Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-09-2005, 08:38
mira_love
mira_love is offline
Ik zit al heel lang met een probleem. X is een jaar lang mijn harstvriendin geweest, maar door dingen die zijn gebeurd hoeft het voor mij eigenlijk niet meer. Ik zie haar dan ook al een tijdje niet meer als hartsvriendin. Ik heb een aantal problemen gehad waarin ik haar zou hebben meegesleepd. Hierdoor is zij depressief geworden en zit het leven niet meer zitten. Dit heeft zij tegen mij gezegt een aantal weken geleden. Nu had ik er echt geen benul van dat ik haar meesleepte. Maar wat nu? Ik kan niet verder met onze vriendschap nu ze dit heeft gezegd. het is nogal wat als iemand tegen je zegt dat jij de oorzaak bent dat ze het leven niet meer ziet zitten! Ik wil dat ik ga veranderen, dat ik spontaner wordt, maar ik wil helemaal voor niemand mijzelf gaan veranderen. Ik wou dit nou al een hele tijd tegen haar zeggen, maar ik durf/kan het niet! Zij is veel dominanter dan mij en ik weet dat zij er zeker tegenin gaat. maar toch moet ik het zeggen want anders loopt het uit de hand voor mij. Ik ben namelijk iemand die heel moeilijk nee kan zeggen en ik heb nu het gevoel dat zij daar nu van profiteert, als doet ze dat denk ik heus niet bewust. Hoe kan ik tegen haar zeggen wat er in mij opgaat en dat de vriendschap die we hadden voor mij is verdwenen? Ik durf dit niet face to face tegen haar te zeggen, dat kan ik echt niet! Maar hoe wel? Zou het echt raar zijn om dit via brief/mail te doen?
geef a.j.b serieuse tips want ik weet het echt even niet meer!

M.
Oud 28-09-2005, 09:58
dark princess
dark princess is offline
wat vervelend dat ze dat gezegd heeft, jij kan niet de (enige) oorzaak zijn van haar depressie. Het is denk ik goed om haar een brief te schrijven, ik denk dat een brief beter is dan een mail, want dat vind ik persoonlijker. Een brief schrijven is minder moeilijk dan het face-to-face vertellen, maar het is wel belangrijk dat je haar laat weten hoe je erover denkt, dan kunnen jullie er daarna misschien wel over praten.

Een vriendin heeft mij ook eens een brief geschreven toen het wat minder tussen ons ging, doordat zij bepaalde dingen had gedaan die ik echt niet leuk vond en in die brief heeft ze uitgelegd waarom ze dat gedaan had. Die brief heeft mij wel meer duidelijkheid gegeven over de situatie.

Sterkte!
Oud 28-09-2005, 13:09
Careless
Careless is offline
Maar wat is een vriendschap nog waard als één van beiden het niet meer ziet zitten? Zelfs als zij ertegenin gaat zal er waarschijnlijk nog niet veel van komen, zou ik zeggen.
Oud 28-09-2005, 14:47
Balance
Balance is offline
Ik vind het niet raar als je het via brief of email doet, maar ik zou haar wel de gelegenheid geven om te reageren; het liefst in persoon. Dan kan je wel alvast in je brief zetten dat je niet wil dat ze probeert je nog van mening te doen veranderen, maar dat je haar nog wel de gelegenheid wil geven om nog dingen te vragen bijvoorbeeld.

Overigens klinkt het alsof je het haar kwalijk neemt dat ze zegt dat ze 'door jouw problemen' depressief is geworden. Dat is ook niet eerlijk om te zeggen van haar. Maar andersom is het ook niet eerlijk als jij boos op haar bent, omdat ze depressief is geworden 'van jouw problemen'. Het is niet zo dat ze dat expres heeft gedaan ofzo.

('van/door jouw problemen' heb ik even tussen aanhalingstekens gezet, want er zijn vast nog wel meer oorzaken.)
Oud 28-09-2005, 19:20
mira_love
mira_love is offline
Citaat:
Balance schreef op 28-09-2005 @ 15:47 :
Ik vind het niet raar als je het via brief of email doet, maar ik zou haar wel de gelegenheid geven om te reageren; het liefst in persoon. Dan kan je wel alvast in je brief zetten dat je niet wil dat ze probeert je nog van mening te doen veranderen, maar dat je haar nog wel de gelegenheid wil geven om nog dingen te vragen bijvoorbeeld.

Overigens klinkt het alsof je het haar kwalijk neemt dat ze zegt dat ze 'door jouw problemen' depressief is geworden. Dat is ook niet eerlijk om te zeggen van haar. Maar andersom is het ook niet eerlijk als jij boos op haar bent, omdat ze depressief is geworden 'van jouw problemen'. Het is niet zo dat ze dat expres heeft gedaan ofzo.

('van/door jouw problemen' heb ik even tussen aanhalingstekens gezet, want er zijn vast nog wel meer oorzaken.)
Ik snap wat je bedoelt. Ik kom misschien boos over, maar dat ben ik niet echt hoor. Ik vind het alleen heel moeilijk te begrijpen dat ik de oorzaak ben volgens haar, doet doet best wel pijn, je voelt je dan zo waarloos opeens. Maargoed. Het probleem is dat ik moeilijk nee kan zeggen en dat zij dominanter is dan mij. Zij gooit alles eruit wat je in haar hoofd ik, ik totaal niet! Ik wil haar niet kwetsen omdat zij zelf ook andere problemen heeft en mij ziet als haar vertrouwenspersoon. Nouja, ik zal eens kijken of ik een goede brief in elkaar kan zetten en dan maar hopen dat ik hem op de bus durf te doen.....
Oud 28-09-2005, 22:51
Balance
Balance is offline
Volgens mij kwets je haar meer door niet eerlijk te zijn dan door haar te vertellen hoe het zit. Maar als je toch nog bang bent om haar te kwetsen, vertel er dan ook vooral de positieve dingen aan haar bij. Sluit alleen af dat de negatieve dingen dusdanig zwaar voor je wegen dat je jullie vriendschap niet meer aankan en dat je denkt dat het voor beiden beter is om de vriendschap af te sluiten.
Reageren

Regels voor berichten