Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-09-2005, 21:49
duivelaartje
duivelaartje is offline
Als ik ergens niet goed in ben, is het engels en dan vooral luisteren en teksten. Dinsdag heb ik m'n eerste luistertoets van dit jaar, wel op havo-eindexamen niveau (zit in 5 vwo nu), dus moet redelijk te doen zijn. (zegt men)
Nou snap ik wat er gezegd wordt en met praten heb ik ook geen groot probleem; ik reageer redelijk gemakkelijk op dingen en moet soms zelfs dingen voor anderen vertalen. Maar als er vragen bijkomen, kom ik in de knoop en weet ik echt niet of ik nou a, b of c moet kiezen...

Naar engelse zenders luisteren/kijken blijkt te helpen en dat doe ik ook zo af en toe, BCC enzo. Maar zijn er nog andere dingen om luisteren te oefenen?
Zo ja, ik hoor het graag, want luisteren (en teksten ookwel...) halen m'n engelscijfer flink naar beneden en met hard leren, goed brieven schrijven en spreken krijg ik het iets omhoog gekrikt, maar gemakkelijk gaat het niet.

Tips en trucs zijn ook welkom!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-09-2005, 22:05
Verwijderd
kijk bbc programma's met subtitles, dus zet de ondertiteling via teletekstpagina 888 aan.

probeer tijdens het lezen van een nederlands tijdschrift in je 'hoofd' de nederlandse zin om te zetten naar het engels. (vertalen dus).

zet een film (dvd) op zonder ondertiteling of juist mét engelse ondertiteling en schrijf na iedere scène een korte globale samenvatting, lees nadat de film is afgelopen de samenvattingen door en probeer belangrijke zinnen en quotes te herinneren en op te schrijven.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2005, 17:03
duivelaartje
duivelaartje is offline
Dank.

Is er misschien ook nog een tip hoe je je een uur kan concentreren op het luisteren en bij saaie stukjes niet weg gaat dwalen?
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 17:50
Adrenaline
Adrenaline is offline
interessant DVD´tje opzetten met/zonder ondertiteling
Oud 19-09-2005, 17:54
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
misschien heb je op school nog van die luister totsen. die je op school kan lenen. Bij mij tenminste wel.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 20:10
Verwijderd
Ik neem aan dat je geoefend hebt met cito luistertoetsen in de les? Omdat het meestal dodelijk saai is (het luister gedeelte in ieder geval) moet je goed kijken naar welke fouten je maakt.

Ik heb ook moeite met Engels luisteren en mijn docent had gezegd dat je eerst het hele stukje moet luisteren en dan vervolgens moet gaan nadenken over wat er daadwerkelijk is gezged en je jezelf niet op 1 bepaald woord moet toespitsen omdat je dan misschien belangrijke informatie mist.

Voor het kijk gedeelte van de cito-luistertoets moesten wij heel veel discovery kijken en dat heeft bij mij wel geholpen .

(Oké ik had uiteindelijk een 5,3 maar dat maakte mij niets uit want ik was dolgelukkig)
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 20:44
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 19-09-2005 @ 21:10 :
Ik neem aan dat je geoefend hebt met cito luistertoetsen in de les? Omdat het meestal dodelijk saai is (het luister gedeelte in ieder geval) moet je goed kijken naar welke fouten je maakt.

Ik heb ook moeite met Engels luisteren en mijn docent had gezegd dat je eerst het hele stukje moet luisteren en dan vervolgens moet gaan nadenken over wat er daadwerkelijk is gezged en je jezelf niet op 1 bepaald woord moet toespitsen omdat je dan misschien belangrijke informatie mist.

Voor het kijk gedeelte van de cito-luistertoets moesten wij heel veel discovery kijken en dat heeft bij mij wel geholpen .

(Oké ik had uiteindelijk een 5,3 maar dat maakte mij niets uit want ik was dolgelukkig)
Ja, cito-luistertoetsen. Dit zijn echt dodelijk saai, maar ik weet niet waar jij het over hebt met kijk-gedeelte..? Dat heb ik nou echt nog nooit gehad! Ik hoorde er wel iets over, dat we iets met kijken een keer gingen doen, om te kijken hoe ons dat bevalt. Lijkt me best afleidend..?

Ja, daar kijk ik ook na ja, achteraf. Maar bij dat piepje moet je de vraag alweer gelezen hebben en het antwoord geven en en... Dat gaat niet zo snel bij mij.

Nou, als ik een 5 of 5,5 heb ofzo ben ik ook dolgelukkig. Vorig jaar had ik steeds 4/4,5, dus nu wil ik wat hoger.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 21:48
Verwijderd
Alleen al veel Engelse films kijken helpt een hele hoop. Misschien kun je leuke films downloaden en ze dan op de computer kijken? Heb je niet het probleem van de ondertiteling, en bovendien beschikking over meer leuke films dan er op bbc komen Ook series werken erg goed. Als je wil lachen - Whose Line Is It Anyway, en dan zo veel mogelijk afleveringen. Echt zwaar komisch en nog heel goed voor je Engels, ook
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 15:12
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik heb een vaag gevoel over m'n luistertoets van vandaag... Bij sommige vragen wist ik meteen het antwoord, maar bij anderen schrok ik als de piep al kwam. Ik had het goede antwoord nog niet eens gehoord.

Maar die films is wel een goed idee. Nog leuk ook.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 17:01
Verwijderd
Engelse tv kijken is beter vol te houden als je dingen kijkt die je leuk vindt... dus knip een strook papier en plak die aan weerszijden over de onderkant van de tv, zodat je de ondertiteling niet ziet terwijl je gewoon een serie of film kijkt

Teksten kun je oefenen door Engelstalige teksten te lezen. Misschien kun je een kinderboek in het Engels lezen of korte verhalen Bij de bieb hebben ze best veel (oke dat verschilt per bieb natuurlijk maargoed)
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 19:16
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik lees juist best veel engelse boeken. Harry Potter en Stephen King (en die van de Black Birds (lijsters)). Maar het gekke is dat ik die boeken gewoon snap en er ook wel een samenvatting over kan maken, maar ik mis waarschijnlijk details die je juist bij die tekstvragen nodig hebt...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten