![]() |
|
Gegroet beste mensen. Ik zit al een tijdje met het (leuke?) idee om met z'n allen een sonnettenkrans te gaan schrijven. Dit is een sonnetten krans: "Reeks van 15 sonnetten over hetzelfde onderwerp, waarbij meestal de begin- of eindregels van de 14 sonnetten het vijftiende vormen." (uit de 'van Dale').
Het maakt niet uit of je een Italiaans sonnet of een Shakespear sonnet maakt. Wat dat zijn staat beneden. Ik heb dus nog 14 mensen nodig die mee willen doen met dit project, als er meer dan 14 mensen zijn die mee willen doen kunnen we gaan stemmen oid welke sonnet we erin willen. Als onderwerp wou ik, natuurlijk, Dansen op Papier nemen, alle 15 de sonnetten moeten daar dan over gaan. Dat klinkt moeilijker dan het is, zo heel strak is het eigenlijk niet, je kan met DoP overal heen. Je kunt letterlijk dansen op papier, schrijven, 'dansen op papier' als in 'je bewegen op flinterdun eis', het subforum, de mensen van het forum, het forum als persoon (en vertellen wat hij/zij allemaal heeft meegemaakt). Mogelijkheden genoeg, probeer zo origineel mogelijk te zijn! Het eerst wat er moet gebeuren is het laatste sonnet schrijven, het moet een sonnet zijn waarbij elke regel kan worden gebruikt voor een ander sonnet, dat is wel wat lastiger dus. Als je wat geprobeerd het post het dan hier, DoP bepaalt welke het zal worden. Italiaans sonnet: - Twee kwatrijnen (strofes van vier regels) - Twee terzetten (strofes van drie regels) bij sonnet zeg je toch niet terzinen oid? - Rijmschema: abba, abba, cdc, dcd. - Wending tussen het octaaf (acht regels, de twee kwatrijnen dus) en den sextet (zes regels, de twee terzetten). De wending markeert meestal een tegenstelling: verleden/heden, verhaal/toepassing, gebeurtenis/reflectie op gebeurtenis, enz. Shakespear sonnet: - Drie kwartrijnen, gevolgd met een - Distichon (strofe van tweeregels) - Rijmschema: abba, cddc, effe, gg. - Wending tussen het laatste kwatrijn en distichon. Het distichon bevat vaak de 'moraal van het verhaal': er wordt in samengevat wat de lezer geacht wordt te leren van het stuk daarvoor. Het shakespear sonnet is wel makkelijker qua rijmschema, het moraal is meestal wat moeilijker, maar je kan dan ook gewoon een tegenstelling doen zoals die gebruikt wordt in Italiaanse sonnetten, die schending is niet zo heel erg. Als je mee wil doen zet dat dan even hier neer, elke sonnet die je maakt ook gelijk posten graag. Iedereen veel succes! Als je het moeilijk vind, denk er dan aan het glorieuze moment dat we het af zullen hebben! Voor dwalende forumbasen: kan de link naar dit topic bij het stickie 'ter ere van..' topic? Misschien, maar dat hoeft niet perse, is het handig om deze ook stickie te maken omdat een sonnet schrijven behoorlijk lang duurt en het anders (te) ver naar beneden zal zakken? Edit: Hier is een voorbeeld van een mooi sonnet met een ander rijmschema, je mag dus wel een beetje afwijken van het originele rijmschema, als het maar niet teveel is. Hier het bekende sonnet 'Aan de sonnetten' van Jacques Perk, gepubliceerd in 1880. Met het rijmschema abab abab cdc dcd. "Klinkt helder op, gebeeldhouwde sonnetten, (a) Gij, kindren van de rustige gedachte! (b) De ware vrijheid luistert naar de wetten: (a) Hij stelt de wet, die uwe wetten achtte: - (b) Naar eigen hand de vrije taal te zetten (a) Is eedle kunst, geen grens die deze ontkrachte: (b) Beperking moet vernuft en vinding wetten; (a) Tot heersen is, wie zich beheerst, bij machte: - (b) De geest, in enge grenzen ingetogen, (c) Schijnt krachtig als de popel op te schieten, (d) En de aard te boren en den blauwen hogen: (c) Een zee van liefde in droppen uit te gieten, (d) Doch éen voor éen, - ziedaar mijn heerlijk pogen... (c) Sonnetten, klinkt! U dichten was genieten!" - (d) Links met voorbeeld sonnetten: Sonnetten van Jacques Perk Enkele sonnetten van (ex) dichter des vaderlands Gerrit Komrij
Toch? Laatst gewijzigd op 30-06-2005 om 09:53. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is verbreed, niet verbreedt, bij gebiedende wijs. |
![]() |
||
Citaat:
Hm, dat had ik eerst ook, maar ik dacht toch met t omdat het de enigste werkwoord in de zin is. Buh, ik haat spelling als ik haast heb.
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
Hm, stiekem snap ik het natuurlijk wel, maar ik doe meestal alsof ik het niet snap voor de zekerheid, zodat ik het straks niet per ongeluk helemaal verkeerd heb begrepen ![]() Ik doe mee, hoor ![]()
||
Citaat:
![]() Maar ja, zo is het. De regels uit het 15e sonnet worden als begin of eind regel gebruikt (na enige smeekbeden is een andere positie mischien toegestaan) in de andere sonnetten. Het gaafste is natuurlijk dat de eerst zin uit het slotsonnet ook de eerst/laatste zin is van het eerste sonnet, en enz blaaa.
||
Citaat:
Doordat ik het metrum wilde aanhouden zijn de regels wel moeilijker te lezen inderdaad, misschien wel te moeilijk
||
Citaat:
![]() Ow, en dan krijg je een kringetje, een krans! Hé, dat is leuk! ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Ik vind dat iedereen zijn eigen vorm mag kiezen, opzich vind ik de Italiaanse mooier maar die van Shakespear is makkelijker.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Welke gek heeft die rot regels geschreven van die dingen ![]()
|
|