Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-08-2005, 14:31
Verwijderd
Ik heb dit ook al op een ander forum geplaatst, maar dat kan me niet schelen, ik wil gewoon zoveel mogelijk informatie inwinnen.

Ik gooi het dus maar meteen even in de groep. Mijn oma heeft dus botkanker. We hebben het eergisteren te horen gekregen. Het zit op haar been en is uitgezaaid naar de ribben en de schedel. We weten nog niet of die botkanker de bronkanker is, en of het ook nog ergens anders zit. Het is nu vooral enorme chaos en door het ziekenhuis crossen van arts naar arts en van onderzoek naar onderzoek.

Chaos en verdriet in de familie natuurlijk ook. Het is de moeder van mijn moeder en eigenlijk de enige grootouder die ik echt goed ken en waar ik een goede band mee heb (de opa van mijn moeders kant overleed toen ik vier was, de ouders van mijn vader toen ik 3 weken was en toen ik een jaar was). Dus dit komt best hard aan. Ze liep al een tijdje slecht, fysiotherapie hielp niet en na lang aandringen (ze is nogal koppig wat gezondheid betreft ) zijn er dus foto's gemaakt en daar kwam dit uit. Opeens staat alles op z'n kop. Iedereen doet wat hij of zij kan om het goed te laten verlopen allemaal. Ze is in april 79 geworden.

En nu ben ik dus benieuwd of hier mensen zijn met soortgelijke ervaringen. Familie of vrienden die hetzelfde hebben (gehad). Hoe ga/ging jij hier mee om? Nog speciale tips, adviezen, dat soort dingetjes.

Uiteraard heb ik ook even google erbij gepakt, en de omschrijving van Multiple myeloom of de Ziekte van Kahler komt wel in de buurt van wat mijn oma heeft.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 17:20
Verwijderd
Ja hallooooo, is er hier dan helemaal niemand met ervaring met dit soort dingen?
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 17:26
Yvat
Yvat is offline
Ja iedereen hangt de hele dag hier rond zeker, niet binnen een paar uur antwoord verwachten.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 17:27
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Uhm ja, mijn opa is overleden aan kanker, maar ik had niet zo'n sterke band met hem... Daarbij is het heel erg dat die mensen overlijden omdat je ze niet wilt missen, maar ik heb wel altijd sterk het gevoel gehad van 'ze zijn oud'. Maar je hebt natuurlijk wel liever dat ze overlijden in hun slaap zonder een slopende ziekte. Ik weet niet, ik kan dat wel goed accepteren en snel verwerken...

Maar sterkte ermee Botkanker is moeilijk te genezen geloof ik?
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 17:28
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Mijn oma had ook kanker, en het leek te genezen, maar bij de laatste check bleek toen dat het weer was uitgezaaid. En toen zijn ze opgehouden met de behandeling, want er was niets meer te redden. Bij jou oma zal dat niet anders zijn, als het is uitgezaaid begin je vaak niets meer.

Veel succes dan maar,
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 17:28
Verwijderd
Yup, niet te genezen, wel te stabiliseren. Maar we weten nog niet of het ook al op andere plaatsen zit. Dat horen we maandag.

Botkanker is ook de pijnlijkste kanker. Ik ga zó'n toffe tijd tegemoet.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 17:38
Cat
Cat is offline
Wat bedoel je met "bronkanker"?
Oud 04-08-2005, 17:54
Spacemonkey
Spacemonkey is offline
Citaat:
Cat schreef op 04-08-2005 @ 17:38 :
Wat bedoel je met "bronkanker"?
Waarschijnlijk de plek waar de kanker is begonnen en vanwaaruit het zich heeft uitgezaaid. De bron van de kanker dus.

Sterkte
Oud 04-08-2005, 17:57
Verwijderd
Citaat:
ChocLot schreef op 04-08-2005 @ 18:28 :

Dit draait toch niet om jou. Het is natuurlijk heel erg verrot maar het lijkt me het beste om het positief in te blijven zien, daar is iedereen het meest bij gebaat.

Heel veel sterkte.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 18:03
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
MargotTenenbaum schreef op 04-08-2005 @ 18:57 :
Dit draait toch niet om jou. Het is natuurlijk heel erg verrot maar het lijkt me het beste om het positief in te blijven zien, daar is iedereen het meest bij gebaat.

Heel veel sterkte.
Inderdaad. Niemand heeft er wat aan als jij alle aandacht naar je toe gaat trekken omdat je het zo erg vindt.. Voor je moeder is het minstens net zo erg (ik mag eigenlijk best zeggen dat het erger voor haar is) en voor je oma is het nog veel moeilijker. Je kunt het beter op een positieve manier benaderen (voor zover het kan) zodat je je oma nog een fijne laatste tijd kunt geven. Aan pessimisme hebben stervende mensen niet zoveel...

Niet dat ik je gevoel niet snap...
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 18:14
TechXP
TechXP is offline
Mijn oma had kanker. Dat is nog wel in de fase geweest dat het weg gehaald kon worden. Maar iedereen zag het direct negatief in natuurlijk. Mijn oma is niet meer de oma gebleven daarna. beroertes enzo gehad. En nu zit ze in een verzorgingstehuis. Niet echt meer aanspreekbaar. Ergens zou ik gewild hebben dat ze gewoon kanker had die uitgezaaid was, want zoals ze nu is is ze eigenlijk al min of meer dood.

[edit]

En 79 is een mooie leeftijd denk ik. Wees niet getreurd. Breng nog een goede tijd met haar door. En treuren kan je doen nadat ze overleden is (het was toch een aflopende zaak?). Nu heeft ze er weinig aan als iedereen maar constant jankend bij haar is. Vraag wat ze nog zou willen doen ofzo. En ga dat gewoon doen (zover mogelijk).

Laatst gewijzigd op 04-08-2005 om 19:26.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 18:37
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 04-08-2005 @ 19:14 :
Kanker heeft men naar mijn mening altijd wel aan zichzelf te danken en aan de maatschappij. Ik ben van mening dat leefstijl/dieet/omgeving de oorzaak is van kanker. En men dat in principe kan voorkomen. Onderzoeken tonen dat wel aan. Genetisch aangelegd is natuurlijk een ander verhaal.
Goh, eigenlijk ben jij best goed bezig, iemand die zich toch al klote voelt nog even natrappen door je fundamentalistisch-veganistische nonsens hier te spuien en mensen wijs te maken dat kanker hun eigen schuld is, namelijk een gevolg van hun dieet.

Van figuren zoals jij word ik onpasselijk, en dat meen ik echt.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 18:46
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Op hogere leeftijd komt het wel vaker voor dat cellen zich ongeremd gaan dupliceren m.a.w kanker dus. Het is een genetische fout. Kanker komt al eeuwen voor, ook toen men nog geen hamburgers, pizza's en patat consumeerde. Dat hormonen in vlees kankerverwekkend zijn geloof ik best. Maar je kunt kanker niet alleen toeschrijven aan voeding, gsm-masten en luchtverontreiniging.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 19:21
da leentjuh
da leentjuh is offline
Ik ben net eerder weergekomen van mn vakantie omdat mn oma int ziekenhuis is opgenomen.. Ze heeft ook kanker, was al bekend, maar nu is dr een miltbloeding bijgekomen. Maar t gaat nu al weer beter gelukkig..
Oud 04-08-2005, 19:22
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-08-2005 @ 19:37 :
Goh, eigenlijk ben jij best goed bezig, iemand die zich toch al klote voelt nog even natrappen door je fundamentalistisch-veganistische nonsens hier te spuien en mensen wijs te maken dat kanker hun eigen schuld is, namelijk een gevolg van hun dieet.

Van figuren zoals jij word ik onpasselijk, en dat meen ik echt.
Slaat nergens op wat je zegt. Ik had een goedbedoelde reactie. Van dat het gewoon voorkomt. Heel veel voorkomt.
En ik zeg gewoon wat ik denk en ook wat ik dacht in de situatie die ik ken (van mijn oma).

Maar goed heb het wel weggehaald als je er zo over heen valt..

Laatst gewijzigd op 04-08-2005 om 19:27.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 19:24
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 04-08-2005 @ 19:46 :
Op hogere leeftijd komt het wel vaker voor dat cellen zich ongeremd gaan dupliceren m.a.w kanker dus.
Ouderdomskanker ja.

Citaat:
Maar je kunt kanker niet alleen toeschrijven aan voeding, gsm-masten en luchtverontreiniging.
Ik zeg alleen dat het veel invloed heeft. Ik zeg niet dat het altijd iets mee te maken heeft. Zoals gezegd ook genetisch kan het zijn of gewoon ouderdom.
Oud 04-08-2005, 19:29
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Of een fout in je DNA, aangeboren dus.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 19:32
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Daarbij is kanker op vroege leeftijd vrijwel altijd aangeboren. Je hebt nml 5 stadia voor kanker en bij je geboorte krijg je dus 1 van deze stadia. Erfelijk is vaak al stadia 5 bij je geboorte. Je kunt eigenlijk niet van stadia 1 komen en dan al op vroege leeftijd kanker krijgen. Je kunt wel geen kanker krijgen met stadia 5 door heel gezond te leven en door heel erg veel mazzel te hebben.

Laatst gewijzigd op 04-08-2005 om 19:39.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 20:42
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
TechXP schreef op 04-08-2005 @ 20:24 :
Ik zeg alleen dat het veel invloed heeft. Ik zeg niet dat het altijd iets mee te maken heeft. Zoals gezegd ook genetisch kan het zijn of gewoon ouderdom.
Je zegt zelf:
Citaat:
Kanker heeft men naar mijn mening altijd wel aan zichzelf te danken en aan de maatschappij.
Met als enige nuancering dat het als het genetisch aangelegd is het anders is.

Volgens mij heb je het toch niet helemaal door hoe het precies allemaal werkt, maar ik heb nu ook geen zin je dat uit te leggen.
Dat je wil zeggen dat het veel voorkomt is wat anders. Maar ten eerste doe je dat dan niet op de juiste manier en ten 2e denk je ook niet echt na over hoe dat aankomt.

OT:
Er is nu nog niet heel veel over te zeggen. Dat kan je pas echt doen als je weet welke soort kanker het is. Dus als er een andere bron is weten wat die is. Er zijn meerdere soorten kanker die je vaak vind door uitzaaiingen op het bot en verder natuurlijk ook andere soorten zoals Kalher.
Hoe dan ook, uitgezaaide kanker, ook al komt het van de long, de borst of iets anders betekent altijd dat het niet curabel (= te genezen) is. Enige wat je dan kan doen is palliative zorg, wat wil zeggen de kwaliteit van leven zo goed mogelijk krijgen en als het kan wat rekken. Maar het hoe en wat hangt af van welk soort kanker het is.
Omdat ze 79 is zullen ze vrijwel zeker geen chemo geven. (de grens ligt op 70, waarbij ook wel gekeken wordt naar biologische leeftijd). Botmetastasen zijn te bestralen, maar heeft ook wel beperkingen. Wat ze kunnen doen hangt echt af van welke kanker het is en hoe die er precies uit ziet (Als een borstkanker bijvoorbeeld afhankelijk is van groeihormonen kunnen ze daar wat aan doen. Maar er is ook borstkanker die die groeihormonen niet meer nodig heeft)

Ik vind het eerlijk gezegt niet positief klinken. Het is zwaar, maar echt genezen kan ze zeer waarscheinlijk niet. Het is dus afwachten wat de mogelijkheden zijn, maar het is waarscheinlijk aflopent.
Beste wat je kan doen is genieten van haar en ook leuke dingen doen. Maar vooral er ook wel over praten. Het is voor iedereen zwaar en het helpt wel om er duidelijk over te zijn.
In ieder geval heel erg veel sterkte.
Oud 04-08-2005, 21:23
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Ieke schreef op 04-08-2005 @ 21:42 :
[B]Je zegt zelf:
Volgens mij heb je het toch niet helemaal door hoe het precies allemaal werkt, maar ik heb nu ook geen zin je dat uit te leggen.
Dat je wil zeggen dat het veel voorkomt is wat anders. Maar ten eerste doe je dat dan niet op de juiste manier en ten 2e denk je ook niet echt na over hoe dat aankomt.
Ik bedoelde het anders... maar goed mijn reactie heb ik deels verandert.
Oud 04-08-2005, 21:40
Morgan le Fay
Morgan le Fay is offline
In februari is mijn tante gestorven aan leukemie. dat kreeg ze in juni 2004. ik denk er nog wel veel aan maar ben er overheen. hoe ging ik ermee om toen het zo was? ja, als ik kon anaar het ziekenhuis, laten weten dat zij niet alleen was en erover praten met mijn beste vriendin....het meest vervelende was nog toen de begrafenis in mijn tentamenweek viel, dan staat je hoofd niet naar dingen regelen maar dat moest wel...
Oud 04-08-2005, 22:17
Somebody Special
Somebody Special is offline
De moeder heeft de ziekte van Kahler gehad, het is idd niet te genezen...

Ik ken gelukkig niemand met kanker, het lijkt me verschrikkelijk om mee te moeten maken maar hoop dat je oma nog een goede laatste tijd heeft met niet al teveel pijn.
Maak er nog een mooie tijd van, zoek haar zoveel mogelijk op, doe je dit niet dan zul je er later waarschijnlijk spijt van krijgen.

Verder heb ik weinig zinnigs te zeggen, wil je alleen heel veel sterkte wensen de komende tijd.
Oud 05-08-2005, 00:03
Verwijderd
Leuke discussie op gang gebracht. Ik trek heus niet al het verdriet naar mij toe hoor. Mar de schok is nog vers en ik ben niet de grootste dramaqueen in de familie ('t kan nog erger, believe me). De rust komt later wel, nu is het allemaal nog te vers.

Ik probeer er vrede mee te krijgen, ik wéét dat mijn moeder het nu 1000 keer zwaarder heeft, en dat is ook goed. Ik ben er ook wel voor haar. Maar soms moet je dingen gewoon even van je afschrijven. Delen met anderen, ervaringen delen, advies zoeken.

Wat kanker betreft ben ik geen attentionwhore, maar gewoon een familielid die een klap voor d'r muil heeft gehad en even lotgenoten zoekt die me wat vooruit kunnen helpen en misschien iets meer weten dan het weinige wat ik nu weet.

Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 10:55
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Het is deze week 3 jaar geleden dat mn opa overleden is aan botkanker. Toen het geconstateerd werd, werd er gezegd dat hij nog geluk had als hij 2 weken had te leven. Maar het heeft gelukkig nog 4 weken geduurd. Het is allemaal te snel gegaan om alles goed te beseffen.

ChocLot: zet alles goed op een rijtje, en heel veel sterkte! Begin anders een dagboek waar je alles inschrijft. Zo kan je je verhaal kwijt.

TechXP: Ken je zelf iemand die kanker heeft, had of er aan overleden is?
En hoe leg jij eigenlijk het dan uit als een klein kind kanker heeft? Eigen schuld? Volgens mij weet je gewoon niet waar je het over hebt.
Oud 05-08-2005, 11:20
muziekvlinder
muziekvlinder is offline
Citaat:
ChocLot schreef op 04-08-2005 @ 18:28 :

wtf
het is natuurlijk vreselijk dat je oma botkanker heeft, maar damn, wat een egoistische uitspraak!! ik denk dat je oma of moeder een iets 'toffere' tijd tegemoet gaan dan jij hoor
je lijkt me sowieso een vervelend persoon maar dit slaat echt alles

maar goed, dit is al gezegd

Laatst gewijzigd op 05-08-2005 om 11:22.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 11:40
Verwijderd
Als je nou eens zou lezen. Mijn moeder zei net exact hetzelfde. Mijn oma is op medisch gebied heel koppig, ze loopt enorm lang met pijn door, ontkent dat ze pijn heeft, dat soort dingen.

Botkanker is de ziekte van de spontane breuken, het wegrotten van botten (dat proces is al bezig met haar rechterbeen), dat soort dingen.

Wij gaan nu zien hoe de sterkste vrouw die wij kennen, langzaam wegteert tot een zielig hoopje mens. Dat IS geen leuke tijd om tegemoet te gaan. Tuurlijk, er zijn altijd mensen die het erger hebben. Mijn oma is de persoon die de pijn heeft. Maar voor haar kinderen en kleinkinderen is het ook totaal geen toffe tijd.

Wat is daar nou zo egoïstisch aan?
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 12:00
Muchacha
Muchacha is offline
Je bedoelde het goed. Dat je een harde tijd tegemoet gaat gaan, wat ook zo zal zijn. Het kwam alleen fout over, meer niet

Sterkte ermee, het is echt rot
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 12:07
Verwijderd
't Was de reactie van muziekvlinder die mij in het verkeerde keelgat schoot. Dat slaat echt nergens op. Dus daar was mijn reactie ook op gericht.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 15:47
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
dark*dizzie* schreef op 05-08-2005 @ 11:55 :
TechXP: Ken je zelf iemand die kanker heeft, had of er aan overleden is?
En hoe leg jij eigenlijk het dan uit als een klein kind kanker heeft? Eigen schuld? Volgens mij weet je gewoon niet waar je het over hebt.
Zoals ik heb genoemd heeft mijn oma kanker gehad. Mijn overburen hebben een huidkanker gehad (goedaardig). Mijn oom ook.
Een buurvrouw is vorig jaar overleden aan kanker. En een kennis schijnt nu maagkanker. En nog wat van die kankergevallen in de buurt.

Waarom moet ik iets uitleggen aan een kind dat kanker heeft? Die dingen gebeuren. Zoals ik zei had dieet, leefomgeving etc. er erg veel mee te maken. Dat tonen de studies ook gewoon aan. Kanker is veelal te voorkomen. Of beter gezegd de kans dat je het krijgt is enorm klein te maken. Als iemand rookt en krijgt longkanker...tsja dat heeft die persoon dan toch aan zich zelf te danken?
Tsja als iemand kanker heeft... dan is dat eigenlijk vaak wel deels eigen schuld, maar kan ook gewoon door andere dingen gebeuren (door maatschappij) of genetische aanleg of gewoon door ouderdom.
Oud 05-08-2005, 16:49
Verwijderd
Nu moet ik wel zeggen dat het extreem veel in onze familie voorkomt, maar daar hebben we al onderzoeken naar laten doen, en het was geen erfelijke vorm. Puur toeval misschien.

Maar het is algemeen bekend dat in onze regio (Westelijke Mijnstreek, omgeving DSM fabriek) kanker in hogere percentages voorkomt.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 16:58
Luna
Luna is offline
ja, mijn tante heeft een hersentumor. ik hoorde het tijdens mn examens (2 mnd geleden) en ik heb 3 dagen alleen maar kunnen janken. ze is té jong en gaat waarschijnlijk binnen een paar maanden dood. het is een zeer zeldzame soort en de dokters wisten er geen raad mee.
ik was vroeger altijd bij haar en logeerde daar elke vakantie dus ik was toen soort van part of the family daarthuis. ik heb een hele goede band met haar en ik vind het zooo afschuwelijk om haar zo ziek in het ziekenhuis te zien en probeer er zo min mogelijk aan te dnken want dan kan ik alleen maar janken. ze was altijd zo energiek en deed alles voor iedereen.
Oud 05-08-2005, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Luna schreef op 05-08-2005 @ 17:58 :
ja, mijn tante heeft een hersentumor. ik hoorde het tijdens mn examens (2 mnd geleden) en ik heb 3 dagen alleen maar kunnen janken. ze is té jong en gaat waarschijnlijk binnen een paar maanden dood. het is een zeer zeldzame soort en de dokters wisten er geen raad mee.
ik was vroeger altijd bij haar en logeerde daar elke vakantie dus ik was toen soort van part of the family daarthuis. ik heb een hele goede band met haar en ik vind het zooo afschuwelijk om haar zo ziek in het ziekenhuis te zien en probeer er zo min mogelijk aan te dnken want dan kan ik alleen maar janken. ze was altijd zo energiek en deed alles voor iedereen.
Heel veel sterkte meid. Dat zijn moeilijke dingen, zeker als het iemand zo jong gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 17:05
Luna
Luna is offline
uhu, dit is de eerste keer dat ik zo bewust iemand ga verliezen waar ik zo dichtbij sta. ik wil er nog niet overna denken als ze er niet meer is.
en jij natuurlijk ook heel veel sterkte. hoe lang heeft ze nog te leven, of wat hebben de artsen voorspeld?
Oud 05-08-2005, 17:08
muziekvlinder
muziekvlinder is offline
Citaat:
ChocLot schreef op 05-08-2005 @ 12:40 :
.

Wij gaan nu zien hoe de sterkste vrouw die wij kennen, langzaam wegteert tot een zielig hoopje mens. Dat IS geen leuke tijd om tegemoet te gaan. Tuurlijk, er zijn altijd mensen die het erger hebben. Mijn oma is de persoon die de pijn heeft. Maar voor haar kinderen en kleinkinderen is het ook totaal geen toffe tijd.

Wat is daar nou zo egoïstisch aan?
ik snap best dat je geen leuke tijd tegemoet gaat. maar in de context van de rest van je verhaal vond ik het gewoon heel erg egoistisch overkomen. nergens zeg je "ik vind het zo erg voor mij oma" of "mijn moeder heeft het vast erg zwaar". je zegt wel dat je een sterke band met je oma had, dan is het helemaal begrijpelijk dat je ermee zit. maar het kwam gewoon erg egoistisch over, doordat je voor de rest weinig medelijden toonde met de andere mensen om je heen die het er waarschijnlijk zwaarder hebben. maar goed, dat ligt vast aan mij dat het zo overkwam. sorry dan.
Oud 05-08-2005, 17:12
Verwijderd
Citaat:
Luna schreef op 05-08-2005 @ 18:05 :
uhu, dit is de eerste keer dat ik zo bewust iemand ga verliezen waar ik zo dichtbij sta. ik wil er nog niet overna denken als ze er niet meer is.
en jij natuurlijk ook heel veel sterkte. hoe lang heeft ze nog te leven, of wat hebben de artsen voorspeld?
Er is gister en eergisteren allemaal tests gedaan. Bloed prikken, foto's, scans, die dingen. Dan horen we wat de bronkanker is, en waar het nog meer zit en hoe lang ze dan nog heeft. Als het alleen in de botten zit, krijgt ze pilletjes en kunnen ze het stabiliseren en kan ze misschien nog wel jaren door. Dus we hopen dat het alleen maar dit is.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 17:14
Verwijderd
Citaat:
muziekvlinder schreef op 05-08-2005 @ 18:08 :
ik snap best dat je geen leuke tijd tegemoet gaat. maar in de context van de rest van je verhaal vond ik het gewoon heel erg egoistisch overkomen. nergens zeg je "ik vind het zo erg voor mij oma" of "mijn moeder heeft het vast erg zwaar". je zegt wel dat je een sterke band met je oma had, dan is het helemaal begrijpelijk dat je ermee zit. maar het kwam gewoon erg egoistisch over, doordat je voor de rest weinig medelijden toonde met de andere mensen om je heen die het er waarschijnlijk zwaarder hebben. maar goed, dat ligt vast aan mij dat het zo overkwam. sorry dan.
Ja, ik ben een beetje in de war, ik lul al 2 dagen onsamenhangende dingen enzo. Tuurlijk steun ik de rest van de familie ook in hun verdriet. Dus zo'n egoïstische snol ben ik nou ook weer niet. Ik ben best wel aardig hoor, ergens.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 17:50
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Citaat:
TechXP schreef op 05-08-2005 @ 16:47 :
Zoals ik heb genoemd heeft mijn oma kanker gehad. Mijn overburen hebben een huidkanker gehad (goedaardig). Mijn oom ook.
Een buurvrouw is vorig jaar overleden aan kanker. En een kennis schijnt nu maagkanker. En nog wat van die kankergevallen in de buurt.

Waarom moet ik iets uitleggen aan een kind dat kanker heeft? Die dingen gebeuren. Zoals ik zei had dieet, leefomgeving etc. er erg veel mee te maken. Dat tonen de studies ook gewoon aan. Kanker is veelal te voorkomen. Of beter gezegd de kans dat je het krijgt is enorm klein te maken. Als iemand rookt en krijgt longkanker...tsja dat heeft die persoon dan toch aan zich zelf te danken?
Tsja als iemand kanker heeft... dan is dat eigenlijk vaak wel deels eigen schuld, maar kan ook gewoon door andere dingen gebeuren (door maatschappij) of genetische aanleg of gewoon door ouderdom.
Ik snap nog steeds niet dat je iemand de schuld van kanker kan geven.
Oud 05-08-2005, 18:06
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
dark*dizzie* schreef op 05-08-2005 @ 18:50 :
Ik snap nog steeds niet dat je iemand de schuld van kanker kan geven.
Zoals ik zei ligt dat aan wat de oorzaak van kanker is en aan of iemand dat zelf aan zich te danken heeft enzo.

Zoals ik aan gaf. Moeten we een fanatieke roker medelijden geven omdat die zoveel gerookt heeft en nu longkanker heeft? Misschien sowieso wel, maar als die zo heeft geleefd is dat toch aan zich zelf te wijten. De risico's zijn duidelijk en men doet nu nog steeds lacherig over de etiketten op de pakjes sigaretten.

De schuld ligt nu eenmaal vaak bij de persoon, maar kan ook bij de maatschappij liggen en regering (die dingen niet afraad enzo). En een ander deel is genetisch en daar kan je weinig aan helpen als dat gewoon in de familie zit.

Onderzoekers hadden berekent dat iets van 60% van kanker voorkomen kan worden. Ik denk dat dit percentage wel ligt rond 95%.

En jammer genoeg leven we nu zelfs in een maatschappij waar in ons water hormonen zitten (door de pil), restanten van cocaine en pyscho-middelen (prozac oid). Naarmate ik ook ouder word zie ik ook steeds meer kanker. 10 jaar geleden kende ik kanker alleen van iets op school. En nu hoor je regelmatig dat die en die kanker hebben gekregen enzo. En wat zien we... veel mensen roken, er word steeds vetter gegeten en steeds meer kilo's vlees en veel troep met kunstmatige dingen erin. Vergeet niet: meer mobiele apparaten met frequenties die door de lucht zweven (wat geconcentreert gewoon iets kan verbranden) etc.

Kanker komt altijd voor... ja dat kan best... maar ga eens na hoevaak het vroeger voor kwam. En bij welke groep. Vroeger zat het meer bij de ouderen (ouderdom). En nu steeds jonger lijkt het.
Oud 05-08-2005, 18:32
biep
biep is offline
Citaat:
TechXP schreef op 05-08-2005 @ 19:06 :
Zoals ik zei ligt dat aan wat de oorzaak van kanker is en aan of iemand dat zelf aan zich te danken heeft enzo.

Zoals ik aan gaf. Moeten we een fanatieke roker medelijden geven omdat die zoveel gerookt heeft en nu longkanker heeft? Misschien sowieso wel, maar als die zo heeft geleefd is dat toch aan zich zelf te wijten. De risico's zijn duidelijk en men doet nu nog steeds lacherig over de etiketten op de pakjes sigaretten.
als mijn moeder kanker krijgt door haar roken, heb ik alsnog medelijden.
waarom? toen zij 40 jaar geleden begon met roken, was nog niet bekend dat het zo schadelijk was, dat was pas 20 jaar later, en ja dan zijn je longen al behoorlijk verneukt.

ik ken 6 mensen die zijn overleden aan kanker, waarvan er 4 enorme health freaks waren (vegetariers, één zelfs veganist, veel sporten) en zelfs geen een rookte, maar die toch overleden zijn aan longkanker, lymfeklierkanker en darmkanker.

dus dat 95% het aan zichzelf te danken heeft lijkt me onzin.

mijn moeder heeft ook kanker (huidkanker), waar ze niets aan kan doen (heeft niets te maken met het roken, een genetische afwijking, ook een behoorlijke kans dat ik het ook krijg). Zoiezo zijn er zat kids die doodgaan aan leukemie (ook kanker) en no way dat die al roken, er zijn zoveel vormen van kanker en ook zonder te roken kun je doodgaan aan longkanker hoor...ook jonge mensen.. ik spreek uit (helaas!) ervaring.
Oud 05-08-2005, 18:36
biep
biep is offline
oja, en als ik of een vriendin van mij die de pil gebruikt kanker krijg, heb ik ook medelijden.

wat moet je dan? maar niet meer neuken?
condooms kunnen wel eens knappen (jaja ik spreek ook uit ervaring) en dan is het altijd maar fijn dat je aan de pil bent.
Oud 05-08-2005, 18:47
Verwijderd
Ik hou van mijn Mirena spiraaltje

En inderdaad, vaak kun je er echt niks aan doen. Maar soms wel. Maar dat wil absoluut niet zeggen dat het dan ook minder erg is.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 18:51
biep
biep is offline
Citaat:
ChocLot schreef op 05-08-2005 @ 19:47 :

En inderdaad, vaak kun je er echt niks aan doen. Maar soms wel. Maar dat wil absoluut niet zeggen dat het dan ook minder erg is.
als mijn mams (of mijn vriend, en ja die had wél beter moeten weten) doodgaat aan longkanker (door haar roken) reken maar dat ik dan de hele wereld bij elkaar jank
Oud 05-08-2005, 18:52
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
biep schreef op 05-08-2005 @ 19:32 :
als mijn moeder kanker krijgt door haar roken, heb ik alsnog medelijden. waarom? toen zij 40 jaar geleden begon met roken, was nog niet bekend dat het zo schadelijk was, dat was pas 20 jaar later, en ja dan zijn je longen al behoorlijk verneukt.

In de jaren 50 was dat al bekend. Door epidemiologische studies van wetenschapper Richard Doll. Ook bleek het later ook al aangetoont te zijn door een nazi-arts. In de eerste jaren werd het alleen niet geloofd. En de industrie zei dat het niet klopte etc.
Het is wel zo dat rond die tijd weinig snel te ronde gaat zoals nu natuurlijk. Echter als je het weet waarom sommige dan doorgaan begrijp ik niet.
Medelijden mag je best hebben. Echter ik hoop alleen dat de mens gewoon naar zich zelf kritisch gaat kijken, want er zijn gewoon zoveel dingen die negatief invloed hebben.

Citaat:
ik ken 6 mensen die zijn overleden aan kanker, waarvan er 4 enorme health freaks waren (vegetariers, één zelfs veganist, veel sporten) en zelfs geen een rookte, maar die toch overleden zijn aan longkanker, lymfeklierkanker en darmkanker.
Dat je vegetarier, veganist of gewoon een health freak bent betekent natuurlijk niet dat je geen kans er op hebt hoor. Dat wil ik ook helemaal niet zeggen. Er zijn zoveel producten en ingredienten die we innemen die helemaal niet goed zijn eigenlijk. Dingen als aspartaam enzo. Ik wil alleen maar aangeven dat de mens, de maatschappij en dus hoe we leven een groot effect heeft op hoeveel kanker.

Citaat:
dus dat 95% het aan zichzelf te danken heeft lijkt me onzin.
Nee, dat denk ik alleen. Dat 95% van de kankergevallen dus komen door verkeerde voeding (dus door de stoffen die men binnenkrijgt) en door omgevingsfactoren (straling, e.d.)

Citaat:
Zoiezo zijn er zat kids die doodgaan aan leukemie (ook kanker) en no way dat die al roken, er zijn zoveel vormen van kanker en ook zonder te roken kun je doodgaan aan longkanker hoor...ook jonge mensen.. ik spreek uit (helaas!) ervaring.
Dat kan best. Dat wil ik ook niet ontkennen. Het kan ook door meeroken kunnen. En door andere delen die in de lucht zitten (die we als mens vervuilt hebben).
Leukemie werd volgens mij best vaak in verband gebracht met hoogspanningsmasten enzo. Maar daar heb je tegenstrijdige onderzoeken in zoals met alles. Net zoals dat ze er niet uit zijn of mobiele telefoons kanker veroorzaken enzo.

Kanker is zeker een grijs gebied wat betreft kennis.
Oud 05-08-2005, 18:53
Verwijderd
Citaat:
biep schreef op 05-08-2005 @ 19:51 :
als mijn mams (of mijn vriend, en ja die had wél beter moeten weten) doodgaat aan longkanker (door haar roken) reken maar dat ik dan de hele wereld bij elkaar jank
Ik zou het raar vinden als je dat niet deed.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 18:55
biep
biep is offline
Citaat:
TechXP schreef op 05-08-2005 @ 19:52 :
In de jaren 50 was dat al bekend. Door epidemiologische studies van wetenschapper Richard Doll. Ook bleek het later ook al aangetoont te zijn door een nazi-arts. In de eerste jaren werd het alleen niet geloofd. En de industrie zei dat het niet klopte etc.
Het is wel zo dat rond die tijd weinig snel te ronde gaat zoals nu natuurlijk. Echter als je het weet waarom sommige dan doorgaan begrijp ik niet.
Medelijden mag je best hebben. Echter ik hoop alleen dat de mens gewoon naar zich zelf kritisch gaat kijken, want er zijn gewoon zoveel dingen die negatief invloed hebben.
achja, op zich snap ik best dat ze door blijft roken, als ik merk hoeveel ik meerook met anderen (thuis rookt men, op werk, in het café, in het restaurant, overal op straat, concerten etc. etc.) heb ik zelf ook wel het idee van: jezus ik kan net zo goed zelf gaan roken..
Oud 05-08-2005, 18:56
biep
biep is offline
Citaat:
ChocLot schreef op 05-08-2005 @ 19:53 :
Ik zou het raar vinden als je dat niet deed.
ja, mijn mams kicks ass
mijn vriend trouwens ook!

ik miste je zaterdag trouwens in de Cul
Oud 05-08-2005, 18:57
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
biep schreef op 05-08-2005 @ 19:36 :
oja, en als ik of een vriendin van mij die de pil gebruikt kanker krijg, heb ik ook medelijden.

wat moet je dan? maar niet meer neuken?
condooms kunnen wel eens knappen (jaja ik spreek ook uit ervaring) en dan is het altijd maar fijn dat je aan de pil bent.
Nou moet je zelf weten. Ik vind het wel storend dat ik blijkbaar misschien ook door drinkwater enzo gewoon hormonentroep binnenkrijg. Benieuwd of ze daar nu wat aan gaan doen.

Citaat:
ChocLot schreef op 05-08-2005 @ 19:47 :

Die gaf geloof wel de minst aantal hormonen af... geloof ik.

Citaat:
Dat zeg ik ook niet. Ik denk gewoon dat het meeste kanker toe te schrijven is aan wat men in een leven binnen krijgt via voeding e.d. en dat omgeving erg belangrijk is in de kans dus dat men kanker krijgt.
Oud 05-08-2005, 18:59
biep
biep is offline
Citaat:
TechXP schreef op 05-08-2005 @ 19:57 :
Nou moet je zelf weten. Ik vind het wel storend dat ik blijkbaar misschien ook door drinkwater enzo gewoon hormonentroep binnenkrijg. Benieuwd of ze daar nu wat aan gaan doen.
aja, zolang je nog geen tieten krijgt

ik maak me meer zorgen over de hormonen in diervoeder etc. (een vd redenen dat ik geen vlees.melk/ei etc eet) maar das wat anders.
Oud 05-08-2005, 19:31
Delicate
Delicate is offline
Allereerst veel sterkte, de oma van een goede vriendin van mij had ook botkanker en het schijnt erg agressief te zijn en snel te gaan. Ik wou nog even zeggen dat iedereen recht heeft op zijn eigen verdriet en dat ook mag uiten, al is het maar even een zinnetje op dit forum, natuurlijk voel jij ook mee met je oma en je hele familie maar dat betekent niet dat jij zelf niet een kuttijd door gaat. Daar is niks egoïstisch aan. Heel veel sterkte voor jou en je familie.

En TechXP, het is heel fijn dat jij een hele hoop medische dingen weet, maar ik denk niet dat de ts hier op dit moment wat aan heeft, gezien het feit dat ze vooral vraagt om ervaringen etc te delen. En niet om een uitgebreid betoog waarom bijna iedereen kanker aan zichzelf heeft te danken, iets waar ik overigens zelf mijn vraagtekens bij zet, maar dat terzijde.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 19:32
Verwijderd
Citaat:
biep schreef op 05-08-2005 @ 19:56 :
ja, mijn mams kicks ass
mijn vriend trouwens ook!

ik miste je zaterdag trouwens in de Cul
Ik was op een feestje op het Fryske platteland.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten