Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-09-2005, 19:48
wmostrey
wmostrey is offline
Ik ben momenteel aan het leren ivm de aardrevolutie en de seizoenen. In het handboek dat ik heb, wordt echter niet de ongelijke duur van de seizoenen verklaard. Nu vroeg ik me af hoe dit juist zat, en wat daar juist mee wordt bedoeld? Duren de seizoenen niet even lang? Van 21/3, 21/6, 21/9 en 21/12?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-09-2005, 10:05
Denkie
Denkie is offline
Het jaar van de aarde ofwel de periode waarin de planeet éénmaal rond de zon draait is ingedeeld in 4 seizoenen (vanuit Nederlandse perspectieven) waarin het in een bepaald gebied kouder of warmer is dan in een andere periode.

De aard van een seizoen wordt door een aantal zaken bepaald, waaronder (voornamelijk) de hellingshoek van de aardas ten opzichte van de as van zijn baan rond de zon, het corioliseffect, de tolbeweging van de aardas en de meer of minder elipsvormige baan van de aarde om de zon. Ofwel: deze gebeurtenissen kunnen wel eens afwijken. Hoewel die veranderingen zo ontzettend klein zijn hebben ze veelal pas effect over duizenden jaren en merken wij daar nu eigenlijk niet zo heel erg veel van en zijn de seizoenen vast ingedeeld, maar over misschien 1 miljoen jaar kunnen de seizoenen ineens heel anders vallen en valt bijvoorbeeld de winter misschien al in September...

Misschien kun je het "kleinschaliger" voorstellen door te beredeneren dat de getijden wisseling van het water ook niet op dezelfde momenten valt. De ongelijke duur van de seizoenen heeft hetzelfde principe bijna alleen is het dan niet t.o.v. de maan maar t.o.v. de zon.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten