Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-09-2005, 19:25
dwight88
dwight88 is offline
ik heb hier al wat vaker over gepost, maar toch nog even het verhaal:

een goede vriendin van mij is 2 jaar geleden verkracht door, wat ze althans dacht, een goede vriend van haar. Dit heeft er psychisch zeer zwaar omgehakt.

Op dit moment zijn er maar 3 personen die hiervanaf weten, waarvan ik er dus 1 ben. Van die andere 2 ken ik er 1 goed, en samen "overleggen" we dan ook wel 's, op welke manier we haar het beste kunnen steun.
Haar herstel gaat met ups en downs. Maar.. in onze ogen, zijn de downs steeds iets groter dan de ups. Ze heeft zelf al aangegeven regelmatig aan zelfmoord te denken, omdat ze dan overal maar van af is. Ze wil niet dood; ze ziet alleen soms geen andere uitweg meer, en vreest dat ze op een bepaald punt in opwelling wel vreselijke dingen gaat doen.
Onze gemeenschappelijke vriend en ik zijn er beide van overtuigd, dat het nu toch echt tijd wordt voor proffesionele hulp. We zijn ons er absoluut van bewust; dat dwingen geen optie is. Dit doen we dan ook absoluut niet. Ze heeft zelf wel aangegeven te willen weten wat de mogelijkheden zijn, hoe die werken (wat ze kosten?). Ze was er bang voor gelijk voor "gek" versleten te worden, omdat ze alles wat met psychologen te maken heeft, in die catagorie plaatste.
Over die drempel hebben we haar inmiddels kunnen helpen; dus willen we graag weten wat er zoals "kan" op dit gebied.

Ze wil er zo min mogelijk met anderen over praten; haar voorkeur gaat dan ook uit naar "iets" waarbij geen verwijzing van de huisarts nodig is.

Eenieder die me hier meer informatie over kan geven (of evt. meer informatie nodig heeft), zou ik bij voorbaat al heel erg willen bedanken!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-09-2005, 19:34
Fantôme
Fantôme is offline
Ten eerste, wanneer ze niet door de huisarts verwezen wil worden omdat ze daar haar verhaal dan moet doen en vervolgens nog eens bij een hulpverlener zijn de opties volgens mij:

a) jeugdzorg (kan op eigen aanmelding) maar afhankelijk van haar leeftijd. is gratis.
b) AMW (= algemeen maatschappelijk werk). Geen verwijzing nodig, kan op eigen afspraak of binnen komen lopen in het inloopuur. is gratis.
c)een particuliere psycholoog. hiervoor moet je wel een afspraak maken en het kost je vaak zelf behoorlijk wat.

de kans is echter groot dat ze voor haar problematiek naar de GGZ zal moeten (geestelijke gezondheidszorg) hiervoor heb je wél verwijzing nodig.
hiervoor zijn ook meerdere opties.
a) ze gaat wél naar de huisarts en verteld het daar globaal zodat ze de doorverwijzing krijgt. Ze hoeft in feite alleen maar te zeggen 'ik ben een tijd geleden verkracht geweest en wil proffesionele hulp. ik heb grag een doorverwijzing'. Ik zeg niet dat dit niet moeilijk is, maar ze hoeft hier niet in de detail te treden.
b) of ze wordt doorverwezen door het AMW of jeugdzorg als ze het daar eerst geprobeerd heeft.

voordeel van het eerste is dat ze niet twee keer veel hoeft te vertellen.
voordeel van het tweede is dat ze wellicht ook bij het AMW/jeugdzorg gewoon terecht kan en dat ze helemaal niet verwezen hoeft te worden.

kus! wen
Oud 25-09-2005, 19:35
Verwijderd
Maatschappelijk werk heb je geen verwijzing voor nodig (althans, dat dacht ik) en studentenpsycholoog kan je ook zo naar toe. (Ik weet niet hoe oud ze is en wat ze qua school/studie/werk doet.)

Succes dr mee.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 19:43
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
sonho schreef op 25-09-2005 @ 20:35 :
Maatschappelijk werk heb je geen verwijzing voor nodig (althans, dat dacht ik) en studentenpsycholoog kan je ook zo naar toe. (Ik weet niet hoe oud ze is en wat ze qua school/studie/werk doet.)

Succes dr mee.
klopt sonho.
iig voor het amw geen verwijzing nodig en voor de jeugdzorg ook niet per se. maar er zijn ook instellingen waar ook maatschappelijk werkers werken, waar je wél verwijzing nodig hebt.
Oud 25-09-2005, 19:46
dwight88
dwight88 is offline
sorry, was ik vergeten te melden.ze is nu 20 jaar oud.

amw is misschien wel de beste voorlopige optie dan, denk mik
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 19:52
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 25-09-2005 @ 20:46 :
sorry, was ik vergeten te melden.ze is nu 20 jaar oud.

amw is misschien wel de beste voorlopige optie dan, denk mik
ja denk het ook dan.
of GGZ dus maar dan moet ze wél een verwijzing hebben.
hoewel ik er lekker zónder verwijzing ben gekomen maar dat is wel drammen hoor.
Oud 25-09-2005, 19:59
Fantôme
Fantôme is offline
als GGZ beter lijkt maar ze wil zonder verwijzing dan moet ze of jij miss. ff bellen daarnaartoe en zeggen dat ze erg graag hulp wilt (wél gemotiveerd) maar écht niet naar de huisarts wilt.
naar flink doordrammen lukt dat miss. wel.
is bij mij wel gelukt (maar ik ben snel weer gestopt met de hulp omdat ze nooit afspraken nakwamen enzo en ik er op die manier ook niet veel aan had. werkte erg demotiverend toen)
Oud 25-09-2005, 20:48
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 25-09-2005 @ 20:43 :
klopt sonho.
iig voor het amw geen verwijzing nodig
Ik bedoelde idd het amw.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten