij ziekenhuizen en RIAGG's. Ik ben benieuwd naar de (ervarings)reacties
Oud 06-11-2005, 10:28
Ruby Blue
Ruby Blue is offline
Ik ben net klaar met mijn lichttherapie, vanochtend de laatste gehad. Lichttherapie word van half 8 tot kwart over 9 gegeven omdat het dan het effectiefst blijkt. In een huiskamer is de lichtfrequentie 500 lux maar als je in een kamertje (dus geen zonnebank!je word er niet bruin van ofzo..) van lichtherapie gaat zitten wat vergelijkbaar is met een klein huiskamertje, word je blootgesteld aan 10.000 lux, je zal daar dan ongeveer 5 dagen achtereen moeten komen.

Bij mij heeft het soms geholpen, je kan af en toe echt uitkijken naar dat licht, als je vragen hebt, pm me maar even.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 19:43
Verwijderd
Ik volg nu zo'n 7 jaar lichttherapie. Ik zit dan gedurende een week elke ochtend 45 minuten achter een lamp. Meestal doe ik het 3 à 4 week per winter. Bij mij verschilt het nogal per jaar of ik er baat bij heb.

PM me maar als je nog vragen hebt.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 20:11
darkfairy
darkfairy is offline
nooit van gehoord
Oud 08-11-2005, 20:20
Verwijderd
wat voor licht-therapie? Ik had alleen licht-therapie voor m'n huidziekte 'k kan me niks anders voorstellen
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 21:24
JCG
JCG is offline
Citaat:
Jolankaas schreef op 08-11-2005 @ 21:20 :
wat voor licht-therapie? Ik had alleen licht-therapie voor m'n huidziekte 'k kan me niks anders voorstellen
want voopr huidziekte? eczeem? want ik heb eczeem en ga misschien binnenkort lichttherapie proberen, en ben wel benieuwt of het bij jouw werkte
Oud 09-11-2005, 15:48
nietzijweer
nietzijweer is offline
Ik heb ook lichttherapie gehad.
Vorig najaar, om inderdaad een winterdip te voorkomen.
Ik kreeg zo'n lamp mee van de thuiszorg winkel.
Van Phillips volgens mij, en deed dat 's morgens omdat ik er dan de meeste tijd voor had.
Ik heb er niet zoveel van gemerkt eerlijk gezegd...
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 17:33
Verwijderd
Citaat:
Jolankaas schreef op 08-11-2005 @ 21:20 :
Tegen winterdepressie wordt denk ik bedoeld. Winterdepressie heeft waarschijnlijk iets te maken met het korter worden van de dagen waardoor mensen 'te weinig' licht krijgen om psychisch goed te functioneren (dit is niet zeker), ze kunnen dan last krijgen van langdurige somberheid, toegenomen slaapbehoefte, toegenomen eetlust (deze twee dingen helpen om onderscheid te maken met een gewone depressie, waarbij mensen juist vaak minder slapen en minder eetlust hebben) en nog wat dingetjes. Lichttherapie, waarbij je simpelweg wordt blootgesteld aan een grote hoeveelheid helder licht, helpt bij sommige mensen met terugkerende winterdepressies.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 15:24
Julian
Julian is offline
Dit is het enige topic wat ik kan vinden over licht therapie. Dus een kickje dan maar..

Ik voel me de laatste jaren eigenlijk constant bestwel kut in de winter. Vorig jaar kwam ik er dan ook achter dat er echt zoiets als winterdepressie bestaat.. goed, het beinvloed mijn functioneren in het dagelijks leven best wel eigenlijk. Helaas.
Vorig jaar bijna m'n examen erdoor verneukt en mn motivatie voor m'n opleiding is nu ook bestwel nihil, terwijl ik het eigenlijk heel leuk zou moeten vinden.

Ik heb er nu wel een middeltje tegen (Sint Janskruid / Hypericum Perforatum). Is gewoon een natuurproduct. Helpt wel enigszins denk ik. Maargoed, voel me lang niet optimaal.. vooral naarmate het donker word en 's avonds is meestal 't ergst

Beetje gezocht op internet, en je kan ook gewoon van die lampen kopen voor thuisgebruik, bijv: http://www.lichttherapiewinkel.nl/
iemand hier toevallig ervaring mee?
Lijkt me ideaal. Gewoon naast de computer zetten, zit ik toch wel paar uur per dag..

Of kan ik beter gaan zonnebanken of moet ik échte licht therapie gaan volgen?
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 17:37
Verwijderd
Klinkt me allemaal heel erg bekend in de oren. Ik zit er nu midden in geloof ik, tenminste, ik hoop dat het niet erger wordt.
K heb er nog nooit echt iets aan gedaan, behalve soms onder de zonnebank (wat niet echt helpt). K heb dus nog geen ervaring met therapie, maar t wordt wel tijd denk ik.
@ Julian: Je examen bijna verneukt? Blijft het bij jou zo lang doorgaan dan? Ik bedoel, tijdens het eindexamen is het meestal toch prachtig weer. Zelf zit ik nu midden in een examenweek en nee, het gaat inderdaad niet goed samen.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 18:27
Julian
Julian is offline
Citaat:
Quis schreef op 13-12-2005 @ 18:37 :
@ Julian: Je examen bijna verneukt? Blijft het bij jou zo lang doorgaan dan? Ik bedoel, tijdens het eindexamen is het meestal toch prachtig weer. Zelf zit ik nu midden in een examenweek en nee, het gaat inderdaad niet goed samen.
Mja.. had er nogal veel last van dus. En duurt blijkbaar ook lang voor ik weer gewoon normaal functioneer.. iig tijdens de wintermaanden veel afwezig geweest en zelfstandig iets doen/leren ben ik ook erg slecht in. Rond m'n examentijd zat ik ook weer niet echt lekker in mn vel, door andere dingen danwel.. Maargoed het merendeel van het schooljaar valt in de herfst/winter. Daar baal ik ontzettend van..
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 18:21
NOSESUCKER
NOSESUCKER is offline
kan je zo'n therapie regelen via je huisarts?
en wordt het ook vergoed?

Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 17:27
Verwijderd
Citaat:
Julian schreef op 13-12-2005 @ 19:27 :
Mja.. had er nogal veel last van dus. En duurt blijkbaar ook lang voor ik weer gewoon normaal functioneer.. iig tijdens de wintermaanden veel afwezig geweest en zelfstandig iets doen/leren ben ik ook erg slecht in. Rond m'n examentijd zat ik ook weer niet echt lekker in mn vel, door andere dingen danwel.. Maargoed het merendeel van het schooljaar valt in de herfst/winter. Daar baal ik ontzettend van..
Dat is echt verschrikkelijk. Bij mij is het heel wisselend. Ik leef gewoon een stuk minder in de winter, maar zodra een dag de zon goed schijnt voel ik me meteen stukken beter. Heel wisselend dus. Een slechte zomer is ook vreselijk trouwens, dan kun je niet eens met een goed gevoel de winter ingaan.
Succes er mee...
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 19:28
synclinorium
synclinorium is offline
Mijn moeder heeft ook zo'n lamp gekocht, ze is nogal gevoelig voor winterdepressies. Die zijn trouwens niet goedkoop. Gaat nu wel goed met d'r dus geloof wel dat het werkt maar denk ook dat het beetje placebo effect is. ( in de zin van: licht helpt dus voel ik me beter, door dat te denken ga je je ook beter voelen)
Oud 16-12-2005, 23:02
Julian
Julian is offline
Als het werkt, werkt het. Placebo of niet
Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 21:09
anterx
anterx is offline
Ik heb dit topic doorgelezen en heb nu wat vragen. Is deze lichttherapie bedoelt voor iedereen die een depressief zijn in de winter? Of voor mensen die altijd depressief zijn en in de winter iets erger?

Helpt deze therapie ook bij mensen die depressief zijn als gevolg van een traumatische gebeurtenis of ja hoe leg ik dat uit? Ik hoop dat jullie me snappen.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 21:24
Verwijderd
Citaat:
anterx schreef op 17-12-2005 @ 22:09 :
Ik heb dit topic doorgelezen en heb nu wat vragen. Is deze lichttherapie bedoelt voor iedereen die een depressief zijn in de winter? Of voor mensen die altijd depressief zijn en in de winter iets erger?

Helpt deze therapie ook bij mensen die depressief zijn als gevolg van een traumatische gebeurtenis of ja hoe leg ik dat uit? Ik hoop dat jullie me snappen.
Dit topic gaat over die last hebben van een winterdepressie. Dat is iets anders dan depressief zijn in de winter. Mensen met een winterdepressie voelen zich rot omdat ze te weinig (zon)licht krijgen vergeleken met de zomer (dat is bij mij tenminste zo, in de zomer kan ik me ook wel een rot voelen, maar dat heeft iedereen) Ik denk niet dat lichttherapie helpt bij ''normale'' depressies, want dan zijn er vaak hele andere dingen aan de hand. Je moet de oorzaak aanpakken, in het geval van winterdepressie is dat dus meestal een gebrek aan (zon)licht, in het geval van down zijn/een depressie hebben is dat bijvoorbeeld die traumatische gebeurtenis waar jij het over hebt > daarmee kun je dus beter naar iemand toe om te praten, achter een lamp gaan zitten haalt denk ik weinig uit.
Got it?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 21:28
anterx
anterx is offline
Ik dacht het al, maar ja stiekem hoopte ik toch dat lichttherapie een wondermiddel zou zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten